Permalänk

Stoort byggprojekt! monstertower.

Hej ska lägga ut bilder på mitt projektarbete som jag gjort i skolan.

Behöver dock en sida för att lägga upp bilderna på. Ge mig gärna lite tips så ska tråden hoppa igång i morgon på alvar.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

upl.silentwhisper.net

Lycka till ! Ska bli intressant att se:)

Mvh NineFour

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk

Kikade på silentwhisper men man får bara lägga upp 5 mb?? det räcker inte till detta projekt behöver minst 25 mb +. några andra förslag?

Permalänk

Om du kör på http://www.imageshack.us/ så kan man väl ladda upp hur mycket som helst, men endast 1MB åt gången, men det borde räcka.

Permalänk

Tack så mkt..i morgon får vi se om det flopper eller om man får bra creeds =).

har hållt det hemligt för jag ville släppa alla bidler på en gång. Vet ju hur bildkåta alla är på detta forum =). Håll er nu så ska ni få bilder i morgon! det lovar jag. God natt och sov gott allesammans. / Arvid

Permalänk
Medlem

detta ska bli mycket intressant att se du får lägga upp dom tidigt i morgon så att man har ngt att göra i morgon om det är så stort arbete

Visa signatur

:)

Permalänk

ää börjar om från början.

Kortfattat.

Vi skulle göra ett projektarbete. Och vad passar inte oss bättre än att gör ett datorchassi?.

Vi satte igång. Först så tog vi och slaktade ett gammal sunkigt chassi som vi skall ta mobo plåt och hd rack av.

såhär såg det ut i början av bygget.

effter en massa borrande av popnitar så såg det ut såhär.

Vi började ta fram delar till ramen som ska bestå av furureglar.

effter det vare dags å borra för tapparna som ska hålla samman hela ramen.

Ramen limmas ihop och plåten för moderkort provmonteras för att se om vi lyckades eller inte.

dörren som skall täcka fronten börjar limmas.

http://img208.imageshack.us/img208/5419/dscn17068uo.jpg

vi har börjat programera CNC programet för fräsning av fläkthål etc.

såhär kan det se ut.

såhär kommer fronten att se ut bakom dörren.

och såhär kommer det se ut när allt är fanérat samt att dörren är på plats. Dock så skall hål för fläktar fräsas ut i dörren också.

dom fanérade sidorna lackas.

jobbet på dörren börjar ta vid. här fräser vi bort överflödigt material för att spara på vikten och gångjärnen.

såhär kan det se ut effter ca 1 timmas fräsning.

montering av sidorna börjar ta fart. vi valde att använda oss av inslagsmutter samt m6 insexskruvar.

såhär ser det ut under sidan där inslagsmuttrarna sitter. Bilderna från och med nu är tagna med min mobil (k750i). detta är bara en testbit som vi provade på inan vi bankade ner dom i ramen.

och såhär ser det ut från utsidan,

montering av HD rack etc började ta vid.

Dörren/luckan har precis fått sig en skvätt lack. som sprutats på med en kremlin airmix spruta.

Slutmontering och småfix sker hemma hos mig.

här lite bilder från när jag flyttar över komponenterna.

här är min gammla skräplåda, inte mkt att hurra över.

grejjerna som skall in är en Amd athlon XP2800+ 512 mb ram, 2*80 gb hds. radeon 9800 pro gfx. samt Bzerk 500 watt nätagg.

här är det mästa på platts. lite snyggare kabeldragning osv kommer. ska in med en fläktkontroll och lite sådant sedan.

jag ville ha en orange glödande rand fram på luckan. så vi började bygga lite med dioder. Dock så misslyckades vi ganska fatalt då det inte alls vart som vi tänk oss. En ny version av denna grejj kommer nog att dyka upp så småningom.

såhär ser det ut i mörker. alltså inte så lyckat om man skall ha en jämn ljusbild. Vad tycker ni?

sedan ville ja ha lite nät framför hålen till fläktarna och en startknapp kan ju vara bra å ha.

såhär ser det ut på insidan av dörren.

och slutligen lite bilder på det hela. Låter dom tala för sig själv.

ska till ett fläktgaller där också.

[img]http://img380.imageshack.us/img380/6854/dsc004539hj.jpg[/im]

Har massor mer bilder. Är det något ni undrar över så går det bra å skriva pm.

Jag ska försöka besvara alla frågor så gott jag kan.

Tack för mig / Arvid

Permalänk

ta bort punkterna

Permalänk

ehmm vilka punkter?? första gången jag gör det här.

Permalänk
Medlem

[IMG]bildadress[/IMG*]

utan stjärnan

Lägg till ett / i den sista "[IMG]" lådan

Permalänk
Medlem

gör en bygglogg...blir mer seriöst....+ att vi kan se bilderna bättre..som du för övrigt måste sänka upplösningen till(de första).......:)

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

40.000rpm är nog extremt fel, både min utbildning, yrke och verkstadshandbok säger det.

