Permalänk
Medlem

Jag har båda. Sonys lurar är bra, men det kan bli en dyr historia. E2C är bättre än EX71 på nästan alla punkter.

För några år sedan var jag riktigt nöjd med mina EX71-lurar. Det var ungefär för ett år sedan då jag tappade bort ena kudden till lurarna. Själv använde jag medium då large och small inte passade. Jag tog reda på hur mycket det skulle kosta att köpa en ny kudde och jag fick svaret att det skulle kosta 100kr/st! Alltså en 1/5 av priset jag köpte hörlurarna för. Detta är enligt mig ett rån. Betala 100kr för en liten kudde som inte kan kosta mer än några ören att tillverka. Jag vet inte hur mycket det kostar nu, men det bör bara billigare.

Jag bestämde mig då för att köpa ett par Shure E2C då jag hade hört mycket bra om dem. Det som jag gillade bäst var att extra-kuddar var mycket billigare. Ett packet med 5-par flexsleeves/foamsleeves kostar runt 90kr. Nu finns även softsleeves (av samma typ som EX71 kuddarna).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOS-JensofSweden
Vi har "extra sleeves till EX71:an" på väg hem även annars ingår 3 par, medium, large, XL.

Mvh

Jens

Extra sleeves är detsamma som ersättningspluggar eller? Pris på dessa? Orginal?

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Persa
Jag har båda. Sonys lurar är bra, men det kan bli en dyr historia. E2C är bättre än EX71 på nästan alla punkter.

För några år sedan var jag riktigt nöjd med mina EX71-lurar. Det var ungefär för ett år sedan då jag tappade bort ena kudden till lurarna. Själv använde jag medium då large och small inte passade. Jag tog reda på hur mycket det skulle kosta att köpa en ny kudde och jag fick svaret att det skulle kosta 100kr/st! Alltså en 1/5 av priset jag köpte hörlurarna för. Detta är enligt mig ett rån. Betala 100kr för en liten kudde som inte kan kosta mer än några ören att tillverka. Jag vet inte hur mycket det kostar nu, men det bör bara billigare.

Jag bestämde mig då för att köpa ett par Shure E2C då jag hade hört mycket bra om dem. Det som jag gillade bäst var att extra-kuddar var mycket billigare. Ett packet med 5-par flexsleeves/foamsleeves kostar runt 90kr. Nu finns även softsleeves (av samma typ som EX71 kuddarna).

Har hört att E2C ska ha dålig passform, är det sant?

En fråga också: Kan nån ta och berätta för mig vad "mellanregister" är?
Många säger att MDR EX71 saknar mellanregister, vad fan är det !?

(Noobig jag e .... )

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av King-eleN
Har hört att E2C ska ha dålig passform, är det sant?

En fråga också: Kan nån ta och berätta för mig vad "mellanregister" är?
Många säger att MDR EX71 saknar mellanregister, vad fan är det !?

(Noobig jag e .... )

Man brukar dela in ljud i tre nivåer. Bas, mellanregister och diskant. Mellanregistret är där rösterna oftast befinner sig och givetvis annat med. Saknas mellanregister blir det ganska dovt ljud och är det för mycket får man ett burkigt ljud. När du ser en equilizer i datorn tex så är det de mellersta reglagen som hanterar mellanregister och de till höger är diskant och de till vänster är bas.

Visa signatur

Permalänk

Fiero:

Ett par kostar 65 kr inkl.moms (orginal).

Precis som det skrivs ovan så är de betydligt dyrare än Shure's sleeves på grund av de inte säljs direkt av Sony utan säljs av de distributörer som säljer reservdelar. Idiotiskt egentligen.

Dom är inte upplagda på tillbehörssidan ännu, vi har dem i lager slutet av veckan.

King-eleN:

Dom passar om man är nogrann hur de ska sättas in i örat, det är viktigt att veta att Shure lurar ska sättas på "över-örat bakifrån" och inte bara rakt in för då hamnar de fel. Shure har ett en helt annan typ av membran än Sony, Sony använder dynamiska membran - en betydligt billigare typ än Shure's (därav formen på Shure's hörlurar). Mellanregistret är frekvenserna mellan 200 Hz- 5 kHz.

Vill du ha ett brett register med bra egenskaper på alla frekvenser är det Shure E3c i svart färg som gäller. Shure E3c i svart skiljer sig mot mot de vita E3c:orna (ja, jag vet att det är konstigt och det är ännu mer skumt att Shure inte talat om det).

Mvh

Jens

Permalänk
Medlem
Citat:

Fiero:

Ett par kostar 65 kr inkl.moms (orginal).

Precis som det skrivs ovan så är de betydligt dyrare än Shure's sleeves på grund av de inte säljs direkt av Sony utan säljs av de distributörer som säljer reservdelar. Idiotiskt egentligen.

