text-till-tal mjukvara

Permalänk
Medlem

text-till-tal mjukvara

Hej!

Min flickvän har dyslexi(stavas det så? ), iaf... Hon går en utbildning nu där hon måste läsa väldigt mycket, och p.g.a hennes dyslexi så har hon svårt att hänga med.

Jag har hjälpt henne genom att läsa för henne, så jag tänkte om det finns något bra program där ute som inte låter som en robot och inte kostar 11 000.

Jag har scanner som jag kan få ut text genom att scanna böckerna, dock inte någon mjukvara som läser upp för henne. Det hade varit jätte bra!

Alla förslag är välkommna!

Visa signatur

ya rly!

Permalänk
Medlem

Adobe Acrobat (alltså inte gratisversionen Acrobat Reader) har en talsyntesfunktion. Även Word ska ha någon plug-in (vet ej vad den kostar eller vem som utvecklat).

Annars tycker jag att ni ska höra av er till Talboks- och punktskriftsbiblioteket, de kan säkert ge er tips och hjälp.
http://www.tpb.se/verksamhet/hogskolelitteratur/
Om din tjej har så pass grav dyslexi att hon har svårt att läsa själv så tycker jag att hon är berättigad till stöd via skolan.

Permalänk
Medlem

webläsaren Opera (som jag själv kör) har ett plugin som gör att när man markerar text så kan den läsa upp de ...

iof är de en engelsk röst så de låter lite skumt när den pratar svenska, men man hör ju ändå va han/hon säger...

Visa signatur

[[ CPU: P4 3 ghz @ 3,4 ghz, socket 478 ]] [[ Mobo: ASUS P4C800-E Deluxe ]] [[ 3*512 mb, pc3200 ]] [[ 2 * 120 gb S-ata, 1 * 200 gb IDE ]] [[ Asus 9600SE ]] [[ Logitech Z-5500 ]]