Ett program som liknar iTunes men inte är iTunes

Permalänk
Medlem

Ett program som liknar iTunes men inte är iTunes

Tjena!

Instalerade iTunes igår för att prova. Tyckte idén med ett musikbibliotek som man kunde söka fritt i med mera var smart så jag testade. Dock så tykte jag inte om programmet något vidare. Att spela en film var lite klöddigt men idén var fortfarande bra. Det som fick mig att ta bort det helt till slut var att biblioteket inte uppdaterade sig själv. Om jag hade en massa låtar i mitt arkiv och sedan tar bort dem från datorn så finns de fortfarande kvar i bilioteket. Och när jag trycker på en av dem så säger den bara att den inte kunde hitta filem och undrar om jag vill leta reda på den.

Det jag vill ha är ett liknande program som har ett bibliotek som updaterar sig själv. Jag vill ange en speciell mapp som programet ska hålla koll på och sedan lägga till låtar automatiskt när jag lägger en låt i mappen och att den automatiskt plockar bort låten igen när den flyttas från mappen eller tas bort från datorn.

Filmhanteringen i programmet får gärna vara lite bättre också.

Såå, finns detta program någonstans, eller kräver jag för mycket

MVH Viking

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Problemet är att du inte vet hur Itunes fungerar. Är man som du troligen är van Winamp blir det kaos.
Med Itunes sköter man ALLT via Itunes. Mappsystem och kataloger är ointressant.
Ska du ta bort musik gör du det med Itunes. Ska du lägga till drar du vald musik till Itunes och den kopierar det till vald mapp för musik.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem

Fiero
Menar du att jag har dubbla kopior av alla låtar jag har med i Itunes? En som jag själv lagt dit och en som Itunes har i sitt bibliotek?

Men om jag raderar en låt i utforskaren så funkar den ju inte i Itunes efter det vilket spräcker åvanstående resonemang.

Och om jag raderar en låt i Itunes, inte fösvinner ju låten från hårddisken för det eller har jag bara missat det?

(Jag har antagligen samma problem som wixia, jag begriper inte hur Itunes funkar )

Visa signatur

Mvh
Tomas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jakim
Fiero
Menar du att jag har dubbla kopior av alla låtar jag har med i Itunes? En som jag själv lagt dit och en som Itunes har i sitt bibliotek?

Men om jag raderar en låt i utforskaren så funkar den ju inte i Itunes efter det vilket spräcker åvanstående resonemang.

Och om jag raderar en låt i Itunes, inte fösvinner ju låten från hårddisken för det eller har jag bara missat det?

(Jag har antagligen samma problem som wixia, jag begriper inte hur Itunes funkar )

Alltså, om du har ett bibliotek som heter "min musik" säger vi. Då länkar du till det i Itunes under inställningar.
Så scannar den hela den foldern.
Om du sen vill ta bort musik ur Itunes och då också ur din dator väljer du bara markerade låtar och delete. Då får du ett val om de ska tas bort från HDD. Väljer du det tas de bort helt från din hårddisk.
Ska du lägga till musik så drar du vald mapp till Itunes fönster så kopieras de till "min musik" biblioteket som du förvalt i Itunes.
Jag har ikryssat att den ska kopiera låtarna dit i Itunes/Inställningar.

Ge det en chans så kommer du älska det!

PS: Jag var som dig. Min Apple vän sa det var kanon. Jag testade det och svor över det. avinstallerade det 3 gånger. Men när jag vann en Nano tänkte jag ta tag i det och nu när man lärt sig hur det fungerar är det underbart tycker jag själv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm lånar tråden lite, om ja har en förvald mapp, om ja sedan lägger till musik i den mappen, kan man då få iTunes att indexera den musiken med?

Visa signatur

Me Hund, you Yoshi!

Permalänk
Medlem

http://www.musikcube.com/
Musikcube är liknande itune på några sätt och sökningen funkar mycket bra. Man kan låta programet synca varje gång man startar det genom automatik som tar bort lägger till nya spår.
Är mycket nöjd med den så bara att testa.
Helt suverän är den i mitt tycke men vet inte om den klarar film? Allt kan man nog inte få.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hund.00
Hmm lånar tråden lite, om ja har en förvald mapp, om ja sedan lägger till musik i den mappen, kan man då få iTunes att indexera den musiken med?

Man hanterar inte musik som man är van. Antar att det beror på att Apple gjort det och de tänker annorlunda än PC världen
Om du flyttar Artiset XXXX till din musikmapp som är förvald i Itunes så indexeras den inte. Då får du manuellt leta upp den via Itunes och lägga till den. Enklast är om man bara drar och släpper musiken i Itunes. Då blir allt som det ska.

