Törs jag flasha om mitt x850 pro till ett X850 XT PE?

Permalänk

Törs jag flasha om mitt x850 pro till ett X850 XT PE?

Hej hallå!

För några dagar sedan så flashade jag om mitt X 850 pro till ett x 850XT och det funkar utan problem.

Men när jag ska öka coren och minnet i CATALYST Control Center till samma hastighet som X 850 XT PE (540 / 590) kör i så flippar datorn ut. Men gör jag samma sak i AtiTool så funkar det utmärkt. Har kört scan for artifacts i en timma nu utan fel temperaturen ligger på 55 grader på GPU och 48 på chippet. 46 grader på CPU och 32 på Mobo.

Jag har Arctic Cooler 5 (rev 2)

Törs jag flasha om till X850 XT PE? Eller kommer grafikkortet att sluta funka då efter som CATALYST Control Center inte tycker om dom hastigheterna men AtiTool gör det.

Kan någon ge mig lite vägledning?

Mvh Johan

Kan nämna att det är Ett ASUS X850 Pro 256mb PCI-E

Permalänk
Medlem

Det ska nog inte vara någon fara, om atitool visar att du har såpass hör core och minnes hastighet utan artifacts så ska det nog gå!

men testa och ha den klockningen på och kör en 3dmark 05 och titta efter artifacts där! om det funkar fint så ska det nog gå!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk

Tror nästan att du är illa tvungen att dra den slutsatsen själv...din garanti har ju rykt redan då du flashat kortet så om du tycker att du vill riskera så! men du kan ju köra autostart på din klock oxå!

Visa signatur

| AMD Athlon 64 3200+@2400Mhz (218*11); CNPS 7700Cu | Asus K8V Se Deluxe | Buffalo pc 3200 512mb Max: 220@2,8V | Sapphire Radeon 9800 Pro Max: 417/368; VF700Cu | Max 3D Mark: 01: 21208 03: 6647 |

Permalänk

Nu har jag kört "Scan for artifacts" i Atitool i 400 minuter utan ett enda fel.

Men döm till min förvåning när jag skulle köra 3dMark 05 så vart det inte så bra så det slutade med att skärmen vart alldeles randig och datorn hängde sig. Varför blev det så?

När jag kollade vad Max Core och minne var i Atitools så fick jag det till 580 core och 642 i minne. Så jag tycker ju att det borde funka om det inte är så att grafikkortet får för lite ström om det nu är möjligt?

Hade bra

Permalänk
Medlem

jag har dragit slutsatsen att atitool suger, den tycker att mitt kort är fullt klockbart 24/7 till 436/294. scannade artifrakter i de under en natt, inte ett enda fel.

men, 24/7 går de typ att köra 405/275. annars så hänger sej datorn..

jag tror att atitool inte tar så mycket av datorn egentligen, den bara stressar upp tempen för att de ska se bra ut

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk

Hmm det verkar som att ditt grafikkort inte pallar det, och det är högst troligen p.ga. att det får för lite ström.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Avstängd

Re: Törs jag flasha om mitt x850 pro till ett X850 XT PE?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan_lindgren
Hej hallå!

För några dagar sedan så flashade jag om mitt X 850 pro till ett x 850XT och det funkar utan problem.

Men när jag ska öka coren och minnet i CATALYST Control Center till samma hastighet som X 850 XT PE (540 / 590) kör i så flippar datorn ut. Men gör jag samma sak i AtiTool så funkar det utmärkt. Har kört scan for artifacts i en timma nu utan fel temperaturen ligger på 55 grader på GPU och 48 på chippet. 46 grader på CPU och 32 på Mobo.

Jag har Arctic Cooler 5 (rev 2)

Törs jag flasha om till X850 XT PE? Eller kommer grafikkortet att sluta funka då efter som CATALYST Control Center inte tycker om dom hastigheterna men AtiTool gör det.

Kan någon ge mig lite vägledning?

Mvh Johan

Kan nämna att det är Ett ASUS X850 Pro 256mb PCI-E

Var i ati catalyst control center kan man ändra både core och minneshastighet??

