varför stänga av javascript?

Permalänk
Medlem

varför stänga av javascript?

Vissa stänger ju av javascript i sina webbläsare... men varför gör man det egentligen?, vad finns det för anledning?

Visa signatur

//Toombass

Permalänk
Medlem

Re: varför stänga av javascript?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toombass
Vissa stänger ju av javascript i sina webbläsare... men varför gör man det egentligen?, vad finns det för anledning?

För att slippa allt onödigt skit som vissa idioter har på sina sidor?

Permalänk
Medlem

det går att göra dumma saker med javascript, det går väl att skapa cookies å jävlas, samt att jag tror att det går att typ hänga browsern om man gör en evig loop å fanskap... Säkerhetsskäl helt enkelt.

MEN, de som stänger av js är enligt mig långt mer rädda för problem än vad de borde vara, för jag har alltid js på och det har typ alla jag känner också, och jag kan inte minnas att jag hört att någon har haft problem what so ever med detta

edit: bra svar magnus, för javascript används ju oftast till något dåligt? Ja just ja!

Mina siter använder massor av javascript till blandade godsaker, de skulle ju bli som "vanliga" siter om man har js avstängt, ouh, hemska tanken

Permalänk
Medlem

några exempel:

popups!
jobbiga grejer som förföljer min och bara min muspekare.
"häftiga" analoga klockor

i och för sig brukar vettiga sidor inte ha såna jobbiga saker (exkludera popups).

Permalänk
Hedersmedlem

Säkerhetsskäl. Okunskap. Etc.

Eftersom du inte kan göra något åt situationen som hemsidemakare är det bara att "gilla läget" och alltid endast köra "unobtrusive javascript".

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

Javascript är djävulen.

Visa signatur

"90% av att vara smart är att veta sina begränsningar. De återstående 10 procenten är att veta att man måste gå utanför dessa begränsningar."
Hjälp till att öka kunskapen.
FirefoxMyths

Permalänk
Medlem

Jag har inte stängt av javascript för att jag är rädd, utan för att jag är irreterad.
Jävla reklamskit, popups, rutor som hindrar mig att klicka som jag vill.

Du får gärna slänga in massa blingbling (men helst inte) med hjälp av javascript på din hemsida, men se till att den funkar även med javascript avstängt.

Permalänk
Medlem

För att slippa massa reklam, djävulskap osv. Att köra noscript och adblock till Firefox är helt underbart.

Sen som Micket säger så ska sidorna fungera även om man inte tillåter javascript (clasohlson.se är ett riktigt dåligt exempel)

EDIT: Oh, de har fixat så man kan surfa runt och handla där utan javascript.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

aaa okej!, men om ni som har stängt av javascript kommer till en sida där vissa funktioner inte funkar riktigt som det ska, sätter ni på javascript igen då?...

Grejen är den att jag har t: ex några länkar... när man trycker på nån av dom så kommer det upp lite text under, jag gör så för att jag inte vill att hela sidan ska behöva laddas om när man trycker på en av länkarna...

Men man kan vell iallafall räkna med att dom som har stängt av javascript vet hur man sätter på det igen?, för då kan man ju skriva att för att sidan ska fungera korrekt så måste man aktivera javascript.

Visa signatur

//Toombass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toombass
aaa okej!, men om ni som har stängt av javascript kommer till en sida där vissa funktioner inte funkar riktigt som det ska, sätter ni på javascript igen då?...

Grejen är den att jag har t: ex några länkar... när man trycker på nån av dom så kommer det upp lite text under, jag gör så för att jag inte vill att hela sidan ska behöva laddas om när man trycker på en av länkarna...

Men man kan vell iallafall räkna med att dom som har stängt av javascript vet hur man sätter på det igen?, för då kan man ju skriva att för att sidan ska fungera korrekt så måste man aktivera javascript.

Jag kör med Firefox-pluginet Noscript, vilket gör det enkelt att tillåta javascript från önskad websida.

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk
Medlem

shit vad folk här är anti mog javascript, det var tamigtusan det värsta.

Jag förstår allvarligt talat inte vad ni har för problem med ert surfande, skaffa en bättre browser eller sluta hänga på så konstiga siter, för era argument finns inte i min värld. Jag har inga problem med popups, det löser opera, jag har inte vart inne på någon site som har förstört min dag, min browser, min dator eller mitt surfande i den mån att jag har upptäckt det.

