Permalänk
Medlem

Stänger man av SPI på routern, så är det väl brandväggen man stänger av ? Står det iaf i min router.
Det är väl dumt att göra ? Då är man ej skyddad och lätt för folk att ta sig in i datorn osv.

Har testat på min router att stänga av, men hastigheten var den samma, så min brandvägg får stå på.

Med inställningen som står i första inlägget så blev min dator snabbare som jag skrev i ett annat inlägg här, men min bärbara dator blev slöare + internet slutade fungera, fick ändra tillbaks till standardinställning o starta om för att det skulle kunna funka att surfa igen.

Varför blev det så ?

Permalänk

Jag gick från 10 kbit/s till 545 kbit/s!

Helt otroligt!

Kommer detta påverka streamning av filmer etc på internet?

Permalänk
Medlem

Sitter på BBB 100/100 ,
Före 289Kb/s
Efter ca 4.5 MB/s
en rejäl boost vill jag påstå

Men har usla sändvärden i tptest, vad kan det bero på? uploaden i dc++ o torrent är däremot hyfsad ca 4-7MB/s

Visa signatur

Asus X570-E Gaming, Ryzen 5800x, Corsair Vengeance RGB PRO SL 64GB@3600, Asrock 7900 XTX PGOC, Noctua D15S.c.b, EVGA 750W G2, Sandisk 256 GB SSD, Samsung 980 PRO 512GB / 2TB, Cheifetc ca01b, Innocn 27M2V

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Ibanez_
Sitter på BBB 100/100 ,
Före 289Kb/s
Efter ca 4.5 MB/s
en rejäl boost vill jag påstå

Men har usla sändvärden i tptest, vad kan det bero på? uploaden i dc++ o torrent är däremot hyfsad ca 4-7MB/s

Det låter skumt, det jag kan tänka mig är att tptest på något vis är optimerat för lägre windowsize. Hadde du bra tptestvärden innan du ändrade?

Permalänk
Medlem

Har testat fram & tillbaka och min jag laddar hem snabbare när jag låter windows inställningarna vara och istället ändrar QOS och prioritering av ack paketen i routern.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

ja det är en helt annan sak. windowsize hjälper mot servrar dit man har högre latenser än vanligt.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Oj vilken skilnad det blev. Eftersom jag sitter och tankar lagliga torrents från en sida som endast inehåller 30% svenskar och många amerikaner så gav detta en rejäl boost i hastigheter. Som nämnts tidigare så tillåter det att man tankar hem snabbare från de som man har höga latencer mot.

edit stavfel

Permalänk
Medlem

Testade detta på min gamla dator för den verkade va muppig.
Hade mellan 1-5 mbit inge högre. Har förövrigt 10mbit 100mbit i stadsnätet.
Men nu kommer jag upp i 40mbit som med dom andra datorerna jag har
Kan man höja ännu mer för att få till de ännu snabbare?
Men jag är ju nöjd som jag har de nu

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
Testade detta på min gamla dator för den verkade va muppig.
Hade mellan 1-5 mbit inge högre. Har förövrigt 10mbit 100mbit i stadsnätet.
Men nu kommer jag upp i 40mbit som med dom andra datorerna jag har
Kan man höja ännu mer för att få till de ännu snabbare?
Men jag är ju nöjd som jag har de nu

Nej såfort windowsizet är tillräckligt stort blir det inte bättre av att göra det större.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
huh jag har kört med det programet jätte länge trodde inte det var en nyhet..

Är det någon som har påstått det? Problemet har väll varit där enda sedan våra uppkopplingar började komma upp lite i hastigheter. Sedan handlar tråden inte dirket om programmet i sig utan mer om problemet med för litet windowsize. TCP Optimizer var bara ett smidigt verktyg för att ändra dessa värden i windows.
Men gillar du inte tråden får du gärna komma med konstruktiv kritik, men menlöst gnäll kan du lämna någon annan stans.

Permalänk
Medlem

Tjenna!

Jag måste säga att denna post var höintressant då jag alltid har frågor vad gäller bandbredd. Just nu sitter jag på 100/100 och har testat att tweaka enligt din post med blandade resultat men det verkar bli bättre i alla fall.

En fråga från en novis bara, påverkar detta endast mina inkommande hastigheter för TCP eller kan jag även få bättre upload med hjälp av detta?

Visa signatur

Köper aldrig en "gaming-laptop" igen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jomper
Tjenna!

Jag måste säga att denna post var höintressant då jag alltid har frågor vad gäller bandbredd. Just nu sitter jag på 100/100 och har testat att tweaka enligt din post med blandade resultat men det verkar bli bättre i alla fall.

En fråga från en novis bara, påverkar detta endast mina inkommande hastigheter för TCP eller kan jag även få bättre upload med hjälp av detta?

Detta påverkar bara din inkommande hastighet. Så om du vill ha bättre upload får du se till att personen du laddar upp till ökar sitt window.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det beror på detta, men jag testade och nu så laddas hela sidan direkt istället för del för del =D hurra

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem

OMG, jag fick 25 kbit/s först sen mellan 860- 1200 kbit/s efter..

tack så mycket ett underbart tips!

Permalänk
Medlem

Hej och tack för tipset.
Fick en synbar förbättring på nätverket.
Men detta hjälpte tyvärr inte min förmåga att ladda ner torrenter, Har Tela 24mb med en faktiskt nedladdning på ca 15 mb enligt tptest. Använder mig av UTorrent för att ladda ner och ligger bara på max 40kb ibland upp till 100kb. Mitt modem är kopplat mot en DHCP server med DNS och Remote and Routing aktiverat. Har gjort port forward i NAT/Firewall i servern. Kör Xp på datorerna. Har panda antivirus 2006.
Vad gör jag för fel? Nån som har några tips?

