Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av B3rger
Roligt att allt förutom det jag frågade om pratas i den här tråden jag gjorde. Gör eran egen tråd o diskutera 3dmark och amd eller vad fan det nu va, orkar inte läsa igenom allt skitsnack. Tack till dom som gav mig tips!

Håller med dig.

Ni kan diskutera eran skit någon annanstans. Trådskaparen skiter väl fullständigt i era subjektiva åsikter om ett 3D-prestanda program!

Till ämnet.

Jag tycker att du ska satsa på SLI om du vill få monster prestanda. Annars är det lika bra att gå på ett enskilt kort.

En idé är att du köper ett SLI-moderkort, sen köper du ETT kort för runt 3000:- t.ex. ett 7900GT. Det är ett ytterst kompetent kort som kommer hålla ett rejält tag framöver. Sen om ett år eller så kommer ett motsvarande kort alldeles förmodligen att ha sjunkit i pris, vilket ger dig ett perfekt tillfälle att köpa ett kort till och få ut ännu mer kräm ur ditt system.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Håller med dig.

Ni kan diskutera eran skit någon annanstans. Trådskaparen skiter väl fullständigt i era subjektiva åsikter om ett 3D-prestanda program!

Så du påstår att vi enbart har diskuterat andra ämnen? I think not! Läs hela tråden så ser du! Kolla bland annat inlägget före ditt.

Dessutom hade faktiskt det vi pratade om delvis med ämnet att göra eftersom att han sa att SLi-systemet hade presterat bättre än det enstaka kortet i 3DMark06. Det är ju inte enbart på grafiken som testet går på!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fritz FTW!
Så du påstår att vi enbart har diskuterat andra ämnen? I think not! Läs hela tråden så ser du! Kolla bland annat inlägget före ditt.

Dessutom hade faktiskt det vi pratade om delvis med ämnet att göra eftersom att han sa att SLi-systemet hade presterat bättre än det enstaka kortet i 3DMark06. Det är ju inte enbart på grafiken som testet går på!

Jag har läst igenom huvuddelen av inläggen eftersom det intresserar mig också. Men det är ovidkommande för trådskaparen vad ni anser och spekulerar i och kring 3DMark. Det var inget fel på de första inläggen men sen spårade det helt ur i rent blaj till höger och vänster. Ganska taskigt mot trådskaparen som tror att folk har svarat på hans fråga, tycker inte du?

Peace.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamma^ray
eller ett x1900xt för 3100:- eller ett 7900gt för 2300:- + frakt från tyskland

vågar man köpa ifrån tyskland?

Visa signatur

939 is still alive.

Permalänk

Vågar gör man väl men frakten tar längre tid och blir dyrare. Sen kan ju kommunikationen med företaget i fråga om en eventuell reklamation bli lite jobbig om du inte är stjärna på tyska då de (oftast) inte är jättebra på engelska.

Jag skulle beställt från Datorbutiken.se eller Komplett.se
Komplett är dyrare men utifrån vad jag läst här på forumet så har de en support som är lite lättare att handskas med så att säga. Inte lika kinkiga som DB när det gäller reklamationer.

Själv föredrar jag att inte betala 300-500 kr extra för samma kort men det är bara min egna åsikt

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Slayer
Vågar gör man väl men frakten tar längre tid och blir dyrare. Sen kan ju kommunikationen med företaget i fråga om en eventuell reklamation bli lite jobbig om du inte är stjärna på tyska då de (oftast) inte är jättebra på engelska.

Jag skulle beställt från Datorbutiken.se eller Komplett.se
Komplett är dyrare men utifrån vad jag läst här på forumet så har de en support som är lite lättare att handskas med så att säga. Inte lika kinkiga som DB när det gäller reklamationer.

Själv föredrar jag att inte betala 300-500 kr extra för samma kort men det är bara min egna åsikt

Okey! Tack så mycket för svaret. Jag har kommit fram till att jag köper ett moderkort med SLI och sedan ett 7900gt och senare ett till. Måste också köpa nytt nätagg på det!
Låter det bra?

/Berger

Visa signatur

939 is still alive.

Permalänk
Discokungen
Citat:

För att återgå till topic: Absolut enda gången det är en bra idé att köpa SLI är om man direkt köper 2 stycken kort för över 3000:-. 2 stycken kort för 1200:- dvs. 6600GT presterar sämre än ett kort för 2000:- dvs. 7600GT.

Precis så. Jag som har erfarenhet av det vet att två 7900GT piskar sönder det mesta. Att köpa ett kort nu och ett SLI-moderkort och senare köpa ett kort till är bara korkat. Då finns garanterat ett kort som drar mindre ström än ett enkelt gammalt kort och presterar bättre än de korten i SLI.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av B3rger
vågar man köpa ifrån tyskland?

Jag handlade min vattenkylning från tüskland för mer pengar än det så ja, det vågar man

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Precis så. Jag som har erfarenhet av det vet att två 7900GT piskar sönder det mesta. Att köpa ett kort nu och ett SLI-moderkort och senare köpa ett kort till är bara korkat. Då finns garanterat ett kort som drar mindre ström än ett enkelt gammalt kort och presterar bättre än de korten i SLI.

Jasså det är bara korkat? Med den filosofin så kan man lika gärna skita i att köpa något alls för det kommer ju alltid att komma något som är snabbare, energisnålare och bättre än det man kan köpa för tillfället.