Däremot så missar man mycket gott på webben utan js, oj alltså... Jag vet inte om ni själva inser hur mycket gott ni går miste om inte minst på forum, men främst på en massa nya fräna siter.

Att ha något emot javascript är enligt mig lika befängt som att ha något emot php som serverspråk, för js kan tamigfan göra lika mycket gott för en site, och ja, php (eller htaccess) kan också sänka din browser, men hur ofta träffar vi sådana sidor? Ungefär lika ofta som vi träffar sidor med livsfarliga javascript.

"Ner med PHP och htaccess!!!"

Jag bygger som jag nämnt tidigare mycket med js nu, och jag kan säga att jag skapar en hel del verktyg på min site som gör att de som använder js får ett mycket bekvämare surfande, och tro mig: Det är inte lull-lull, det är VERKTYG, och jag vet en hel del forum och bra siter som har mycket bonus pga js, jag vet inte om ni som har det avstängt vet hur mycket gott som finns idag, inte minst ajax? Jag tror helt ärligt att ni har missat mycket bra (som ni därmed inte känner till) då ni har js avstängt.

Det var dagens uppsats.

Permalänk
Medlem

Jag håller absolut med totoo.

Så har det dock inte alltid varit. Jag har iofs inte kört med javascript avstängt, men tidigigare tyckte jag att javascript mest användes för onödigt skräp. Men faktum är att jag aldrig upplevt problem på grund av js. Och nu har jag funnit ljuset - Ajax. Hela surfupplevelsen blir roligare, smidigare och med funktionell (självklart beroende på utförande).

På mitt nuvarande projekt håller jag till och med på att implementera script.aculo.us. Detta från att helt varit utan js på mina sidor.

Men visst ska man anpassa websidor så att de funkar även med javascript avstängt. Jag förstår däremot inte varför man aktivt väljer att inte ta del av den extra funktionallitet som javascript ger.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte varför totoo börjar gnälla på PHP och htaccess, vilket inte har något med javascript att göra. Det är ju det faktum att det körs på klientsidan, och därmed har makt att utföra saker som jag absolut inte tycker en hemsida skall ha makt att göra (ändra fönsterstorlek, öppna nya fönster, meddelanderutor etc.), som iaf jag inte gillar. Faktum är att jag fullkomligt HATAR sidor som gör något av det jag nämnde i parantesen, men det finns nog en hel del andra störande saker också.
(Där har du för övrigt en av anledningarna du sökte ExE)

Det jag gnäller över är siter som MÅSTE ha javascript för att ens fungera riktigt. Då har man gjort fel enligt mig.
Toombass har ju siktat in sig på en sådan ide. Öppenbarligen har då flashigt småkrams blivit viktigare än innehåll och funktionalitet.
Varför inte bygga upp så att det funkar utan att ladda om sidan för dem som har javascript igång, och laddar om för oss andra, så är alla nöjda och glada? Knappast någon omöjlighet.

För övrigt så tillåter jag varken sweclockers eller något annat forum att köra javascript. Vad missar jag? jo störande popups som berättar ifall jag har ett nytt meddelande

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Jag vet inte varför totoo börjar gnälla på PHP och htaccess, vilket inte har något med javascript att göra.

Jo, det jag försökte säga är att JS precis som php är ett riktigt bra verktyg för att göra siter, och även php och htaccess kan paja mitt surfande, men jag är inte rädd för webbservrar för det.

Citat:

Det jag gnäller över är siter som MÅSTE ha javascript för att ens fungera riktigt. Då har man gjort fel enligt mig.
Toombass har ju siktat in sig på en sådan ide.

Jag håller fullständigt med, det är dumt.

Citat:

Öppenbarligen har då flashigt småkrams blivit viktigare än innehåll och funktionalitet.

Låt oss förutsätta att du verkligen menar funktionalitet och inte kompatibilitet så måste jag säga att du är fel ute, javascript TILLFÖR funktionalitet, inte tar bort sådan. Jag vet inte vad du själv har för erfarenhet, men har du aldrig stött på ett javscript som faktiskt har förenklat för dig? 5 klick blir till 2 t.ex? Bra hover-effekter med instruktioner, smart uppdatering av ett fält i realtid?

