Ang. ESD-armband, antistatmatta och element

Permalänk
Medlem

Ang. ESD-armband, antistatmatta och element

Hej, jag läste i nåt inlägg att man skall jorda sig själv samt jorda chassit när man ska bygga dator. En sak som inte stod med dock och som jag undrar över är hur man skall handskas med/ta i själva komponenterna? kan man bara ta i de efter att man jordat sig själv + chassi eller måste dessa också jordas på något sätt innan man tar i de, typ lägga de på antistatmatta, så att alla 3 objekt, i det här fallet operatören(jag), chassit + antistatmattan får samma laddningspotential eller vad det kallas?

Kan man lägga antistatmattan precis vartsomhelst, trägolv/parkett, glas/träbord?

Här är en bild på mitt element hemma i lägenheten. Lägenheten är rätt gammal, kanske byggdes på 40-50 talet vad vet jag men kan man på något sätt se om den är jordad? Och vart är det bäst att fästa krokodil klämmorna, nånstans där vid vridhantaget?

Permalänk

Hej!

Alla delar inkl. dig själv ska ha somma elektrostatiska potential för att undvika problem. Det spelar ingen roll vad du har för underlag för antistatmattan så länge den är jordad.

Här kommer några punkter som kanske kan hjälpa dig lite.

* För det första är det viktigt ur ESD-synpunkt att hålla det rent och städat på den yta du använder dig av när du monterar. Undvik så långt det går att ha papper (manualer m.m) på samma plats där du monterar.

* Man skall försöka hålla elektriskt isolerande material borta för att undvika polarisering.

* Låt dom olika komponenterna du ska montera ligga ett par timmar i rumsluft för att neutraliseras, har du en avjoniseringsfläkt (vilket man sällan har) så går det snabbare.

* Du ska, som du själv påpekar, neutralisera både dig själv och komponenterna mot ex. diskbänken eller elementet (se till att hitta ett ställe på elementen som inte är täckt av färg.....färgen isolerar ju så då blir du inte jordad).

Kortfattat gäller följande
Alla ledande material skall i detta område hålla samma elektrostatiska potential, lämpligen skyddsjordspotential. Mitt tips är att du införskaffar bänkmatta och handledsband.

Annars kan du ju alltid införskaffa en plåtskiva som du sedan förenar med en jordanslutning (ex.elementet) via en kabel. På så vis har du en ESD-ok arbetsplats. Om du får plats så kan du ju annars använda diskbänken men det kan vara lite jobbigt att stå där och arbeta.

Lycka till och tveka inte att fråga igen!

//Putte

EDIT: Tyvärr är det många som slarvar med ESD-skydd och dom menar på att dom aldrig har haft problem med sina datorer. Faktum är att i 90% av de fall då man orsakat skada på kretsar eller kretskort p.g.a att man inte har använt ESD-skydd så ligger felet latent och syns inte förrän efter ett tag. Det kan ex. vara en bana på ett kretskort som blivit försvagad genom flytströmmar, den fungerar ett tag men sen brister den p.g.a värmeutvecklingen.

Visa signatur

AMD Athlon 64 Venice 3500+ @ 2600MHz | Corsair XMS C2 2GB PC3200 DDR @ 217MHz | Sapphire X800XL @ 420/1060MHz| Abit AN8 SLI nForce4 | Lian Li PC7 SE med dämpmatta
CPU-kylare Zalman 9500 | GPU-kylare Zalman VF700 | CPU Temp Idle = 26, Full Load = 49

Permalänk
Medlem

"* Man skall försöka hålla elektriskt isolerande material borta för att undvika polarisering."

Elektriskt isolerande = icke ledande? Jag kan alltså inte ha mitt plexichassi i närheten av datordelarna? Det blir svårt...

För att vara jordad räcker det väl med att ha kontakt med t ex ett element? Kan jag alltså fixa en plåtbit som jag popnitar fast en kabel i, som jag sedan låter ha kontakt med elementet? Och en annan plåtbit runt handleden, fäst i samma element, medan jag jobbar? Behöver jag säga att jag är relativt pank?

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk

Du har inte jordade uttag i din gamla lägenhet?
Isåfall sätter du bara i kabeln i nätagg, och jordar därifrån!

Visa signatur

Amd 64 Powwa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattias_b

WHOAH!?
Köp hellre ett riktigt ESD-armband, det kostar betydligt mindre än en begravning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyrostad
"* Man skall försöka hålla elektriskt isolerande material borta för att undvika polarisering."

Elektriskt isolerande = icke ledande? Jag kan alltså inte ha mitt plexichassi i närheten av datordelarna? Det blir svårt...

För att vara jordad räcker det väl med att ha kontakt med t ex ett element? Kan jag alltså fixa en plåtbit som jag popnitar fast en kabel i, som jag sedan låter ha kontakt med elementet? Och en annan plåtbit runt handleden, fäst i samma element, medan jag jobbar? Behöver jag säga att jag är relativt pank?

