WoW & FFXI (systemkrav & bandbredd)

Permalänk
Medlem

WoW & FFXI (systemkrav & bandbredd)

Hade tänkt o börja spela lite MMORPG-spel men är lite tveksam om min dator och uppkoppling räcker. Har lite svårt att hitta bra information när jag googlar så jag frågar här istället.

Min dator:
AMD Sempron 2800+ 1.6GHz Socket 754
MSI K8MM3-V, K8M800
Crucial PC3200 DDR-DIMM 512MB CL3
Sapphire Radeon 9250, 128MB DDR PCI

Internetuppkopplingen är Comhems långsammaste, ca 0,1-0,2 Mbit tror jag (14-15kb ner och 6-7kb upp). Ska jag uppgradera till 0,5 Mbit eller kommer inte det räcka? Hur mycket bandbredd tar WoW och FFXI egentligen? Vet att WoW ska klara av 56k-modem enligt Blizzard själva, men det säger inte så mycket.

Och kommer min dator klara av spelen ok?

Permalänk
Medlem

MMO tar inte mycket bandbred, det enda du lär märka är att det kan ta några dagar att patcha viss MMO's men när man spelar dem så tar det oftast inte mer en 5KB/s

Systemkraven så lär du inte ha några problem.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem

Oj, några dagar.
Hur stora är patcherna för WoW och FFXI för en nyinstallation?

Permalänk
Medlem

patcherna till wow går fort att ta ner, senast jag gjorde det gick dem i ca 500 kb/s, största patchen var ca 500 mb

Permalänk

FFXI's patcher är inte stora vad jag minns, dock var det ett tag sen jag lirade det

Permalänk
Medlem

Korize-: Nu har jag som sagt inte så snabb uppkoppling.
Är det sammanlagt 500MB eller finns det ännu fler och större patchar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dlc
Korize-: Nu har jag som sagt inte så snabb uppkoppling.
Är det sammanlagt 500MB eller finns det ännu fler och större patchar?

sammalagt verkar patcharna till WoW vara på ca. 460MB så en snabbare uppkoppling är väl att rekomendera för annars hinner det komma ut nya patchar innan du hunnit ladda hem dom gamla Bandbredden borde räcka för att spela men det är lite på gränsen...

Ang. systemkraven så vore 512MB extra i RAM väldigt bra, lyckligtvis är minne billigt, runt 500:- för en pinne 512MB. Ditt grafikkort är inte det allra bästa men om du inte bryr dig om häftiga effekter och hög upplösning går det nog bra. Processorn spelar inte så stor roll och din räcker mer än väl.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Curly: Hmm, är Geforce Ti4200 bättre alternativ än Radeon 9250? (Har en Ti4200 liggandeshär, utan fläkt dock)
460MB tar inte mer än 12 timmar med min uppkoppling så jag hinner nog innan nästa, hehe.

Permalänk
Medlem

WoW klarar vilken skitburk som helst av. Sålänge du har 512 mb ram och ett Dx9 kort ska du klara dig.

Grannen körde på en p4a på 2.8ghz, 512 mb ram , inbyggd grafikkort (Ati 9250).

Flöt kalasbra.

FFXI vet jag inget om dock.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Din dator skulle palla wow, din uppkoppling också.
Wow går mestadels på processorn.

FFXI tror jag inte din dator skulle klara av, de går mer på grafikkortet än wow.

Visa signatur

Asus P5K, e4300 @ 2.8GHZ med Scythe MINE, 2gb Corsair XMS2-5400, Nvidia 250 GTS 512mb, Aerocool ExtremEngine 3T, Hiper 530W

Permalänk
Medlem

det högsta mängden bandbredd WoW har tagit för mig är 15kb/s...
det svider på 100mbit >.<

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Har stoppat in en ti4200 och det är betydligt bättre än Radeon 9250 märkte jag, så jag hoppas båda spelen kommer att flyta på bra.
Bara uppkopplingen som kan jävlas nu... kan återkomma med den erfarenheten om nån vill.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av subz3ro
FFXI tror jag inte din dator skulle klara av, de går mer på grafikkortet än wow.

Fel! Det använder sig knappt av grafikkortet (tyvärr). En bra processor är bättre än ett bra grafikkort i FFXI.