Jag börjar tro att folk som är anti-js inte riktigt har koll på dagens siter. Jag lyckas då inte hitta några siter som ger mig popups, ändrar storlek på mitt fönster etc etc, aningen är opera så bra så att det ignorerar dessa saker eller så har jag missat era problematiska sidor.

Jag tycker det börjar bli riktigt tröttsamt med folk som argumenterar med enbart potentiella, näst intill endast hypotetiska problem som argument. Det händer allt för ofta iaf på detta forum, nu vet jag inte om detta ämne är just ett sådant, men det börjar kännas så.

Att någon "kan" fucka min browser i viss mån, jo det fattar jag med, men har det någonsin hänt mig? Näe.

(Dagens uppsats #2)
(notera att allt inte är riktat till micket bara för att det är honom jag citerar)

Permalänk
Medlem

Jag ser det mer som: "Vad missar jag om jag inte har javascript aktiverat" ? Det finns oftast ( alltid ) en bättre lösning en att ha massor rörliga saker och liknade på sidan, pop-ups klarar jag mig utan och så vidare.

edit: Kompå en sak som javascript är bra på: Om man har en form som endast går ut på att välja från en <option>-element-sak och vill slippa att trycka på submit efter och sidskaparn har fixat med js och gjort så att man automatiskt hoppar vidare är det bra

Permalänk
Medlem

Micket: Om jag skrev att min site inte kommer fungera utan Js så skrev jag fel, men de som inte använder js kommer att missa vissa finesser som inte går att lösa med php.

Sen förstår jag inte varför man ska skita i att använda Js totalt istället för att bara undvika dom där sidorna som missbrukar det.

EDIT:
CIC: Precis en sån sak jag anväder Js till på min site, och kan inte trycka in nån submit knapp, det skulle bli grymt fult!

Visa signatur

//Toombass

Permalänk
Medlem

Nej det är onödigt att stänga av javascript, använder det på min sida för
att jag är tvungen, genererar snyggare bildvisningar om man använder
javascript som popuphanterare för bilderna.

Tex här: http://www.x-per.se/goteborgbatmassa2006_1.php

Men visst, hade jag hittat en funktion som gör jobbet lika bra med endast PHP istället för javascript så kan jag byta.
Tills dess kommer jag använda javascript och ser inget fel med det.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per

Jag är inte emot javascript men på den punkten har du fel, javascript till popupfönster är det värsta som finns.
Det går bl.a inte kopiera genvägen utan att öppna bilden, vissa popupblockers stoppar popupen och de flesta kör ändå tabbade fullskärmswebläsare så man ser ändå ingen skillnad på popupruta och vanlig sida.

Permalänk
Glömsk

Javascript är bestämt avslaget här, förutom vissa sajter som är vitlistade. Detta av precis samma anledning som jag inte har Flash installerat eller att GIF-bilder inte animeras. Det stör för mycket. Nästan alla sajter använder javascript eller liknande fast det inte behövs.

Sen om det försvårar för webdesigners skiter jag fullkomligt i. Det är min webbläsare.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chimaira
Jag är inte emot javascript men på den punkten har du fel, javascript till popupfönster är det värsta som finns.
Det går bl.a inte kopiera genvägen utan att öppna bilden, vissa popupblockers stoppar popupen och de flesta kör ändå tabbade fullskärmswebläsare så man ser ändå ingen skillnad på popupruta och vanlig sida.

Att det inte går att spara genom att välja "spara mål som" är nog det absolut minsta problemet, dagens i-landsproblem någon?
Att bilderna visas på ett snyggare sätt är en större fördel än att det inte går att spara på det sättet.
Och nej, dom flesta kör absolut inte tabbade fullskärmswebbläsare.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Att det inte går att spara genom att välja "spara mål som" är nog det absolut minsta problemet, dagens i-landsproblem någon?
Att bilderna visas på ett snyggare sätt är en större fördel än att det inte går att spara på det sättet.
Och nej, dom flesta kör absolut inte tabbade fullskärmswebbläsare.