Det lär inte vara några problem för dig att ha ditt plexichassi. Det jag syftar på är snarare föremål som icke ESD-godkända skruvmejslar, snusdosor, plastmuggar och dyl.
Statisk elektricitet uppkommer då det sker en polarisering i ett föremål. Ett exempel kan vara en snusdosa som du gnider mot byxbenet. I.o.m att du gnider dosan så slår du loss eller förflytar laddningar på plastytan vilket medför en polarisering av dosan.
Anta sen att du lägger dosan på samma bänk där du arbetar med ditt grafikkort och dom kommer i kontakt med varandra. Har du otur så får du en ström av laddningar från din polariserade snusdosa till ditt grafikkort. Den här strömmen kan då leda till skadade komponenter eller banor på kretskortet.

Risken att ditt plexichassi blir så pass uppladdat med statisk elektricitet är obefintlig...om inte det nu är så att du springer runt och gnider chassit mot saker
Men visst finns där en liten liten risk och egentligen skulle man ju vilja skärma av komponeneterna från chassit men då försvinner ju meningen med att ha ett transparant chassi. Det är också så att luften i ditt rum kommer att neutralisera plasten i chassit (samma sak som jag nämde om avjoniseringsfläkten).

Det är ju såklart att föredra ett metallchassi framför ett av plast ur ESD-synpunkt men du lär inte få några problem av att använda ditt chassi.

Innan du monterar allt så kan du ju låta det stå och "lufta av sig" för att avjoniseras.

Ditt förslag på hur du ska jorda dig går utmärkt....gäller som sagt att ha en neutraliseringspunkt där du och det du ska jobba med är inkopplat --> ingen polarisation mellan dig och dom olika delarna.

EDIT: Kom på en annan aspekt man bör se på och det är säkerheten för dig som utför arbetet. Du bör istället för att bara koppla en kabel från elementet till din handled samt till plåtskivan skaffa ordentliga prylar från clas ohlson eller ELFA. Anledningen är att i riktiga ESD-armband finns inbyggt ett litet skyddsmotstånd som brinner upp ifall du av nån anledning får ström genom kroppen....den här säkerheten har du inte ifall du bara kopplar en kabel. Så med andra ord.....om du använder dig av hemmagjorda prylar så se till att aldrig ha spänning till det du jobbar med.

Ett bra kit att införskaffa som inte kostar så mycket är detta.

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=20075...

//Putte

Visa signatur

AMD Athlon 64 Venice 3500+ @ 2600MHz | Corsair XMS C2 2GB PC3200 DDR @ 217MHz | Sapphire X800XL @ 420/1060MHz| Abit AN8 SLI nForce4 | Lian Li PC7 SE med dämpmatta
CPU-kylare Zalman 9500 | GPU-kylare Zalman VF700 | CPU Temp Idle = 26, Full Load = 49

Permalänk
Medlem

Tack för ditt informativa svar!

Jag kommer inte att jobba med spänningen påslagen, i alla fall inte inne i nätagget, och utanför blir det ju aldrig med än 12V, något som inte ens kittlar (jag har faktiskt i min klumpighet försökt)..

Visst är kittet bra, men för de pengarna får jag ett helt CPU-kylningssystem, som känns som det är betydligt roligare, allt som behövs för ett hemmabygge har jag hemma från diverse hobbyprojekt.

Vad rekommenderar du att jag har chassit liggandes på medan jag jobbar? Jag antar att mitt gummi/plast skrivbordsunderlägg är det bästa jag kan ha OM jag vill få ett fint uppladdat chassi? Med andra ord, bör jag sätta mig vid ett bord med blankt trä istället?

Kom på ytterligare än sak ang. chassit förresten, på det sitter en skyddsfilm för att skydda mot repor (den har dragits på med vakuum kan jag tro), och min erfarenhet av sådana är att det blir otroligt statiskt när man drar av den plasten, den fastnar på allt. Betyder detta att chassit blir lika uppladdat? Och räcker det i så fall med att låta det lufta sig i 6-7 timmar?

EDIT* Sista frågan, borde jag inte kunna koppla en klämma på mitt klockarmband också? Det sitter ju betydligt bättre än en plåtbit.. Klockan (mekanisk självuppdragande Omega) kan väl inte ta skada så länge jag inte stoppar fingrarna på ledanade delar i nätagget?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wedge
WHOAH!?
Köp hellre ett riktigt ESD-armband, det kostar betydligt mindre än en begravning.

begravning och begravning.. jag satt å lekte med ett öppet nätagg då jag glömt att ta ut sladden, så jäkla farligt va det inte, kittla lite i armen å den flög iväg (armen alltså)..

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S21 FE och iPhone 16 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P1 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk

ehmm alldrig använt några jordnings band.. dock så funkar mina 3 datorer och 5 polares datorer jag typ pillat sönder o ihop ...

du ska fästa klämman på elementet fast de får inte vara målat elelr lackat osv..

dock så laddas man upp med statiskelektrisitet var 20sec typ.. så onödiga pengar ??.. JA tar man bara lite försiktigt i hörnen på korten över kylare o lite sånt så ska inget hända..

ehmm du snackar att du känt på 12 v.. de som beror på hur skadad man blir av en strömm(stöt) är spänningen amperen hur passa jordad man är och frekvensen...
sen så finns det vella ändå 24 v i en dator i atx kablen? ...

