Permalänk
Medlem

Hiper Type-R 580W

Hej, jag har som så många andra bestämt mig för att uppgradera mitt gamla datorsystem till ett med Core 2 Duo (E6400 närmare bestämt) och då tänkte jag köpa allting nytt eftersom mitt datorsystem är väldigt gammalt (1Ghz Duron, GeForce 2 MX, ja ni förstår säkert). Jag har bestämt mig för det mesta i hårdvaruväg men måste få lite klarhet i nätaggregatens värld.

Det jag hade tänkt att köpa var Hiper Type-R 580W eftersom jag har förstått att det skulle vara ett agg som är av den lite bättre kvaliten och ha det i en Cooler Master Cavalier 3. Jag behöver igentligen inte en effekt på 580 watt men det skulle vara tänkt som en investering så att jag slipper köpa ett nytt nätagg nästa gång och dessutom slippa billiga som ger instabilitet. Frågan är bara om den inte försämras med åldern?
Hur länge tror ni att den kan prestera i topp utan att försämras?

Jag blev även lite osäker på om den passar med moderkortet jag tänkte köpa, MSI P965 NEO-F, jag har hört att MSI tycker om att ta lite udda val i sina ATX kontakter eller liknande och när jag kollade i manualen så står det:

"Important
(...)
3. ATX 12V power connection should be greater than 18A.
4. For this model, you must use a power supply that comes with a -5V pin supply."

Vilket fick mig att fundera lite om det verkligen passar ihop.

Tacksam för svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett av de få nätaggregat som fortfarande har kvar -5V är Tagan.

Hiper har det inte och kommer inte att fungera om kortet kräver det.

Tycker det verkar märkligt att ett så nytt moderkort kräver -5V eftersom den senaste ATX-standarden inte kräver den spänningen längre. Skriver MSI det i manualen som särskild punkt, så lär det väl stämma.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Va i... nu måste jag tänka om, hade tänkt köra exakt samma kombination.

Visa signatur

i7 6700k // 16 GB Corsair Vengeance // EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Ett av de få nätaggregat som fortfarande har kvar -5V är Tagan.

Hiper har det inte och kommer inte att fungera om kortet kräver det.

Tycker det verkar märkligt att ett så nytt moderkort kräver -5V eftersom den senaste ATX-standarden inte kräver den spänningen längre. Skriver MSI det i manualen som särskild punkt, så lär det väl stämma.

Om ATX kontakten har en VIT kabel så har nätagget -5v. Brukar stå i spec med.

MSI korten med Creative behövde -5v.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem

Okej, nu pratar ni ett språk som jag inte förstår. Så därför kommer jag besvära er med en (förhoppningvis) enkel fråga.

Går det här nätagget: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311056&CKS=PCW ihop med det här moderkortet: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321781&CKS=PCW ?