Vad jag har sett så kan du bara slå av eller på overdrive och då går bara gpun upp litegrann i hastighet,btw kör med nyaste catalyst 6,3 som kom inatt:)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

ATI Overdrive 3
Använd ATI Overdrive 3 om du vill maximera prestanda för grafikkortets GPU-enhet (Graphics Processing Unit). En värmesensor (på kretsen) övervakar hela tiden temperaturen i GPU-enheten, vilket gör att maximal klockhastighet alltid kan användas utan risk för överhettning. Om GPU-enheten blir för varm sänker ATI Overdrive 3 automatiskt klockhastigheten tills temperaturen är säker igen. ATI Overdrive 3 sänker aldrig grafikprocessorns hastighet under standardklockhastigheten.

Använd verktyget Automatisk klockkonfiguration för att få fram ATI:s rekommenderade ATI Overdrive 3-hastigheter för grafikprocessorklockning och videominnets klockhastighet. Du kan också ställa in hastigheterna manuellt efter dina specifika krav. Slutligen kan ATI Overdrive 3 konfigureras så att det körs när datorn startas eller bara när 3D-program körs.

Om det inte går att starta om datorn efter att en högre klockningshastighet ställts in, håller du ned SHIFT när systemet startar tills du hör tre pip. När datorn har startats helt inaktiverar du Aktivera nya klockinställningar vid inloggning.

Låsa upp ATI Overdrive

Alla funktioner är inaktiverade första gången ATI Overdrive används. Du måste låsa upp ATI Overdrive för att kunna ändra inställningar.

Klicka på ATI Overdrive i den avancerade vyn.
Klicka på Lås.
Klicka på Ja i varningsmeddelandet för ATI Overdrive.

Ställa in rekommenderade hastigheter för grafikklockning och minne

Klicka på Kör det automatiska klockkonfigurationsverktyget.
Godkänn ändringarna när klockkonfigurationsverktyget är klart med knappen Verkställ i verktygets bekräftelsefönster.

Ändra grafikprocessorns klockhastighet

Flytta reglaget för grafikprocessorns klockhastighet till önskad inställning.
Obs! Den övre gränsen är den högsta hastigheten som kan användas på ett säkert sätt för ditt specifika grafikkort. Den nedre gränsen är maskinvarans standardhastighet.

Ändringar som du gör för klockhastigheten gäller endast under den befintliga sessionen. Om du loggar ut eller startar om datorn återställs klockhastigheterna till fabriksinställningarna. Om du vill spara dina nya inställningar aktiverar du ett av de tillgängliga alternativen nederst till höger i ATI Overdrive-fönstret.

Ändra minnets klockhastighet

Flytta reglaget för minnets klockhastighet till önskad inställning.
Obs! Den övre gränsen är den högsta hastigheten som kan användas på ett säkert sätt för ditt specifika grafikkort. Den nedre gränsen är maskinvarans standardhastighet.

Ändringar som du gör för klockhastigheten gäller endast under den befintliga sessionen. Om du loggar ut eller startar om datorn återställs klockhastigheterna till fabriksinställningarna. Om du vill spara dina nya inställningar aktiverar du ett av de tillgängliga alternativen nederst till höger i ATI Overdrive-fönstret.

Permalänk
Medlem

Eller ladda ner Ray Adams´Ati Tray Tools och BARA ATI displaydriver (6.3),
och skippa "Catastrof" helt & hållet. Problemet löst IMO.

Mvh

Permalänk

Om det nu är så att det är grafikkortet som får för lite ström hur åtgärdar man det?

Jag vet inte om jag har hört fel någon gång men på mitt moderkort där man ansluter den stora kontakten från nätagget så vart det några stift lediga. Nu har jag iof ett rätt så gammalt nätagg men på dom nyare så är väl den stora kontakten till moderkortet större, och det jag hörde var att dom där extra stiften var till för just PCI-E plattsen.

Hoppas ni förstår vad jag menar med det jag skrev. Och rätta mig gärna om jag är helt ute och cyklar.

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

ati tool e skit

glädje siffror ... sen när man sätter igång ett spel så får man massa artifacts...

du kan utan problem flasha om ditt x850pro till ett XT PE

men till vilken nytta? du kommer lik förbannat ha 12pipes. det ända den gör är att den ändrar coren och memn precis som du gör...

så nej flasha inte om. Bara slöseri med tid.

du kan helt enkelt glömma 16pipes med ditt x850pro kort

Visa signatur