Dom är inte upplagda på tillbehörssidan ännu, vi har dem i lager slutet av veckan.

King-eleN:

Dom passar om man är nogrann hur de ska sättas in i örat, det är viktigt att veta att Shure lurar ska sättas på "över-örat bakifrån" och inte bara rakt in för då hamnar de fel. Shure har ett en helt annan typ av membran än Sony, Sony använder dynamiska membran - en betydligt billigare typ än Shure's (därav formen på Shure's hörlurar). Mellanregistret är frekvenserna mellan 200 Hz- 5 kHz.

Vill du ha ett brett register med bra egenskaper på alla frekvenser är det Shure E3c i svart färg som gäller. Shure E3c i svart skiljer sig mot mot de vita E3c:orna (ja, jag vet att det är konstigt och det är ännu mer skumt att Shure inte talat om det).

Mvh

Jens

Fråga ang E3c svarta. Hur mycket skiljer de sig mot Sonys 71or? Det kostar ju näst 5ggr så mycket.
Sen undrar jag hur de sitter i örat då de ser "långa" ut. Alltså att det blir mycket som sticker ut ur örat vilket bidrar till brytning och att man tappar de ur örat lättare?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för svaren

Hur fan kan vissa säga att MDR EX71 saknar mellanregister ?
Tycker jag hör allt bra =/. Enda problemet med MDR EX71 är att de har så satans hög diskant.... usch.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Har själv ett par e2c de är väl helt ok (i jämförelse med min rörförstärkare = gott betyg Mitt generella tips är lyssna och kolla vad du ska ha hörluarna inkopplade till, de är rätt svårdrivna. Det märks en ganska så klar skillnad att ha dem inkopplade till min bärbara dator än till min ipod nano.

Har du pingarna så verkar det bästa valet vara modellen över, e3c då den är mer lättdriven och därför klarar att leverera bättre ljud till bärbara spelare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herrlindqvist
Har själv ett par e2c de är väl helt ok (i jämförelse med min rörförstärkare = gott betyg Mitt generella tips är lyssna och kolla vad du ska ha hörluarna inkopplade till, de är rätt svårdrivna. Det märks en ganska så klar skillnad att ha dem inkopplade till min bärbara dator än till min ipod nano.

Har du pingarna så verkar det bästa valet vara modellen över, e3c då den är mer lättdriven och därför klarar att leverera bättre ljud till bärbara spelare.

Jag skulle gärna vilja provlyssna så många som möjligt, men här uppe i Luleå finns det inte alltför många butiker som har så att man får provlyssna lurar. Finns väl ett par, är inte riktigt insatt i det, men om någon känner till något ställe i Luleå där man kan provlyssna på bland annat Sony MDR-EX71 och Shure E*c så får du gärna nämna det.

Permalänk
Medlem

Har dålig koll på Luleås marknad. Tror det är väldigt få ställen överhuvudtaget som tillåter dig "provlyssna" shure. Främsta anledningen till det är att det blir en del öronvax vilket naturligtvis gör det rätt ofräscht att prova, om man inte är först då.

Sen tror jag man gör sig en björntjänst att INTE snabbprova. De låter allt annat än bra om de inte sitter korrekt och sluter åt örat. Ingen jättesvår procedur men något som kanske tar 1-2 dagar att fixa och fippla med, så det är inte säkert du hittar rätt sleeves från början.

Eftersom inte alla får det att funka första minuten tror de att det är något fel med hörlurarna (utan att det är det, alltså) och säljer dem = möjlighet att göra ett klipp på blocket tex.

Permalänk
Medlem

E2c kan vara jobbiga att ta på ibland. Först ska sladden träs igenom där bak, sedan är själva lurarna in i örat, vilket kräver lite arbete (beror på vilka sleeves som används). Det är alltså jobbigare att använda jämfört med andra standard-hörlurar.

EX71 har ett väldigt svagt mellanregister jämfört mot bättre lurar. Ett annat "problem" jag upplevde med mina EX71 var att det blev lite "obekvämt" efter att ha använt dem en längre period. Fast det är kanske bara jag som tycker det.
Detta problem har jag inte med mina E2c då jag kör med foamsleeves.

Efter att jag hade köpt min K750i, märkte jag att det var riktigt dålig handsfree man fick med. Jag klippte då sönder EX71-lurarna och bytte ut lurarna på min hansfree till mina EX71-lurar. De få gånger jag använder min handsfree, får jag iaf bra ljud.

Frågor till JOS-JensofSweden:
Hur fungerar soft flex sleeves till Shure E2c jämfört med vanliga flex sleeves?
Fungerar de som sleevesen till EX71 eller är de annorlunda?
När får ni in dem (medium) i lager igen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Mvh

Jens [/B]

Hmm, Hur är det med Shure E2c och E2g(svart), är det skillnad på dem också ?

