Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk

kan inte använda msn i skolan

Tjenare jag går på it-gymnasiet och vi har fått laptops och när vi ska sitta på msn innan klockan 15:00 så fungerar det inte. Nu undrar jag vad det kan vara som blockar (vet att det är servern men vill kunna kringgå det) kan det vara att msmgr.exe processen som är låst eller ?? är tveksam till om det är porten som är låst. Och jag har hört att man ska kunna byta namn på processen hur gör man detta??

Visa signatur

VK

Permalänk
Medlem

Kan man inte logga in eller?

Låter mer som deras brandvägg spärrar det. Så hade vi med vissa sidor i skolan.

Permalänk
Medlem

Dom har antagligen låst den port som messenger använder för att koppla till servern.

Du kan testa att ställa in den för proxy server vilket skolan troligtvis har.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

aaa skolan har proxy men det är flera saker som är låsta bla flyff, lunarstorm, playahead, men inte e-messenger men hur ställer man in msn för proxy då ?? men jag tror fortf att det är process namnet som är låst måste det vara asså kan inte komma på ngt annat hade det bara vart porten så kan man väl byta port jag kan jhu inte ansluta med mirc trots att jag använder olika portar till olika kanaler osv

Visa signatur

VK

Permalänk
Medlem

Men då tror jag du tror fel..

Varför svarade du inte på det jag frågade innan ?

Permalänk

oj srry missade frågan nej man kan inte logga in på msn utan et står bara:
Det gick inte att logga in på Msn Messenger. förmodligen har ett problem uppstått med tjänsten eller din internetanslutning kontrollera att du är ansluten till internet

Visa signatur

VK

Permalänk
Medlem

Kör med webmessenger, funkar på alla datorer. Med eller utan proxy.

Permalänk

jag har försökt att använda msn webmessenger men den är också låst

Visa signatur

VK

Permalänk
Medlem

På Verktyg -> Alternativ -> Anslutning kan du skriva in en proxy.. värt att testa.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk

Ladda ner Msn 7.0 sen går du precis som elite sa in under Verktyg -> Alternativ -> Anslutning. Sen bockar du ur alla rutor utom "Http Proxy" och där kan du välja vilken port som den ska ansluta genom. Testa någon port som du inte tror är spärrad.. t.ex portar över 6000 eller något.. Lycka till

Visa signatur

- - - - - - - - - - - - - - - -

Permalänk

För den som undrar hur det gick att fixa MSN, se URLen nedan.

http://forum.directconnect.se/showthread.php?t=7986

Visa signatur

I'm not arrogant, just better than you.

Permalänk
Medlem

Ja du, Bestgirllover.

Eftersom det är kul att ta sig runt såna här system så tänker jag förklara hur du kan göra.

Självklart så kan ju fnordpojk spärra det här sättet också och det är kanske inte helt enkelt att fixa, men det fungerar.

Steg 1. Sätt upp en SSH-server hemma hos dig.
Steg 2. Tunnla portarna för MSN genom din server hemma hos dig.
Steg 3. Ställ in din MSN-klient att använda dina tunnlade portar istället för microsofts standardadresser.

Skulle de spärra port 22 (som man kör SSH på) så kan du alltid lägga SSH på port 80, och skulle de börja inspektera varje paket efter HTTP-headers så kan du ju lägga tillbaks den på port 22 och köra SSH-anslutningen genom en HTTP-proxy. Alternativt kan du lägga den på 443, då det är mycket svårare att se skillnad på krypterad webtrafik och ssh än vad det är att se skillnad på vanlig webtrafik och ssh.

Självklart får du ju skylla dig själv om du vill slösa bort din utbildning genom att sitta och chatta på MSN.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Självklart så kan ju fnordpojk spärra det här sättet också och det är kanske inte helt enkelt att fixa, men det fungerar.

Den som är tillräckligt smart för att tunnla det i SSH kan lika gärna få göra det, är vår policy, så SSH är öppet men ratelimitat till 5kB/s så att folk inte sitter och tankar wärsch den vägen.

