Permalänk
Medlem

Speldator

Tja!

Det börjar bli dags för ny gamerburk och efter några dagars browsande finner jag detta paket på komplett rätt intressant:

http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10158

Personligen tycker jag att hårdvaran ser rätt schyst ut (Bra processor, grafikkort och minne) men jag vill ändå få det godkänt av mina fellow nerds @ sweclockers.

Så, ös på med kommentarer!

Tack!

Permalänk

Jo de ser fint ut! Men jag tycker inte amd x2 4200+ är prisvärd! Den har bara (512mb+512mb) vilket är samma som hos amd x2 3800, bara att 3800+ har lägra Mhz per kärna! Vilket går ändå att klocka upp!
Därför tycker jag amd x2 4400+, är mer prisvärd (1MB+1MB)
Därför gillar jag inte amd x2 4200!

Sen angående Grafikkortet så är de bra, men ATI har ju lite problem med sin SLI lösninig, så om du vill köra sli senare så skulle jag köra på nvidia!
Dessutom är det ju ett SLI mobo!!

Sen tycker jag det är lite klent med bara 1 GB ram i dagens läge, flera nya spel såsom FEAR kräver 2 GB ram!! Och eftersom du ska ha den till spel, så skulle jag satsa på 2GB(2x1024)

Lösning, för att allt ska bli ungefär samma pris!

Ta ett Nvidia 7800GT (finns runt 3.5K), alltså kmr du ner 2 k!
Sen så köper du 2GB ram, som kostar runt 2k (eftersom du inte ska klocka, så räcker det med minne för detta pris)

Nu har du 1k kvar att lägga, och de lägger du på en amd x2 4400+!

Aiight! GL HF

Visa signatur

Dator: AMD Athlon X2 4400+ | MSI K8N Diamond | Point Of View Geforce 7800GT | Adata 2x1024Mb | Samsung 250GB Sata2 | Tagan easy connect 480W | Thermaltake Tsunami Dream|: Övrigt: Saitek Eclipse | Mx510 | Qpad XXXL | Icemat Siberia |:±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±Stolt Samsung 970P ägare±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±

Permalänk
Medlem

Tack för svaret! Hur är det annars med ram-minnen these days? Börjar inte 3200-minnena hamna rätt långt ner i näringskedjan?

Permalänk

Har inte så stor koll på de!Men 3200-minnen är bra och de finns gott om dem:D! HEHE!
Aiight!

Visa signatur

Dator: AMD Athlon X2 4400+ | MSI K8N Diamond | Point Of View Geforce 7800GT | Adata 2x1024Mb | Samsung 250GB Sata2 | Tagan easy connect 480W | Thermaltake Tsunami Dream|: Övrigt: Saitek Eclipse | Mx510 | Qpad XXXL | Icemat Siberia |:±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±Stolt Samsung 970P ägare±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±

Permalänk
Medlem

Haha alright!

Någon annan som har åsikter?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niSs
Tack för svaret! Hur är det annars med ram-minnen these days? Börjar inte 3200-minnena hamna rätt långt ner i näringskedjan?

Har du inte tänkt att klocka så fungerar Corsairs value select 3200 - minnen alldeles utmärkt. Visst får du lite bättre prestanda med bättre minnen, men enligt min mening är det inte värt priset om du inte tänkt att klocka.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Har du inte tänkt att klocka så fungerar Corsairs value select 3200 - minnen alldeles utmärkt. Visst får du lite bättre prestanda med bättre minnen, men enligt min mening är det inte värt priset om du inte tänkt att klocka.

Ah! Tack för svaret

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whisky1988
Sen angående Grafikkortet så är de bra, men ATI har ju lite problem med sin SLI lösninig, så om du vill köra sli senare så skulle jag köra på nvidia!

1. ATI's system för att koppla ihop två grafikkort heter CrossFire.

2. Det jag tror du syftar på är det att du inte kan köra CrossFire i höga upplösningar (och hög Hz kanske det också var).
Men om minnet mitt inte sviker mig helt fel, så uppstod detta problemet bara när du körde CF med X800- och X850serien.
X1800serien ska tydligen ha ett uppgraderat chip, vilket fixar det problemet.

