Core 2 64 bit-prestanda

Permalänk
Melding Plague

Core 2 64 bit-prestanda

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

undrar hur leopard presterar på CD2....

Permalänk
Avstängd

alla amd fanboys vill väl inte inse dagens sanning tyverr.

ska bli kul när 64bitars operativsystem blir vanligare men jag tror fortfarande att många kommer tro att amd ska komma med en conroe killer inom kort men jag tror på intel ett tag nu

Permalänk
Medlem

Så om man skaffar Core 2 Duo ska man köra med Windows XP 64 bit edition?

Visa signatur

Core 2 Duo E6600 2.4 GHz, ASUS P5W Deluxe, 2048 MB DDR2 PC6400, ASUS Geforce 7600 GT SILENT, LG L1980Q (19" TFT 8 ms)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andyp
Så om man skaffar Core 2 Duo ska man köra med Windows XP 64 bit edition?

Nej man skall köra Vista på den prollen, Win XP 64 bit Edition är bara en försmak av det skarpa Vista.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Nej man skall köra Vista på den prollen, Win XP 64 bit Edition är bara en försmak av det skarpa Vista.

När det nu kommer.

Just nu så är det väl ett hett tips att sitta med Win XP 64-bit till sin Conroe.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Win XP 64 bit Edition är bara en försmak av det skarpa Vista.

Vad snackar du för jävla goja ?

Visa signatur

PC anno 2012: (orkar inte uppdatera signaturen):

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Vad snackar du för jävla goja ?

Att WinXP 64 Bit Ed inte är ett riktigt 64 bitars OS, det har inte stöd för mer än 32Gb minne medans Vista kommer att ha stöd för upp till 128Gb...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Ja, men på vilket sätt är det en försmak på windows vista ?

Vista finns ju också i 32-bitars version.

Visa signatur

PC anno 2012: (orkar inte uppdatera signaturen):

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

han snackar nog bara skit dessutom vem vill köra vista..

Permalänk
Medlem
Citat:

Att WinXP 64 Bit Ed inte är ett riktigt 64 bitars OS, det har inte stöd för mer än 32Gb minne medans Vista kommer att ha stöd för upp till 128Gb...

Man klarar sig nog ganska väl med 32GB minne

Permalänk
Hedersmedlem

Inte så många moderkort (måste upp i riktiga serverkort) innan de ens stödjer 32 GB minne...

Det som menas med försmak på Vista är väl att XP x64 mer är en första test för marknaden.
Som vi alla vet har det varit trögt med drivrutiner för XP x64 och en del andra problem har funnits. Sen att det inte finns tillgängligt hur som helst indikerar detta också.
XP x64 tar "första smällen" för windows körandes native på 64-bitars x86. I tid med Vista som också kommer i x64 borde tillverkarna fått tummen ur och skrivit drivrutiner för det.
För ett år sen (eller när du XP x64 kom) och även nu så klarar vanliga gamers sig lugnt med begränsningarna som 32bit XP har (ca 3,5 GiB minne i realiteten). Hade tillverkare fått skriva drivrutiner först för Vista hade det tagit minst ett år innan det varit riktigt utbrett stöd för det. Så säg om 2 år och framåt så kommer faktiskt 32-bitars gränsen för minne ta i, då är det tur att x64 marknaden redan är "uppmjukad".

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

16% prestandaökning för Athlon64 och 10% för Conroe visar ju att AMD har en sofistikerad 64 bitars arkitektur. Sen att Conroe är mycket snabbare är ju en helt annan sak.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MoNsT€R
16% prestandaökning för Athlon64 och 10% för Conroe visar ju att AMD har en sofistikerad 64 bitars arkitektur. Sen att Conroe är mycket snabbare är ju en helt annan sak.

Eller en sämre 32bitas arkitektur.
Beror ju lite på hur du ser på det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icystriker
Eller en sämre 32bitas arkitektur.
Beror ju lite på hur du ser på det.