Som sagt. Man lägger till och tar bort musik med Itunes. Man hanterar aldrig mappar med Itunes. Det sköter den själv. Meningen är att du aldrig ska behöva ens gå in i utforskaren och pilla utan att allt ska vara överskådligt via Itunes.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problemet med iTunes, som för övrigt är ett riktigt bra om än bloatat program, är att om man låter den sköta filhanteringen blir migration till ett ickemptaggindexerat program i princip omöjlig.

Permalänk

Jag, som Fiero, använder iTunes till all min musik som är organiserad. Vad jag inte gillar är hur alla låtar man spelar läggs till biblioteket automatiskt även om man inte vill det. Men det är ju inte iTunes fel...det är mitt eget för att jag tycker att det är så extremt viktigt med organisation när det gäller musik. För all oorganiserad musik använder jag VLC just för att den inte automatiskt addar den till sitt bibliotek.

Ge iTunes en chans, det är verkligen ett superprogram...förutom videouppspelningen som verkligen är krånglig och sen laggar det till då och då... använder till och med hellre Realplayer Och sen finns det ju sjukt snygga skins till iTunes också..

Annars finns det ju Songbird som jag testade för några dagar sedan, det var oroväckande likt iTunes tyckte jag men den hade aldelles för mycket olika "music stores" och det gjorde det ganska jobbigt att använda.

Visa signatur

533 mhz Celeron|64 MB Ram|32 MB delat videominne|20 GB HDD|Cd-RW|DVD Rom

"Please quote me for replies"

Permalänk

Stjälar tråden lite

Började test iTunes igår och tycker det är ett ganska trevlig program, skönt att slippa sortera sina låtar själv.
Men funderade lite på om det går att få snabbknappar? I Winamp använde jag t.ex ALT+N för att köra nästa låt, och ALT+M för att pausa, går detta att ordna till iTunes? (Global hot-keys i Winamp)

Permalänk
Medlem

Pil höger hoppar till nästa låt och pil vänster hoppar till föregående låt i Itunes

Visa signatur

Mvh
Tomas

Permalänk
Medlem

Men då måste man ha iTunes markerat. Det kan finnas plugin till iTunes som fixar globala kotkommandon men jag har inte letat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av randomprecision
Vad jag inte gillar är hur alla låtar man spelar läggs till biblioteket automatiskt även om man inte vill det. Men det är ju inte iTunes fel...det är mitt eget för att jag tycker att det är så extremt viktigt med organisation när det gäller musik. För all oorganiserad musik använder jag VLC just för att den inte automatiskt addar den till sitt bibliotek.

Annars finns det ju Songbird som jag testade för några dagar sedan, det var oroväckande likt iTunes tyckte jag men den hade aldelles för mycket olika "music stores" och det gjorde det ganska jobbigt att använda.

Jag håller med om det, det skulle inte alls vara fel att kunna spela någon musikfil utan att den läggs till i biblioteket. Å andra sidan är det kanske smartare med en liten uppspelare för sånt, iTunes är trots allt rätt stort och tar en stund att starta.

Songbird har potantial men det är lite tidigt än. Om man bara kunde ändra lite i inställningarna och få bort alla jäkla onödiga länkar till butiker och annat skit skulle det vara klart användbart, åtminstone på system där iTunes inte är tillgängligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlfonsA
Problemet med iTunes, som för övrigt är ett riktigt bra om än bloatat program, är att om man låter den sköta filhanteringen blir migration till ett ickemptaggindexerat program i princip omöjlig.

Det går ju att låta iTunes döåa filerna. Blir ungefär som man vanligen organiserar filer.

"..\!Musik\The Beatles\Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band\03 Lucy In The Sky With Diamonds.m4a"

För VA: "..\!Musik\Compilations\Kill Bill vol 1\11 Woo Hoo.mp3"

Enkelt att hitta rätt även utan iTunes alltså. Förutsatt att man låter iTunes organisera musiken. Om man inte gör det kan man ha det organiserat hur man vill, allt iTunes bryr sig om är ID3-taggen.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Problemet är att du inte vet hur Itunes fungerar. Är man som du troligen är van Winamp blir det kaos.
Med Itunes sköter man ALLT via Itunes. Mappsystem och kataloger är ointressant.
Ska du ta bort musik gör du det med Itunes. Ska du lägga till drar du vald musik till Itunes och den kopierar det till vald mapp för musik.

och får du dubbletter i iTunes så blir det kaos för det finns inget (mej veterliget sätt) att bli av med dubletter

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

förstår fortfarande inte vad folk har emot WindowsMediaPlayer,
är det så att alla är Microsoft-hatare och på så sätt spolar MediaPlayer, eller??

du kan t.ex ställa in att Mediaplayer ska söka igenom flera mappar efter ny musik, i fall att du har fler mappar med musik. om du tar bort en låt i MediaPlayer får du själv välja om du ska ta bort den från HDD eller bara programmet....