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk
Medlem

Ja köpte mina EX71 i sommras och köpte mina för 365kr, alltid tråkigt när man ser hur mycket man skulle sparat om man väntade=)

Enda nackdelen enligt mig är att sladden mellan lurarna ( den som kommer bakom nacken) är väldigt ömtålig. höljet på min sladd har kanske blivit klämmt eller nått och helt enkelt gått av så att kablarna är synliga. tråkigt att behöva vulktejpa en tunn sladd på ett par lurar efter 3 månader då de kostade mig runt 400kr.

Annars är det bästa lurarna jag nånsin haft. In-ear är verkligen skitbra, speciellt om man jobbar i bullriga miljöer och vill stänga ute allt oljud.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

hmm.. om man slänger in EP-630 i den här leken då?

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem

Drar upp en lite gammal tråd av den enkla anledningen att jag nu har fått lurarna och provlyssnat dem.

Första intrycket av kartongen de levererades i var att de var ganska dåligt förpackade. Man hade helt enkelt lagt ned en liten plastförpackning som inneslöt lurarna, och ett kvitto. Sedan hade dessa fått skramla fritt i lådan, vilket naturligtvis inte är så superbra. Lurarna och tillbehören var dock helskinnade, som tur var.

Hur som helst, jag öppnade lådan och provlyssnade lurarna. Vilket ljud! Jag måste säga att jag blev positivt överraskad, de sitter som en smäck med de minsta gummiduttarna, och det är riktigt bra ljud samtidigt som de utestänger en hel del oljud som man inte vill höra när man lyssnar på musik. Att de kan bli obekväma vid längre pass kan jag dock tänka mig, då de trycker lite på insidan av hörselgångarna. Jag kan dock mycket väl tänka mig att man vänjer sig efter en vecka eller två.

Lurarna verkar dessutom hålla ganska hög kvalité, det är inte något plastigt skräp här inte! Visserligen är de gjorda av plast, hehe, men det känns att det inte är skräp. Annat var det med mina gamla lurar, usch.. Jag ryser vid tanken på dem.

Så jag är mer än nöjd hittills! Väl värt pengarna.

PS. Det tog inte alls en dag att skicka dem, beställde på fredag och fick dem idag. Inte så jättelång tid, men betydligt mer än en dag som var utlovat. Kanske har något att göra med att jag bor i Luleå, men då borde man skriva "vi leverarar alla varor till södra Sverige på en dag".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
Drar upp en lite gammal tråd av den enkla anledningen att jag nu har fått lurarna och provlyssnat dem.

Första intrycket av kartongen de levererades i var att de var ganska dåligt förpackade. Man hade helt enkelt lagt ned en liten plastförpackning som inneslöt lurarna, och ett kvitto. Sedan hade dessa fått skramla fritt i lådan, vilket naturligtvis inte är så superbra. Lurarna och tillbehören var dock helskinnade, som tur var.

Hur som helst, jag öppnade lådan och provlyssnade lurarna. Vilket ljud! Jag måste säga att jag blev positivt överraskad, de sitter som en smäck med de minsta gummiduttarna, och det är riktigt bra ljud samtidigt som de utestänger en hel del oljud som man inte vill höra när man lyssnar på musik. Att de kan bli obekväma vid längre pass kan jag dock tänka mig, då de trycker lite på insidan av hörselgångarna. Jag kan dock mycket väl tänka mig att man vänjer sig efter en vecka eller två.

Lurarna verkar dessutom hålla ganska hög kvalité, det är inte något plastigt skräp här inte! Visserligen är de gjorda av plast, hehe, men det känns att det inte är skräp. Annat var det med mina gamla lurar, usch.. Jag ryser vid tanken på dem.

Så jag är mer än nöjd hittills! Väl värt pengarna.

PS. Det tog inte alls en dag att skicka dem, beställde på fredag och fick dem idag. Inte så jättelång tid, men betydligt mer än en dag som var utlovat. Kanske har något att göra med att jag bor i Luleå, men då borde man skriva "vi leverarar alla varor till södra Sverige på en dag".

Och lurarna heter?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

All den text men inget namn

Visa signatur

daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Jag föredrar Shure E2C eftersom ex71 har aldeles för vass diskant vilket kan vara störande om du använder dem till exempelvis iPod vilka har ganska hög diskant i sig.. men detta är olika från person tillp erson och jag tycker att du ska prova båda lurarna innan du köper dem eftersom alla är olika

Visa signatur

Intel i7 11700K - Corsair Vengeance PRO RGB 32GB - Aorus Z590 Pro AX - Asus RTX 3060 OC - Samsung 980 PRO - Lian Li O11 Dynamic Evo - MSI G273Q - Asus ROG PG278Q - Corsair RM850X - Corsair iCUE H150i ELITE LCD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Och lurarna heter?

Hehe, ojdå. De heter MDR-EX71.