Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Samma mängd luft, men mindre ljud?

Jag har en liten mini-itx maskin vars enda chassifläkt börjat låta en del på sistonde. Jag tänkte byta ut den rakt av, mot en ny ADDA 80mm eller liknande.

Men så kom jag att tänka på, att man kanske kunde få maskinen ännu tystare. Har ett par funderingar, som någon med koll kanske kan svara på?

Om jag sätter två fläktar på varandra, och kör dem på halvt varvtal; kommer jag då flytta lika mycket luft som en enda fläkt på fullt varv?

Kommer de två att låta mer eller mindre än en enda snabbare fläkt?

En 120mm fläkt med 80mm-adapter; kommer den kunna flytta mer eller samma mängd luft till lägre ljudnivå?

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Allt bra blir bättre med öppen källkod.

Permalänk
Medlem

Har ingen vetenskaplig fakta bakom detta, men jag har iaf svårt att tro att 2 fläktar är bättre än en då för det första man inte tillverkar tjockare fläktar (då det skulle vara väldigt väldigt uppskattat om dom var tystare), dessutom för att om du sänker en tyst fläkt till hälften så flyttar dom minimalt med luft.

120mm till 80mm är nog ett bättre val isf om du har plats antar jag.

Permalänk
Medlem

ljudet från fläktar kommer från turbulensen i luften som flyttas, dvs mindre turbulens ger mindre ljud.

Permalänk
Medlem

Och med dubbla fläktar ökar väl ljudet med det dubbla, har jag för mig.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | Ryzen 9 3900X | 64 GB Corsair Vengeance RGB PRO | MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC 8GB | Corsair Graphite 760T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LupusRex
Och med dubbla fläktar ökar väl ljudet med det dubbla, har jag för mig.

nja, inte riktigt, dubbelt luftflöde på samma område, ger dubbelt så mycket turbulens, och oxå ljud, men dubbla fläktar behöver juh inte ge dubelt luftflöde.

Permalänk

Om du har två fläktar på varandra får du dubbel ljudvolym (+3dB) och fläktarna klarar högre tryck med bibehållet luftflöde. Om du däremot sätter fläktarna bredvid varandra flyttar de dubbelt så mycket luft som en, men låter fortfarande dubbelt så mycket (inte subjektivt, men i fråga om ljudeffekt). Detta gör dock att du kan köra fläktarna på lägre varvtal vilket i sin tur minskar turbulensen och de kan flytta lika mycket luft som en fläkt men med reducerad ljudnivå.

Visa signatur

Gå absolut inte in här -> http://piv.pivpiv.dk
Citera om du svarar på nån annans inlägg!
http://google.istheshit.net/images/qdnuljog.gif

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle_kongo
Om du har två fläktar på varandra får du dubbel ljudvolym (+3dB) och fläktarna klarar högre tryck med bibehållet luftflöde. Om du däremot sätter fläktarna bredvid varandra flyttar de dubbelt så mycket luft som en, men låter fortfarande dubbelt så mycket (inte subjektivt, men i fråga om ljudeffekt). Detta gör dock att du kan köra fläktarna på lägre varvtal vilket i sin tur minskar turbulensen och de kan flytta lika mycket luft som en fläkt men med reducerad ljudnivå.

Jag förstår. Synd att jag inte har möjlighet att sätta dem bredvid varandra. Jag tror att jag går över till en 120mm eller 140mm med adapter. Finns det någon fläkt som är erkänt bäst i den storleksklassen? (bäst som i tyst och effektiv)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte du ska köra en sådan.

Du har ett mini-ITX-system alltså? Dessa genererar inte alls speciellt mycket värme, samt att via-processorerna (antar att du kör en sådan) klarar väldigt höga temperaturer, säkert runt 90 grader, innan de stänger av sig själva.

Kör på 1 alt. 2st 80mm fläktar. Kör dem på 5-7V och se till att du hittar en som redan är ganska tyst. Nexus 80mm alt. Panaflo L1A är de som rekomenderas av SPCR i fråga om ljudvolym.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Jag tycker inte du ska köra en sådan.

Du har ett mini-ITX-system alltså? Dessa genererar inte alls speciellt mycket värme, samt att via-processorerna (antar att du kör en sådan) klarar väldigt höga temperaturer, säkert runt 90 grader, innan de stänger av sig själva.

