Du blir vad du spelar?

Permalänk

Du blir vad du spelar?

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,788447,00....

Disskutera gjärna om detta , Blir man vad man spelar?

Permalänk

Intressant det där.
Spännande att de är intresserade att titta på möjligheten att använda det i terapeutiskt syfte med

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk

Det kan nog stämma till viss del.
Spelar man hela tiden en lång snygg alv så kanske det smittar av på ens personlighet att man får bättre självförtroende.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Klart att man påverkas av saker man tycker är "häftiga", men det är ju likadant om man kollar på en film.
Sen så brukar det gå över efter några dagar.

Ni får ursäkta om jag skriver flummigt, men är lite stressad.

Visa signatur

---

Permalänk

Dags att överge den där fjolliga prästinnan med andra ord.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt om mina karaktärer påverka mitt egna liv.

Men det är ju fortfarande "jag", min personlighet som utspelar sig genom min karaktär när jag spelar. Så om man tex spelar med mig i spelet och sen möter mig irl så kan man förstå lite hur personen i fråga är.

Men jag tar inte efter min karaktär direkt.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Rent spontant; trams.

Kanske ligger något i det, men det ska vara väääldigt långsökt.

Ungefär som "porrchocken" när hon jessica klippte av benen på sina byxor.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Troligen så skapar man en karaktär efter någon dold undermedveten känsla. Att sen få leva ut den karaktärens roll ett tag kan nog få människor att ta över vissa delar.
Problemet är ju att man blir ju inte direkt påverkad i den betydelsen.
Det är ju fortfarande en del av ens personlighet från början.

Enda skillnaden är väl om man får bättre självförtroende, mer pratsam eller gladare.

Egentligen borde jag vara sur och galen som få om man tänker på min avatar.
Hmm... kanske är det jag är?

Visa signatur

Permalänk
Keeper of the Bamse

I diverse rpgs brukar jag köra dvärg/warrior. Jag är själv kort (170cm) men dvärg vet jag inte men någon warror är jag inte. Ingen biff direkt kanske.

Tror inte jag återspeglar mig i min karaktär, brukar bara bli att warriors är lätta i början

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Jag tror tyvärr inte att den undersökningen är helt vattentät.

Min teori är nämligen att många väljer att spela något som till viss del speglar ens 'verkliga' personlighet.

Dessutom vet jag inte om spelandet verkligen höjer självkänslan. Exempelvis, en ung kille är väldigt blyg och lite utstött. Visst kanske denne unge man känner sig lyckad och mer framåt medan han sitter och spelar sin store starke krigare (som dessutom får alla kvinnor på fall) hela helgen, men vad händer när han är tillbaka på skolan och tuffingarna klankar ned på honom ytterligare eftersom han är en ännu klenare blekfis efter en hel helgs spelande?

Mja jag vet inte... Tror nog det finns bättre sätt att utveckla sin personlighet och självkänsla

Permalänk

Visst är det så. Kanske inte så att man kan säga "du har en lång karaktär, alltså ÄR du självsäker" däremot.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Tror knappast det dära är stämmer, se bara på detta citat (som säääkert många har läst redan)

"Computer games don't affect kids, I mean if Pac Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music."

Så.. nej, vi blir inte vad vi spelar etc

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk

Vet inte om man blir vad man spelar men helt klart så väljer man att spela det som uppfyller en fantasi/självbild av sig själv.

Själv lirar jag alltid warrior, man är stor, inger fruktan samt svingar stora vapen. Menar vem vill inte va hjälte..:)

Visa signatur

De kan ta vår sömn och tvinga oss marschera men de kan aldrig ta våra baskrar!
" Warrior is a very gear dependant class, once they get their epics they're pretty much are a concrete wall with a bazooka"

Permalänk

Ja, om man spelar need for speed blir man en bil, det är sant

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dalledalle
Ja, om man spelar need for speed blir man en bil, det är sant

för du spelar ju en bil...
eller så är det så att du spelar en bilförare...

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Medlem

jaha, då kommer jag inom kort att krympa 40cm och bli dvärg då!

Permalänk

Efter att ha pushat ut 8 timmar om dagen i 3 månader med ett bilspel så finns möjligheten att man känner sig lite säkrare när man kör bil.
Lite mer rutin.

