Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Köp av filserver

Jag och en kompis driver sidan: http://www.bilddagboken.se

Vi har ganska höga laster på servern som det är idag så vi har bestämt oss för att skaffa en filserver.

Det vi hade tänkt oss var en towermodell med 8st 300GB SATA diskar i RAID 5.

Kylning av diskarna blir inget större problem då vi har ganska bra lösningar för det.

Frågan blir dock: Vad är smartast?
- Att köpa delarna styckvis, sätta ihop det med första bästa moderkort som har 8 SATA platser (tex: http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010076129 ) och köra på med mjukvaruraid.

- Att köpa någon lösning från tex Dell.

Det blir många tusenlappar billigare att bygga själva (har fått en offert från dell). Men tror ni det håller i längden? Hur skulle ni gjort?

Snälla svara inte på denna tråd om du verkligen inte vet vad du snackar om.

MVH
Sebbe

Permalänk
Medlem

Alltså, mjukvaru-raid tar ju en hel den på processorn. Jag vet ju inte de exakta specifikationerna varken på Dellen eller på det som ni tänkte bygga själva, men jag skulle tro att om ni köper något från Dell så lär det ju vara hårdvara gjord för servrar, med typ redundanta nätagg osv, ECC-minne osv?

Man brukar ju liksom ställa helt andra krav på serverhårdvara.

Sedan vet jag ju att Apple har en väldigt bra lösning för filservrar, nämligen xServe RAID. Gå gärna in på apple.se och läs om dessa.

Kort sagt, har ni råd skulle jag ju rekommendera att ni köper någon färdig lösning.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk

Mjukvaru-raid är inte något bra val. Ska ni ha det i en server är det ett ordentligt RAID-kort som gäller, t.ex. detta http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=HPRR1820A
Det kostar förvisso 2.595:- men det ger oerhört mycket bättre prestanda än en mjukvarulösning eller RAID inbyggt i moderkortet. Dock bör du ha ett server-moderkort med PCI-X-plats för att utnyttja det fullt ut. PCI-X är för övrigt 64-bits PCI och är inte samma sak som PCI-Express. PCI-X är dock bakåtkompatibelt med PCI så du kan montera kortet i en vanlig PCI-plats, men med sämre prestanda. Ska du köra en webserver som ska klara av hög belastning behöver du ha ordentlig server-hårdvara över lag - normala kontorsdatordelar räcker inte till.

Ska ni köpa en färdig server är det viktigt att man köper original-tillbehör till dessa. Dels för att man ska vara säker på att de funkar, men framför allt för att varje tillverkar använder egna lösningar på allt, t.ex. speciella hårddiskhållare osv.

Att bygga en egen server är förvisso en ganska stor utmaning, men det borde bli lite billigare och framför allt roligare (såvida det inte strular till sig helt vill säga).

Ett problem med det moderkortet du valt (och alla andra kontorsdatorkort) är att även om de har 8 S-ATA-portar så är det 2 seperata kontroller-chip vilket innebär att du kan bara köra RAID på högst 4 diskar tillsammans. Ska du ha 8 diskar kommer du få 2 seperata RAID-enehter med 4 fysiska diskar i varje. Kör du mjukvaru-RAID kommer du förvisso runt detta problemet, men det är som sagt inte något alternativ för en server.

Mitt råd till dig är att köpa en färdig server från någon tillverkare. Jag har personligen god erfarenhet av HP, men får du bättre pris från Dell så går nog det lika bra.

Permalänk

Skulle inte kalla ett kort som kommer upp i 50MB/s med 8st raptorer för ett "ordentligt" raid-kort.
Ska du ha hög prestanda så ska du satsa på Arecas PCI-E kort. Dock får du hosta upp ganska många pengar för dessa (6-12 000 beroende på hur många portar).

Ett annat alternativ är ju ett kort från Promise

6st sata-diskar i raid 5 på ett Areca ARC-1260

Permalänk
Medlem

Hej

jag skulle rekommendera en PowerEdge 1800 SATA.

http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?c=se&cs=...

"nergradera" serviceavtalet till
3yr BRONZE Support, Business Hours Only, Next Business Day Onsite Response [ta bort 7.775,00 kr]

istället för guld, 4h timmars service.

nu stödjer iofs raidkortet bara 6 diskar.

men serviceavtalet är klart värt mycket, skulle något gå sönder i maskinen under dom 3 år avtalet gäller så kommer en tekniker ut dagen efter med nya delar och byter det och kollar så att maskinen fungerar felfritt.
jag skulle säga att det ger ett väldigt högt mervärde.

kör absolut inte mjukvaru raid!

edit: vill du vara snål, köp diskarna från DELL och köp mer minne separat, sannolikheten är bra mycket större att diskarna brakar under tiden än det är att minnet går sönder.

edit2: vill du lika lite på spec å sånt för maskinen kan jag rekommendera manualen INFO

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."