Ja den börjar väl bli lite föråldrad. Över 3 år sedan K8 lanserades. Tar man med det i beräkningen så är det ganska imponerande att den lyckas slå Conroe i procentuell prestandaökning vid övergång till 64 bitars applikationer.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Låter helt korrekt. Kommer ju inte gå att köra Vista utan maximal prestanda då OSet ska ha 90% av alla tillgängliga resurser för att DET ÄR SÅ SNYGGT!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elvis_z89
Akta lilla skrivfelet där. Windows XP stödjer MAX 3 GB i Ramminne inte mer inte mindre så det där med 32 GB är totalt fel. Vista kommer däremot stödja mycket mera minne, jag är inte säker på exakt hur mycket men det är säkert runt 3-4 gånger så mycket som Windows XP. Alltså borde det vara runt 12-15 GB. Totalt fel hade ni där!

du har fel han har rätt

Permalänk
Medlem
Citat:

Akta lilla skrivfelet där. Windows XP stödjer MAX 3 GB i Ramminne inte mer inte mindre så det där med 32 GB är totalt fel. Vista kommer däremot stödja mycket mera minne, jag är inte säker på exakt hur mycket men det är säkert runt 3-4 gånger så mycket som Windows XP. Alltså borde det vara runt 12-15 GB. Totalt fel hade ni där!

Totalt fel har du där

Om man ska se det till amds fördel att prestandan ökar mer procentuellt än conroe så blir det lite jobbigt när P4 orna ökar ibland MASSOR med 64 bitars.
Jag tror att många program är mer optimerade för amd och p4 än conroe vilket kan ge skillnader, dock är nog amds 64bitars tekniker bättre än intels men frågan är om det ger så mycket.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MoNsT€R

Jo, det gäller att vara optimist

Permalänk
Medlem

Intel Core 2 presterade riktigt bra. Fast det är på tiden att Intel släpper något som får den påläste desktopkunden att överväga köpa en Intel-processor, för länge har varit så att rent prestandamässigt har de legat i bakvattnet och endast kunnat hävda sig med att de har wafer med små kärnor (vilket de mestadels själv har tjänat på).

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem

Rätt så intressant att dom nämner att Conroe är en produkt av det israeliska designteamet, betyder det att det även finns ett amerikanska team? .. betänk att det används både namn för processorserier från israel typ Merom samt USA typ Wolfdale (kommande) numera...

Har Intel 2 team som designar processorer oberoende av varandra, ett Israel baserat & ett USA baserat?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Hedersmedlem

Jadu, det kan man undra. Meningen är brutalt obegriplig, och skulle kunna tolkas på många vis.

Alla kärnorna i Core-serien (Pentium M och framåt) bär hebreiska namn, flera är döpta efter städer på ockuperat område :D. (Kommer araber att köpa AMD framöver?)

Core-arkitekturen är utvecklad av Intels avdelning i Haifa. Varför Quad-versionen av Conroe kallas kentsfield får någon dock upplysa mig om.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Kanske Kenstfield fick namnet för att förvilla?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Xbit-labs verkar ligga nere.

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt att man inte kan komma in på xbit :/

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Det här blir roligt.

Du har fel!

(vi pratade om XP x64 när det gälde 32GB)

Windows XP 32-bitar stödjer mer än 3GiB minne, men det beror på datorns konfiguration hur mycket som går åt till memory-mapped I/O.
Häver man ur mycket hårdvara och stänger ner onödiga on-board saker på moderkortet borde man kunna komma upp i ganska mycket som kan användas till internminne. Killen här i tråden kom upp i 3,5 GiB.
Se vidare posts i tråden för vad detta egentligen är.
http://channel9.msdn.com/ShowPost.aspx?PageIndex=1&PostID=425...