Vissa kanske skulle mena att problemet med att ens besökare inte kan avnjuta ens funktioner är ett i-landsproblem, men det är ändå lite det tråden handlar om nu.

Visa signatur

"90% av att vara smart är att veta sina begränsningar. De återstående 10 procenten är att veta att man måste gå utanför dessa begränsningar."
FirefoxMyths

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Sen om det försvårar för webdesigners skiter jag fullkomligt i. Det är min webbläsare.

inte för att jag orkar kriga något mer idag egentligen, men jag tycker det där är ett halvdåligt argument faktiskt. Alltså, varför separera client / server side språk i detta fall? Argumenten rör sig ändå inte kring dessa skillnader, så skulle du stänga av serversidespråk om du kunde också? Jag blandar php och js friskt, båda gör de som de är bäst på, och en del av sakerna skulle jag faktiskt kunna överlåta till "andra sidan nätverkskabeln", men gör det inte av praktiska skäl.

Jag tycker inte riktigt att folk verkar inse att js kan vara en lika stor del av en site som php. Ja visst är det väl din frihet (som besökare) att kunna stänga av js, precis som det är din frihet att inte besöka siten om du inte vill, men varför göra något mellanting?

Nu är jag trött och är inte riktigt objektiv, så ingen får sparka på mig, men jag tycker det är en dum inställning att ha js avstängt som standard och kanske missa en stor del av vad en site har att erbjuda, eller folk kanske ignorerar faktorer som användarvänlighet och bara bryr sig om plain text och skiter i hur tillgängligt det är?

... Eller att vägra ta emot stilmallar, det skulle inte förvåna mig om nån swecare vägrar ta dem, för det finns då alltid folk med mysko åsikter (enligt min mening), "nääh, jag ska inte ha stilmallar, jag ska presentera allt på mitt sätt, alla hemsidor ska se ut som DOS a la haxxorstyle, för då blir det lättläst, det är min skärm, jag bestämmer hur jag ska presentera all information!!!".

Det värsta är väl att det precis som rörande detta ämne är helt lönlöst att säga "skyll er själva då ni missar halva siten", för folk verkar ändå så extremt inbitna i sina åsikter som jag misstänker härstammar från typ "skunk-tiden" för, ehm 7- 8 år sedan då javascript bara var leksaker. ÅH LOL, sidan finns kvar, ja jävlar ja...

Jag tror att de där anti-js-fasonerna är nåt som hänger kvar sedan 90talet då js faktiskt mest var leksaker, till skillnad mot idag, och de senaste typ fyra åren iaf då js har vart riktigt stort på verktygsfronten.

Permalänk

Jag ser hellre att en site utför så mycket som möjligt server-side, men har inget emot Javascript.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tynnhammar: Men det belastar ju servern extra mycket...

Visa signatur

//Toombass

Permalänk
Medlem
Citat:

Men visst, hade jag hittat en funktion som gör jobbet lika bra med endast PHP istället för javascript så kan jag byta.
Tills dess kommer jag använda javascript och ser inget fel med det.

Om någon vill länka till en av dina bilder då?
Tycker att du använder javascriptet fel där, popup fönster blir över huvud taget fel. Det är bara allmänt krångligt. Vill man visa länken i nytt fönster / tabb så gör man ju det! tom target=_blank är tveksamt

Min åsikt är att man måste vara noggran på att skilja på funktionalitet och presentation

Presentation
----------------------
Är hur sidan visas. En sida skall gå att visa utan javascript enligt min mening.
Att få ett tooltip vid hoover är ju viserligen presentation, men inte vital. Den fyller snarare ett funktionellt syfte. Men om man har en navigation som är fullständigt driven av javascript och inte fungrerar annars så är det fel. Dessutom måste man vara försiktig med JS, och se till så att alla browsers täcks in av koden

Funktionalitet
-----------------------
Är funktioner på sidan. Exempelvis infoga smileys i forum, autouppdatera formulär m.m. Här skall hu javascript användas, det är det de är till för, dock tycker jag att man skall tänka efter och göra en logisk uppdelning. Det som inte skall genereras i realtid skall göras på serversidan. Alla annan interaktivitet som sker på klientsidan bör också exekvera på klientsidan.
Ett ytterliggare exempel är online WYSIWYG t.ex tinyMCE, Det skulle ju vara löjligt att implementera editorn i pure php.