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

I ett öppet nätagg finns upp till 230VAC...

Är du jordad så går ju uppladdningen direkt till jorden, dvs, du själv är aldrig uppladdad. Om man som jag tänker göra fixar lite kablar och plåtbitar själv så kan man ju inte heller prata om kostnaden..

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thegambler79
...

* För det första är det viktigt ur ESD-synpunkt att hålla det rent och städat på den yta du använder dig av när du monterar. Undvik så långt det går att ha papper (manualer m.m) på samma plats där du monterar.

* Man skall försöka hålla elektriskt isolerande material borta för att undvika polarisering.

* Låt dom olika komponenterna du ska montera ligga ett par timmar i rumsluft för att neutraliseras, har du en avjoniseringsfläkt (vilket man sällan har) så går det snabbare.

* Du ska, som du själv påpekar, neutralisera både dig själv och komponenterna mot ex. diskbänken eller elementet (se till att hitta ett ställe på elementen som inte är täckt av färg.....färgen isolerar ju så då blir du inte jordad).

Kortfattat gäller följande
Alla ledande material skall i detta område hålla samma elektrostatiska potential, lämpligen skyddsjordspotential. Mitt tips är att du införskaffar bänkmatta och handledsband.

Annars kan du ju alltid införskaffa en plåtskiva som du sedan förenar med en jordanslutning (ex.elementet) via en kabel. På så vis har du en ESD-ok arbetsplats. Om du får plats så kan du ju annars använda diskbänken men det kan vara lite jobbigt att stå där och arbeta.

Lycka till och tveka inte att fråga igen!

//Putte

EDIT: Tyvärr är det många som slarvar med ESD-skydd och dom menar på att dom aldrig har haft problem med sina datorer. Faktum är att i 90% av de fall då man orsakat skada på kretsar eller kretskort p.g.a att man inte har använt ESD-skydd så ligger felet latent och syns inte förrän efter ett tag. Det kan ex. vara en bana på ett kretskort som blivit försvagad genom flytströmmar, den fungerar ett tag men sen brister den p.g.a värmeutvecklingen.

1) Ja. Dessutom finns andra goda skäl att ha "rent" omkring sig när man meckar. Man behöver dock inte vara pedantisk.

2) Är alldeles för vagt för att kunna vara allmängiltigt.

3) Nej - man ska se till att allt man meckar med inbördes har samma potenial. Chassit är bättre än elementet och diskbänken tillsammans.

Neutralisera? Vad är en "neutral" spänning? Neutroner?

Citat:

Varför ska man vara jordad? Fundera på det!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattias_b

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wedge
WHOAH!?

Det är rätt otydligt vad mattias_b menar. Det kan vara ren lifsfara, eller det kan vara helt rätt. Chassit är den "jordpunkt" man ska välja.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
ehmm alldrig använt några jordnings band.. dock så funkar mina 3 datorer och 5 polares datorer jag typ pillat sönder o ihop ...

du ska fästa klämman på elementet fast de får inte vara målat elelr lackat osv..

dock så laddas man upp med statiskelektrisitet var 20sec typ.. så onödiga pengar ??.. JA tar man bara lite försiktigt i hörnen på korten över kylare o lite sånt så ska inget hända..

ehmm du snackar att du känt på 12 v.. de som beror på hur skadad man blir av en strömm(stöt) är spänningen amperen hur passa jordad man är och frekvensen...

Fimpa jointen!

Till alla:
Mystiska elementriter i all ära, men ESD-armband, hand, fot, whatever, ska faktiskt kopplas till:

