ää börjar om från början.
Kortfattat.
Vi skulle göra ett projektarbete. Och vad passar inte oss bättre än att gör ett datorchassi?.
Vi satte igång. Först så tog vi och slaktade ett gammal sunkigt chassi som vi skall ta mobo plåt och hd rack av.
såhär såg det ut i början av bygget.
effter en massa borrande av popnitar så såg det ut såhär.
Vi började ta fram delar till ramen som ska bestå av furureglar.
effter det vare dags å borra för tapparna som ska hålla samman hela ramen.
Ramen limmas ihop och plåten för moderkort provmonteras för att se om vi lyckades eller inte.
dörren som skall täcka fronten börjar limmas.
http://img208.imageshack.us/img208/5419/dscn17068uo.jpg
vi har börjat programera CNC programet för fräsning av fläkthål etc.
såhär kan det se ut.
såhär kommer fronten att se ut bakom dörren.
och såhär kommer det se ut när allt är fanérat samt att dörren är på plats. Dock så skall hål för fläktar fräsas ut i dörren också.
dom fanérade sidorna lackas.
jobbet på dörren börjar ta vid. här fräser vi bort överflödigt material för att spara på vikten och gångjärnen.
såhär kan det se ut effter ca 1 timmas fräsning.
montering av sidorna börjar ta fart. vi valde att använda oss av inslagsmutter samt m6 insexskruvar.
såhär ser det ut under sidan där inslagsmuttrarna sitter. Bilderna från och med nu är tagna med min mobil (k750i). detta är bara en testbit som vi provade på inan vi bankade ner dom i ramen.
och såhär ser det ut från utsidan,
montering av HD rack etc började ta vid.
Dörren/luckan har precis fått sig en skvätt lack. som sprutats på med en kremlin airmix spruta.
Slutmontering och småfix sker hemma hos mig.
här lite bilder från när jag flyttar över komponenterna.
här är min gammla skräplåda, inte mkt att hurra över.
grejjerna som skall in är en Amd athlon XP2800+ 512 mb ram, 2*80 gb hds. radeon 9800 pro gfx. samt Bzerk 500 watt nätagg.
här är det mästa på platts. lite snyggare kabeldragning osv kommer. ska in med en fläktkontroll och lite sådant sedan.
jag ville ha en orange glödande rand fram på luckan. så vi började bygga lite med dioder. Dock så misslyckades vi ganska fatalt då det inte alls vart som vi tänk oss. En ny version av denna grejj kommer nog att dyka upp så småningom.
såhär ser det ut i mörker. alltså inte så lyckat om man skall ha en jämn ljusbild. Vad tycker ni?
sedan ville ja ha lite nät framför hålen till fläktarna och en startknapp kan ju vara bra å ha.
såhär ser det ut på insidan av dörren.
och slutligen lite bilder på det hela. Låter dom tala för sig själv.
ska till ett fläktgaller där också.
[img]http://img380.imageshack.us/img380/6854/dsc004539hj.jpg[/im]
Har massor mer bilder. Är det något ni undrar över så går det bra å skriva pm.
Jag ska försöka besvara alla frågor så gott jag kan.
Tack för mig / Arvid