Angående burken så ser det fint ut, men jag håller med whisky1988 om att 1GB e lite med den burken, uppgradera till 2x1024mb istället.
PC3200 minnen räcker, ingen idé att köpa dyrare om du inte ska klocka rå mycke.

Sen förstår jag inte hur whisky1988 rekommenderar ett 7800GT istället för ett X1800XT 512mb
Om det skulle ingått ett XL kort skulle jag förstå, men XT är ju bättre än GT.
Jag skulle snarare ha bytt ut kortet mot ett GTX eller tagit XT kortet, prestandan är ungefär den samma, några poäng hit och dit (förutom i 3Dmark05 där XT piskar hårt).
Dock är 7800GTX ett strömsnålare kort, vilket resulterar i lägre temperaturutveckling och tystare dator.
X1800XT låter tydligen som ett flygplan med sin orginalkylning och är riktigt varmt av sig.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

håller med, x2 4400+, 2gb minne och 7800gtx/x1800xt ska du ha.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

Därför jag tog ett 7800GT i mitt förslag var därför jag ville hålla mig till den budgeten han hade!
Hellre ser jag att han köper en amd x2 4400+ och ett 7800GT
än en amd x2 3800+ och en 7800GTX!!

Visa signatur

Dator: AMD Athlon X2 4400+ | MSI K8N Diamond | Point Of View Geforce 7800GT | Adata 2x1024Mb | Samsung 250GB Sata2 | Tagan easy connect 480W | Thermaltake Tsunami Dream|: Övrigt: Saitek Eclipse | Mx510 | Qpad XXXL | Icemat Siberia |:±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±Stolt Samsung 970P ägare±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±

Permalänk
Medlem

håller iofs med whisky om det.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roVVel
håller iofs med whisky om det.

Alltid bra att hålla med Whisky^^

Visa signatur

Dator: AMD Athlon X2 4400+ | MSI K8N Diamond | Point Of View Geforce 7800GT | Adata 2x1024Mb | Samsung 250GB Sata2 | Tagan easy connect 480W | Thermaltake Tsunami Dream|: Övrigt: Saitek Eclipse | Mx510 | Qpad XXXL | Icemat Siberia |:±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±Stolt Samsung 970P ägare±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whisky1988
Därför jag tog ett 7800GT i mitt förslag var därför jag ville hålla mig till den budgeten han hade!
Hellre ser jag att han köper en amd x2 4400+ och ett 7800GT
än en amd x2 3800+ och en 7800GTX!!

Han har iof inte satt någon budget.

Och okej, jag håller med dig, bra motivering. Blev bara lite förvånad om varför du ville ha kvar prollen (4200) och sänka till ett 7800GT

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Han har iof inte satt någon budget.

Och okej, jag håller med dig, bra motivering. Blev bara lite förvånad om varför du ville ha kvar prollen (4200) och sänka till ett 7800GT

håller med dig också

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roVVel
håller med dig också

Du kan väl inte hålla med alla

Visa signatur

E6300 @ 2.0ghz - 1024mb DD2 667mhz - Radeon x1950xt 256mb

Permalänk
Medlem

Re: Speldator

För lite minne tycker jag och dessutom fel operativsystem, med en X2-processor bör man köra XP Pro, inte Home.
Detta paketet tycker jag verkar bättre, 2Gb RAM t ex:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=C-GEA2WH-SE

går att konfigurera/ändra i det om du vill ha en snabbare processor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av niSs
Tja!

Det börjar bli dags för ny gamerburk och efter några dagars browsande finner jag detta paket på komplett rätt intressant:

http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10158

Personligen tycker jag att hårdvaran ser rätt schyst ut (Bra processor, grafikkort och minne) men jag vill ändå få det godkänt av mina fellow nerds @ sweclockers.

Så, ös på med kommentarer!

