Recievern känner inte av 5.1 från datorn

Permalänk
Medlem

Recievern känner inte av 5.1 från datorn

Tjo!
Som rubriken lyder så känner inte recievern av att datorn skickar 5.1 ljud vilket den borde(?) göra! I annat fall får ni gärna berätta för mig hur man aktiverar detta. Anledningen till att jag anser att datorn bör skicka i det är för att man tex i vlc ställer in att ljudet ska vara 5.1. Går även att välja A/52 over S/PDIF men detta låter skit antar att det är ett format som min jvc rx-5052 in kan dekoda. Det sitter ett inbyggt Realtek AC'97 ljudkort inbyggt i mitt abit is7-g.
Recievern fixar utmärkt att plocka 5.1 från DVD:n o den kör jag över koaxial digital.

En annan fråga
Någon som vet hur man kan göra för att aktivera ljudet ut via digitalen från ljudkortet samtidigt som man har ett par usb logitech lurar inkopplade?

Permalänk
Inaktiv

VLC har mycket problem med AC3 over S/PDIF, pröva media player classic med ffdshow paketet.

Permalänk
Medlem

kör analogt, kan den inte säga så mkt

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Avstängd

Många ljudkort idag klarar inte heller AC3 passthrough, vilket är ett måste för att det ska funka. Mitt ljudkort, AC850, på ett DFI Lanparty funkar t,ex inte medan mitt gamla på mitt Abit AV8 funkade utan minsta problem.

Permalänk
Medlem

Så som jag ser det så avkodar inte min reciever ac3 ändå ? utan man borde få kortet att spotta ut alla kanaler för sig själv som dts eller dd. Kan även vara helt ute och cykla

Permalänk

Jag kör med ett sb audigy2 platina. och där väljer ja i drivisien bara att skicka ut signalen till recievern så får den sköta grejjerna själv...skickar via coax...sen finns det även bra inställningar o göra i powerdvd, ja kör med samma som i ljuddrivern. ljud har ja i mina lurar samtidigt som i recievern om jag bockar ur digital output only...