Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Fint. Jag är på, när är ni inne ungefär?
Se till att ni vet precis hur man kommer dit, för annars blir det ett helvete ^^ Gör gärna en början på en väg eller nått.

SBIV here we come!

Några tips på kartan bara:
1. Gör smedjan större, om man ska smälta stora mängder iron ore så är det knappt så att 3 rutor duger (om man har en kvar till ugnen då).
2. Gräs är onödigt i byn, ser kanske fint ut, men det är smidigare att ha paved över hela stället.

Jippie, här kommer ju tyrranen vi längatat efter

1. Smedjan duger som 2x2, vi ska ha 2 forges där inne, 400 enheter järn malm är det, räcker inte det? Sen ska vi kanske ha en smältugn precis vid järnet.

2. Gräs är fint, fint är bättre

1 & 2. Byplanen är klar nu förutom där 2x1 husen är, så vi orkar inte ändra all mark, och så är det ju lite plats på 11x11 tiles.

Somsagt, jag åker till spanien tidigt imorron bitti, så alla intresserade får PM'a swedishtiger så får han visa vägen. over and out

EDIT: Om inte swedishtiger är inne kan ni föröska PM'a killenmac, hans bror. Fråga vart tiger är, för jag misstänker att han snart kommer bli bannad. Vi fick nämligen besök av un4 tidigare imorse pga av tigers beteende och han blev tillsagd av både egal och commcd i j-k chatten XD

EDIT2: bilder...

EDIT3: Kom att tänka på en sak du sa ran, om smedjan. Man kan ha 100 items för varje tile, även om det är en forge på den tilen, så det blir 400 ores totalt med en 2x2 smedja.

Vägen dit är rätt så lång, men den har väg typ 1/3 dit iaf. Man ska gå öst till en by som heter hilltop. Att hitta dit är absoluta början.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K | Corsair Vengeance 2x8GB | Asus GeForce GTX 560Ti DCUII 1GB "OC" | SSD Intel 335 180GB | HDD Seagate Barracuda 0.5+1.0+4.0TB | Asus Xonar D2X | Fractal Design Newton R2 650W | Fractal Design Define R4

Permalänk

hm, visserligen 400 items... Det tar ett tag.

Ett tips är att ha många smältugnar. Varför inte 3st? en där man har saker man håller och och pillar med (dvs ofärdiga blad av olika slag), och två som bara hela tiden är fyllda med Ore som smälter. Problemet är väl att vi inte är så många nu iofs, lär väl bara bli 2-3st.

Hoppas inte tiger blir bannad bara, för två pers blir ingen vidare by...
Jag är för idén att göra byn öppen för n00bs. Dvs, ett jävla jobb, men man får åtminstone lite omsättning i byn, och folk har roligt. Och fler n00bs betyder mindre chans att en björn/likn. jagar just en själv och inte någon n00b ^^

Jag kan alltid platta till en väg när jag lärt mig vägen dit. Sen lite skyltar på vägen så...
Jag gillade idén med 2 olika gårdar, en för de som just kommit dit samma dag, och en för de som varit där i ett tag. På så sätt så slipper man tjuvar. Fast egentligen behöver vi bara ha ett värdehus på 2x2 eller nått, som bara några få kommer åt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd

jag är swedishtiger på wurm, hm, jag har hållt en fet låg profil, å jag tror jag slipper råka ut för trubbel, hehe...
PM:a mig i wurm om du vill vara med på byn, ja visar vägen med min n00baccount yeahman.. Men som sagt, PM:a bara swedishtiger i wurm, inte yeahman eller så..
Jag är inne nästan jämnt förutom nattetid, å imorgon ska jag fira min tjejs födelsedag, å kommer hem igen måndag kväll.

Permalänk
Medlem

Joinar gärna, verkar grymt roligt. Det är på gratis servern va?

Visa signatur

Ovanstående text innehåller endast medvetna stavfel.

Permalänk

mushr00m: Det finns en gratisserver. Dock max 20 i skills, men det duger för nybörjarna.
Förövrigt stavas det gratisservern. Det är ju lite svårt om vi ska leva ihop i en by när vi inte förstår varandra ^^

Jag loggar nog in på måndag. Loggar in nu och ser till att jag är i NT bara.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Heter Mrpeanut ingame. Ingen swedishtiger online nu iaf, testar senare idag.

Visa signatur

Ovanstående text innehåller endast medvetna stavfel.

