Spray försämrar villkor - vad gäller?

Permalänk

Spray försämrar villkor - vad gäller?

Har haft ett Spray gratis ADSL-abonnemang (0.99 kr/ MB + max 269:- i månaden utan att vara förvalskund) men nu tänker Spray höja avgiften till 1.49 kr/MB och maxtaxan till 289:- i månaden den 1 februari.

Frågan är: har man rätt att säga upp abonnemanget pga av denna försämring, innan bindningstiden går ut (i mitt fall juni nästa år)?

I deras villkor sägs:

"Om ändring eller tillägg är till nackdel för Abonnenten, och denna nackdel inte endast är av ringa betydelse, har Abonnenten rätt att senast vid de nya villkorens ikraftträdande säga upp dessa villkor med verkan från sistnämnda tidpunkt. Om en uppsägning inte sker anses Abonnenten ha godkänt de nya villkoren. Spray rekommenderar att uppsägning sker skriftligen"

Är detta en försämring som "inte endast är av ringa betydelse"?

Har försökt få tag på Spray men det piper bara upptaget i deras telefon, så nu får ni rycka in och besvara istället!

Visa signatur

Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are. - Aldous Huxley

Permalänk
Medlem

Spray suger... vad fan att betala per MB ochså ? skaffa telia vet jag slipper du betala för allt du gör....

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

Jag är nöjd med den begränsade hastigheten som deras gratisabonnemng ger och inte klagar jag över avgiften per megabyte heller, men frågan är om de har rätt att ändra villkoren utan att jag har rätt att bryta avtalet. Enkelt uttryckt!!:p

Visa signatur

Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are. - Aldous Huxley

Permalänk
Medlem

Det ska du kunna kräva ja, detta är inte vad du bundit dig till.

Permalänk
Medlem

Om vi antar att du inte når upp till maxtaxan på en månad är det ju en ganska rejäl höjning av priset. Om du vill säga upp avtalet så skulle iaf jag försöka göra det med motiveringen att en sådan höjning av priset inte är av ringa betydelse.

Permalänk

Jag ska ta och skriva till dom direkt och se vad dom säger. Tack för eran input!

Visa signatur

Permalänk

Är väl knappast ringa när höjningen på den röliga delen är 50%.

Permalänk

Det är synd att de ändrar eftersom jag varit mycket nöjd med detta abonnemang. Aldrig strulat och relativt prisvärt. Dessutom var det bra med möjligheten att inte behöva betala något alls om man inte använde internet en månad, men enligt Spray så tjänar dom för lite på detta abonnemang.

Ingenting varar för evigt antar jag, inte ens ett ADSL-abonnemng från Spray!

Visa signatur

Permalänk

Klart Spray tjänar för lite... Fler och fler använder ju exempelvis
IP-telefoni. Med rörlig taxa blir det ju inte speciellt billigt att nyttja
sådan telefoni.

Särskilt gäller det ju om man dessutom har publik IP och använder
"gratisprogrammet" Skype. Med publik IP är man med som host i
systemet och det skickas trafik till/från ens dator.

Med rörlig MB-taxa blir detta ohållbart.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Du har rätt att Säga upp Spray Gratis Bredband till den sista januari även om du har det bundet.

Permalänk

Jag har skrivit och begärt att avtalet ska sägas upp, men inte fått något svar än, men det kanske ska tolkas som ett positivt tecken!

Visa signatur

Permalänk

Jag tycker du ska höra av dig ifall du vill säga upp det.

Avtalet är nog inte uppsagt förens du fått en bekräftelse på det.

Helst när det gäller tattare som Spray

Permalänk
Medlem

Re: Spray försämrar villkor - vad gäller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deathsearcher
Har haft ett Spray gratis ADSL-abonnemang (0.99 kr/ MB + max 269:- i månaden utan att vara förvalskund) men nu tänker Spray höja avgiften till 1.49 kr/MB och maxtaxan till 289:- i månaden den 1 februari.

Frågan är: har man rätt att säga upp abonnemanget pga av denna försämring, innan bindningstiden går ut (i mitt fall juni nästa år)?