Vi har en gradpenna(fräs liknande spets) på jobbet som varvar 20.000 och då brinner trädslag

Plus om man skulle räknar ut arbetstiden genom antal skär, matning och vartal så tar det ca:3-6min... (nu har jag inga tabeller framför mig så detta är en vild gissning)

EDIT: jobbar inte med träd, utan metall

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
40.000rpm är nog extremt fel, både min utbildning, yrke och verkstadshandbok säger det.

Vi har en gradpenna(fräs liknande spets) på jobbet som varvar 20.000 och då brinner trädslag

Plus om man skulle räknar ut arbetstiden genom antal skär, matning och vartal så tar det ca:3-6min... (nu har jag inga tabeller framför mig så detta är en vild gissning)

EDIT: jobbar inte med träd, utan metall

okej 38 k varvar den bara. Nepp det brinner inte upp om man inte nu ska köra med slöa stål.

att det tog lång tid beror på att vi fick köra ca 8 ggr runt om med ett averkningsdjup på bara några mm åt gången och matningen samt alla inställningar är manuella.

Permalänk
Medlem

Damn ser bra ut. Lägg upp fler bilder :D'

Hur blev ljudnivån i de nya chassit??

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiggge
Damn ser bra ut. Lägg upp fler bilder :D'

Hur blev ljudnivån i de nya chassit??

Oj förlåt. Glömde skriva att det sitter 4 st 120 mm fläktar i.

Jusst nu utan fläktkontroller så brummar den bra mkt. Men det skall ändras på så fort ekonomin tillåter.

Hela bygget har gått på CA 600 kr utan trämaterial.

Det som har kostat är fläktar samt skruvar och muttrar.

Permalänk
Medlem

Vad väger den?

Permalänk

Har inte vägt den ännu..men borde ligga runt hmm 35 kanske..ingen aning stor är den iaf.'

måtten ligger på

B*H*D 60-78-27 cm.

Permalänk
Medlem

Hejsan!
Riktigt fint chassie, Nu känner jag mig sugen att bygga eget chassie jag med
Hur mycke låter den? (Med tanke på ljuddämpningen)

*Att alla ska ha sånna möjliheter när de gäller verkstäder*

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk

osanolikt nog låter den inte mkt mer än min förra.

Men visst brummar den en del. Ska nog köpa mig en fläktkontroll och sänka volten lite. det borde göra susen.

Jepp värkstaden är superbra. finns allt och lite till. Så det va inga problem å slänga ihop burken.

Det var bara tid som fattades. Därför är det inte någon finish på insidan etc.

Permalänk
Medlem

riktigt snyggt!! jag gillar speciellt det du gjorde men fronten med 3 st rönder av mörkare träslag vilket blev jääkla snyggt! passa på att byta fläktarna i nätagget till röda med så att de blir lite som ett rött färgtema

Visa signatur

:)

Permalänk

hmm jo det kanske inte vore så dumt =). har en röd 80 mm liggandes här så det är inga problem.

Vill ni se några speciella bilder så säg till jag har ett par på lager.

Tackar för den goda kritiken så långt. Och är tacksam för tips och råd.

Permalänk

Snyggt, dock gillade jag inte träslaget ni använde.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM

Permalänk
Medlem

det saknas en massa bilder

Permalänk

Tack ska du ha. Smaken är ju väldigt Luden ^^

här är lite mer bilder på ljuddämpningen som jag slängde in nyss.

Fortsätt å skriv kritik.

Vad hade ni valt för träslag om ni fick välja?? skulle varar roligt å veta?.

Permalänk
Inaktiv

försök göra nån typ av gummiupphängning för diskarna och fläktarna, det gör rätt så mycket på ljudet!!

jag hade valt nått mörkt träslag! tycker det är riktigt snyggt. fast på mtt rum har jag bara en massa bokmöbler

Permalänk

ok jo jag har lite sånt kvar att fixa..nått ska man ju ha att göra på småtimmarna =).

tack tack.

Permalänk
Medlem

tycker plåten på baksidan o CD/DVD:n lr va d nu e borde få bli svarta skulle se bättre ut

Visa signatur

P4 Prescott S478 3.2 @3.84MHz | Asus P4P800-E DLX | 2X512MB Infineon pc3200 | Maxtor 120GB | Radeon9200SE | Radeon7000 | 2X fujitsu-siemens MCM21T2

Permalänk

jo det är sant. Det var tänkt att allt skulle hålla megahög finish men tiden ran ut i sanden.

håller med om att det skulle sett bättre ut

Permalänk
Medlem

najs. Synd att man inte har liknande maskiner ståendes i garaget.

Permalänk

mm det skulle vara fint..bara kunna gå ut å göra vad man vill

blir lite lättare å utföra sina kreationer då.