Permalänk
Medlem

21" bildskärm

Hejsan!

Hade tänkt köpa en LCD skärm och valet föll på denna. http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317038

Men sedan tänkte jag att man kanske skulle slå på stort och köpa en 21" skärm istället. Jag spelar mycket racing spel så därför behöver jag en relativt snabb skärm. Finns det några bra 21" skärmar, några rekommendationer?

Eller ska jag istället köpa skärmen jag länkade till?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Samsung 214T är en riktigt bra 21.3" skärm men knappast något du får för 3 loppor. Då får du nöja dig med de billiga wide-skärmarna med sämre upplösning.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

Samsung har en betydligt billigare skärm som heter 204B. Stolek 20 tum, 1600x1200. Pris cirka 4000 kronor, 5 ms responstid. Nackdelarna är dålig betraktningsvinkel och bara 16.2 miljoner färger.

214T är en bättre skärm men då är den ju betydligt dyrare också.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: 21" bildskärm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Locksey
Men sedan tänkte jag att man kanske skulle slå på stort och köpa en 21" skärm istället. Jag spelar mycket racing spel så därför behöver jag en relativt snabb skärm. Finns det några bra 21" skärmar, några rekommendationer?

215TW -> http://www.samsung.com/se/products/monitors/tft21_40/215tw.as...

En bra 21" WS som jag är väldigt nöjd med.

Permalänk
Medlem

Jag är inne på 214T faktiskt, vad är skillnaden den och 215TW?

Sedan så är ju Samsungs 19 tummare snabbare när det gäller ms, spelar det ingen större roll utan ska man då satsa på större skärm?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Jag är inne på 214T faktiskt, vad är skillnaden den och 215TW?

Sedan så är ju Samsungs 19 tummare snabbare när det gäller ms, spelar det ingen större roll utan ska man då satsa på större skärm?

"W" står för widescreen (16:10), där har du största skillnaden. Jag har varken läst (i recensioner etc) eller själv upplevt att de åtta millisekunderna inte räcker till i spel.

Permalänk
Medlem

Är 215TW bättre för spelaren?

Den är ju en tusenlapp billigare så där ligger den ju bra till.

Permalänk
Medlem

Kanske inte den snabbaste spelskärmen, men verkar prisvärd: http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010087548

Permalänk
Medlem

215TW lider av horribelt input-lag, vilket speciellt gör att den i racing blir mindre responsiv. Läste att de som spelade mycket racing-spel behövde millimeterprecision och exakt reaktion på bilen, något som input-laget förvärrar något så otroligt.

Mitt råd; köp inte Samsung 215TW!

Visa signatur

Arf arf!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pikopiko
Mitt råd; köp inte Samsung 215TW!

Bara för att vissa racingspelare märker av inputlaget?

Synd att inte ha denna skärm som ett köpalternativ med tanke på hur bra allt annat är med den, jämfört med vilka nackdelar många andra märken/modeller verkar ha.

Permalänk
Medlem

Ok, input lag låter ju inget vidare. Men om man jämför 214T mot 215TW vilken passar mina behov bäst?

Eller är det bättre att köpa 19 tummaren?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ok, input lag låter ju inget vidare. Men om man jämför 214T mot 215TW vilken passar mina behov bäst?

Beror på om du uppskattar WS eller inte.

Permalänk
Medlem

Jodå, WS är ju alltid trevligt, men om den är seg i just racing spel så kanske det inte är det bästa alternativet. Är 214T också en seg skärm?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Jodå, WS är ju alltid trevligt, men om den är seg i just racing spel så kanske det inte är det bästa alternativet. Är 214T också en seg skärm?

Om du vet att du inte är speciellt "känslig" för inputlag kommer du, liksom jag, inte att märka av det. Det är inte så att den är speciellt seg i racingspel, utan att inputlaget har större påverkan när det ska vara superprecision i kontrollerna.

Permalänk
Medlem

På komplett står det om man läser om 214T att även denna skärm har input-lag enligt en bedömmare. Så det är kanske något man ska förvänta sig typ?

Men vad är det mest påfallande med "input-lag", hur märker man den i realiteten, är det bara på det sätt personen i fråga beskriver? Dvs en segare musrörelse?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

På komplett står det om man läser om 214T att även denna skärm har input-lag enligt en bedömmare. Så det är kanske något man ska förvänta sig typ?

Men vad är det mest påfallande med "input-lag", hur märker man den i realiteten, är det bara på det sätt personen i fråga beskriver? Dvs en segare musrörelse?

Mer info -> http://en.wikipedia.org/wiki/Input_lag

Citat:

Don't post very often on the site, but just have to add that I picked up a 215tw from newegg after trolling a couple different sites for the last week. I have to say I was concerned about the input lag, red lines (cross my fingers that this won't happen), etc. but upon receiving it yesterday, I am very happy. The image quality is fantastic. I'm also a pretty frequent fps'er and i booted up HL2.