▄▄▄▄▄▄▄▄ ▄▄▄ ▄▄▄ ▄▄▄▄▄▄▄ ▄▄▄▄▄▄▄ ▄▄▄▄▄▄▄ ▄▄▄ ▄▄▄▄▄▄▄▄▄ ▄▄▄ ▄▄▄ ▄▄▄ █▄▄▄▄▄▄█ ███ ███ █▄▄▄▄▄█ █▄▄▄▄▄█ █▄▄▄▄▄█ ███ █▄▄▄▄▄▄▄█ ███ ███ ███ ▄▄▄ ███▄ ███ ▄▄▄▄▄▄▄ ▄▄▄▄▄▄▄ ▄▄▄▄▄▄▄ ███ ▄▄▄ ███ ███ ███ ███ ██▄█ ███ ██▄▄▄██ █▄▄▄▄██ █▄▄▄▄██ ███ ███ ███ ███ ███ ███ ███ ███ ███ ███ ███ ███ ███ ███ ▀▀▀ ▀▀▀ ▀▀▀ ██▀▀▀▀▀█ ███ ███ ███ ███ █▀▀▀▀██ █▀▀▀▀██ ███ ███ █▀█ █▀█ █▀█ ▀▀▀▀▀▀▀▀ ▀▀▀ ▀▀▀ ▀▀▀ ▀▀▀ ▀▀▀▀▀▀▀ ▀▀▀▀▀▀▀ ▀▀▀ ▀▀▀ ▀▀▀ ▀▀▀ ▀▀▀ ▄█▄ ▄ ▄█▒ ██ ▄▄▄ ▄▄██ ▄▄██ ██▓ ▄▄▄█▄███▓ ▐█▀▌ ▐█▀▌ ▐█▀▌ ▓ █▀ ▀█ ▓██░ █▄▒ ▒▄▀ █▄ ▒ ▀ ▒ ▒ ▀ ▒ ▓▐█▒ ▓ ██▒ ▓▒ ▐██▌ ▐██▌ ▐██▌ ▒▓█ ▄ ▒███▀██░ ▒██ ▀█▄ ░ ▓██▄ ░ ▓██▄ ▒ █▒ ▒ ▓██░ ▒░ ▐██▌ ▐██▌ ▐██▌ ▒▒▒▄ ▄ ▒ ░▓█ ▓██ ░▄█▄▄▄▄██ ▒ ▄█▓ ▒ ▄█▓ ░▐ ░ ░ ▓▄█▓ ░ ▓██▒ ▓██▒ ▓██▒ ▒ ▒ ▀ ░ ░▓█▒▓ ▄▓ ▓█ ▓██▒ ▓███▄▄▀▒▒ ▓███▄▄▀▒▒ ░▐█░ ▒██▒ ░ ▒▄▄ ▒▄▄ ▒▄▄ ░ ░▒ ▓ ░ ▒ ░▓▒░▒ ▒▒ ▓▒█░ ▒ ▒▓▒ ▒ ░ ▒ ▒▓▒ ▒ ░ ░▓ ▒ ░░ ░▀▀▒ ░▀▀▒ ░▀▀▒ ░ ▒ ▒ ░▒░ ░ ▒ ▒▒ ░ ░ ░▒ ░ ░ ░ ░▒ ░ ░ ▒ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░░ ░ ░ ▒ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ▒ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ┌────── ┌── ┌── ┌────── ┌────── ┌────── ┌──── ┌──────── ┌── ┌── ┌── ┌── ┌── ┌── ┌── ┌── ┌── ┌── ┌── ┌── ┌── ┌── ┌── ┌── ┌── ┌──────── ┌──────── ┌────── ┌────── ┌── ┌── ┌── ┌── ┌── ┌── ┌── ┌── ┌── ┌── ┌── ┌── ┌── ┌── ┌── ┌────── ┌── ┌── ┌── ┌── ┌────── ┌────── ┌──── ┌── ┌── ┌── ┌── ┌╦═══╦┐ ┌╦ ╦┐ ┌╦═══╦┐ ┌╦═══╦┐ ┌╦═══╦┐ ┌╦═╦═╦┐ ┌╦═╦═╦┐ ╒╦╕ ╒╦╕ ╒╦╕ │║ ├╬═══╬┤ ├╬═══╬┤ └╩═══╦┐ └╩═══╦┐ ║ ║ ╘╩╛ ╘╩╛ ╘╩╛ └╩═══╩┘ └╩ ╩┘ └╩ ╩┘ └╩═══╩┘ └╩═══╩┘ └╩═╩═╩┘ ╩ └╩┘ └╩┘ └╩┘ ▄▄· ▄ .▄ ▄▄▄· .▄▄ · .▄▄ · ■ ▄▄▄▄▄ ▄▄ ▄▄ ▄▄ ▐█ ▌■ ██■▐█ ▐█ ▀█ ▐█ ▀. ▐█ ▀. ██ ∙██ ██▌ ██▌ ██▌ ██ ▄▄ ██▀▐█ ▄█▀▀█ ▄▀▀▀█▄ ▄▀▀▀█▄ ▐█· ▐█.■ ▐█· ▐█· ▐█· ▐███▌ ██▌▐▀ ▐█ ■▐▌ ▐█▄■▐█ ▐█▄■▐█ ▐█▌ ▐█▌· .▀ .▀ .▀ ·▀▀▀ ▀▀▀ · ▀ ▀ ▀▀▀▀ ▀▀▀▀ ▀▀▀ ▀▀▀ ▀ ▀ ▀ ┌───┐┌───┐┌───┐┌───┐┌───┐┌───┐┌───┐┌───┐┌───┐┌───┐ │ C ││ h ││ a ││ s ││ s ││ i ││ t ││ ! ││ ! ││ ! │ └───┘└───┘└───┘└───┘└───┘└───┘└───┘└───┘└───┘└───┘ ▄█▄ ▄ █ ██ ▄▄▄▄▄ ▄▄▄▄▄ ▄█ ▄▄▄▄▀ ▄ ▄ ▄ █▀ ▀▄ █ █ █ █ █ ▀▄ █ ▀▄ ██ ▀▀▀ █ █ █ █ █ ▀ ██▀▀█ █▄▄█ ▄ ▀▀▀▀▄ ▄ ▀▀▀▀▄ ██ █ █ █ █ █▄ ▄▀ █ █ █ █ ▀▄▄▄▄▀ ▀▄▄▄▄▀ ▐█ █ █ █ █ ▀███▀ █ █ ▐ ▀ ▀ █ ▀ ▀ ▀ ▀

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Skippa alla esd-armband och sånt snack, det enda man behöver är ett få samma jord i alla komponenter. Först "jordar" man sig mot chassit, håller en hand på chassit medans man tar på komponenten man ska montera, sen släpper man chassit, och monterar i komponenten, hur enkelt som helst. För att ytterligare undvika esd brukar jag stå på esd-plast, och inte direkt mot golvet, då kan jag själv inte generera någon esd såvida jag inte gnussar handen mot bordet, vilket man undviker.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet

Om du hade studerat tråden lite mer hade du lärt dig att i 90% av fallen så ser du inte felen direkt utan dom dyker upp senare och då står du där undrande och undrar vad som hänt.

