Permalänk
Medlem

Erfarenhet av KY inom nätverk?

Jag går sista året på IT-gymnasiet nu och tänker söka till en KY-utbildning inom nätverk till hösten. Har hittat en del intressanta, bland annat nät- och linuxsystemutbildningarna på Nackademin. Även Academedias utbildning till nätverksstrateg verkar intressant. Är det någon som har erfarenhet av dessa eller andra passande utbildningar (helst max. tvååriga). Är mest intresserad av själva hårdvarubiten som att planera/installera nätverk och att underhålla dom.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Jag går just nu Nackademins Nätsystem utbildning. Tror till och med att den numera heter System Integration eller liknande.
Jag avslutar mitt första år till sommaren och jag kan inte säga annat än att jag trivs och gillar upplägget. Sitter just nu på min praktik där jag snart avslutar vecka 6 av 10. I 2an har man 15 veckors praktik. Skitbra enligt min mening.

Inte hållt på så mycket med hårdvara förutom nätverkskablar och routrar. Linux kanske har lite mer hårdvaruhantering? Jag vet heller inte hur det kommer bli i 2an på min linje. Kanske blir det mer sådant år 2?

I huvudsak får jag ett bra intryck av skolan och rekommenderar andra att söka.

/raze

Permalänk
Medlem

Jag går första året på Linux Systemadministratör (eller Linuxsystem som den heter nu). Är som Raze, på praktik just nu.

Jag kan inget mer än hålla med Raze. Allt är perfekt.

Linuxsystem kretsar runt mjukvara (Linux, lite windows), hårdvara (datorer, routrar m.fl.) och nätverk. En bra blandning tycker jag.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Har funderingar på att söka till Nackademins Nätsystem eller vad den nu heter.

Det vore trevligt med nån sorts statistik om hur många som gått där som nu jobbar inom samma område (jävligt svårt men vore trevligt).

Permalänk
Medlem

jag gick en KY utbildning som hette systemteknik/systemadmnistration efter gymnasiet.

Det var ju inte på det jag lärde mig på lektionerna utan, praktiken som gav mig jobb!
Jobbar numera på stället där jag började som praktikant för 2 år sen!

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raze
Jag går just nu Nackademins Nätsystem utbildning. Tror till och med att den numera heter System Integration eller liknande.
Jag avslutar mitt första år till sommaren och jag kan inte säga annat än att jag trivs och gillar upplägget. Sitter just nu på min praktik där jag snart avslutar vecka 6 av 10. I 2an har man 15 veckors praktik. Skitbra enligt min mening.

Inte hållt på så mycket med hårdvara förutom nätverkskablar och routrar. Linux kanske har lite mer hårdvaruhantering? Jag vet heller inte hur det kommer bli i 2an på min linje. Kanske blir det mer sådant år 2?

I huvudsak får jag ett bra intryck av skolan och rekommenderar andra att söka.

/raze

Gick på Nackademin och riktigt skit tycker jag det var. Oangagerade lärare, flummiga upplägg och allmänt skräp. 2 av 24 fick jobb inom området efteråt. Båda som telesupport-killar

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp
Gick på Nackademin och riktigt skit tycker jag det var. Oangagerade lärare, flummiga upplägg och allmänt skräp. 2 av 24 fick jobb inom området efteråt. Båda som telesupport-killar

Vilken utbildning gick du då? De borde ju ha ändrat med tiden också tycker man, det är ju grejen med KY.

Tack för svaren allihopa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cl3mens
Vilken utbildning gick du då? De borde ju ha ändrat med tiden också tycker man, det är ju grejen med KY.

Tack för svaren allihopa!

"Avancerade nätsystem"

Hade en bra lärare. Olterman.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Det som är bra med KY är ju att det oftast ingår praktik och det ger möjlighet att få in en fot på arbetsmarknaden. Nackdelen är att det inte ger så hög status att ha gått en KY eftersom det finns typ 3 miljarder människor i Sverige som kallar sig nätverkstekniker efter gått en liten kurs eller inriktning på gymnasiet osv osv. Jag skulle rekommendera dig att gå en högskoleutbildning istället t. ex. den på högskolan i Jönköping som det länkades till.

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem

Enligt nackademin så får 75% jobb direkt efter utbildningen. Jag är långt ifrån säker när det gäller jobb efter skolan men man kan ju hoppas att någon av praktikplatserna erbjuder en jobb. Har man gjort ett gott intryck och skött sig har man nog en vettig chans iaf. Att få jobb dvs. Det är också perfekt för dem som inte vill plugga i 4år (som jag tex). Dom jag känner som pluggar 4-5åriga utbildningar har tagit ett eller flera sabbatsår och blir klara strax före 30. NEJ TACK

2/24? Eran klass var kanske unlucky?

Permalänk
Medlem

Läser KY utbildning IT-säkerhet i Växjö... 2 år

http://www.kysmaland.se/v2/default.aspx?PID=1&CID=18

Är riktigt nöjd!

Ca 1/3 av utbildningen är LIA (Lärande i arbetet) typ praktik och funkar skitbra!

