Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Pentium 4 530 (3.0Ghz) klockning...

provade nyss att dra upp den lite.. kör just nu i 3380Mhz och det funkar bra..
det märkliga är bara att spänningen som CPU-Z visar är ca 2.75V!!!
det tycker jag är aningen mkt? eller?

SpeedFan visar Vcore på 1.38V vilket bör vara mer troligt..
har ett ASUS p5gdc-v deluxe mobo, kan det vara så att moderkortet höjer spänningen själv för att hitta nåt som funkar? har jag aldrig hört tidigare så det verkar mkt mystiskt..

Tacksam för svar snarast!

Permalänk
Medlem

kolla i bios hur hög vcoren är....

Visa signatur

Intel 9900k | Maximus XI Extreme | 32GB Ram | 2xEvo 970 SSD | ASUS Strix RTX2080 Ti | Lian Li O11

Permalänk
Medlem

Det som CPU-Z avläser är troligtvis volten till minnena.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk

lol 3380Mhz, CPU branchen går verkligen slött.
Så fort (och snabbare) körde jag min 2.4c redan 2003 ?
Och nu har de lyckats nå 500 Mhz högre? Det är ett skämt är konkurrensen så dålig attde inte behöver uppfinna något vettigt numera?

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oC MasteR Jay
Och nu har de lyckats nå 500 Mhz högre? Det är ett skämt är konkurrensen så dålig attde inte behöver uppfinna något vettigt numera?

Ja orkar inte leta efter länkarna nu men de finns en hel del anledningar till varför man inte gjort processorerna snabbare. Då har man istället valt att förbättra de som finns med att trycka dit mer cache minne, fler flyttals processorer, processorer med dubbla kärnor mm för att nämna några exempel exempel!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oC MasteR Jay

Du har inte varit så aktiv de senaste 2-3 åren va ?

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Medlem

hehe.. det verkar inte så..
men iaf jag kör den nu i 3.5Ghz med en buss på 933Mhz är jag rätt nöjd trots mina sunkiga minnen (Apacer pc3200 4x512mb)
gav lite extra prestanda.. får väl se om jag nöjer mig där eller om vi ska fortsätta.. alltid roligt att höja juh

Permalänk
Medlem

Angående CPU-z så är det enkelt att ändra vilken sensor den ska läsa ifrån i en config-fil. Ska försöka posta lite mer info lite senare.

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.