(förutsatt att det inte är destruction derby eller liknande)

Visa signatur

Permalänk

Vilket jävla skitsnack. Jag spelat flera större MMORPG och RPG för en längre och kortare tid och kan konstatera att mina val av spelkarraktärer och spelstil har knappast påverkat mitt självförtroende, personlighet, betende osv på en västentlig märkbar nvå. Media tenderar att skriva massa goja och forskarnas verksamhet är enligt min åsikt, att de liknar ett mer skenbart och kvavivetenskaplig grad. Glöm dessutom inte att media alltid tenderar att böja och vrida på sanningen och gör framför allt godtyckliga tolkningar.

Permalänk
Medlem

Inget jag riktigt har tänkt på, men det kan nog stämma. Kul att dom inte vred det till något helt negativt också.

Visa signatur

http://latenightgamers.com/index.php
[MSI K8N NEO4 Ultra]-[x64 X-2 4600+]-[2x1024 PC3200]-[MSI 7800GTO 512MB]-[HIPER 580W]-[Western Digital Raptor 36GB 10k]-[Maxtor 250GB SATA]-[Maxtor 120GB SATA]-[Western Digital 250GB]

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FrOst I SWE
Vet inte om man blir
Själv lirar jag alltid warrior, man är stor, inger fruktan samt svingar stora vapen. Menar vem vill inte va hjälte..:)

Hallå, en magiker som sular iväg eldbollar stora som mindre radhus då?

Visa signatur

www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

stackars satar som spelar gnome: /

Permalänk

Folk läser som krattor antar jag.
Att läsa mellan raderna, eller att inte ta saker bokstavligt är rätt jäkla omöjligt för många här.

Ifall din karaktär som gnome innebär att du spelar honom som om han var ett barn så innebär det att barnsligheten kan färga av sig på ens vanliga personlighet.

EDIT: INTE! att man krymper...

Visa signatur

Permalänk

Spelar alltid magiker. Känner att jag (min karaktär) inte "orkar" springa fram och hugga ihjäl monstren. Mycket mer bekvämt med eldbollar.

Permalänk
Medlem

nja,vet inte om det stämmer riktigt,kanske inte på mej iaf,det enda jag kan tänka mej är att jag för länge sedan(när jag var barn) höll på att ta repliker från ett spel och använda dom i verkligheten.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Är det helt enkelt inte så att vem du är på riktigt bestämmer vilken karaktär du väljer?

Känns som dom fått det rätt, men tvärt om =P

Permalänk
Medlem

Brukar alltid lira kvinnliga karaktärer med ljusblått hår i hästsvans. Kan inte vara bra för min manlighet...

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

Seriöst, KAN NI LÄSA MER ÄN RUBRIKEN?
Det handlar inte om att man blir en mördare när man spelar en viss karaktär, utan att man referar sin karaktär som sig själv. Och det är klart som fan man gör.
Eller när er gubbe dör i ett spel, säger ni "min gubbe dog" eller "jag dog"?
Självklart så blir ni inte bokstavligt talat den ni gör.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Seriöst, KAN NI LÄSA MER ÄN RUBRIKEN?
Det handlar inte om att man blir en mördare när man spelar en viss karaktär, utan att man referar sin karaktär som sig själv. Och det är klart som fan man gör.
Eller när er gubbe dör i ett spel, säger ni "min gubbe dog" eller "jag dog"?
Självklart så blir ni inte bokstavligt talat den ni gör.

När jag tänker på det som du menade "min gubbe dog" eller "jag dog"?
Det borde ju bli att man säger min gubbe dog men helt automatikst säger jag "jag dog"

Nu kanske det dom menar inte handlar om det , mycket möjlig en förändring på något.
Tyvär skulle jag viljat sett lite mer konkrekt fakta från dom som gjorde testen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
nja,vet inte om det stämmer riktigt,kanske inte på mej iaf,det enda jag kan tänka mej är att jag för länge sedan(när jag var barn) höll på att ta repliker från ett spel och använda dom i verkligheten.

Det är manligt att säga repliker från spel/filmer , se på mig varje gång jag sitter på dasset "Hasta La vista baby"

Permalänk
Medlem

Är 195 och dvärg i wow, kommer nog krympa nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Är 195 och dvärg i wow, kommer nog krympa nu

Det skulle inte skada