Windows 98 / Windows XP på 500 Mhz

Permalänk
Medlem

Windows 98 / Windows XP på 500 Mhz

Jag har en massa olika små problem med en burk som har windows 98.

Framförallt nätverksproblem. (trådlöst)

Men den är även helt fullproppad med skit. (det är en kompis till mamma som äger datorn och fyllt den med bös)

Borde man installera om windows 98 eller kan man göra ett försök med xp?

Det är någon Dell historia med PIII 500 Mhz och 128 i ram ( men jag sätter nog i en 256 iaf)

Vad skall jag göra?

(risken är ju att man får problem med Win 98 igen, även efter ominstallation)

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna prova linux på den, ex ubuntu eller någon trevlig dist.

Annars av dom två skulle jag nog välja xp även om det är gränsfall kring prestandan på datorn.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Hmmm jo, men nu är det ju så att den kompis till mamma skall använda datorn... Hon är inte ens speciellt hemma på vanliga windows, så det är nog ingen bra lösning..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

XP med 128mb är inte att rekommendera, men med 256mb är det bara köra...

Visa signatur

Stationär » Amd Athlon64 X2 4800+ | Asus M2N-Sli Deluxe | 2048mb ram | BFG 8800GTS OC 320mb | Hiper Type-R Modular 580w Black | WD Raptor 74gb + 200gb + 250gb + 250gb + 500gb

Permalänk
Medlem

Får nog bli så.. Orka Windows 98... Minns inte mycket ...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera Windows 2000 för en sådan burk. Windows 98 är mest skräp.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andykidden
Hmmm jo, men nu är det ju så att den kompis till mamma skall använda datorn... Hon är inte ens speciellt hemma på vanliga windows, så det är nog ingen bra lösning..

Om hon inte är speciellt hemma på Windows låter det som ett utmärkt tillfälle att introducera henne för Linux. Linux största problem är nämligen att det inte är exakt som Windows vilket skrämmer bort korkade PC För Alla-redaktörer.

Om det måste vara Windows skulle jag rekommendera XP, men gärna med en minnesuppgradering.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ickx
Om hon inte är speciellt hemma på Windows låter det som ett utmärkt tillfälle att introducera henne för Linux. Linux största problem är nämligen att det inte är exakt som Windows vilket skrämmer bort korkade PC För Alla-redaktörer.

Det gäller ju även att man känner någon linuxkunnig person då som kan hjälpa till när hon har problem.

Permalänk

Om du menar 98FE säger jag NEJ! Menar du SE vet jag inte riktigt. Skulle rekommendera Win2000Pro eller Windows Millenium till den datorn. Millenium är nog det optimala.

Visa signatur

Pentium 4 3.2, 2 GB RAM, 160 GB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LaptopFreak
Om du menar 98FE säger jag NEJ! Menar du SE vet jag inte riktigt. Skulle rekommendera Win2000Pro eller Windows Millenium till den datorn. Millenium är nog det optimala.

Millenium måste vara bland de sämsta operativsystemet som jag någonsin har testat. Jag personligen skulle aldrig rekommendera millenium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Millenium måste vara bland de sämsta operativsystemet som jag någonsin har testat. Jag personligen skulle aldrig rekommendera millenium.

Kan inte annat än hålla med.

Permalänk
Medlem

Välj något enkelt operativsystem som t.o.m. mormor skulle kunna förstå. För annars kommer du få måååånga telefonsamtal av din mammas kompis "Hur dubbelklickar jag på den här ikonen".

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem

låter som det lutar åt win2000 tycker jag inte allt för resursdödande men klart mer användarvänligt.

Iof så är ju en enkel dist av linux en idé och om man gör den så enkel som möjligt och ger henne ett user acount å inte admin så är det ju inte mycket att ha sönder endå

edit: jaja 2000

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

2000?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Körde XP på en bärbar dator med 128mb minne och det är inget jag rekommenderar någon att göra.

Håller med Mr_Lazy, 2k hade varit the shit!

Visa signatur

Dator: MacBook Pro 16 M1 Max
Tangentbord: Totem, Sweep, Kyria
Layout: Colemak-DH + Canary

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Jag skulle rekommendera Windows 2000 för en sådan burk. Windows 98 är mest skräp.

Jag håller med.

Brorsan körde Windows 2000 på en 200MHz:are.
Funkade ganska bra faktiskt.

Permalänk
Hedersmedlem

XP eller 2000. Man får väl optimera lite. Jag antar burken bara är lite surfburk?
Om du inte uppgraderar till 256 så tycker jag att du ska köra på 2000.

Linux? Nej.
Kommer något samtal sen om typ "hur kan jag se den här filmen på nätet" där det används någon plugin eller sådant som inte fungerar i linux eller så (drar bara generellt nu). Idén med att hjälpa bekanta är att man ska göra det så man slipper supporta dem i fortsättningen i möjligaste mån.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska köra windows 2000.

Permalänk
Medlem

XP på en 500mhz är inga problem med tillräckligt med minne.

Se till att stänga av massa lullull tjänster och funktioner bara (t.ex systemåterställning, indexseringstjänst m.m)

Permalänk
Medlem

Minimera grafiskt lullull och det som Mada skrivit, ta också och sätt en statist swap på kanske 1GB helst på en annan fysisk disk om det finns 2st i datorn.

Xp fungerar mycket bra och har förenklat lite jämfört med 2000 vilket är orsaken till att jag skulle rekommendera det över 2000.

Har själv kört Xp på en maskin med bara 128MB minne, det var INTE kul för den swappade som ***

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Ytterligare en röst för W2k. XP behöver mer är 128, (men kommer nog gå hyggligt med 256). W2k kommer däremot funka bra, just om du tar bort onödiga tjänster samt stänger av en massa grafiskt, kort sagt vad som nämnts redan. Detta är sannolikt ingen spelmaskin heller, så mer behövs knappast. Win ME skulle jag inte ta i med tång, hellre w98 isf.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andykidden

ubuntu är inte svårare än windows för en mamma.
ni bör nog köra Xubuntu en variant av ubuntu som är bättre för gamla datorer.

Annars Windows 2000