Du säger att man laddas upp med statisk elektrisitet var 20é sekund....berätta gärna var du fått denna info från....jag anser det vara ren BULLSHIT.

Sen undrar jag vad du menar med...

de som beror på hur skadad man blir av en strömm (stöt) är spänningen amperen hur passa jordad man är och frekvensen...

Ursäkta mina anmärkningar men jag blir så trött på människor som skriver en massa blajblaj.
Självklart är det upp till var och en om man vill använda ESD-skydd eller inte men snälla.....uppmana inte till att skita i det och säg inte att det bara är slöseri med pengar.

Hade det varit onödigt att ta hänsyn till statisk elektrisitet hade väl inte t.ex. ett företag som Ericsson lagt ner så enormt mycket pengar och resurser på ESD-skydd.

//Putte

Visa signatur

Permalänk

Om man har läst ellära så det lätt att inse att det är kabeln mellan dig och ditt chassi som betyder något. Finns det ingen spänningspotential mellan dig och ditt chassi kan du inte ge något någon urladdning.

Permalänk
Medlem

Nu när ni säger det så inser jag att det viktiga inte är att vara "neutral", utan att man har samma laddning som komponenterna? Betyder detta rent praktiskt att jag som inte har något ledande chassi (enda ledande är I/O-plattan och allt där bak) ska koppla mig till en ledande matta, och lägga komponenterna på den?

Sen kan ju även jag intyga att jag byggt ihop 2 datorer och bytt en del delar utan att göra annat än ta på en vattenledning innan jag börjat bygga, inte det säkraste, men det har fungerat.. Dock kan man aldrig vara säker på att det gör det igen, så därför tackar jag nu för all info

Visa signatur

Permalänk

Svar till MBY:

Nej, detta är en av dom viktigaste åtgärderna för att undvika ESD-problem.

3) Nej - man ska se till att allt man meckar med inbördes har samma potenial. Chassit är bättre än elementet och diskbänken tillsammans.

Du har rätt i att allt man meckar med ska ha samma potential --> en balans. Däremot förstår jag inte varför du påpekar att chassit är bättre än elementet och diskbänken tillsammans.....luddigt uttryckt.
Det spelar såklart ingen roll vilken ref du använder för att få samma potential - det viktiga är att dom får det. Du skulle lika gärna kunna använda "nollan" som jorden men allmänt brukar man använda sig av jord -- en stadig ref.

Du förstår nog inte riktigt, det finns inga neutrala spänningar.
Det är spänningarna, som i sin tur leder till en ström av elektroner, som jag vill komma ifrån. Detta kallar jag för att neutralisera mig gentemot det jag arbetar med.

Neutralt = varken positivt eller negativt

//Putte

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattej00
begravning och begravning.. jag satt å lekte med ett öppet nätagg då jag glömt att ta ut sladden, så jäkla farligt va det inte, kittla lite i armen å den flög iväg (armen alltså)..

haha.. påminner mig om en nära döden(?) incident.. var på jobbet. Borrmaskinen satt i en metallställning (med gummi mot borrmaskinen). Borrade fram vatten från ett tak + att det regnade in lite varstans. helt plötsligt slutade borrmaskinen fungera. Gick fram för att kolla på den och sträckte fram handen.. ca 5cm från ställningen kände jag hur det började rycka i fingrarna. Undrar vad som skulle hänt om jag tatt i ställningen..

Antar att risken inte är lika stor i ett nätagg då det inte finns (bör iaf inte) vatten där.

Men ett tips är ju att ta det lugnt med starkström...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thegambler79
Svar till MBY:

Nej, detta är en av dom viktigaste åtgärderna för att undvika ESD-problem.

Du har rätt i att allt man meckar med ska ha samma potential --> en balans. Däremot förstår jag inte varför du påpekar att chassit är bättre än elementet och diskbänken tillsammans.....luddigt uttryckt.
Det spelar såklart ingen roll vilken ref du använder för att få samma potential - det viktiga är att dom får det. Du skulle lika gärna kunna använda "nollan" som jorden men allmänt brukar man använda sig av jord -- en stadig ref.

Du förstår nog inte riktigt, det finns inga neutrala spänningar.
Det är spänningarna, som i sin tur leder till en ström av elektroner, som jag vill komma ifrån. Detta kallar jag för att neutralisera mig gentemot det jag arbetar med.

Neutralt = varken positivt eller negativt

//Putte

Det är förhållandevis enkelt att demonstrera hur något laddas upp över tid i en torr atmosfär. Att låta saker ligga och skräpa skulle vara en av "de viktigaste" åtgärderna mot ESD är fel, utom möjligen i vissa specialfall (i en helt ESD-skyddad miljö där även atmosfären kontrolleras, t.ex).