I was very disappointed at first when there was a really noticeable input lag to the point of the game being unplayable, but after doing the following things:
- uncheck the following boxes in ATI Catalyst Control Center
Reduce DVI frequency on high-resolution displayes
Alternate DVI operational mode

Basically you want your computer to do the least amount of video processing as possible during games. These two settings above are only suggested if you're experiencing visual artifacts, etc., which luckily I don't.

Another thing you can do is to go in to the OSD of the monitor and select the name of the input as "Game", supposedly this results in the monitor operating in a more optimized fashion, reducing the overdrive usage that is apparently to blame for the horrible input lag.

After following these steps, i found no noticeable input lag in HL2 and it was quiet playable, there was maybe a smidgeon of input lag, but after I turned up my mouse sensitivity (it was really low b/c my previous monitor was tiny) I couldn't notice it anymore. I ran through COD2, GRAW demo, HL2, and will try BF2 tonight. So far, so good!

Permalänk
Medlem

Skärmen verkar ju trevlig men jag känner mig osäker angående input-lagen, jag måste som sagt ha en blixtsnabb skärm. 214T verkade ju heller inte ha blivit "rapporterad" in i Wikipedia länken som en skärm med ett stort problem.

Så finns det några omdömen om 214T?

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om BenQ FP202W ?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

http://www.sony.se/view/ShowProduct.action?product=MFM-HT205&...

Den här har jag också spanat in, fast en kombination TFT + TV kanske inte är optimalt?

Permalänk
Medlem

Min bror har en 214T och spelar bl a BF2 och lite annat. Utmärkt skärm kan jag också intyga efter att ha provat (kan inte påstå att jag spelar på elit-nivå, men jag märkte då inte av något). Bra bild och utan ghost.
Tänk på att WS-skärmar med samma tum-storlek har sämre upplösning än 4:3 och känns allmänt mindre.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

Har faktiskt beställt en 215TW. Läste många recensioner om den och den verkar riktigt fin faktiskt. Plus att det känns skönt med WS också.

Vi får se hur det går.

Är det förresten möjligt att ha bägge skärmar inkopplade, både min gamla CRT och min nya?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Har faktiskt beställt en 215TW. Läste många recensioner om den och den verkar riktigt fin faktiskt. Plus att det känns skönt med WS också.

Vi får se hur det går.

Är det förresten möjligt att ha bägge skärmar inkopplade, både min gamla CRT och min nya?

Trevligt. Du resonerar på samma sätt som jag gjorde. Och ja, WS går inte att överskatta.
Vad har du för grafikkort? Om du har två utgångar (VGA+DVI eller 2 DVI) kan du ha båda inkopplade samtidigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Trevligt. Du resonerar på samma sätt som jag gjorde. Och ja, WS går inte att överskatta.
Vad har du för grafikkort? Om du har två utgångar (VGA+DVI eller 2 DVI) kan du ha båda inkopplade samtidigt.

Jag har ett XFX GeForce 7800 GTX, två DVI-utgångar har jag för mig.

Fast det kanske ser kruppat ut att ha en 21" WS samtidigt som en 19" burk.:)

Permalänk
Medlem

Jag är dock relativt missnöjd med min 215TW när det gäller snabba spel, för då tappas focus på saker som rör sig snabbt i sidled, vilket är jävligt irriterande

Permalänk
Medlem

Har nu fått hem min 215TW och jag trodde inte att jag skulle vara så känslig för input lagen, men oj man märker verkligen skillnad.

Finns det nåt man kan göra för skärmen för övrigt är ju jättefin?

Kanel, jag förstår inte riktigt hur man ska göra i den guiden du postade förut?

Permalänk
Relik 📜

Jag tycker det är skumt, tror det är mycket från skärm till skärm. Jag har i princip 0 input-lag, har till och med gjort en film (filmade skärmen och min hand) där man kunde se att pekaren började röra sig i samma bildruta som handen varje gång, bara för att se om jag verkligen hade lag.

Antingen är jag okänslig som tusan, eller så är vissa värre än andra.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Har du också 215TW?

Vad lirar du för spel, jag kör mkt racing där kanske problemen blir värre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Har nu fått hem min 215TW och jag trodde inte att jag skulle vara så känslig för input lagen, men oj man märker verkligen skillnad.

Finns det nåt man kan göra för skärmen för övrigt är ju jättefin?

Kanel, jag förstår inte riktigt hur man ska göra i den guiden du postade förut?

Heh, känns lite oshjysst men, Told ya so.

Du har rätt, skärmen är optimal förutom input-laget, vilket gjorde även mig lite ledsen i ögat. Men input-laget var så störande för mig att jag skickade tillbaka skärmen...

Visa signatur

Arf arf!

Permalänk
Medlem

Jag kör 214T själv.
Märker inget problem att musenpekaren skulle "lagga efter".
När jag rör musen, rör sig pekaren omedelbart. Inte märkt några problem i spel heller.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pikopiko
Heh, känns lite oshjysst men, Told ya so.

Du har rätt, skärmen är optimal förutom input-laget, vilket gjorde även mig lite ledsen i ögat. Men input-laget var så störande för mig att jag skickade tillbaka skärmen...

Hehe, jo:)

Köpter den från Inet, har de en bra retur policy om problemet inte skulle lösa sig?