Permalänk
Avstängd

nu drar jag online, med swedishtiger

Permalänk
Medlem

Nu är jag delvis tillbaka i alla fall, sitter och sniglar på modem just nu, men på fredag hoppas jag att BBB har kopplat in min nya anslutning, så då är jag tillbaka igen

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffe
Nu är jag delvis tillbaka i alla fall, sitter och sniglar på modem just nu, men på fredag hoppas jag att BBB har kopplat in min nya anslutning, så då är jag tillbaka igen

Gott att du är tillbaka Hittade en dator i spanien, för 5 kr för en kvart :S

Hoppas ni klarar er utan mig. Gör helst nagon slags blogg här sa jag har nat att läsa

Nu ska jag dra till poolen, syns om 15 dar ^^

Visa signatur

Intel Core i5 3570K | Corsair Vengeance 2x8GB | Asus GeForce GTX 560Ti DCUII 1GB "OC" | SSD Intel 335 180GB | HDD Seagate Barracuda 0.5+1.0+4.0TB | Asus Xonar D2X | Fractal Design Newton R2 650W | Fractal Design Define R4

Permalänk
Avstängd

Phoenix, staden byggs på för fullt, tre hus klara.. alltså smedjan, trähuset som jag tänkte kan vara ett kök och matförråd, sedan brorsans hus, han är med och bygger på staden, vi har haft problem med björnar igår, men idag är problemet tillfälligt borta..
Pepper´s farm har försvunnit också, och vi har inte stött på kontakt med någon annan spelare ännu..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yeahman
Phoenix, staden byggs på för fullt, tre hus klara.. alltså smedjan, trähuset som jag tänkte kan vara ett kök och matförråd, sedan brorsans hus, han är med och bygger på staden, vi har haft problem med björnar igår, men idag är problemet tillfälligt borta..
Pepper´s farm har försvunnit också, och vi har inte stött på kontakt med någon annan spelare ännu..

Trähuset ska vara ett ställe för snickare och dylikt, town centret kommer vara förrad och kök typ.
Vart bygger din brorsa sitt hus? Inte innanför staden hoppas jag, för det har vi inte rum för.
Annars verkar allt bra.

Spanien is great Har druckit nara öl pa det stället jag är nu, haha ^^

Visa signatur

Permalänk

tjenarrreeee xD ...hur e läget .. ingame - Lappen...

Permalänk
Medlem

Hur går det med swecbyn? Är ni alla organiserade och arbetar tillsammans, eller har ni splittat upp er?

Spelar ni på Wild eller Home servern?

Bl eller Wl?

Tips till er som börjar, spela WhiteLight, där finns dom trevligaste spelarna.

Permalänk

tjallo! hoppas det går bra med byn, för tidigare har det ju inte gått jättebra

Visa signatur

Det är bättre att verka dum men vara smart än att verka smart och vara dum.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av antonjonsson
tjallo! hoppas det går bra med byn, för tidigare har det ju inte gått jättebra

Det kommer ga sa bra sa ^^ Jag är i spanien sa jag vet inte riktigt, jag hoppas tiger gör som jag har sagt at honom, da ska allt ga som smort

EDIT:

Bygg inte nagra hus där residenserna ska vara. Jag har ändrat planen lite, men den kommer när jag kommer hem fran spain

Det ni ska göra nu är att fixa leran och bygga ett torn vid vattnet precis nedanför byn.
Bygg klart husen som ár planerade ocksa om ni inte redan har gjort det.
Sen är det bara att bygga tornet och impà till ca 20 ql. Efterat kan ni bara mina för fullt och göra bricks av stenen

EDIT2: Lappen, du funderar inte pa att dissa det trakiga liv du har och joina oss?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sådär, nu är jag tillbaka på bredband igen. Ska försöka hitta tillbaka till NT från gamla stället och sen försöka hitta till nya stället

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk

Jag går mot NT nu, men jag är skadad och lär dö snart... Och gör jag inte det så lär det ta fem timmar tills jag är i NT pga. ingen mat ^^

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd

Min brorsa bygger innanför byn, det blir en av de småhusen i ritningen, men inte exakt så som det är uppritat, men det funkar endå, har även byggt staket runt om..
Haft en del problem med rovdjur, men det byggs i en vettig hastighet...

Lappen: Dig känner jag igen från spelet, du snackade med min brorsa, Killenmac.. Jag kan guida dig med min n00baccount Yeahman när vi båda råkar vara online, gäller även dig Random, skulle va nice om vi alla kunde ta en tripp från NT till det nya stället tillsammans..

Jag kommer vara lite öffline typ lite hursom helst, för ja ska till farsan ( som inte har internet ) under en tid i slutet av den här veckan, å ja försvinner nån dag å så då jag även har en tjej... men jag ska vara så online ja bara kan...