Sen för 32-bitars processorer så finns det "fusk", t.ex. PAE (Physical Address Extension) som ger 36-bitars adressbuss. Jag har för mig program som inte kollar efter om PAE används inte själva kan använda mer än 2 GiB minne. Men det är mer eller mindre ett fulhack.
/PAE switchen används i boot.ini för detta.
Det finns också en switch kallad /3GB vilket gör att balansen mellan User/Kernel-minne skiftas från 2GiB/2GiB till 3GiB/1GiB. Men specifika programmen måste vara medvetna om denna sak, alla program kommer automatiskt inte kunna utnyttja det.

Sen var det frågan hur mycket minne XP x64 stödjer.
http://www.microsoft.com/windowsxp/64bit/overview.mspx

Citat:

Windows Professional XP Edition x64 currently supports up to 128 GB of RAM, with the potential to support up to 16 terabytes of virtual memory as hardware capabilities and memory sizes improve.

32GiB gränsen som någon annan skrev om vet jag inte vad de har fått det ifrån.
Kan nämnas att Server 2003 x64 enterprise och datacenter edition stödjer 1 TiB
http://www.microsoft.com/windowsserver2003/64bit/features/fea...
(sök på '1 TB' på sidan).

Jag kollade in Paul Thurrotts sida, de dyraste versionerna av Vista x64 klarar 128 GiB "eller mer" (var någon kommentar om att det inte fanns maskiner som klarade mer idag men när det finns så ska de stödja det).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

winXP x64

Ni som har provat.. hur känns operativet i sig självt jämfört med 32bitars versionen. Jag fick höra idag från en person att han tyckte själva operativet WinXP x64 var betydligt bättre än 32-bitars versionen, men detta har jag inte hört något om. Det har mest varit snack om drivrutiner.
Jag har själv ingen 64bitars kapabel cpu så jag kan inte testa.

Permalänk
Medlem

Re: winXP x64

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0
Ni som har provat.. hur känns operativet i sig självt jämfört med 32bitars versionen. Jag fick höra idag från en person att han tyckte själva operativet WinXP x64 var betydligt bättre än 32-bitars versionen, men detta har jag inte hört något om. Det har mest varit snack om drivrutiner.
Jag har själv ingen 64bitars kapabel cpu så jag kan inte testa.

Det känns snabbare och stabilare, kanske för att det är baserat på Windows 2003. Men som du sa, det man hakar upp sig på är drivrutinerna. Nu var det ett tag sen jag kollade efter 64-bitars drivrutiner till mina saker, men sist saknades det en del, och det skulle inte komma några till det jag behövde heller :/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Jadu, det kan man undra. Meningen är brutalt obegriplig, och skulle kunna tolkas på många vis.

Alla kärnorna i Core-serien (Pentium M och framåt) bär hebreiska namn, flera är döpta efter städer på ockuperat område :D. (Kommer araber att köpa AMD framöver?)

Core-arkitekturen är utvecklad av Intels avdelning i Haifa. Varför Quad-versionen av Conroe kallas kentsfield får någon dock upplysa mig om.

Ja, och varför heter Conroe just Conroe och Woodcrest just Woodcrest och Clovertown just Clovertown. Inget av de namnen är Israeliska.

Mobila chip från P-M och framåt har alltid haft Israeliska namn, desktop och server har alltid haft namn från amerikanska vattendrag, städer etc., samma som chipsets och Centrinoplattformar. Det finns någon logik där, men fråga mig inte vilken. Ibland verkar det som att t ex alla desktopchips har namn efter städer och så slänger de in en skog mitt i alltihop.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Hedersmedlem

Conroe är inte ett kodnamn på en kärna, utan ett produktnamn, och har inget med kärnorna att göra.

Woodcrest, Clovertown etc. är Xeon-processorer baserade på Core. Någon som vet om det är Haifa-avdelningen som utvecklar dessa, eller andra som anpassar befintliga Core-kärnor till Xeon-serie?

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."