Jag tror jag har råkat ut för fyra personer som kört så. Av drygt 2000.

edit: Vi kör redan paketinspektion på layer 7, så att köra SSH på nån annan port än 22 funkar t.ex. inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fnordpojk
Den som är tillräckligt smart för att tunnla det i SSH kan lika gärna få göra det, är vår policy, så SSH är öppet men ratelimitat till 5kB/s så att folk inte sitter och tankar wärsch den vägen.

Jag tror jag har råkat ut för fyra personer som kört så. Av drygt 2000.

edit: Vi kör redan paketinspektion på layer 7, så att köra SSH på nån annan port än 22 funkar t.ex. inte.

Men om man kör ett VPN då?
Eller har ni blocket IPsec tunnlar?

Permalänk
Medlem

Fast frågan är ifall er paketinspektion tar SSH som är tunnlat över exempelvis HTTP eller DNS

Edit: Oooh, eller över ICMP

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Men om man kör ett VPN då?
Eller har ni blocket IPsec tunnlar?

Ja, och det är tämligen svårt att köra IPSec genom NAT i vilket fall som helst.

Citat:

Fast frågan är ifall er paketinspektion tar SSH som är tunnlat över exempelvis HTTP eller DNS

Att tunnla något över DNS är inte så lönt heller, eftersom det också är ratelimitat. HTTP-tunnling beror väl på vad man använder för applikation, de vanligaste går ju att känna igen och blockera.

Men vi försöker att inte vara alldeles för fascistiska. Det är skillnad på att sätta upp en HTTP-tunnel för att komma åt sin maskin hemma och kunna labba OpenBSD utan att ha det på sin laptop och att sätta upp en HTTP-tunnel för att man vill kunna spela CS på lektionstid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Och om man tex surfar in på en sida med en CGI-Proxy, och kör saker genom det. Då borde man kunnde komma runt det också.

Permalänk
Medlem

Det kan vara en fördel att försöka undvika internetfascism, ja

Fast det är klart, det är alltid underhållande att hitta kryphål i systemen, det var ungefär som när min gymnasieskola skaffade sig en proxy-server och slutade tillåta HTTP-trafik som inte gick igenom den. Jag personligen tycker inte om när admin-folk försöker övervaka vad jag håller på med så jag tunnlade helt enkelt en egen HTTP-proxy på min server hemma. Problem solved

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Skulle de spärra port 22 (som man kör SSH på) så kan du alltid lägga SSH på port 80, och skulle de börja inspektera varje paket efter HTTP-headers så kan du ju lägga tillbaks den på port 22 och köra SSH-anslutningen genom en HTTP-proxy. Alternativt kan du lägga den på 443, då det är mycket svårare att se skillnad på krypterad webtrafik och ssh än vad det är att se skillnad på vanlig webtrafik och ssh.

Självklart får du ju skylla dig själv om du vill slösa bort din utbildning genom att sitta och chatta på MSN.

Istället för att tunnla genom SSH kan man köra HTTPS-tunnlar som simulerar en helt korrekt SSL-överföring över HTTP. Nu vet jag inte vad det är för utrustning dom kör på den aktuella skolan, men man kan ivf lura utrustning från branchledande företag som Netintact på detta sätt. Att ratelimita HTTPS-trafik är också svårt då även mycket legitim webbtrafik är krypterad.

Jag kan dock hålla med om att killen bör studera flitigare istället för att chatta så vi slipper underhålla honom med våra skattepengar i framtiden...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Nu vet jag inte vad det är för utrustning dom kör på den aktuella skolan, men man kan ivf lura utrustning från branchledande företag som Netintact på detta sätt. Att ratelimita HTTPS-trafik är också svårt då även mycket legitim webbtrafik är krypterad.

Jo, utrustningen är blå och fyrkantig, det stämmer, men det är inga problem att ratelimita https-trafik, eftersom vi inte lämnar några garantier på att det ska gå tokfort att surfa. Vi är ingen ISP.