Permalänk
Medlem

Är i NT nu, väntar tills Ran och kanske några fler kommer så man kan gå tillsammans, för jag hittar nog inte dit

Är nog inte så bra beskrivning på hur man hittar dit, jag följde den så gott jag förstod den och hamnade på nåt stället med 6-7 spindlar och några björnar. Livsfarligt för en nybörjare ju

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Ran är redan vid sweC, å han lär nog inte hitta tillbaka, hehe.. Guidade dit han igår... Säg vad du heter i wurm, Steffe.. så guidar jag dig med min gamla user Yeahman... PM:a swedishtiger om du vill få tag på mig i wurm... Är dock inte 100% online, å ska bort idag

Permalänk
Medlem

Lustigt nog har jag samma namn i spelet Men du verkar inte vara online för tillfället, så jag väntar i NT. Kollar dock inte fönstret konstant, men till och från

Visa signatur

Permalänk

ojojoj nu har man druckit lite mer men jag ska förskoka sa gott jag kan
Jag har ändrat ritningen lite sa din brorsas hus kommer att rivas sen n¨¨ar jag kommer on, tyvärr. Själva byn ska bara ha industriella byggnader, men vi ska ha en hs senare med alla hus, sa det löser sig
Men som sagt, prioritet är att fixa lera och bygga ett torn vid vattnet och att de planerade husen byggs klart.

over and ou, brudarna väntar

Edit: kul att folk kommer till byn iaf

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

vi bygger på, så blir det som det blir....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yeahman
vi bygger på, så blir det som det blir....

Men folk kommer bli avundsjuka när dom inte far ha hus inne i byn pga platsbrist. Da kommer det bli som i dom andra byarna, att folk börjar bygga för sig själva och byn splittras.
Det är därför vill jag inte att folk ska ha sina privata hus i byn, inte för att jag hatar er.
Vi kör med lasta kistor i town centret tills vi fixar en hs där folk kan bo.
är bra om ni väljer nagra jobb ocksa, jag kör smidning och mining i andra hand. Ocksa lite matlagning om ingen annan vill det.

Visa signatur

Permalänk

swe phoenix: hm, kanske det. Även om jag är för kollektivt boende, så kan väl egna hus funka. Men i så fall borde man väl inte få var sitt hus helt gratis?

Jag är på. Men jag känner inte riktigt för att vara superaktiv, jag lär mest logga in och göra något strunt någon gång ibland.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Hur går det för er? Tänkte försöka hitta er nu när jag lirar på home. Wild är nere ibland nu så då passar jag på att utforska lite på home. Vore skoj att hitta er och kolla hur det går för er

Här finns en karta på området runt NT. Vore bra om någon av er kunde markera ungefär i vilken riktning ni är.
http://wurmonline.com/wiki/index.php/Newtown_Map

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedish_Phoenix
Men folk kommer bli avundsjuka när dom inte far ha hus inne i byn pga platsbrist. Da kommer det bli som i dom andra byarna, att folk börjar bygga för sig själva och byn splittras.
Det är därför vill jag inte att folk ska ha sina privata hus i byn, inte för att jag hatar er.
Vi kör med lasta kistor i town centret tills vi fixar en hs där folk kan bo.
är bra om ni väljer nagra jobb ocksa, jag kör smidning och mining i andra hand. Ocksa lite matlagning om ingen annan vill det.

Javisst, ja tänkte mig att residenter skulle vara utanför centrumet, men huset ska inte rivas som du nu tidigare viljat, utan de passar fint som föråd å så, kanske i framtiden om det finns skrikande behov av större hus på samma ställe. Det är ju tidskrävande att bygga hus..

Tänkte att vi kan planera ett område där endast residenter finns, kollektivboende såsom egna hus.
Sedan ska ju fält planteras i området, där nån/några får ta jobb som bondtölp. Alltså ha en bondgård i utkanten av byn, där snubben driver hela gården, å där den största delen av skörden går till staden...

De som väljer att inte vara bonde, tar jobb som gruvarbetare, guldsmed eller vad som nu finns ledigt.. Alla kan inte ta samma jobb om det inte finns behov av det, som ni nog alla fattar.
Det med egna hus är mest tänkt till att man kan ha sina privata saker inlåst för sig själv, och känna att man faktiskt äger en egendom, fast om det nu är skit i ett 1x1-hus.

de som vill ha lyxvillor med fet tomt å sånt nekas givetvis inte för det. Men då blir det utanför byn, och möjligt att man kanske skapar något som ser ut som klasssamhälle där ett område är fullt av lyxvillor, medans ett annat ställe är trånga gator i 1x2 å 1x1-hus.. Men det blir som man gör det sig till, om man nu orkar att bygga upp en villa.. Sedan om man har pengar å sånt kan man givetvis anlita snickare å så för att bygga hus åt en..

Det som är innanför staketet är centrumet, där när stället är färdigt, inte vara nåra residenter, utan verktäder, affärare osv..

Permalänk
Medlem

Hur många aktiva boenden finns i byn just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av midiland
Hur många aktiva boenden finns i byn just nu?