Tack!

Permalänk

Hur går de niss??
Har du kommit fram till vad du vill ha!!?
Titta min sign, Något sånt skulle passa dig!
Varför jag rekommenderar den är att varje komponent har jag ägnat många timmar över för att läsa reviews på internet och tidningar, dessutom frågat här på swec!!
Aiight!! gl hf

Visa signatur

Dator: AMD Athlon X2 4400+ | MSI K8N Diamond | Point Of View Geforce 7800GT | Adata 2x1024Mb | Samsung 250GB Sata2 | Tagan easy connect 480W | Thermaltake Tsunami Dream|: Övrigt: Saitek Eclipse | Mx510 | Qpad XXXL | Icemat Siberia |:±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±Stolt Samsung 970P ägare±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whisky1988
Hur går de niss??
Har du kommit fram till vad du vill ha!!?
Titta min sign, Något sånt skulle passa dig!
Varför jag rekommenderar den är att varje komponent har jag ägnat många timmar över för att läsa reviews på internet och tidningar, dessutom frågat här på swec!!
Aiight!! gl hf

Jodå det går bra!

Just nu ser det ut som att det blir datorn från komplett fast med dina justeringar. Priset är godkänt och blir dessutom billigare efter jag plockat bort windows xp home som jag redan har i orginal...

Får se vad som händer när lönen kommer

Edit: Jag funderar på att slänga på ett Fatal1ty ljudkort. Någon som är en jävel på ljudkort här?

Permalänk

Varför Slänga på ett externt ljudkort? Sysslar du extremt mycket med musik?, och är av den kinkiga typen?
Jag tycker inte du ska lägga pengar på ett ljudkort, utan köp ett mobo med bra intregerat ljudkort istället!
Tex MSI k8n Diamond har ett rikitgt bra!
Sen om du köper en amd x2 4400+, så är den så pass kraftig att du kmr inte märka att en del av kraften läggs på ljudkortet!!

Aja! du får göra som du vill!
GL HF!

Visa signatur

Dator: AMD Athlon X2 4400+ | MSI K8N Diamond | Point Of View Geforce 7800GT | Adata 2x1024Mb | Samsung 250GB Sata2 | Tagan easy connect 480W | Thermaltake Tsunami Dream|: Övrigt: Saitek Eclipse | Mx510 | Qpad XXXL | Icemat Siberia |:±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±Stolt Samsung 970P ägare±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whisky1988
Varför Slänga på ett externt ljudkort? Sysslar du extremt mycket med musik?, och är av den kinkiga typen?
Jag tycker inte du ska lägga pengar på ett ljudkort, utan köp ett mobo med bra intregerat ljudkort istället!
Tex MSI k8n Diamond har ett rikitgt bra!
Sen om du köper en amd x2 4400+, så är den så pass kraftig att du kmr inte märka att en del av kraften läggs på ljudkortet!!

Aja! du får göra som du vill!
GL HF!

MSI lanserade just ett moderkort som har ett Creative Live ljudkort intergrerat (om jag inte minns helt fel). Det är gött.
Sen hade du det ökända Soundstorm på de dyrare Nforce2 korten.

Men annars så är de inbyggda Realtec ljudkorten piss jämnfört med ett riktigt kort från Creative, speciellt de nya. Visst, de inbyggda fungerar fin fint, fast du kan absolut inte jämnföra de.
Och om han vill lägga cash på ett bättre ljudkort, låt han göra det. Det förstör inget, möjligen kanske att får mindre cash till annat, fast de e hans problem.

Sen om jag inte minns helt fel, så har jag förmig någon här i forumet kunde köra med Ultra High Quality på ljudet med sitt nya Creative ljudkort, utan lagg/etc (vad man nu får på ljudet) medans det inbyggda bara fungerade på normal.

[EDIT]
Och om man pysslar mycket med musik, då köper man fan inte ett Creative ljudkort Då blir det väl ett M-Audio ljudkort eller något sådant dyrt och grymt ljudkort.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800