Permalänk
Medlem

Hyper-Threading problem

Jag har uppgraderat min dator från P4 2,53 Mhz (ej HT) till P4 3,0 Mhz HT, men jag får inte igång HT i Win2000pro.

I BIOS har jag ställt in Hyper Threading på ENABLED, och allt verkar funka... Men jag får bara fram en processor i Enhetshanteraren och SiSoft Sandra.

Är det något som måste installeras i Windows för att det ska fungera?

Processor: P4 3.0 Ghz, 800mhz fsb
Moderkort: Asus P4P800 Deluxe
Minnen: 2 x Corsair 512MB PC3200 400Mhz

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

[Work] P4 2,53@2,85 19x150fsb 1.52V - P4P800 Deluxe - 2x256MB DDR400 - 80+200GB - Geforce MX440 - Compucase CI69U6 - Papst 120
[Game] XP2400+@2000 15x133fsb 1.6V - A7N8X - 2x256MB PC2100 - 40+100GB - Radeon 9500pro - Compucase CI6A21 - Papst 120
[Webserver] P3 500@620 5x124fsb 2.05V - BX6R2.0 - 2x128MB PC133 - 40+200GB - Rage Pro Xpert Tvout - YeonYang Rackcase

Permalänk
Hjälpsam

Ja det kan behövas om du inte vill gå och pilla i HAL manuellt (fråga mig inte hur, aldrig gjort det själv).

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Hade också problem med det en gång i tiden...så det var XP.
Varför bara inte lägga in xp?

Visa signatur

på luft : 2600c@3700, 3200e@4300
7900gs @ 750/1800 3dmark05:11411, 3dmark06: 6875
6200agp @ 673/718 3dmark03: 8107, 3dmarl 05: 3458

Permalänk
Medlem

det kan vara så att du behöver installera om datorn för att det ska funka...
har hört det men jag kan ha fel... (faktiskt)

Permalänk

Saxat från Intels hemsida:

-----------------------------------------------------------------------------

The following desktop operating systems are not recommended for use with Hyper-Threading Technology. If you are using one of the following desktop operating systems, it is advised that you should disable Hyper-Threading Technology in the system BIOS Setup program:

* Microsoft Windows 2000 (all versions)
* Microsoft Windows NT* 4.0
* Microsoft Windows Me
* Microsoft Windows 98
* Microsoft Windows 98 SE

Så det verkar vara en god idé att köpa en uppgradering till XP

Visa signatur

Mycket skrik för lite ull, sade käringen och klippte grisen
------------------------------------------
Pentium 4 3,4GHz, 1GB RAM, 2X250GB WDC HDD, DVDRW, X800PRO. IBM X41 laptop

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, men XP är inget alternativ.

När jag nyinstallerade Win2k på en annan dator med HT proc så var det inga problem, så det SKA gå!

Någon måste ju ha haft detta problem förrut...

Visa signatur

[Work] P4 2,53@2,85 19x150fsb 1.52V - P4P800 Deluxe - 2x256MB DDR400 - 80+200GB - Geforce MX440 - Compucase CI69U6 - Papst 120
[Game] XP2400+@2000 15x133fsb 1.6V - A7N8X - 2x256MB PC2100 - 40+100GB - Radeon 9500pro - Compucase CI6A21 - Papst 120
[Webserver] P3 500@620 5x124fsb 2.05V - BX6R2.0 - 2x128MB PC133 - 40+200GB - Rage Pro Xpert Tvout - YeonYang Rackcase

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JBG
Tack för era svar, men XP är inget alternativ.

När jag nyinstallerade Win2k på en annan dator med HT proc så var det inga problem, så det SKA gå!

Någon måste ju ha haft detta problem förrut...

Jag har ej haft det problemet du nämner. Men visst funkar HT i w2k, kör det själv i både w2k och xp ...Du måste ha bommat nått under installationen!

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

HT funkar INTE i win2k nej.. Men det känns som att byter man till xp för att få HT fölorar man bra mycket mer prestanda.

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk
Medlem

SILEN: HyperThreading fungerar visst under Win2000pro, iaf med SP4. Det har jag sett på andra datorer jag installerat.

Men problemet är inte vid nyinstallation, utan att få ett redan intstallerat windows att fatta förändringen.

Så många h4xxors, och ingen har löst detta problem ännu....

Visa signatur

Permalänk

När man byter CPU så måste man instellera om OP om man vill få full nytta av den nya CPUn. Det kanske går att lösa på något annat sätt men det känner iaf. inte jag till.

Märkligare är varför man vill köra med 2000 fortfarande. Även vänner till mig som var 2000 fanatiker in i det sista har gått över till XP.

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem

hmm du har "sett" det? har du sett nån prestanda skillnad vid hantering av flera program samtidigt eller vad är det du har sett?.

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SILEN
hmm du har "sett" det? har du sett nån prestanda skillnad vid hantering av flera program samtidigt eller vad är det du har sett?.

HT fungerar under w2k, dock inte optimalt. Utan det krävs windows XP för att utnyttja det fullt ut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bitcho
HT fungerar under w2k, dock inte optimalt. Utan det krävs windows XP för att utnyttja det fullt ut.

Vad snackar du om? Klart HT funkar lika optimalt på w2k som på XP

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BennyBanjo
Saxat från Intels hemsida:

The following desktop operating systems are not recommended for use with Hyper-Threading Technology. If you are using one of the following desktop operating systems, it is advised that you should disable Hyper-Threading Technology in the system BIOS Setup program:

* Microsoft Windows 2000 (all versions)
* Microsoft Windows NT* 4.0
* Microsoft Windows Me
* Microsoft Windows 98
* Microsoft Windows 98 SE

Så det verkar vara en god idé att köpa en uppgradering till XP

Instressant; så Intel snackar dynga?