Det är inte processorn jag är orolig för. Det må vara låg effekt på komponenterna, men det blir varmt i chassit, och jag vill hålla hårdiskarna kalla(re).

Citat:

Kör på 1 alt. 2st 80mm fläktar. Kör dem på 5-7V och se till att du hittar en som redan är ganska tyst. Nexus 80mm alt. Panaflo L1A är de som rekomenderas av SPCR i fråga om ljudvolym.

Talar du om 2 stycken kopplade i "serie", alltså ovanpå varandra? Jag har inte möjlighet att montera fläktar på mer än ett ställe nämligen. Tror du att två i serie är bättre än en ensam?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har testat med 2st 120mm fläktar på varandra någon gång och det lönar sig inte
om du inte har en väldit tät radiator som luften ska igenom.
Lönar sig med andra ord inte när det gäller chassiefläktar.
Skillnaden i hur mycket luftflöde man kan erhålla och ända hålla fläkten rätt tyst
är stor. Har en addafläkt hemma som låter redan vid låga varv medan en gammal fläkt som jag snott ur en pentium2 är tämligen tyst vid 7volt samt att den redan vid denna spänning flyttar mer luft än addan.

Om du har möjlighet så förstora hålet och sätt dit en 92mm fläkt som du sedan kör på låg spänning!

Visa signatur

Stora: Phenom X4 965 @ 4,0GHz @1,43V, 8Gig DDR3 Ram, HD5850 725@1000MHz, Rejäl H2O
Andra: Opteron 144@2,79GHz, 2Gb ram, 2st 8600GT i SLI, vmod, extra kondensatorer, H2O
Tredje: 3700+@2,81GHz, 2Gb ram, 8800GT, H2O
Bärbar: Asus G53JW i5 2,9@3,3GHz, GTX460 625@800MHz, 4Gig DDR3, 1Tb, Modifierad kylning

Permalänk
Medlem

En 120mm fläkt med adapter är väl uppenbart den bästa löningen här.

Om du ska byta ut din 80mm fläkt till en annan 80mm fläkt så gäller:
Tystare = mindre luftflöde
Du kommer inse att fläktbyte skall göras ofta; nya kullager är väldigt trevligt för ljudet.

En 120mm fläkt kan du köra på ett lägre varvtal (oftast standard) än en 80mm fläkt och få samma luftflöde. Just ljudmässigt är det nog inte mycket tystare eftersom det (med nya kullager) inte är själva fläkten som låter utan luften som strömmar genom densamma.

Just det. Större hål, om du kan minskar ljudvolymen eftersom luften inte bromsas.

Lycka till

/Hertigen

Visa signatur

"There are only 10 types of people in this world: Those who understand binary and those who don't."
[img]http://www.sloganizer.net/en/style7,TheDuke.png[/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Futile
Det är inte processorn jag är orolig för. Det må vara låg effekt på komponenterna, men det blir varmt i chassit, och jag vill hålla hårdiskarna kalla(re).

Talar du om 2 stycken kopplade i "serie", alltså ovanpå varandra? Jag har inte möjlighet att montera fläktar på mer än ett ställe nämligen. Tror du att två i serie är bättre än en ensam?

Jag tror jag missförstod dig i början, dvs att du rymde två fläktar. Två i serie ger inget mer, den ena av dem kommer bara bromsa den andra då.

Kör på 1st 80mm fläkt i så fall. Jag tror inte du behöver mer flöde egentligen. Hårddiskar lämnar ca 7-15W värme, vilket är väldigt lite. En 80mm på 5-7V borde göra jobbet. Det är ingen fara om dina hårddiskar är 50 grader varma, då de flesta är specifierade att klara 55-60 grader under operation, och garantitider/MTBF är baserade utifrån detta.

En fläktadapter är ingen höjdare. Det blir ett rejält mottryck för fläkten, något som de flesta svaga och tunna fläktar (läs: datorfläktar) inte alls är byggda för att klara. Har själv testat en 60-80mm adapter på en gammal stockkylare, det blåste nästan lika mycket på båda sidor efter jag monterat den.. :S

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.