I deras villkor sägs:

"Om ändring eller tillägg är till nackdel för Abonnenten, och denna nackdel inte endast är av ringa betydelse, har Abonnenten rätt att senast vid de nya villkorens ikraftträdande säga upp dessa villkor med verkan från sistnämnda tidpunkt. Om en uppsägning inte sker anses Abonnenten ha godkänt de nya villkoren. Spray rekommenderar att uppsägning sker skriftligen"

Är detta en försämring som "inte endast är av ringa betydelse"?

Har försökt få tag på Spray men det piper bara upptaget i deras telefon, så nu får ni rycka in och besvara istället!

Deathsearcher: Spray har rätt att ändra avtalsvillkoren och ja, du har rätt att säga upp ditt abonemang om du inte känner dig nöjd med prishöjningen. Jag jobbar åt Spray om du funderar på hur trovärdigt mitt svar är. Ring supporten så är det kirrat på någon minut.

PytonOrm: det är väl helt perfekt om man inte använder internet mer än för att kanske läsa lite nyheter en gång i veckan och betala sina räkningar? Istället för att betala en fast månadsavgift liksom.

Bingolotto: Varför är Spray tattare?

Edit: Vill ni se på kundservice så kan Deathsearcher pma sitt nummer till mig så kommer jag personligen ringa upp honom och säga upp hans abonemang om han så önskar.

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Medlem

Hehe, Spray är sig lika. De gjorde samma sak för några år sen, då hade de ett uppringt internet-abb där man fick 200 fria timmar för en fast summa. Detta höll i kanske 2 månader, sen insåg de att folk faktiskt använde sina timmar och poff så sänkte de drastiskt tiden...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du ska kunna säga upp ditt abbonemang eftersom det är en höjning i pris eller kräva samma pris som du band dig på tills bindningstidens slut för att sedan övergå till det högre priset. Oavsett om du har bindningstid kvar eller ej.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk

Re: Re: Spray försämrar villkor - vad gäller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [krook]
Deathsearcher: Spray har rätt att ändra avtalsvillkoren och ja, du har rätt att säga upp ditt abonemang om du inte känner dig nöjd med prishöjningen. Jag jobbar åt Spray om du funderar på hur trovärdigt mitt svar är. Ring supporten så är det kirrat på någon minut.

PytonOrm: det är väl helt perfekt om man inte använder internet mer än för att kanske läsa lite nyheter en gång i veckan och betala sina räkningar? Istället för att betala en fast månadsavgift liksom.

Bingolotto: Varför är Spray tattare?

Edit: Vill ni se på kundservice så kan Deathsearcher pma sitt nummer till mig så kommer jag personligen ringa upp honom och säga upp hans abonemang om han så önskar.

då kanske jag snackat med dig för jag brukar ringa rätt ofta när mitt modem skiter sig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
Du ska kunna säga upp ditt abbonemang eftersom det är en höjning i pris eller kräva samma pris som du band dig på tills bindningstidens slut för att sedan övergå till det högre priset. Oavsett om du har bindningstid kvar eller ej.

Men jag säger ju att han kan säga upp sitt abonemang

lillanisse, haha kanske det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
Spray suger... vad fan att betala per MB ochså ? skaffa telia vet jag slipper du betala för allt du gör....

Exakt vad är felet med att betala för den bandbredd du ockuperar? Du har tur att de andra stora operatörerna inte har infört det i detta land. Själv skulle jag absolut teckna ett sådant abonnemang där man betalar för sin egen trafik utan att behöva bekosta de jiddrans p2p-nötterna som använder 70% av alla bandbredd (källa SANS). Tro't om du vill, hastighet kan behövas även om man inte behöver utbyter särskilt mycket data.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [krook]
Men jag säger ju att han kan säga upp sitt abonemang

lillanisse, haha kanske det.

jobbar du på supporten lr?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillanisse
jobbar du på supporten lr?

yep

Visa signatur

Permalänk

Jag skrev till Spray men ångrade mig i efterhand, då ADSL-marknaden fortfarande inte kan erbjuda vettiga bindningstider och startavgifter. Stannar kvar hos Spray ett tag till och väntar på bättre tider!

