Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Byta ut trasigt 9800pro

Permalänk
Medlem

Byta ut trasigt 9800pro

Skulle vilja ha hjälp med att byta grafikkort då mit 9800pro nog lagt ner. mitt system ser ut som följer:

Asus P4C800-E Deluxe
Intel Pentium 4 Northwood 3.0GHz -C
2x TwinMOS-Winbond Original 256Mb DDR PC3200

Vill inte ha något overkill grafikkort utan bara ett som byter ut mitt nuvarande 9800pro (får gärna ha extremt låg ljudnivå)

Såhär beter sig mitt 9800pro just nuhttp://img190.imageshack.us/my.php?image=pict01241kc.jpg
http://img190.imageshack.us/my.php?image=pict01238ks.jpg
http://img190.imageshack.us/my.php?image=pict01211an.jpg
http://img467.imageshack.us/my.php?image=streck4sm.jpg

tacksam för hjälp..

Permalänk
Medlem

hmm.. du kan ju alltid testa med ett 9800 pro..

(eller kanske ett 6600GT)

Permalänk
Medlem

Hur mycket vill du ge?? Kollade runt nu och det är väldans vad svårt det är att hitta något hyfsat kort under 2000Kr.

Kan du tänka dig begagnat så kan du hitta tex 6800LE-GT-GS för 1000-2000Kr
www.tradera.com
www.blocket.se

Ps.. spelar du mycket så skaffa mera minne. Minst 512MB till!

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Xiaomi Mi 34" 3440x1440 144Hz. Tv:3 Samsung 48" 3D. Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCORPIUS
Hur mycket vill du ge?? Kollade runt nu och det är väldans vad svårt det är att hitta något hyfsat kort under 2000Kr.

Kan du tänka dig begagnat så kan du hitta tex 6800LE-GT-GS för 1000-2000Kr
www.tradera.com
www.blocket.se

Ps.. spelar du mycket så skaffa mera minne. Minst 512MB till!

Jag vill ge helst under 2000kr.. Jag spelar inte så jätte mycket så minnesköpet får vänta några månader.

Permalänk
Medlem

x800gt/gto

Visa signatur

Jag hatar folk som skriver med massa smileys och förkortningar...

Permalänk
Moderator
Testpilot

Du är inte speciellt säker med kameran. Första bilden där var riktigt suddig.

Vad det verkar så har du ju i alla fall fortfarande bild. Sådär brukar grafikkorten bete sig när de går varma. Har det kommit plötsligt efter en drivrutinsuppdatering eller liknande? Har du installerat någon ny hårdvara?

Jag tycker att du ska försöka få ordning på ditt gamla innan du ger dig ut på vift efter ett nytt. Chanserna finns att det bara har muppat till lite.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

EH

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman

Vad det verkar så har du ju i alla fall fortfarande bild. Sådär brukar grafikkorten bete sig när de går varma. Har det kommit plötsligt efter en drivrutinsuppdatering eller liknande? Har du installerat någon ny hårdvara?

Jag tycker att du ska försöka få ordning på ditt gamla innan du ger dig ut på vift efter ett nytt. Chanserna finns att det bara har muppat till lite.

Jag har samma problem med mitt GF 5700u kort..Hur menar du att man kan fixa det? Innan jag ominstallerade win hade jag problemt och nu med färsk installation samt nyaste drirutinerna så har jag det...Fläkten funkar. Något annat man kan kolla?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2800+ | 512mb 333mh/z | 9800pro 128mb | 140gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har bytt chassi och nätaggeragat. samt installerat zalman mackan på. Fast problemet kom när jag bytte chassi, för jag använde grafikkortet med zalman mackan innan jag bytte nätagg. problemet kom efter att jag bytt nätagg.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjoberg
Jag har bytt chassi och nätaggeragat. samt installerat zalman mackan på. Fast problemet kom när jag bytte chassi, för jag använde grafikkortet med zalman mackan innan jag bytte nätagg. problemet kom efter att jag bytt nätagg.

Då vet du ju var problemet ligger då.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Då vet du ju var problemet ligger då.

Nätagget? Hur ska man ordna det?

Edit: Har provar just nu med Geforce 2 GTS kort och det funkar bra inga buggar... misstänker ändå att 9800 pro kortet gett upp..

Permalänk
Medlem

vad har du för nätagg nu?

Visa signatur

Jag hatar folk som skriver med massa smileys och förkortningar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hock
vad har du för nätagg nu?

Antec Neopower 480W

Permalänk
Medlem

När jag fick liknande problem efter en flytt av komponenter till ett nytt chassi så rengjorde jag "slotkontakten" på grafikkortet med kemiskt ren bensin, blåste med tryckluft i AGP-porten.

Sedan funkade allt prima igen, värt att testa iallafall!
Kolla även så kortet sitter bra i AGP-slotten, prova att inte skruva fast kortet, kan vara glapp någonstans.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikerrer
När jag fick liknande problem efter en flytt av komponenter till ett nytt chassi så rengjorde jag "slotkontakten" på grafikkortet med kemiskt ren bensin, blåste med tryckluft i AGP-porten.

Sedan funkade allt prima igen, värt att testa iallafall!
Kolla även så kortet sitter bra i AGP-slotten, prova att inte skruva fast kortet, kan vara glapp någonstans.

Du menar kontakten där man sätter i "extra strömen" på grafikkortet? Känns sådär bra att blåsa med lufttryck på moderkortet men kan ju prova.. Fick du också grafikhubbar och kunde inte installera drivrutiner till grafikkortet?

Edit: Kom nog på det.. Du menar självakontakten på grafikortet...?

Permalänk
Medlem

Jag fick artifakter liknande dina över hela skärmen konstant, redan från start när man såg POST:en.
Kunde installera drivrutinerna till kortet, men givetvis var bilden på skärmen likadan.

Menar själva kontakten på grafikkortet som passar in i AGP-slotten på moderkortet

Det är bättre att köra "luft på burk" än att blåsa, kommer ingen fukt in i slotten då.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjoberg
Antec Neopower 480W

Ja fast det nätagget känns som att det ska klara av ditt grafikkort utan problem. Jag har ett Antec Neopower 520W som fixar mitt 9800 gallant.

Det verkar ju dock som att du har lyckats ställa till något när du flyttade sakerna och installerade nytt agg. och så. Har du möjlighet att testa ditt kort hos en kompis?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikerrer
Jag fick artifakter liknande dina över hela skärmen konstant, redan från start när man såg POST:en.
Kunde installera drivrutinerna till kortet, men givetvis var bilden på skärmen likadan.

Menar själva kontakten på grafikkortet som passar in i AGP-slotten på moderkortet

Det är bättre att köra "luft på burk" än att blåsa, kommer ingen fukt in i slotten då.

okey.. jag kan inte ens installera drivrutiner :(.. jag får artifakter i uppstarten med.. ska prova att blåsa med lufttryck. ne det e klart slipper ju fukten men det e ju något bättre tryck i lufttryck än mina lungor

Edit: till Dinoman
Kan prova det i en dator hemma.. ska göra det ikväll när jag tränat har jag tänkt