Permalänk

Asus P5W DH Deluxe buggar so far...

Nu har jag meckat och testat mitt P5W i en vecka och har kommit fram till följande... Det är ett rackarns buggit kort (eller BIOS).

- Till att börja med fungerar inte Ez-Backup (datorn hänger vid diskaccess).

- Får CPU-Fan error eftersom jag kör fläktlöst trots att jag ställt in i BIOS att jag inte vill ha monitorering på just CPU Fan.

- Den startar inte då jag slår på strömmen (använder extern strömbrytare för att starta datorn). Har ställt in att den ska gå "Power On" efter förlust av extern ström.

- Det inbyggda ljudkortet går inte att använda efter att jag installerat Windows med AHCI-stöd. Klagar vid installation av drivrutinen "Microsoft Bus Driver needs to be loaded" och avbryter. Det fungerade innan när jag körde diskarna som IDE!?

- Moderkortet blir ganska varmt. Eller ivarjefall sydbryggan där temp-givaren sitter. Det blev bättre efter byte av GPU fläkt (den blåser mer luft mot moderkortet nu).

- Bootar långsamt med AHCI.

- Installation av AHCI eller RAID kräver en floppy (har inget med P5W att göra men jävligt irriterande ändå!) Lyckades komma förbi det genom att skapa en ny Windows-installationsCD med hjälp av nLite och en virtuell floppy driver för att extrahera drivrutinen som bara kan skapas på en floppy!

- Det går inte att stänga av WiFi funktionen i BIOS.

Jag hittar säkert mer problem... Tänkte testa att köra RAID1 på Intel Matrix för att se om det fungerar bättre än Ez-Backup portarna.

Det verkar som om Asus har haft alldeles för brått med detta kort. Fast å andra sidan har alla de Asus-kort jag ägt varit nästan lika buggiga... när jag kört Gigabyte eller AOpen har dom korten fungerat mycket bättre vad gäller BIOS och inbyggda funktioner.

/Lindefors

Permalänk
Medlem

Wifi kan du inaktivera när du är inne i windows (nätverksanslutningar i kontrollpanelen) så slipper du i allafall påminnelsen om att det trådlösanätverket inte fungerar.

Cpu-fan - har du ställt in biosen på att ignorera den så den inte bara står på n/a? Stängt av q-fan? Jag har inga problem med detta och jag kör med vattenkylning.

Mitt moderkort är också varmt, men så har jag också passivt kylt grafikkort, fast jag har å andra sidan sitter en 25 cm fläkt i dörren. Det verkar stabilt så jag ignorerar bara det.

Jag kör med två hd i EZ-raid och har inga problem alls utom en gång när en av sata sladdarna hoppade ur moderkortet när jag pillade med pumpen ; de sitter verkligen inte bra fast. Sen tog det en evighet för den att fixa till disk arrayen, men det gick ju ändå använda datorn under tidern. Har du installerat EZ-backup manager utility och kopplat in diskarna på de oranga portarna?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bakwetu
Wifi kan du inaktivera när du är inne i windows (nätverksanslutningar i kontrollpanelen) så slipper du i allafall påminnelsen om att det trådlösanätverket inte fungerar.

Cpu-fan - har du ställt in biosen på att ignorera den så den inte bara står på n/a? Stängt av q-fan? Jag har inga problem med detta och jag kör med vattenkylning.

Mitt moderkort är också varmt, men så har jag också passivt kylt grafikkort, fast jag har å andra sidan sitter en 25 cm fläkt i dörren. Det verkar stabilt så jag ignorerar bara det.

Jag kör med två hd i EZ-raid och har inga problem alls utom en gång när en av sata sladdarna hoppade ur moderkortet när jag pillade med pumpen ; de sitter verkligen inte bra fast. Sen tog det en evighet för den att fixa till disk arrayen, men det gick ju ändå använda datorn under tidern. Har du installerat EZ-backup manager utility och kopplat in diskarna på de oranga portarna?

Jag har avaktiverat all monitorering...

Manager och oranga portar har jag naturligtvis använt. Trodde också först att SATA kablarna glappade (dom sitter verkligen dåligt), men efter lite testande kom jag fram till att det inte kunde varit det. När du kör Ez-Backup kör du med IDE eller AHCI?

Permalänk
Medlem

WiFi kan man stänga av genom att bara köra 6 USB portar via bios. Eller om det var 4. Jag kör bara 4 iaf

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

jag vet inte om det är en bug eller vad det är men det står att wifi-kortet ska klara 54 mbps men det gör det inte hemma hos mig. utan här är det hastigheter som varianten under. downloaden vill inte gå över 200 kb/s
så jag pluggade i en lång tp-kabel istället. lite synd faktiskt.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Sorry, jag vet inte vad AHCI är för nå't. Jag körde först med en ide-hd inkopplad på Jmicron ide-porten. Sen köpte jag två 250gb hds och installerade bara dem som det står på 5-48 - 5-49 i manualen och sen ghostade jag över den gamla hdn till en av de nya. Jag har inte pillat med de andra Raid-funktionerna (Jmicron, Intel och crossraid).

edit: jag kollade runt lite på asus supportforum. Kan denna tråd vara till hjälp? http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20060801061229135&boar...

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bakwetu
Sorry, jag vet inte vad AHCI är för nå't. Jag körde först med en ide-hd inkopplad på Jmicron ide-porten. Sen köpte jag två 250gb hds och installerade bara dem som det står på 5-48 - 5-49 i manualen och sen ghostade jag över den gamla hdn till en av de nya. Jag har inte pillat med de andra Raid-funktionerna (Jmicron, Intel och crossraid).

edit: jag kollade runt lite på asus supportforum. Kan denna tråd vara till hjälp? http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20060801061229135&boar...

Hmmm, och det har funkat för dej!? Jag gjorde precis som du men windows hängde sej lite då och då (nån gång per dag) när jag körde Ez-Backup. Utan Ez-Backup har det varit stabilt i flera dygn... Jag har också 2 st 250 GB (Samsung).

Permalänk

Har P5W och E6600, fungerar bra redan från start. Kör EZ-Backup med 2 st SATA2 diskar utan problem.

Ang. Wi-Fi har jag tagit bort kortet från mobo, inga problem och Bios kan man skita i.

Enda nackdelen jag hittils kan se är att kortet blir ganska varmt, va 44-48 grader vid full load samt att uppstarten är långsam, trots att jag sänkt IDE-search tiden.

Visa signatur

| Asus P5W DH Deluxe | Aspire X-Cruiser Silver | OCZ 6400 CL5 4x2048MB @ CL4 | Targan Easycon 580W | Intel Core 2 Duo - Conroe E6850 3,0 @ 3,3 GHz | Asus GeForce 8800 GTX @ 630/2000 MHz | Seagate Barracuda 2 x 320 GB 7200 rpm raid 1 | Thermaltake Blue Orb II | Zalman VF900-Cu | HP LP2335 23" 16:9 |