Hemmavid så låter man komponenter urladda sig långsamt genom ett ESD-armband. Vidare befinner sig komponenten i sin antistatpåse tills den ska monteras in. Att öppna påsen och placera komponeten godtyckligt i rummet och vänta en godtycklig tid är givetvis bakvänt. Luft är en dålig ledare, som rent av klassas som isolator. Ett normalt ESD-armband har ett motstånd i storleksordningen 1 MΩ vilket råkar vara en fullträff: lagom svag laddningsmängd passerar vid normala statiska laddningsskillnader, samtidigt som motståndet är högt nog att skydda liv om bäraren kommer åt en fas. I en ESD-skyddad miljö kan man givetvis låta saker ligga. Detta beror inte så mycket på luften (såvida den inte är joniserad) som på det antistatiska och kanske även svagt ledande underlaget.

Självklart, om du låter ett föremål som håller en laddning relativt luft eller "allt annat" ligga, så kommer laddningen att utjämnas förr eller senare. Dock senare. En kondensator (med t.ex. just luft som dielektrum) tappar också laddning över tid. Problemet, som gör detta "system" notoriskt opålitligt är att du inte på ett enkelt sätt kan avgöra tiden. Tämligen urusel metod, för att vara en av "de viktigaste". Den viktigaste är ESD-armbandet-kopplat-till-chassit. Armbandet kommer att hantera komponenten varsamt, oavsätt om "luftning" är framgångsrik eller ej.

Chassit är bättre, givetvis. Vi har talat om detta många, många, många gånger. Det är inget mystiskt med jord, det är en potential bland andra. Genom att se till att allt man arbetar med har samma inbördes potential är man ESD-skyddad. Man är inte skyddad om en pryl är jordad, samstidigt som något annat är 'flytande'. Chassijord, apparatjord, är den närmas tillhanda lämpliga referensnivån. Om chassit i sin tur är kopplad till husjord, så är det ju än bättre.

Att koppla sig själv eller sin komponent till jord utan att ha fullständig översikt över andra i systemet förekommna potentialer kan ge såväl ESD- som personskador. I fallet med en dator, är ju datorns chassi en lämplig referenspunkt eftersom den är lätt att ansluta till.

Således; kopplar man sig till ett element så vet man inte vad man gör. Nämligen finns här två möjligheter. Antingen är även chassit jordat. Då är allt frid och fröjd, förutom att man är dum och nästan bokstavligt går över ån efter vatten. I det andra fallet är chassit inte jordat, och då kan dess laddning överföras till de komponenter man ska montera. Således vet man inte vad man gör om man anstränger sig för att koppla sig till ett element, eller springer och tourette-touchar någon diskbänk.

Jord är vidare inte någon "neutral" laddning. Potentialdifferensen mellan två ting kan vara noll. Det innebär inte för dens skull att något har "neutral laddning". Vi kan naturligtvis rent mikroskopiskt definiera "neutralt" som en sak, bil eller atom, som har lika många elektroner som protoner. Detta är emellertid en fullstädigt onödig djupdykning som dessutom lätt leder till tankefel. Vi kan godtyckligt säga att endast ett elektronmoln är neutralt och alla annan laddning är positiv. Knas. Det är samma sak med potentiell energi i betydelsen lägesenergi.

ESD är ordentligt uträtt i tråden:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=48176...

Visa signatur

"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru

Men ett tips är ju att ta det lugnt med starkström... [/B]

mjoo. kan ju vara en fördel. men den eviga disskusinen om volt versus ampere gör ju det svårt å veta vad som dödar än egentligen. 230 volt lär ju inte vara så farligt då. är väl spänningen som dödar tycker jag har ingen aning egentligen

edit:hoppas man inte är allt för OT för att få smisk av nån moderator

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S21 FE och iPhone 16 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P1 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem

Säg att jag är kopplad till chassi (alu.) via ett esd-armband, då har vi båda samma potential, sen så har jag moderkort o övriga komponenter bredvid mig inuti sina esd-påsar. hur ska jag göra sen när jag vill ta upp grejorna ur påsen? ska jag hålla i påsen i några minuter, så att den (och komponenten?) oxå får samma potential som mig + chassi, och sen ta upp komponenten? eller kan man bara sticka in handen i påsen direkt? men hur vet jag att prylen som ligger inuti påsen har samma potential som mig och chassi? ps. antistatmatta är inget alt. för mig i nuläget, har bara tillgång till ett esd-armband ds. Tack för alla svar.

Edit: vill även tillägga att detta är ett helt nytt bygge och psu:n kommer inte vara inkopplat till elnätet så därför kommer chassit vara referenspunkten för potentialen. hmm uttryckte jag mig rätt nu?

Permalänk
Medlem

Matte: 230V ur ett vägguttag är upp till 10 A, jag har för mig att 0.002 A är dödligt..

F.Ö Undrar jag också samma sak som cocodise, fast minus chassianslutningen då mitt plexichassi är tämligen icke-ledande (fast man vet aldrig ). Hur gör jag då? Ska jag ansluta mig till I/O-Plattan, eller någon annanstans?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det har jag ochså undrat över, Hur man jordar sig i ett plexi chassi =\

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

När grejerna är monterade så får det ju sin jord via I/O plattan och allt där bak, men när man monterar, hur gör man då :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Matte: 230V ur ett vägguttag är upp till 10 A, jag har för mig att 0.002 A är dödligt.

