Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Diablo2 kraschar...

Permalänk
Medlem

Diablo2 kraschar...

Köpte Diablo2 + LoD till tjejen så hon skulle ha nåt att spela på sin gamling till dator. Hon har spelat spelet förrut och är väldigt förtjust i det.
Nu är det så att det kraschar till bluescreen lite snabbt och sen reboot, hinner aldrig se vad det står på bluescreen innan den startar om, har kört in senaste patchen (1.11b) ... nån som har nån aning om vad det kan vara för fel?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | 64GB DDR5 6000MHz | GeForce RTX 4090

Permalänk
Medlem

Antagligen så har det inget med spelet att göra, kör en format C: och var glad sen

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Testa köra directdraw istället för direct3d ifall du inte redan gjort det.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Antagligen så har det inget med spelet att göra, kör en format C: och var glad sen

Har nyss formaterat hennes burk (läs 1 dag sen) så det lär inte vara det som är problemet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av shad0w
Testa köra directdraw istället för direct3d ifall du inte redan gjort det.

har provat båda 2 möjligheterna utan skillnad, dock så märkte jag att spelet höll igång längre när jag installerade LoD.. testade utan först men det håller igång några minuter längre efter installationen av expansionen.

Btw, hon sitter på en AMD 1900+ med radeon 7500 grafikkort. om det skulle hjälpa

Visa signatur

Permalänk

det kan ju vara överhettning tex.. kan säga att ja kör mitt på en sämre dell dator iaf

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
det kan ju vara överhettning tex.. kan säga att ja kör mitt på en sämre dell dator iaf

Jag har funderat på det, ena chassisidan står dock öppen nu.. verkar inte spela nån roll, och när jag känner på processorkylare så är den ganska varm.. jag har inte så bra koll på vad dom är gamla processorerna ska ligga på för värme men det känns lite övervarmt utan tvekan. Tycker dock ett såpass gammalt spel som Diablo2 inte borde vara så krävande för processorn...

Edit; när jag tänker på det har jag haft med mig några gamla spel till henne några gånger, quake3, colin mcrae2 och hl1 + cs funkar till viss grad iaf.. utan att datorn kraschar.

Visa signatur

Permalänk

Rensa fläktten från damm. gjorse susen för min amd 400 när jag fick bluescreens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Rensa fläktten från damm. gjorse susen för min amd 400 när jag fick bluescreens

Har nu dammsugit och gjort rent grundligt i hennes dator och cpu tempen gick ner från 70grader till 59grader enligt bios men den kraschar fortfarande. (båda temp mätt efter krasch). Rensade även den lilla grafikkortsfläkten grundligt från damm då den var överfylld av det men det verkar inte ha gjort nån skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns ju massor av möjligheter, men de mest sannolika är väl felaktiga drivrutiner (missat drivrutinerna för mobo chipsetet, t.ex.? senaste för grafik- och ljudkort?) eller överhettning.

Sedan kan man ju tänka sig trasigt minne, t.ex....

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

DirectX?? Bara en snabb gissning, men de kan ju vara något sådant.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Finns ju massor av möjligheter, men de mest sannolika är väl felaktiga drivrutiner (missat drivrutinerna för mobo chipsetet, t.ex.? senaste för grafik- och ljudkort?) eller överhettning.

Sedan kan man ju tänka sig trasigt minne, t.ex....

har ingen aning om vad det kan vara för mobo som sitter i faktiskt, så antagligen är dom drivisarna gamla, men spelet är garanterat äldre, senste catalyst grafikdrivisar installerade och ljudkortsdrivisarna är garanterat senaste, allt är senaste då jag formaterade hennes dator för några dagar sen. Minnena verkar det inte vara några problem med.. 512mb ram med 2st 256mb stickor.

Age of Empires första funkar utan problem, visserligen är det äldre och inte alls lika krävande men diablo2 är inte speciellt krävande heller...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
DirectX?? Bara en snabb gissning, men de kan ju vara något sådant.

Har garanterat senaste dx installerat...

Dessutom går spelet att spela en liten stund, man hinner lagom slasha tillräckligt många monster för att gå till level 2 ungefär, sen kraschar det.. så funkar i några minuter iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killers
har ingen aning om vad det kan vara för mobo som sitter i faktiskt, så antagligen är dom drivisarna gamla, men spelet är garanterat äldre, senste catalyst grafikdrivisar installerade och ljudkortsdrivisarna är garanterat senaste, allt är senaste då jag formaterade hennes dator för några dagar sen. Minnena verkar det inte vara några problem med.. 512mb ram med 2st 256mb stickor.

Min poäng var inte att det nödvändigtvis skulle vara senaste utan att de som följer med Windows oftast är rätt bristfälliga... Du får kolla upp om det är typ nforce eller via eller vad det nu är, sen bör det gå bra att hitta drivisar.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Öppnade nätagget och dammade ur det (vilket behövdes, helt igentäppt i stort sett) och testade igen, då kraschar spelen ännu snabbare, så antagligen sjunger nätagget på sista versen skulle jag tro, den här datorn har använts till spel såsom quake3/McRae2... nu får jag som bäst igång age of empires1 utan krasch.. morrowind dör redan när man startar upp spelet...

Visa signatur