varför spelar ni spel?

Permalänk

varför spelar ni spel?

Nu så har jag tagit mig samman och bestämmt mig för att skriva en uppsats om detta ämne då det har blivit mycket omtalat dom senaste åren. Många är oroliga över den yngre generationen och säger att vi slösar bort vårat liv när vi sitter och spelar. Så nu vill jag veta varför just ni spelar dator / TV spel och även vad ni spelar för spel. En mycket bra svar skulle kunna se ut som så:

Spelar: Rollspel t.ex. The elder scrolls III Morrowind
Jag spelar för att det är en sorts verklighetsflyckt och jag kan låtsat vara en person som jag aldrig skulle kunna bli i verkligheten.

Jag är tacksam för alla svar och om någon äldre person stäler sig frågan varför ungdomar spelar så kan man kanske hänvisa dom hit för jag betvivlar att särkilt många spelar T.ex. FPS för att det känns som att man dödar någon på riktigt.

PS. Snäll kom bara med seriösa svar DS.

Tack på förhand.

Visa signatur

System:
Hemmabyggt trächassi DFI Lanparty Ultra-D SLI moddat AMD 3700+ @ 2.55 GHz 24/7 San Diego, nvidia Geforce 6800GS PCI-e. 2x512 Twinmos Speedpremium BH-5 RAM 200 Gb samsung pata

Permalänk
Medlem

Man spelar såklart för att det är kul och man lever i en egen värld för en liten stund.. Man ignorerar det riktiga livet och det kan vara riktigt skönt ibland.

Permalänk
Medlem

Spelar för att ha något att göra, men det är ju kul också. Kommer ett och annat riktigt bra spel och då spelar man gärna. Men ibland spelar man för att man inte har mycket annat att göra för tillfället.

Samtidigt är det självklart en flykt från andra tankar. Lättare att ta sig an problem i spel än eventuella problem i det verkliga livet.

Visa signatur

Intel Corei5 @ 20x180 | Gigabyte p55 ud3 | Sparkle GTS250 783/1890/1200 | 4gb ocz reaper 1440 7 7 7 21 | Cooltek 600w | Antec p180b

Permalänk
Medlem

för att slappna av...
Det bästa jag vet är att ha riktigt coola drömmar när man sover, och att spela spel är iallfall en enligt mig bra variant av att uppleva samma sak när man är vaken.

Plus att man med hjälp av lite fantasi och inlevelse kan komma bort ett tag, vilket är rätt skönt... inga räkningar, korkade byråkrater eller irriterande småttingar som stör en på msn och annat jobbigt... och inga überjobbiga högskole-läxor

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd

För att det är kuligt.

Permalänk
Medlem

spelar dom flesta krigs/strategi spel såsom HOI,total war osv.
anledning?eftersom alla krigs spel jag spelar kombinerar både strategi och historia (som jag är väldigt intreserad utav) samt att jag ÄLSKAR att ha miljontals/tusentals trupper(samt civil befolkningen) under mitt befäl som man kan skicka in i olika strider,så är det anledning till att jag bara älskar dessa spel.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Jag spelar för att det är roligare än att slå ihjäl timmarna vid tvn. Har jag något roligare att göra blir det aldrig spel. Det är helt enkelt ett hjälpmedel där jag kan fördriva tid då jag annars skulle ha haft tråkigt.

Permalänk
Medlem

Spelar för att ha roligt med polarna(bf2). Samt för att fördriva tid.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk

Frågan är väl snarare: Varför är det kul att spela?

Visa signatur

Please place the Weighted Storage Cube on the Fifteen Hundred Megawatt Aperture Science Heavy Duty Super-Colliding Super Button.

Permalänk

Spelar krigs-fps och bilspel.

Spelar gör jag av olika anledningar vid olika tillfällen, precis som andra. Skrev upp ett urval av några vanliga punker;

-För att det är kul
-För att fördriva tiden
-För att göra något med polarna
-För att tänka på annat
-För att man är intresserad
-För att man följer en handling
-För att utveckla psyket/sinnen på diverse punkter
-För att se/göra saker man aldrig kommer se/göra på riktigt
-För historiskt syfte
-För att känna adrenalinet
-För att ta en hjältes roll (Döda skurkarna, spränga bossen och få bruden)
-För att testa något nytt

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

För det är kul och är ett bra alternativ för att fördriva tiden med.