Permalänk
Medlem

Har du 15mbit/s enligt tptest så borde du kunna ladda ner i runt 1500kb/s
testa ladda från en snabb server istället, tex sweclockers, fz eller sunet.

Att du får dålig fart på torrenter beror säkert på att de du laddar ifrån har dålig uppkoppling.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kjeso
Hej och tack för tipset.
Fick en synbar förbättring på nätverket.
Men detta hjälpte tyvärr inte min förmåga att ladda ner torrenter, Har Tela 24mb med en faktiskt nedladdning på ca 15 mb enligt tptest. Använder mig av UTorrent för att ladda ner och ligger bara på max 40kb ibland upp till 100kb. Mitt modem är kopplat mot en DHCP server med DNS och Remote and Routing aktiverat. Har gjort port forward i NAT/Firewall i servern. Kör Xp på datorerna. Har panda antivirus 2006.
Vad gör jag för fel? Nån som har några tips?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kjeso
Men detta hjälpte tyvärr inte min förmåga att ladda ner torrenter.

Denna optimering hjälper inte alls mot nedladdningar som använder sig av många anslutningar. Så förvänta dig ingen som helst förbättring vid använding av Bittorent.

Permalänk
Medlem

från ~275kB/s till ~1,2MB/s med RWIN=513920

med RWIN=1027840 eller högre blev linan instabil

(har BBB 24/1 med strax över 3km till stationen)

Permalänk
Medlem

KANON

Visa signatur

5800x3D . 6900 XT . 16gb ddr4 . NR200p

Permalänk
Medlem

Se på fan!

Förr: 100kb/s

Nu 600kb/s

Visa signatur

Intel C2D E6300 @ 3.15GHz | Asus p5b deluxe wifi | 4gb Corsair xms 2 dhx pc6400 | Gecube radeon 3870x2 1gb | 3x 120gb + 160gb HDD | Win7 x64

Permalänk

Snittar ~2mb/s nu.
Men jag vetifasen om det är så jättestabilt.
Nedladdningen stannar av någon sekund, går ner till 1.3mb/s och sedan upp igen. Hoppas det inte blir såhär överallt.

Helt okey, med tanke på att jag snittar 2.4mb/s från svenska siter.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Tankade testfilen i 296 kb/s innan och efter så tankar jag bara i 50kb/s :/
Har telia 8/1, satte mätaren på 8000 och tryckte på optimize settings.

Någonting jag gjort fel?

EDIT

Tror sidan är lite random, för nu då jag provade kom jag upp i 855 med telia 8mbit och innan bara 50kb/s.

Fick ju ändå en ökning från 300kb/s till 855

Visa signatur

outdated.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elsmurfo
Tankade testfilen i 296 kb/s innan och efter så tankar jag bara i 50kb/s :/
Har telia 8/1, satte mätaren på 8000 och tryckte på optimize settings.

Någonting jag gjort fel?

du kan ju själv räkna fram vilken storlek du skall ha, finns tom en inbyggd räknare i programet för detta ändamål

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Detta var ju helt otroligt! Tankade först i cirka 25 Kb/s, nu ligger man helt plötsligt i hela 800 Kb/s ! Så detta rekommenderas starkt. Tack så mycket

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har BBB 24/1. Vad bör jag ha för värden på Rwin?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dangson
Jag har BBB 24/1. Vad bör jag ha för värden på Rwin?

För att kunna uppnå 24mbit/s vid 300ms ping.

24/8 * 1024 * 1024 *0,300 = 943718

Sen ser man till att få det till en jämn multiple av MSS (1460)

646*1460 = 943160

så om du kör med ett RWIN på 943160 så kan du maxa en TCP koppling vid 300ms ping

Permalänk
Medlem

Borde det inte vara högre än standardvärdet, 1027840, som det var i början? Enligt BBB:s servicecenter så ligger min ping på 28ms då jag enbart surfar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dangson
Borde det inte vara högre än standardvärdet, 1027840, som det var i början? Enligt BBB:s servicecenter så ligger min ping på 28ms då jag enbart surfar.

Tror inte du har fattat poängen med den här optimeringen.
Du kan få ökade hastigheter mot ställen där du har hög ping, mot serverar där du har 28ms är standardvärdet i windows (65 535) mer än nog för att maxa din 24mbits lina. Du kan tom maxa din lina mot alla serverar där du har 48ms eller mindre ping till.

Vilket operativsystem har du som har 1027840 som standardvärde? Det största defaultvärdet i windows xp jag har hört talas om är 65 535.

Permalänk
Medlem

När jag är inne i TCP optimizer och där det står "TCP Recieve Window", hade jag standardvärdet på 1027840, det är det jag menar.
'
Ok, men jag använder iaf dina värden du rekommenderade mig. Det har gått bra och skett förändring. Jag delar nämligen bredband med min bror, kan han oxå optimera sin dator och kommer vi att påverka varandra negativt? Och så använder vi båda utorrent, går detta bra?

Sedan så har jag en fråga... varför har jag så seg hastighet när jag tankar på asiatiska torrentar? Många seeds och leechers ändå så segt!?

Många frågor på samma gång, hoppas att du kan svara så utförligt som möjligt.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Det funkar bra även när båda optimerar

Det här hjälper inte alls (väldigt lite) vid tankning av torrents.