Asus P5W DH Deluxe buggar so far...
Nu har jag meckat och testat mitt P5W i en vecka och har kommit fram till följande... Det är ett rackarns buggit kort (eller BIOS).
- Till att börja med fungerar inte Ez-Backup (datorn hänger vid diskaccess).
- Får CPU-Fan error eftersom jag kör fläktlöst trots att jag ställt in i BIOS att jag inte vill ha monitorering på just CPU Fan.
- Den startar inte då jag slår på strömmen (använder extern strömbrytare för att starta datorn). Har ställt in att den ska gå "Power On" efter förlust av extern ström.
- Det inbyggda ljudkortet går inte att använda efter att jag installerat Windows med AHCI-stöd. Klagar vid installation av drivrutinen "Microsoft Bus Driver needs to be loaded" och avbryter. Det fungerade innan när jag körde diskarna som IDE!?
- Moderkortet blir ganska varmt. Eller ivarjefall sydbryggan där temp-givaren sitter. Det blev bättre efter byte av GPU fläkt (den blåser mer luft mot moderkortet nu).
- Bootar långsamt med AHCI.
- Installation av AHCI eller RAID kräver en floppy (har inget med P5W att göra men jävligt irriterande ändå!) Lyckades komma förbi det genom att skapa en ny Windows-installationsCD med hjälp av nLite och en virtuell floppy driver för att extrahera drivrutinen som bara kan skapas på en floppy!
- Det går inte att stänga av WiFi funktionen i BIOS.
Jag hittar säkert mer problem... Tänkte testa att köra RAID1 på Intel Matrix för att se om det fungerar bättre än Ez-Backup portarna.
Det verkar som om Asus har haft alldeles för brått med detta kort. Fast å andra sidan har alla de Asus-kort jag ägt varit nästan lika buggiga... när jag kört Gigabyte eller AOpen har dom korten fungerat mycket bättre vad gäller BIOS och inbyggda funktioner.
/Lindefors