Permalänk

För att man inte har något att göra och för att det är kul. Som film typ, underhållning.

Permalänk
Medlem

Det första jag gör när jag kommer hem från skolan är att köra ett race i Richard Burns rally. Dels för att det är kul men mest för att det är avslappnande och för tankarna bort från skolan osv.

Permalänk
Medlem

Jag spelar mest onlinespel av olika slag, bland annat FPS och MMORPG. Det jag gör det mycket för är bland annat handlingen, men den största delen är trots allt sammanhållningen och Communityn. Träffar enorma mängder människor som jag annars aldrig skulle ha träffat utan spel.

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Medlem

Re: varför spelar ni spel?

Tja varför man spelar , det är svårt att svara på.
Jag har ju spelat sedan jag var liten knatte på 12-13 år och stötte på en spelmaskin som hette Vectrex där färgerna bestod av plastfilm man satte framför skärmen
Kan ju nämna att mina föräldrar skrek o gormade att jag slösade mitt liv då jag spelade hela dagarna på min fritid , en sommar låste min mor in min fina Commodore 64 för att jag satt för mycket framför den.
Dock förstörde jag inga studier genom att spela sån pass kontroll hade jag.
Numera är mina föräldrar glada för mitt intresse då jag har ett välbetalt jobb inom datorbranchen och att de har "gratis" datorsupport.

Det hela är ju ett nöje egentligen , är spelet bra så sugs man in i en annan värld men den världen är påverkbar till skillnad mot den berg o dalbana som man dras in i då man tittar på en bra film eller serie på TV.

Jag kan iallafall säga att med åldern så kommer man att få det svårare o svårare att fastna för spel och spela dem intensivt.
Det är väl det negativa med att bli "vis av åldern" , man får högre krav på sina nöjen.

De spel jag spelar numera är mest onlinespel varav EVE Online är det som tar mest tid , men även WOW.
Då man pratar om vanliga icke onlinespel så har man väl provat mycket i sina dagar , för mycket för att räkna upp allt som varit toppspel.
Rollspel som Knights of the old republic 1-2 , Neverwinter nights : Hordes of the underdark och rena action som GTA Vice city , Halflife 2 , Republic commando och F.E.A.R är godbitar som avsmakats på senare tid.

// Hara* - 34 år gammal och forfarande gamer

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk

Jag spelar för att det finns spel Och det är förbannat kul också!

Visa signatur

Rebelution Stick Figure
Q9300 | 9800GTX 512MB | Corsair Dominator 4096MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan_s

varför?tja,har man intresse för det så blir det ju kul.
har spelat spel ända sen jag var liten,dvs 80 talet tills nu,har alltid haft intresse för spel/datorer/konsoler osv..det är väl som en mycket intressant hobby för mej.

finner ett stort nöje i att tex göra så sin gubbe blir starkare i spel som ff7,KAL online osv,finner nöjet i att först hjälpa till att bygga upp ett rike för att sen krossa riket skoningslöst som i tex rome total war,finner nöjet i att sitta och pina sej igenom dom första åren med sin taskiga ekonomi för att senare vara herre över hela världen med rikedommar upp till öronen som tex HOI.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Testpilot

Nått dom "vuxna/gamla" verkar tro är att man blir asocial av att sitta och spela spel. När jag spelar så spelar jag alltid med kompisar och snackar skit över ventrilo, det lär ju vara bra mycket mer socialt än att sitta hemma och glo på tv själv.

Finns så klart dom som sitter och spelar själva med men det verkar vara som att alla som spelar är ensamma.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Jag spelar därför att jag tycker att det är kul samt att man kan umgås med folk som har samma intressen som sig själv i en fantasivärld där man kan "DÖDA" varandra ;).

Visa signatur

|MacBook 1.83 | 60 gb | 1024 ram| iPod Shuffle G2 | Iphone
Medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare. För att gå med, lägg till detta i din signatur.

