WD raptor, drivrutinsproblem

Permalänk
Medlem

WD raptor, drivrutinsproblem

Hej alla glada

Har haft min WD Raptor 74GB ca 2-3 mån nu och den har krånglat rätt bra.

Det tog ca 1 mån tills det hände första gg. Jag fick en bluescreen om att det fysiska minnet är slut och tvungen att boota om, när den rablar upp minnet är 'ok' osv har min WD raptor försvunnit. Lite längre fram får jag "NTLDR fattas"

Enda sättet jag har kunnat "slicka lite i såren" med detta hittills är stänga av datorn, rycka ut alla sladdar till hdd:n och sätta in dem igen starta datorn. Gå in i bioset och ändra BOOT-rangordning till 1st master sata.

Jag kollat runt lite här och försökt hitta andra som har samma problem och inte lyckats stämma 100%.

Windows XP SP2 hänger sig ibland vid start, och jag tror jag vet vilken fil det är nu som lyckas med detta fssm32.exe och den tillhör F-Secure. Jag tror att det är också den som tuggar det fysiska minnet så att bioset tappar drivrutinerna till min WD Raptor.

Helst vill jag lösa det utan en formatering men finns det ingen annan utväg så

MVH//Challe

Visa signatur

Ny på g: asus x870e crosshair hero \ amd 9950x3d \ asus rtx 5080 tuf oc \ corsair dominator titanium 6ghz cl30 \ samsung 9100 pro 2tb \ lian li hydroshift tl 360 \ lian li edge 1300w platinum \ lian li pc-o11 dynamic evo svart.
Old:i7 5930k@4.2ghz / arctic liquid freezer 2 280mm / 32gb corsair ddr4 / asus x99-delux / asus gtx rog strix 1080 ti / corsair hx1000i.

Permalänk
Medlem

Re: WD raptor, drivrutinsproblem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GoOoL
Jag tror att det är också den som tuggar det fysiska minnet så att bioset tappar drivrutinerna till min WD Raptor.

Hehe, bra jobbat med felsökningen. Du kanske ska börja med att kolla så att PCI-frekvensen är låst, om inte så lär det vara därför du tappar data.

Permalänk

testa att boota från xp-cdn och välj reparationskonsollen (heter något sådannt) och kör chkdsk på raptorn.

Permalänk
Medlem

Re: Re: WD raptor, drivrutinsproblem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Hehe, bra jobbat med felsökningen. Du kanske ska börja med att kolla så att PCI-frekvensen är låst, om inte så lär det vara därför du tappar data.

Jag vet inte faktiskt hur jag kollar PCI-frekvensen, gör jag det genom BIOSet eller kan jag göra det genom tex EVEREST HOME?

tacksam för svar

Visa signatur

Ny på g: asus x870e crosshair hero \ amd 9950x3d \ asus rtx 5080 tuf oc \ corsair dominator titanium 6ghz cl30 \ samsung 9100 pro 2tb \ lian li hydroshift tl 360 \ lian li edge 1300w platinum \ lian li pc-o11 dynamic evo svart.
Old:i7 5930k@4.2ghz / arctic liquid freezer 2 280mm / 32gb corsair ddr4 / asus x99-delux / asus gtx rog strix 1080 ti / corsair hx1000i.