Om jag minns rätt från högstadiefysiken så var det en halv milliampere som kan döda, dvs 0.0005A

Permalänk
Medlem

Det betyder ju inte att 20 mA inte heller kan döda? Eller hur

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Till er som tror att endast ström avgör huruvida man dör eller ej: Fundera varför ni inte går upp i rök i samma sekund som ni tar i batteripoler...

Det krävs spänning för att döda. Den potentiella strömdrivningsförmågan är av sekundär betydelse. Det spelar ingen roll om en strömkälla kan lämna 100 mA eller 100 000 000 A, så länge som spänningen är låg. Är spänningen tillräckligt hög, å andra sidan, så spelar det heller ingen roll.

0,5 mA dör ingen av hud-till-hud. Detta är också en fråga som är totalt utredd tidigare. Sök.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att det är beroende av spänningen är jag fullt medveten om, därför skrev jag just att det gällde 230V.

0.5 mA (vid 230V) har jag själv testat, och jag lever än

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Att det är beroende av spänningen är jag fullt medveten om, därför skrev jag just att det gällde 230V.

0.5 mA (vid 230V) har jag själv testat, och jag lever än

Eftersom U = IR, och både I och R är kända (endast I uppmätt), så spelar det ingen roll om det är 230 volt med strömbegränsning, eller någon annan spänning. 0,5 mA är 0,5 mA.

Däremot behövs säkert olika spänningar beroende på var elektroderna appliceras, hur stora det är samt hudens beskaffenhet.

Man brukar säga att 15 - 60 mA är dödande (beror på vem man frågar). Det är hyffsat rimliga siffror, men det är bra mycket mer parametrar inblandat (t.ex "var?") än bara spänning och ström.

Visa signatur

Permalänk

Först lite offtopic efter som det var ESD det handlade om:
Men fatta! Ni måste få strömmen att passera hjärtat (strömförande->hjärta->jord) för att ni ska dö av en stöt. Sen kan man diskutera hur stark strömmen ska va, man kan dö av ganska lite men man kan överleva ganska mycket.
Det beror mer på hur pass väl sinuskurvan stämmer med hjärtats frekvens om man får hjärtstillestånd.
Sen betyder det dock inte att man är ur farozonen bara för att man överlevde själva stöten, en kraftig stöt gör att blodet fäller ut ett ämne som är väldigt farligt för framför allt njure och lever.

Så sluta namedropa spänningar och ampere styrkor och hanskas med el med respekt. Bara för att ni inte har dött ännu betyder det inte att det inte är farligt.

Ontopic:
Sätt på dig armbandet, koppla det till elemetet och peta inte på elektroniken, det är typ det enklaste du kan göra

Ni som sitter på ESD-film och liknande för att ni tror att ni laddas upp via golvet, är ni nakna då? Ni laddar upp er väldigt bra via kläderna, man behöver inte röra på sig så fasligt mycket för att ladda upp sig.

Edit: När jag skrev passera hjärtan menar jag när ni sitter och pillar i datorn, ni ska inte springa på tågtak och tro att så länge jag bara petar med en arm så är det grönt :).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chilly_schrimp
Först lite offtopic efter som det var ESD det handlade om:
Men fatta! Ni måste få strömmen att passera hjärtat för att ni ska dö av en stöt. Sen kan man diskutera hur stark strömmen ska va, man kan dö av ganska lite men man kan överleva ganska mycket.
Det beror mer på hur pass väl sinuskurvan stämmer med hjärtats frekvens om man får hjärtstillestånd.
Sen betyder det dock inte att man är ur farozonen bara för att man överlevde själva stöten, en kraftig stöt gör att blodet fäller ut ett ämne som är väldigt farligt för framför allt njure och lever.

Så sluta namedropa spänningar och ampere styrkor och hanskas med el med respekt. Bara för att ni inte har dött ännu betyder det inte att det inte är farligt.

Ontopic:
Sätt på dig armbandet, koppla det till elemetet och peta inte på elektroniken, det är typ det enklaste du kan göra

Ni som sitter på ESD-film och liknande för att ni tror att ni laddas upp via golvet, är ni nakna då? Ni laddar upp er väldigt bra via kläderna, man behöver inte röra på sig så fasligt mycket för att ladda upp sig.

Edit: stavfel.

*Argh* Jag vet inte vad jag ska tycka om ditt inlägg egentligen. Den första sektionen innehåller en hel del vett, men en del osakligheter. Det magiska är att en stöt måste passera hjärtat för att döda, samtidigt som den inte alls behöver det. Sen "måste" "sinuskurvan" vara i paritet med hjärtats dito. Bah!

1) Man kan dö av likström. Det går utmärkt. Man kan brännas ihjäl. Man kan likväl få hjärtstopp.