Permalänk
Inaktiv

hmm ja jag spelar för att=

1/det är kul.
2/försvinna ett tag från verkigheten.
3/det kan vara skönt att få ut lite agresioner i ett fps istället för att ta ut det på nån annan eller saker.
4/träffar mycket folk man inte skulle ha gjort annas.
5/och det e sköt att bara vara ibland

Permalänk
Medlem

För man har inget liv

No lifer

Visa signatur

PowerPC-base Core @3.2GHz ,7 x SPE @3.2GHz ,RSX @550MHz,Dolby 5.1ch, DTS, LPCM, * 256MB XDR Main RAM @3.2GHz
* 256MB GDDR3 VRAM @700MHz

Permalänk
Medlem

för att slippa prata så mycket med min fru!

Permalänk

Mycket bra svar hitills och jag hoppas på fler Jag ska försöka publicera mitt arbete senare men det kommer dröja ett tag innan det är klart.

Visa signatur

System:
Hemmabyggt trächassi DFI Lanparty Ultra-D SLI moddat AMD 3700+ @ 2.55 GHz 24/7 San Diego, nvidia Geforce 6800GS PCI-e. 2x512 Twinmos Speedpremium BH-5 RAM 200 Gb samsung pata

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan_s

Det vi uppfattar som roligt är för hjärnan får en stimulans får tänka hej vilt typ..

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk

Började spela när jag var 7-8 år då NES kom ut, innan dess var jag inte alls intresserad av spel, brorsan spelade på sin Vic20 men jag tyckte det bara var trist, men då förstod man inte heller spelen lika bra som idag. Idag är jag 25 och spelar mer än någonsin.

Att spela är som sagt en flykt från verkligheten och ärligt vet jag inte vad man skulle göra utan spel, det har blivit en kultur och nostalgiupplevelse för min del, samtidigt som man vill uppleva nya spel hela tiden. Jag antar att spel är en form av konst, det blir aldrig gammalt och det finns alltid nya saker att utveckla och färbättra i spelen. Utan spel skulle livet vara tråkigt, vad skulle man egentligen hitta på här uppe i Norrland under de mörka vintermånaderna ?
Spel är även socialt, även om det kan bli mycket bättre på den punkten i form av fler online spel och taktiskt tänkande där man måste hjälpa varandra. Man lär sig också engelska ord och utvecklar problematiskt tänkande, spel är för oss ungdomar som korsord är för pensioner.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MackeMan
För det är kul och är ett bra alternativ för att fördriva tiden med.

Precis ^^

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timeless Visions

3/det kan vara skönt att få ut lite agresioner i ett fps istället för att ta ut det på nån annan eller saker.

Måste bara ge ett litet tips här. En sandsäck fungerar mycket bättre (åtminstone för mig) och det är nyttigt på samma gång.

Visa signatur

Procrastinators; rulers of tomorrow.
Klicketh!

Permalänk
Medlem

Spelar för att jag har abstinens

Permalänk
Medlem

Jag spelar bara på LAN och då är det för att det är kul att göra något med kompisar

Permalänk
Medlem

Jag spelar dels för det är roligt. Och det är riktigt roligt.

Spelar olika spel beroende på hur jag känner kan man säga men spelar mest Mmorpg nu då det tar mest tid och det är helt enkelt roligast.

När jag vill ta mig bort från denna värld finns några alternativ.
1 är att ta sig in på Everquest 2 och vara min karaktär där i en fantasi värld o lira. Man kopplar bort diverse grejjer o kör för det är kul med folk från hela världen.

När jag verkligen känner att jag är trött på vänner, skola, jobb osv så drar jag på tex Final Fantasy för att ta mig in i en fantasy värld där allt är helt annorlunda och man får fokusera på något annat för tillfället.

När jag känner mig rastlös drar jag igång nått bilspel eller liknande för det är bra att fördriva tiden med. Även skjutspel.

När jag är rå förbannad eller irreterad så brukar jag sätta igång nåt Fps spel, typ Doom3, quake 4 eller det bästa Serious Sam för att avreagera mig.

Men sen har jag den regeln att om en vän ringer och vill göra nått släpper jag spelandet DIREKT! spelar ingen roll om det är raid eller nått. inget som jag bryr mig om.. jag bara släpper det för mitt Liv kommer före spelandet helt enkelt.
Enda gången jag kan ta lite tid på mig är om jag lirat Final fantasy och inte sparat på länge och måste leta upp ett sparställe, då får vännerna vänta några min...

Sen kan spelen vara bra vid rejäl baksmälla.. då kan man släppa det som hänt o bara koncentrera sig på spelet, det är skönt ibland

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.