Har hittills läst om grundera för Windows Server 2003 och Linux. Nu håller vi på med utökad säkerhet i Windows Server 2003 med AD, DNS, DHCP, DMZ, Gateways, GPOs, WSUS, MBSA, IPSec och sånt. Kommer att börja med utökad säkerhet i Linux om 2-3 veckor. Nästan bara labbar och praktiskta övningar. Sällan något man läser in och gör prov på (förutom Ciscomaterialet).

Dessutom blir vi Ciscocertifierade och läser deras material.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raze
Enligt nackademin så får 75% jobb direkt efter utbildningen. Jag är långt ifrån säker när det gäller jobb efter skolan men man kan ju hoppas att någon av praktikplatserna erbjuder en jobb. Har man gjort ett gott intryck och skött sig har man nog en vettig chans iaf. Att få jobb dvs. Det är också perfekt för dem som inte vill plugga i 4år (som jag tex). Dom jag känner som pluggar 4-5åriga utbildningar har tagit ett eller flera sabbatsår och blir klara strax före 30. NEJ TACK

2/24? Eran klass var kanske unlucky?

Det var helt enkelt inte särskilt seriöst. Nackademin satsade sina pengar på reklam och några få utvalda program. De andra mindre glamorösa programmen förlades i en gammal sketen villa och salar utan datorer.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Hejsan, lite OT nu kanske men jag funderar starkt på att söka Nätsystem på nackademin.
Ni som går där nu, är det höga intagningskrav eller? Jag har cirka 15 i snitt är ju inte allt för bra kanske. Sedan allmänt är ni där 5 dagar i veckan eller? Jag måste pendla nämligen så vore ju skönt om det var en del hemmastudier också !
Tacksam för svar !

Visa signatur

Asus A7N8X Deluxe Rev 2.0 :: AMD Barton 2500+ @ 3200+ :: Twinmos Winbond PC3200 1024 mb :: Asus 6600GT @ 560/1100:: Seagate 260 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ichbin
Hejsan, lite OT nu kanske men jag funderar starkt på att söka Nätsystem på nackademin.
Ni som går där nu, är det höga intagningskrav eller? Jag har cirka 15 i snitt är ju inte allt för bra kanske. Sedan allmänt är ni där 5 dagar i veckan eller? Jag måste pendla nämligen så vore ju skönt om det var en del hemmastudier också !
Tacksam för svar !

Det är normalt två dagar för "hemmastudier" (host host ). Ibland kan det komma veckor med bara en.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Högskolan i Jönköping håller öppet hus den 25e (lördag) om någon skulle vara intresserad av att kolla på Datanätteknik.

http://www.ing.hj.se/doc/630

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk

http://www.ecutbildning.se/ går jag första året av två på systemintegration i Helsingborg. har precis kommit tillbaka från praktik.

vet inte, skolan är ok lärarna är kunniga och jag trivs. men om jag kommer få jobb tack vare detta vet jag inte.

Visa signatur

jag har internet på CD.

wget -rns http:// > /mnt/cdrom

Permalänk
Medlem

Jag gick Unix systemadmin (unix + mkt nätverk) på nackademin, det var första året som den kursen hölls och större lektstuga fick man hitta

Är extremt sne över hur de kunde misslyckas så med den utbildningen.. De flesta lärarna vi hade slutade eller är nu sjukskrivna..

Även andra årskullen var icke glada på hur det det gick till, så nej.. Jag kan verkligen inte rekommendera Nackademin till någon annan, satsa istället på en 'riktig' utbildning på ett universitet etc, inte nackademin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rauter
Det är normalt två dagar för "hemmastudier" (host host ). Ibland kan det komma veckor med bara en.

Okej det låter ju skönt iaf Hur är det med intagningen då, höga krav eller?

Visa signatur

Asus A7N8X Deluxe Rev 2.0 :: AMD Barton 2500+ @ 3200+ :: Twinmos Winbond PC3200 1024 mb :: Asus 6600GT @ 560/1100:: Seagate 260 GB

Permalänk
Medlem

Grundläggande behörighet samt Särskild behörighet (lägst betyget Godkänd/3) i: MATEMATIK kurs B eller 1 åk HSENT Te El eller 2 åk MuSoEkDu eller etapp 2. ENGELSKA kurs A eller 2 åk på två- eller treårig linje eller etapp 2.

Någon som vet vad 1 åk HSENT Te El betyder ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD_MANNEN
http://www.ecutbildning.se/ går jag första året av två på systemintegration i Helsingborg. har precis kommit tillbaka från praktik.

vet inte, skolan är ok lärarna är kunniga och jag trivs. men om jag kommer få jobb tack vare detta vet jag inte.

hehe kom oxo in där, hade gått i samma klass om jag valt dem. Kom även in på Kristianstad högskola, och pluggar på en skola i Hässleholm som sammarbetar med högskolan, www.yhsyd.org. Går programmet Data System Management 80p. I grunden är de två utbildningarna nog ganska lika

Visa signatur

A64 Venice 3000+@2655Mhz || Asus A8N-E || A-Data PC3200 2x512 || Geforce 6600GT || WD Raptor 74Gb
3DMark 01: 22xxxp. 3DMark 03: 86xxp. 3DMark 05: 4xxxp. SuperPI: 34sec
www.thorsteinar.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damp81
Jag gick Unix systemadmin (unix + mkt nätverk) på nackademin, det var första året som den kursen hölls och större lektstuga fick man hitta

Är extremt sne över hur de kunde misslyckas så med den utbildningen.. De flesta lärarna vi hade slutade eller är nu sjukskrivna..