Sen är vi som sagt inte riktigt sådana, vi tycker det är bättre att folk pillar och donar och hittar bra sätt att komma runt enkla skydd och lär sig nåt av det än att ha jättehårda regler som bara leder till att folk förstör i frustration.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om inte annat skulle man väldigt enkelt kunna implementera tunnling över HTTP GET eller HTTP POST. Skulle bli jäkligt slött, men ändå, det är ju för den goda sakens skull

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när skolorna länkades upp samt att jag höll kul utbildning i OpenBSD.

Men just skolan i fråga har riktigt kompetenta tekniker. Dock borde väl elever lära sig lite mer kring licenshantering, jag höll två lektioner kring öppen källkod, licenshantering samt svensk internethistoria, har nog aldrig sett på maken till en sån saknad i kunskap för något man ska ha utbildas till att jobba med.

Innan den brandväggen som finns nu fanns så klarade inte eleverna av att skilja på skolarbete och lek i sandlådan, jag har själv varit inkopplad på deras nät och kunde jobba utan problem.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Våran skola verkar ha spärrat port 5800 för VNC, så jag har lite problem med att få över skolarbeten och så. Det konstiga är att Counter-Strike fungerar utan problem. Brukar köra LAN "pcw" på rasterna.

Visa signatur

Asus P5K-Premium WiFi | Intel Core2Quad Q6600 @ 3.3Ghz | 4x2GB OCZ Platinum | Radeon HD6950GB | Intel SSD 160GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intel_Power
Våran skola verkar ha spärrat port 5800 för VNC, så jag har lite problem med att få över skolarbeten och så. Det konstiga är att Counter-Strike fungerar utan problem. Brukar köra LAN "pcw" på rasterna.

Sedan när använder du VNC för filöverföring?

Installera en SSH-server så kan du lösa både VNC-problemet och filöverföringsproblemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Sedan när använder du VNC för filöverföring?

Installera en SSH-server så kan du lösa både VNC-problemet och filöverföringsproblemet.

UltraVNC har en ganska trevlig filöverföring. Sen är det ju ett plus att man kan chatta, surfa eller jobba lite från skolan.

Visa signatur

Asus P5K-Premium WiFi | Intel Core2Quad Q6600 @ 3.3Ghz | 4x2GB OCZ Platinum | Radeon HD6950GB | Intel SSD 160GB

Permalänk

Det låter som om det finns skolor som har bra IT-tekniker iaf.. våran skola har det inte

Visa signatur

Multiplication creates powerful numbers.

Permalänk
Medlem

varför allt detta jåta? det vanligaste hålet är ju trotsallt..människan gör som jag gjorde. gå ut o ta en cigg när teknikern gör det..efter en vecka så hade man fullt blås

Visa signatur

SB 2500k 3.3ghz @ 4.3ghz med stockkylare | ASRock P67 PRO3 | A-Data 1600mhz | Gigabyte Geforce GTX 460 @ stock | R3 chassi

Permalänk
Medlem

Dagens ungdomar, födda <=1987. Vad jag har märkt, lider mycket av sånt här. De kan bara inte vara utan MSN, Counter-strike och Lunarstorm. Ser det själv på mina syskon och andra jag känner.

Min syrra berättar att när dom är i skolan, på raster/håltimmar/datorlektioner så sitter dom alltid med lunarstorm och web-messenger igång, det gör alla, det är liksom självklart. Så jag kan förstå bestgirllover's desperation att komma ut på MSN, vilket han/hon känner sig snuvad på, eftersom han/hon valde ett IT-gymnasie

På min tid så va man elajt om man smög ut med SSH över HTTPS och körde centericq från nån burk.

Permalänk
Medlem

Ett annat förslag är att man bara helt enkelt accepterar det faktum att MSN, och andra sidor/tjänster över internet är låsta, och att de faktiskt är låsta av en anledning. När man sedan har accepterat detta faktum så kan man hitta på annat att göra på rasterna istället... T.ex umgås med sina klass/skolkamrater. Det finns ett liv utanför datorerna, även fast man går på ett IT-gymnasium.

//Kaptens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fnordpojk
För den som undrar hur det gick att fixa MSN, se URLen nedan.

http://forum.directconnect.se/showthread.php?t=7986

Den är redigt kul den tråden, såg den på idg