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber

Permalänk
Medlem

Problemet är inte att få Win2K att använda den andra cpu'n (när den väll kommer på att den är där) utan att få det att använda den på rätt sätt. Eftersom HT inte är en dual cpu, vilket 2K tror, får det vissa negativa effekter när 2K försöker använda dem båda som riktiga cpu'er. I de flesta scenarion gör det ingen större skillnad, och effekten av att operativsystem osv känns snabbare är där i alla fall, men det är inte att rekomendera i en arbetande miljö, speciellt tyngre beräkningar kan bli kraftigt lidande. Det påverkar givetvis även spel.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzplutozz
Vad snackar du om? Klart HT funkar lika optimalt på w2k som på XP

Det var bara något jag fick förklarat av mig av en Intel tekniker vid en presskonferens när Intel processorerna med HT släpptes.
Men vad vet han, han jobbar ju bara på Intel och är väl insatt i vad processorn kan prestera under olika operativsystem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bitcho
Det var bara något jag fick förklarat av mig av en Intel tekniker vid en presskonferens när Intel processorerna med HT släpptes.
Men vad vet han, han jobbar ju bara på Intel och är väl insatt i vad processorn kan prestera under olika operativsystem.

He he

Han måste vara lika förvirrad som de som lägger ut infon på deras hemsida.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Antagligen ÄR det han som lägger ut den felaktiga informationen på deras hemsida, de har inte råd med både webpersonal, och tekniker.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Win 2000 Klarar ej av HT, det är bara XP och XP 64 som gör det, om du har EM64T Kan du ju prova XP64! Jag har provat det och det verkar vara optimerat för 6xx serien + AMD. MEN nya drivisar måste nerladdas + att det blir problem med många program. Spel verkar det inte vara några problem med.

Visa signatur

Intel Core i7 +8700 | Corsair Hydro H110 GT |32Gb DDR4 Corsair Vengeance LPX| Asus GeForce GTX 1070ti Cerberus | Corsair RM750X | Fractal Designe Define R5 | ASUS TUF Z370 PRO GAMING | Samsung Evo 960 M2 250Gb | 6Tb HDD | Windows 10

Permalänk

En snabb fråga bara:

Jag har en P4 Northwood 3.0Ghz med Hyperthreading, och jag undrar om jag skulle få en FPS boost i spel om jag stänger av HT i bios?.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem

Prova? Vanligtvis är resultatet det motsatta dock. Eftersom CPU'ns totala prestanda ökar något med HT aktiverat, får oftast spelen en mindre "boost" även om de inte är skrivna med SMP support. Visst finns det undantag, exakt vilka det skulle vara är för mig okänt dock.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hittade detta på nätet,
Hyper+ Threading: Windows XP vs. Windows 2000 - Are the achievement differences how large?

Microsoft warns Intel hyperthreading no panacea - Windows 2000 a no-no for licensing

HyperThreading (microsoft pdf file)

Fixa HT:

• Quote:
    It's as simple as reinstalling a driver:

Go in device manager, under Computer you should see "ACPI Uniprocessor PC", double-click on that.

Under the Driver tab, click on "Update driver"/ click on next/Install from a list or display compatible drivers and select "ACPI Multiprocessor PC".

Du kan ju pröva med att installera om SP3 alt SP4.
Det kanske räcker.

Tydlingen ger inte HT så mycket på W2K, tvärtom kan du få sämre prestanda.
Men det är bara att testa.

Qustation:
> Hello everyone,
>
> I have been running Windows XP Professional for some time now and have come
> to find it to be too slow for me. I run a powerful machine but XP just
> drains that power away. I've resorted to using Windows 2000 Professional
> again as I like it, enjoy it's power and capabilities and it doesn't drain
> my system's resources.
>
> I have a P4 3.4 GHz HT processor but have noticed that I have to disable
> hyperthreading[/vbcol]

Answer:
"No, you don't /have/ to. W2K will think you have a 2 proc
system, but unless you have the SMP HAL installed it will only
use one of the two CPUs it thinks it sees. There tends to be a
very small performance hit for this.

Even if you have the SMP HAL installed so that W2K uses both of
the 2 CPUs it /thinks/ are there, you will take a small
performance hit in most applications. This is because W2K treats
the "second" processor as a real processor and allocates work to
it accordingly, when in reality it is a virtual processor that
uses the same execution units, etc, as the "first" processor.

For performance reasons you probably /should/ disable HT while
using W2K, but you don't /have/ to disable HT.

FWIW, I have also tested NT4 on systems with HT-enabled P4s and
Xeons and NT4 behaves much the same way as W2K.

Q:
[vbcol="seagreen"]
> because Windows 2000 doesn't support it.[/vbcol]

A:
All version of W2K support at least 2 processors, and treating
HT-enabled processors as two processors is the only way W2K knows
how to handle hyperthreading.

Q:
[vbcol="seagreen"]
> Does anyone know of
> anyway to solve this or is it something Microsoft is working on? Any
> feedback would be greatly appreciated!
>[/vbcol]

A:
MicroSoft is not working on it. You need either XP with at least
SP1, XP-64, W2K3, or Linux if you want proper HT support.
I /think/ Solaris 10 supports HT, but I've only (briefly) tried
Solaris 10 on Opteron systems, not Xeons or P4s.