För att sammanfatta mig:
----------------------------------
Jag tycker att Javascript är en oerhörd resurs, men skall inte stänga ute vissa besökare från '
sidan. Javascript är funktionalitet, inte grafiskt lullull. Popupfösnter bör man kort och gått undvika.

PS. Jag använder noscript, och har en lista med "vita" sajter.
Jag har aldrig problem med funktionalitet, man märker ju om sidan kräver JS -> ett litet klick är då allt som behövs D.S

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
... Eller att vägra ta emot stilmallar, det skulle inte förvåna mig om nån swecare vägrar ta dem, för det finns då alltid folk med mysko åsikter (enligt min mening), "nääh, jag ska inte ha stilmallar, jag ska presentera allt på mitt sätt, alla hemsidor ska se ut som DOS a la haxxorstyle, för då blir det lättläst, det är min skärm, jag bestämmer hur jag ska presentera all information!!!".

Är bara idiotiskt sagt. Då jag ibland sitter på en äldre dator så stänger jag av css, flash, js och bilder av rena prestandaskäl och inte för att det tydligen ska vara på mitt sätt eller något annat.

Varför har man då javascript avstängt?
Nej, jag tror inte att det är att folk är kvar i 90-talets terror utan att det faktiskt fortfarande finns sidor som har irriterande saker genererade av javascript. Visst finns det många seriösa sidor som använder javascript till nyttiga saker som kan underlätta ens surfande så man ska inte tro att javascript är djävulens påhitt som borde brinna i helvetet.

Permalänk
Medlem

Eagleorn samanfattar rätt bra tycker jag, jag håller med.

msl, jo, prestandaskäl var ett bra argument, jag har aldrig tänkt på att man kan tänkas stänga av det av prestandaskäl, men mitt påstående är fortfarande aktuellt för alla situationer som jag hade i åtanke...

Men är det bara jag som skulle vilja se javascript som en etablerad standard? - Alternativt en annan metod för att kunna ändra en sida i realtid. Det skulle tillföra enormt mycket till webben om man kunde ta det lika mycket för givet som html. Ett ny version av http-protokollet med någon upphottad anslutningsmetod som håller kvar anslutningar, eller något annat mer begränsat språk för att "styra browsern" vore något som kunde förändra webben helt, och (för er anti-js-folk:) - till det bättre!

Permalänk
Medlem

Ni som blockar javascript, vad skulle ni göra om dom bakar in alla javascript
funktioner och gör det till en standard i vanlig html?

Eagleorn: Hmm du kanske ska kolla ifall det går att länka bilder eller inte innan
du använder det som argument för det går allderles utmärkt att länka mina bilder.

Visa en sida som ni tycker använder javascript på ett irriterande sätt, en sida
som ni besöker regelbundet.
Jag surfar runt på enheldel sidor men har aldrig stött på någon sida som
använder javascript så att dess funktion sätter sig över min vilja.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Eagleorn: Hmm du kanske ska kolla ifall det går att länka bilder eller inte innan
du använder det som argument för det går allderles utmärkt att länka mina bilder.

Visa en sida som ni tycker använder javascript på ett irriterande sätt, en sida
som ni besöker regelbundet.
Jag surfar runt på enheldel sidor men har aldrig stött på någon sida som
använder javascript så att dess funktion sätter sig över min vilja.

Nu är jag ingen rabiat js-hatare utan förstår givetvis poängen med det och tillåter det också därför när jag märker att jag behöver det.

Vad jag skulle göra i ett sådant scenario? Ja, högst sannolikt skulle det finnas plugins till web-läsare för att filtrera bort script då med.

Inte för att jag besöker den ofta, men www.aftonbladet.se är otrevligt på alla sätt och vis.

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk
Citat:

Jag blockar det inte, men skulle det bli någon slags standard att göra det mesta med javascript skulle jag ta avstånd från utövarna av det och se till att hålla mig till den oundvikliga skaran människor som tar avstånd från den oändligt dumma idén.

Tycker JS är en rätt dålig idé rätt igenom, egentligen. Skulle hellre se folk gå i en annan riktning än att fortsätta använda det.

Visa signatur

FirefoxMyths