är det så att det finns ett allmänt MediaPlayer-hat, eller??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _simis_
är det så att alla är Microsoft-hatare och på så sätt spolar MediaPlayer, eller??

Do i need to say more?

Nä, men seriöst så kan jag säga att iTunes känns mindre bloatat och mycket mera logiskt.
iTunes innehåller inte regnbågens alla färger. Det innehåller inte heller alla de säkerhetshål WMP har brottats med (och brottas med, senast idag fick jag ner en säkerhetsupdatering för WMP10 via automatiska updateringar).

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
http://www.musikcube.com/
Musikcube är liknande itune på några sätt och sökningen funkar mycket bra. Man kan låta programet synca varje gång man startar det genom automatik som tar bort lägger till nya spår.
Är mycket nöjd med den så bara att testa.
Helt suverän är den i mitt tycke men vet inte om den klarar film? Allt kan man nog inte få.

Sweet! Riktigt fint program det där. Tackar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
och får du dubbletter i iTunes så blir det kaos för det finns inget (mej veterliget sätt) att bli av med dubletter

Edit/Show Duplicate Songs kanske kan funka?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av _simis_

du kan t.ex ställa in att Mediaplayer ska söka igenom flera mappar efter ny musik, i fall att du har fler mappar med musik. om du tar bort en låt i MediaPlayer får du själv välja om du ska ta bort den från HDD eller bara programmet....

är det så att det finns ett allmänt MediaPlayer-hat, eller??

Om man tar bort en låt i iTunes får man frågan om filen ska slängas i papperskorgen eller ligga kvar i mappen.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBlood
Stjälar tråden lite

Började test iTunes igår och tycker det är ett ganska trevlig program, skönt att slippa sortera sina låtar själv.
Men funderade lite på om det går att få snabbknappar? I Winamp använde jag t.ex ALT+N för att köra nästa låt, och ALT+M för att pausa, går detta att ordna till iTunes? (Global hot-keys i Winamp)

Om någon funderade över samma sak som mig så hittade jag iTunesKeys

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ickx
Edit/Show Duplicate Songs kanske kan funka?

och sen? sitta och klicka på alla låtar som är dubletter och manuellt ta bort dem?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

och sen? sitta och klicka på alla låtar som är dubletter och manuellt ta bort dem?

Ja. Första gången kan man få pilla en hel del. Tror mig sett program för detta dock på download.com. Men det kan ha varit för Mac..
Men har man väl fått ordning på det en gång så är det guld! Ta den tiden. Det tar inte många minuter!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, om man vill det.

Tog och kollade hur mycket dubletter jag hade på skoj, var över 500 st. Jag är dock nöjd med varenda en.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBlood
Om någon funderade över samma sak som mig så hittade jag iTunesKeys

Jag kör med ett program en kille i detta forum gjort för styrningen. Fungerar utmärkt!
Multiremote Beta 2. Leta efter liknande tråd angående styrning som jag startade för inte länge sedan..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ta den tiden. Det tar inte många minuter!

hm "lite tid" 1981 dubletter

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur lång tid skulle det ta att rensa bort dubletterna från disken då?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur fasen kan du ha det???
Jag hade kanske 20-30. Du måste ha strulat till det för hur kan du annars ha 2000 låtar som har samma låtinfo??

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur fasen kan du ha det???
Jag hade kanske 20-30. Du måste ha strulat till det för hur kan du annars ha 2000 låtar som har samma låtinfo??

det kanske är samma låt som är inlaggd två gånger från två olika album

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Winamp har väl mediabibliotek?

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

det kanske är samma låt som är inlaggd två gånger från två olika album

Ja det är ju det vanliga senariot. Men hur lyckas man att ha 2000 dubletter??

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja det är ju det vanliga senariot. Men hur lyckas man att ha 2000 dubletter??

med mer än 11 500 låtar så är väll inte 2000 dubletter så mycket

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

med mer än 11 500 låtar så är väll inte 2000 dubletter så mycket

Jag har 6000 låtar och hade tiotal
Säker på att du inte gjort något speciellt? Eller hade du kaos innan dvs dubletter av album utan att veta om det? Du kan ju se var låtarna ligger som dubletter och kanske få en ide

Visa signatur