Permalänk

datakörkort

hej

Vad är det för mening att ha ett datakörkort?

alltså hjälper det nåt i framtiden eller?

tack på förhand

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem

Jag tog ett för många år sedan när utbildningar precis startat med körkorten, det har nog inte hjälpt mig ett smack! Men att vara legitimerad datoranvändare är ju något alldeles extra

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk

För äldre ej datorvana personer så kan det vara bra att ha ett bevis på att de kan med det allra grundläggande inom datoranvändning, ifall de söker arbete som sekreterare eller liknande där sådant kan behövas.

På grundskola/gymnasiet så skall det finnas datakörkort som man kan ta gratis. Men betala för något datorkörkort är absolut inte värt. Det enligt mig andra vettiga alternativt förutom grundskola/gymnasium, skulle vara om ens arbetsgivare skickar en på såna kurser med full ersättning. (lön)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Låter som något trams från 90-talet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Låter som något trams från 90-talet.

Precis vad det är också. :>

Visa signatur

COBHC

Permalänk
Medlem

Jag tog det under gymnasiet för ett par år sedan, av den enkla anledningen att det var ett gratis mvg på en 50-poängskurs.

Kan inte tänka mig att någon skulle kräva det, eller ens se det som en fördel. Vad du skriver i din CV och säger på intervjun säger betydligt mer än ett kort som bevisar att du vet var öppna-knappen sitter i Word.

Jag har haft 3 datorrelaterade jobb, där alla har krävt en ganska ingående kunskap om just datorer i allmänhet samt Windows och Office, och aldrig har kortet ens kommit upp på tal.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Joo, jag har nog också ett datakörkort när jag tänker efter. Tog det någon gång under min lågstadie-tid.

Det gick ungefärligt ut på att kunna öppna word, skriva en text och spara på diskett.
Ungefär det jag kommer ihåg

/Pajp

Visa signatur

Doubleint.com - Webben har aldrig varit enklare.

Timesharing.se - En liten tjänst som löser ett stort problem.

Permalänk

aha ok tack för alla svaren.
Då ska jag nog inte ta provet för det kostar 50kr per modul- alltså 350kr sammanlagt, inte värt det.

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem

Pajp det är nog inte samma som det de andra pratar om.

Jag håller på att ta datakörkortet i skolan (2:an gymansiet) eftersom det inte fanns några andra vettiga "individuella val" har gjort 5 av 7 moduler och allt har varit enkelt hittils men excel databas och powerpoint är kvar vet nästan inget om dem, men det går ju klara testerna bara på att kunna vad som finns i menyerna ungefär. Gratis mvg precis som alla andra datorkurser typ programmering, nån allmändator kunskap som vi hadde i ettan som nästan alla i klassen fick mvg och de flesta är inte alls datorintresserade.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Datakörkort verkar lite dumt egentligen, för det mesta så brukar det stå vad dom söker i ansökningen... och står det att Kräver datorvana etc, då skulle då inte jag söka jobbet om jag inte visste vad som ska göras

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Medlem

Har varken dator- eller symaskinskörkort och har klarat mig bra ändå :).

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU

Permalänk
Hedersmedlem

Datorkörkort är nog ECDL (European Computer Driving License) som pratas om.
På tal om körkort för framförande av fordon så tror jag att jag har sådant från dagis... - på sådana här större trehjulingar (alltså där man kan skjussa en person också). Det ni!

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Får man detta om man går datorkunskap A? Eller måste man gå en annan kurs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exittor
Får man detta om man går datorkunskap A? Eller måste man gå en annan kurs?

Det är en separat kurs. Var så förut, i alla fall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ECDL kursen. Inget man måste ta. 50 kr för ett prov? Pffft... rån för helvete.

Efter ha sett era kommentarer om datakörkortet så tror jag att jag skippar det.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Mitt första "riktiga" jobb jag fick som 19åring var ett supportjobb på Sykes i Sveg. Jag hade inget ECDL kort. Det jag fick score på var nog framträdande på intervjun samt att dom fick en överblick över vad jag kunde.

Mina senare datorrelaterade jobb har jag fått utan att dom frågat om någon form av ECDL dokumentation.

En arbetsgivare sa till mig tom: ser jag att en sökare har ECDL på sin CV så kallar jag inte in dom på intervju ens.

Kanske lite ekstremt visserligen, men så äre

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem

Ja om någon har "datakörkort" så visar det att de vid kurstillfället var så dåliga på att använda datorer att de har valt att gå en kurs där man lär sig hur man startar en dator, öppnar program och liknande grejer. Man går ju inte en sådan kurs om man redan vet hur man gör menar jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Ja om någon har "datakörkort" så visar det att de vid kurstillfället var så dåliga på att använda datorer att de har valt att gå en kurs där man lär sig hur man startar en dator, öppnar program och liknande grejer. Man går ju inte en sådan kurs om man redan vet hur man gör menar jag.

Lite väl hårt draget va!!
Det är ju så att det finns olika moduler även i ECDL word ,exel,powerpoint. outlook basic det kan väl alla men sen finns det acess, acess databas, exel databas och dom är bra att kunna många har nytta av dessa när man jobbar tex med ekonomi och tabeller så helt kass är det ej.

Visa signatur

love in him

Permalänk
Medlem

Datakörkort? Windowskörkort... :/

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk

Huvudman för ECDL i Sverige är http://www.dfs.se

Där finns bl a en liten demo på 5 Word-frågor, så ser ni svårighetsgraden:

https://s18.enlight.net/phoenix/instant/launch?auth=DFD1&user...

Jag har ECDL via mitt jobb

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Medlem

jag har för mig om att jag tog datakörkort i lågstadiet... Man skulle rita ett äppleträd och ett hus i paint

Permalänk
Medlem

Det är värt en extra rad i cv:et, inget mer.

Permalänk
Medlem

det är väl bra om man är genuint oerfaren av datorer och vill lära sig. min mamma tyckte att det var jättebra
eftersom du postar här på swec så tror jag inte du har så stor nytta av det

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD