Permalänk

nVidia grafik för ca 12-13k

Jag tänker köra Linux, och det går inte med ATI (deras drivrutiner är helt enkelt för dåliga). Och eftersom nästan alla bärbara har ATI så blir det lite jobbigt...

Jag skulle självklart vilja ha separat grafik (t ex 6600), men jag har nått en punkt där jag skulle acceptera integrerat också. (Det lär ändå vara en prestandaökning: min gamla och nu trasiga dator var en Athlon XP 1700+ med GeForce 3 Ti 200 och 768 MiB RAM).

Helst Centrino och 1024 MiB minne.

(Och som jag nämnde så fungerar inte min gamla dator, så jag kan nog inte läsa det här i helgen, så bli inte arga om jag inte svarar före måndag.)

Permalänk

Du skriver inget om vad det egentligen är för dator du är ute efter... Med det menar jag vilken storlek du önskar. Ett förslag vore måhända en Sony VAIO FS395? 12500-13000 kr, dock med 512MB (inte dyrt att köpa mer). 15.4" wide-skärm som är riktigt bra och ett NVIDIA 6400-kort.

Om du kan tänka dig ett mindre känt märke så säljer SHG en modell som heter 8600 som har lite bättre specar än Sonyn men som kostar runt 12600 med 1024 MB internminne (art.nr 550705)

Ett ytterligare alternativ är Packard Bell R9201 som finns på El-Giganten för runt 12000. 1GB RAM, GeForce 6400 och skärm av blank modell...

Önskar du 14" skärm finns till exempel Zepto Znote 2314W på 2,2kg med NVIDIA-grafik.

Om du vill komma billigt undan finns Asus A6K Billigt som bara den, men ingen vidare prestanda och bara 512MB internminne.

Hoppas du fått lite hjälp och att jag inte krånglat till det med olika modeller. Mitt tips vore nog Zepto-maksinen då det är skönt med så liten laptop som möjligt. Däremot har jag aldrig klämt på en så jag vet inget om byggkvalitet och finish. Vaion är ju klart lyxigast och snyggast om det spelar någon roll!

**EDIT: Lade till länkar **

Visa signatur

Mycket skrik för lite ull, sade käringen och klippte grisen
------------------------------------------
Pentium 4 3,4GHz, 1GB RAM, 2X250GB WDC HDD, DVDRW, X800PRO. IBM X41 laptop

Permalänk
Medlem

Re: nVidia grafik för ca 12-13k

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BananMannen
Jag tänker köra Linux, och det går inte med ATI (deras drivrutiner är helt enkelt för dåliga). Och eftersom nästan alla bärbara har ATI så blir det lite jobbigt...

Du kan använda drivrutinerna (ATi) för stationära datorer på en laptop och då funkar 3d accelerationen bra endå... det gör det för min kompis laptop med x700...

Visa signatur

Emmy Rossum Is The Goddess Of Music

Permalänk
Hedersmedlem

En enkel fråga, hur står sig detta Geforce 6400 kort mot ATI mobility radeon x600 128 mb?
Visst vore det trevligt med drivrutiner till FreeBSD, men det har inte ATI (men nVidia har).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Är det verkligen kasst med ATi på Linux när man har en bärbar med X700?

Jag hade tänkt köra Ubuntu på min laptop som jag får snart och den har X700 så kommer detta inte funka acceptabelt?

Jag kommer förmodligen köra en dualboot med XP Home också som följer med datorn... eller så skiter jag i windows helt men jag kommer nog vilja köra BF2 ibland.