Även andra årskullen var icke glada på hur det det gick till, så nej.. Jag kan verkligen inte rekommendera Nackademin till någon annan, satsa istället på en 'riktig' utbildning på ett universitet etc, inte nackademin.

Där jag nu praktiserar finns det två killar som gick Linux System och som gick ut i sommras. De sa att det var rörigt första året när de gick. Andra året blev det bättre.
Jag har aldrig märkt något sådant. Det måste ha varit någon barnsjukdom.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ichbin
Okej det låter ju skönt iaf Hur är det med intagningen då, höga krav eller?

Det kan jag inte svara på då jag inte har en bild över kraven. Jag hade mest VG och sex sju st MVG.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har läst NT/2000 systemadministatör (PU) och Unix/Windows systemadministration (KY) hos JensenEducation.
Man lär sig väldigt mycket, men det finns aldrig tid att gå in på djupet ordenligt i ämnena. Har ständigt bråttom att bli klar så att man kan gå vidare på nästa kurs. Dock är det riktigt slappt, då man bara är i plugget ca 3 dagar i veckan, och några hemstudier är inte nödvändigt.

Just nu läser jag nätadministration/systemteknik på högskolan i kalmar, och om jag skulle jämföra mot jensens utbildningar så skulle jag säga att det är lättare att lära sig hos jensen. Här har vi föreläsningar 4-5 dagar i veckan och 4h labb en dag i veckan. Hos jensen varvade man föreläsningar med labbar varje dag, och man kunde sitta å pröva vad läraren sa medan han höll föreläsningen.
Angående praktiken så är den bara värt nåt om man hamnar på en bra plats, vilket jag inte gjorde vid två av de tre tillfällena.

Visa signatur

[Bird200]Du skall vara försiktig med att tro, du tilltalar en läkarkandidant av andra rang.

Permalänk

Någon som har fler reflektioner ifrån Nackademins Linuxsystem? Verkar som många säger att den oseriös och det är lite lekstuga :(. På intervjun verkade programledaren och branchsnubben rätt oseriösa. Fick intrycket av att de var såkallade "M$ bashers". Hade hört god kritik från syo:na på min gymnasie-skola, fast det kanske bara är den utbildningen som är problem på skolan?

Står i valet mellan KTH civ ing Samhällsbyggnad och Linuxsystem men jag vete f*n om man orkar med all matte och fysik. Visst... Man har läst Matte E och Fysik B men ibland blir det för mycket. Sen läser man även i 4 eller 4,5 år. Minst 8h plugg varje vardag låter inte så lockande heller.

Läste CCNA1-4 på gymnasiet så man är bekant med Cisco. Slet även rätt mycket med den kursen till skillnad från vissa andra *HOST* ;).

Ni som läser på Nackademin...

Hur mycket pluggande spenderar ni varje dag?
Har alla fått praktikplats?
Är det i stort sett enkönat i klassen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoc
jag gick en KY utbildning som hette systemteknik/systemadmnistration efter gymnasiet.

Det var ju inte på det jag lärde mig på lektionerna utan, praktiken som gav mig jobb!
Jobbar numera på stället där jag började som praktikant för 2 år sen!

Hehe, precis samma som mig. Kurserna vi hade i TCP/IP var guld värda, men utöver det var det praktiken som gjorde utbildningen värd att gå.
En rolig liten notis kanske är att utbildningen var helt Windows-fokuserad, men jag jobbar nu som Linux-/nätverksadmin...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reptilian
Står i valet mellan KTH civ ing Samhällsbyggnad och Linuxsystem men jag vete f*n om man orkar med all matte och fysik.

Jag gick 3 år (120 lattjo-poäng) på en KY utbildning i Tyresö (c3l) och kan därmed inte kommentera Nackademin.... MEN du kan inte jämföra KY med en 180p. kurs på KTH, Skillnaden är för stor.

Min erfarenhet av KY-utbildning är inte HELT negativ, det fanns ljuspunkter såsom LIA osv.
Vill du ha en genuin utbildning, satsa då på KTH eller universitetet!

Visa signatur

1. AMD Athlon XP 2600+@2227 | GT Silent Breeze | ASUS A7N8X | 1536MB TM PC3200 | Radeon X800XL | Raid 0 500Gb + 380Gb HD
2. AMD AthlonXP 2100+@2403 | Spire Falconrock II | Abit NF7 v1.2 | 512Mb TM PC2700 | Maxtor 80Gb | Radeon 9500