Måste också berömma Spray för stabiliteten på deras tjänst! Inte en enda gång sedan starten har tjänsten varit nere för mig!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deathsearcher
Måste också berömma Spray för stabiliteten på deras tjänst! Inte en enda gång sedan starten har tjänsten varit nere för mig!

Kul att höra

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har också planer på att skaffa detta abonnemang. Men jag undrar, vad händer om man överskriver summan 289:- i månaden? Jag trodde det var maxsumman? Tillkommer den tid man är ute, eller varje MB man laddar ner utöver den summan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sugizo
Jag har också planer på att skaffa detta abonnemang. Men jag undrar, vad händer om man överskriver summan 289:- i månaden? Jag trodde det var maxsumman? Tillkommer den tid man är ute, eller varje MB man laddar ner utöver den summan?

Är det inte så att om du surfar för 150kr betalar du 150kr bara, surfar du för 300 så betalar du ändå 289kr? Så summan kan ALDRIG bli dyrare än 289kr, hur mycket du än surfar... Men 289kr är ganska dyrt för 0,5mbit.

Visa signatur

Stationär » Amd Athlon64 X2 4800+ | Asus M2N-Sli Deluxe | 2048mb ram | BFG 8800GTS OC 320mb | Hiper Type-R Modular 580w Black | WD Raptor 74gb + 200gb + 250gb + 250gb + 500gb

Permalänk
Medlem

Det låter ju bra iallafall. Jo förvisso är det en del pengar, men i jämförelse med vad jag har nu (56k modem) så vore det en stor förbättring. Kan inte få snabbare än 0,5mbit ändå eftersom jag bor på landet.

Men då kanske det blir till att beställa ett sådant abonnemang då.

Permalänk
Medlem

Lite ny info om Spray's trafikbegränsning på 50 GB. Tydligen ska Spray först nu börja att se över denna och börja agera utifrån villkoren, med försämrad hastighet som följ eller i värsta fall helt avstängd tjänst.

Permalänk
Medlem

Låter värdelöst isåfall, då lär jag inte skaffa det :S

Permalänk

1.48:-/MB är ju rätt safftigt dock tycker jag, jämför man det med ett modem t.ex. får man följande 56kbps = 0,056Mbps
0,056 * 3600 = 201,6Mb per timme

201,6/8 = 25,2Mb h på modem

Ca 6kr/h ger ungefär 0,25kr/MB istället för sprays 1,48.

Nu får du visserligen kan inte ut de 56kbps av ett modem, men endå.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
1.48:-/MB är ju rätt safftigt dock tycker jag, jämför man det med ett modem t.ex. får man följande 56kbps = 0,056Mbps
0,056 * 3600 = 201,6Mb per timme

201,6/8 = 25,2Mb h på modem

Ca 6kr/h ger ungefär 0,25kr/MB istället för sprays 1,48.

Nu får du visserligen kan inte ut de 56kbps av ett modem, men endå.

o när man väl ska ladda hem något så går det snabbare och du kan va ansluten hela tiden utan att det kostar 6kr/h, tvivlar på att datorn skickar 4MB/h om du inte gör något

Permalänk

Sitter man på ett modem så tror jag nog man belastar linan fullt i princip hela tiden, tar ju en evighet att försöka göra nåt så man sitter ju o laddar iprincip hela tiden :p.

Visst är det smart med ett med flatrate men sprays min pris känns lite väll saftigt.
Sen antar jag det är anslutningen i telestationen som egentligen kostar och inte traffiken.

Ett abonemang som istället hade en minikostnad på 100:- vilket man surfa t.ex. 1GB och sen fick ge typ några öre per MB upp till ett tack på t.ex. 300:- känns som hade varit betydligt bättre för både spray o abonenten. Spray hade fått in sina kostnader utan att utsätta kunden för en sjuk flaterate kostnad.