5-6st är vi för tillfället. Så än så länge är det inte så stort, men det växer

Visa signatur

Permalänk

Yeahman, låter finfint. Är i stockholm atm och kommer hem imorgon runt kvällstid ungefär
Postar massa text som jag skrev i spanien.
Bara som ett förslag i kan disskutera kring.

-

SweC-nick -=- Wurm-nick
«--------------|||||||---------------»
Swedish_Phoenix -=- Swedishphoenix
Steffe -=- Steffe
Random-person -=- Ran
Yeahman -=- Swedishtiger
? -=- Killenmac
? -=- ?
? -=- ?
? -=- ?
? -=- ?
? -=- ?
-
Alts
-
Sweclockers - Bank (Swedishphoenix)
Yeahman - Guide (Swedishtiger)
-
När man går med i byn får man ett nybörjar set (se verktyg, all). Detta kan man tacka nej till om man redan har dom verktygen.
Man får även tillgång till town centret.
Man har några dagar på sig att prova olika yrken, sen får man bestämma sig för ett. Då får man ett set med de verktyg som passar yrket. Sätt namn på verktygen så smederna/snickarna inte blandar ihop dem när de ska reparera och förbättra verktygen.
Förvara också verktygen (undantag för verktygssettet man får i början) i eran personliga kista eller ert hus ifall ni skulle gå på upptäcksfärd och inte hitta eran kropp om ni blev dödad. Smederna/snickare kan vara väldigt upptagna ibland och kan inte göra hur många verktyg som helst då pga av att folk tappar bort dem.

Verktyg och/eller förbättring görs på beställning till endera smedjan (chefen i första hand) eller till lumbermillen (chefen i första hand), beroende på vad man behöver. Chefen delar därefter ut jobbet till sina underordnader eller gör jobbet själv.
Kom ihåg att inte be om förbättring om verktyget inte har sjunkigt mer än 5 i ql. T ex, ett verktyg som har 15 ql från början får förbättras när ql är under 10.
Medlemmar i byn får reparera verktygen själv så att de har 0 dmg när de lämnas till smederna/snickarna. Detta lyfter lite jobb och tid från smederna/snickarna och gör det lättare att se om ett vertyg behöver förbättras.
Resurser
Metaller:
-
Järn, ql ?
Guld, inte framgrävt än, men nära.
-
Annat:
-
Tjära, mycket nära
Lera, nära
Vatten, mycket nära
Sten, mycket nära
Skog, pine och birch, nära.
Kostnader
The SweC-village
VILLAGE DEED, SIZE 5: 25 silver
Upkeep, light guards: 2.5 silver/month
Upkeep, light guards: 10 copper/day

The SweC residences
HOMESTEAD DEED, SIZE 5: 5 silver
Upkeep, light guards: 50 copper/month
Upkeep, light guards: 2 copper/day

Sweclockers kommer att ta hand om en del av pengarna som vi får genom att sälja saker. Sedan sätts pengarna in på sweclockers bankkonto och därifrån betalas upkeepet.
Byggnader
SweC smithy (2x2):
Smedjan där alla smeder håller till. Har 2 forges, en för smältning och lumps och en för verktyg etc.
1 large anvil för varje smed. Kommer det mer smeder gör man mer anvils.
Det ska även finnas en liten tunna med vatten för varje smed.
Tillgång: Endast smeder har tillgång till smedjan.

SweC lumbermill (2x2):
Här förvaras alla stockar och överflödiga träsaker. Snickare och skogshuggare håller till här. Inga speciella saker behövs här.
Tillgång: Endast snickare och skogshuggare har tillgång till lumbermillen.

SweC town center (3x3):
Här görs och förvaras all mat. Här är även alla carts och rafts.
Man kan slänga allt man inte behöver här så andra medlemmar kan ta nytta av det.
Tillgång: Alla har tillgång till town centret.

SweC barracks (2x2):
Här förvaras alla vapen, sköldar och rustningar. Minst 2 träningsdockor ql 15 ska finnas här som man kan träna på.
Tillgång: Om man har varit medlem i över en vecka så får man lov att träna på dockorna.

SweC iron mine:
Här bryter gruvarbetarna järnmalm och sten som smälts i smedjan eller bearbetas av masons.
Tillgång: Gruvan kommer vara öppen för alla tills det blir för rörigt.

SweC tree farm:
Trädodlingen är 5x5 tiles stor (25 träd, pine) med cobblestone och stenmurar runt om stället (7x7 totalt), och med ett 1x1 gatehouse som stänger ute utböliingar.
När man planerar på att hugga ner ett eller flera träd så ska man ta en eller flera sprouts från träden och plantera efter att man har huggt ner träden, så det alltid är 25 träd i odlingen.
Tillgång: Endast snickare och skogshuggare har tillgång till odlingen.

Visa signatur