2) Precis som du säger kan man dö av förgiftningssymptom som kanske inte visar sig förrens efter flera timmar eller dagar. Vidare är urinblåsan också en bov i dramat för förgiftningsymptom efter elektrisk stöt. Detta brukar i regel vara effekter av riktigt kraftiga strömstyrkor som man mirakulöst överlevt (för ögonblicket). Vanligen inte bruksspänning.

3) Medicinskt allmäntillstånd är en viktig faktor, liksom var strömmen appliceras.

4) Det går givetvis att ta livet av någon med fyrkantsvåg, triangelvåg eller annan godtycklig vågform.

5) Hjärtat slår inte i 50 Hz (= 3000 slag/minut). Det är i stället nervsystemet som påverkas av en varierande ström (AC eller pulsad DC), och frekvensen är inte kritisk. 50/60 Hz passar bra till att ta kål på någon. DC eller alltför höga frekvenser (säg några hundra Hz) kan betraktas som DC, men det betyder inte att 50 Hz är kritiskt. 48 Hz eller 60 Hz är lika illa.

Sen vet jag inte om du använde fel smileys, men att koppla sitt armband till elementet är INTE det enklasta man kan göra. Vill du verkligen påstå rakt ut, att om man ska mecka med sin dator, är elementet närmare än chassit? Elementet är rätt om chassit är jordat. Chassit är ALLTID rätt, varesig det är jordat eller ej.

Vidare: i en tidigare tråd skrev jag såhär om ström, med källor och allt:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av *oviktigt*

...kan ju tillägga att gränsen för dödlig ström genom kroppen ligger på ca. 33 mA, så nog känns det med 30 mA genom skallen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

Den siffran har du tagit direkt från någon luftledning hör jag...
Det går INTE att entydigt besvara frågan om exakt vilken ström som är dödlig. Vi måste veta var strömmen går, hur den distribueras, om det är lik- eller växelström samt tiden som strömmen appliceras. Även med dessa data måste vi ta hänsyn till personens allmäntillstånd, ålder och sjukdomar. Sedan; spänningen är intressant, oavsätt vad elberra eller någon annan kvacksalvare säger. Spänning och ström tillsammans bildar effekten och denna allena kan göra någon "köttslig" skada. Mindre spänningar/strömmar påverkar nervsystemet tidigt, men är då också mycket lägeskänsliga.

Det i särklass största motsåndet finns i huden, och det är därför också denna som tar den största smällen. Dödsolyckor sker oftast med mycket höga spänningar (som ger upphov till höga strömmar) och/eller i samband med fuktig eller våt hud. Kroppen fungerar även som ett spänningsberoende motstånd, där resistansen sjunker med ökad spänning.

Jag skulle sätta den praktiska gränsen för vad som kan anses som en farligt hög ström till betydligt lägre än 30 mA, säg 10-20, samtidigt som man många gånger kan överleva en betydligt högre stöm, säg 50 mA.

Under huden är resistansen som bekant betydligt lägre och en hög ström kan passera med endast en måttlig spänning. Vidare kan strömmen ledas i blodbanan och "verkansdelen" behöver inte passera genom det kortaste avståndet. Därför är frågan om var strömmen placeras inte heller trivial. Väl inarbetad, och säkert riktig, är uppfattningen om att ström mellan armarna, passerandes bröstet, är särledes farligt. Även små strömmar kan ge effekter på ett svagt hjärta.

Vad huvudet beträffar vet jag inget mer än att en ström på 10 mA, innanför skallbenet, både kan och har används som sövning i vissa fall. Huruvida metoden är ofarlig, dödlig, utbredd, gammalmodig, kontroversiell eller meningslös vet jag inte. Uppgiften kommer från "Medicin och Teknik", andra upplagan 1975 av Bertil Jacobson.

För mer information och resonemang kring dödlig ström, se den gamla (1955), men mycket intressanta boken "Den elektriska faran" där även skydd, makabra fallbeskrivningar och räddningsåtgärder tas upp.

Edit: Gränsvärden (vilka ej naturligtvis ska anses vara exakta): "Under 7 mA framkallar i regel ej kramp (växelström). Påtaglig krampfara vid 10 mA och 50-60 mA kan anses vara dödande."

Sedan, finns komplikationer som kan vara dödande eller invalidiserande. T.ex av ström orsakad brännskada i urinblåsan kan leda till urinförgiftning. Även andra förgiftningssymptom kan uppkomma av ström, något man oftast missar. Av elektrolys uppkomna föreningar kan vara skadliga och symptomen kan ju vara vanlig omtöcknad som man mer associerar till nervsystemet än förgiftning.

Några fall av dödande ström där patienten åter bringats till liv på sjukhuset har senare avlidit av förgiftning och/eller andra inre skador. Detta är givetvis lite off-topic, men jag tycker att kunskaper om detta kan vara nyttiga. Man bör ej heller vara rädd för ström, utan ha respekt för den. För respekten krävs emellertid vissa grundkunskaper samt 'sunt förnuft'.

Rent statistiskt är ju nätspänningen den farligaste. Det beror egentligen bara på att den är så allmänt förekommande. Hade vi haft 900 DC eller 90 VAC 1 MHz (helt godtyckliga siffror) i väggen hade det fortfarande varit den vanligaste elvägen till sankte Per...

Visa signatur