Skitdumt att köpa ett 7900GT nu och få top of the line prestanda nu, sen om ett år eller liknande när det har kommit nya kort och man börjar känna att sitt 7900GT börjar få svårt att hänga med så köper man ett likadant till för ungefär halva priset av det första för att få en jätte boost i prestanda igen.

Låter skitdumt, verkligen.

Visa signatur

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Jasså det är bara korkat? Med den filosofin så kan man lika gärna skita i att köpa något alls för det kommer ju alltid att komma något som är snabbare, energisnålare och bättre än det man kan köpa för tillfället.

Skitdumt att köpa ett 7900GT nu och få top of the line prestanda nu, sen om ett år eller liknande när det har kommit nya kort och man börjar känna att sitt 7900GT börjar få svårt att hänga med så köper man ett likadant till för ungefär halva priset av det första för att få en jätte boost i prestanda igen.

Låter skitdumt, verkligen.

Det är det väl inte? Två 7900GT kommer få pisk av ett grafikkort om ett halvår som kostar mindre än ett 7900GT. Därför är det bara vettigt att köpa två kort direkt eller i någon månads intervall.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk

Haha! Dinoman du har helt fel! Man köper antingen ett 7900GT nu och uppgraderar om typ ett år eller så köper man två 7900GT nu och har det extremt ett år tills det kommer enstaka kort som är bättre!

Flamso har helt rätt!

Permalänk
Moderator
Testpilot

Herregud, vad är det för logik ni för pojkar?

Han ska alltså lägga 6000:- nu, sen köpa ett nytt singelkort om ett år för kanske 6000:- då också? Varför måste han köpa två kort direkt när ett räcker gott och väl just nu?

Med min teori så köper han ett nu (3000:-) sen köper han ett till om ett år ungefär (c:a 1500:-) därmed förlänger han alltså livslängden nära dubbelt så mycket för halva priset. Saken är den att det finns ingen nytta för två st.nu. Helt idiotiskt om man inte är gjord av pengar eller har en rik pappa alt. mamma.

OBS, han måste ju givetvis inte vänta ett år, han behöver bara vänta så länge det behövs för att ett 7900GT ska sjunka rejält i pris. Till exempel när ett nytt singelkort som "piskar" (leet lol omfg) två st. 7900GT i SLI kommer så kommer de korten att rasa i pris. Ypperligt tillfälle. På det sättet sparar han sig en massa pengar.

Visa signatur

Permalänk

Men du verkar inte fatta att det inte blir dubbelt så bra och dessutom så blir ju 7900GT bara sämre när det komemr nya krot och så! Det finns ingen anledning att vänta så länge! Det finns ingen anledning att ha SLi! Jag ahr det själv och är itne nöjd!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spectryym
Intel kanske hade andra intressen och sätta upp reklam någon annanstans som t.ex på Formula -1 bilar, tror det ligger mer pengar där än att reklamera på Futuremarks 3D program

AMD hade reklam på Schumachers bil innan iaf:P

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ronnie60
AMD hade reklam på Schumachers bil innan iaf:P

Det har dem fortfarande

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Vill göra ett inlägg i den här "AMD sponsrar Futuremark" debatten.

Ni har aldrig tänkt tanken att det bara är så att AMD har kommit på att 3dMark är en väldigt bra reklampelare? Att de helt enkelt betalade för att få ha sin reklamplats där utan att få några som helst fördelar i programmet, precis som Alienware troligen har gjort?

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Konstigt att det kom upp en AMD-logo när jag gjorde 3DMark05 med min Pentium 550. Strax före avr det reklam för Alienware som jag inte helelr har.

Möjligt att det är olika i olika årsmodeller, i 01 kommer det upp en logga för den typ av processor man har, i 06 kom det inte upp någon logga alls. 05 har jag inte installerat så det kan jag inte kolla.

Dinoman: jag sa att man ska köpa 2 dyra kort direkt om man ska ha SLI, det är självklart inte vidare ekonomiskt att köpa 2 grafikkort för 3-6000:- styck men vill man ha extrem prestanda får man betala ett extremt pris. Att köpa ett kort nu och ett till senare är inte en bra idé, när det är dags att uppgradera nästa gång finns det kort med stöd för nya teknologier och features och då spelar det ingen roll hur många 7900-kort du har, teknologin ändå gammal.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Discokungen
Citat:

Men du verkar inte fatta att det inte blir dubbelt så bra och dessutom så blir ju 7900GT bara sämre när det komemr nya krot och så! Det finns ingen anledning att vänta så länge! Det finns ingen anledning att ha SLi! Jag ahr det själv och är itne nöjd!

Jag har det och är grymt nöjd. Prestandamonster som klarar Oblivion i 1600*1200 med alla effekter på (dock inte HDR + AA). Det är enda anledningen till att jag kör SLI. Hade jag haft en mindre budget hade jag köpt ett 7900GT och sen uppgraderat efter nyår. Mitt X850XT från januari (PCI-Express) klarar sig jävligt bra i dagens spel. Inte med allt på men man överlever om man inte vill porra loss med allt på i 1600*1200!

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Men.... ..... ..... suck.

Att få grepp om dig är som att fumla efter en hal ål i mörkret.

Jag fattar alldeles utmärkt, tack ska du ha. Jag vet väl att det inte blir dubbel prestanda!? Klumpigt ordval om det nu fick dig att tro det.

Jag orkar inte diskutera på denna pubertala nivån, dessutom har jag redan diskutera med trådskaparen, så jag är färdig, tack och hej.

Visa signatur