Fototråd - Vintern 2006/2007

Permalänk
Musikälskare

Blir väll att dra iväg en order i vickkan... xD

omfg ny sida \o/ flashen strikes again

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hedersmedlem

då måste jag nästan lägga upp en bild då..

även känd vid namnet "elefantröven"

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Musikälskare

Fint namn på ett fint tåg

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem

En pano från idag, solen har precis gått ner:

Permalänk
Musikälskare

Polfilter etc.

Ville mest testa lite... blev mindre kul

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Riktigt fina färger, det känns som att du har blivit klart bättre med tiden?
Första var riktigt bra, den andra gillade jag också, men det känns som den skulle mått bättre av att vara liggande. Dock var omfånget för lite i alla bilderna, väldigt bra exempel på där du borde använt HDR.

Tack. Ja jag hoppas att jag har utvecklats med tiden. Angående omfånget så stämmer det helt och hållet, jag vill ha ett högre dynamiskt omfång från kameran och inte fler pixlar som alla tillverkare försöker trycka in i kamerorna. HDR är något som jag inte gillar speciellt mycket, har provat det och har tyckt att resultatet ser just, för HDR ut. Väldigt tillgjort i min mening. Det kan ju också bero på att jag inte behärskar tekniken fullt ut.

Sen tycker jag inte att en bild ska hyllas bara för att den är tagen med HDR, IR eller någon annan häftig teknisk effekt. Man får ta bilden för vad den är

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flashen
5D eller 1D Mark II N ?

Den frågan ställer jag mig själv just nu också. Några begagnade 1D MarkII syns inte till i dagens läge, och jag har även läst ett flertal artiklar/forumtrådar om att MarkII N skall ha mindre kraftigt filter framför sensorn som i sin tur möjliggör högre skärpa än MarkII.

Proffshuset tilltalar mig mycket, även autofokusen är något som lockar. 8,5b/s är ju aldrig onödigt att ha tillgång till, men det jag fotar som möjligen skulle kunna kräva det är konserter och dylikt. Fullformat lockar i sin tur för 5D.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oskarthekungen
radaradam: Har du någon hemsida eller är du medlem på fotosidan eller så? Riktigt feta bilder..

Tack för kommentaren. Ja jag finns även på fotosidan, du lär dock inte finna så mycket mer verk utav mig där då jag inte laddat upp allt för mycket där ännu. Finns där med samma "smeknamn" som här och till namnet Adam Lindström.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExE
http://ohnline.net/foto/fo-pano3.jpg

Lyckat panorama ExE! Har inte mycket att klaga på här

Permalänk
Medlem

ska jag slå till?

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010100906

tycker det verkar vara ett ganska schysst erbjudande. Minnet som följer med är
ett SANDISK COMPACTFLASH ULTRA II 1GB och väskan
LOWEPRO TOPLOAD ZOOM REZO 20. Bra erbjudande eller?

Visa signatur

EOS 5Dmk2, 24/1.8, 50/1.8 II, 70-200/4L, Sigma 530 Super
Flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radaradam
Lyckat panorama ExE! Har inte mycket att klaga på här

Thank you!

Har börjat med autopano-SIFT, smidigt att slippa sätta ut punkter manuellt. Bara att klicka ett gäng knappar nu för tiden.

Permalänk

Hade inget bättre för mig så jag tog en till bild :D.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Tog en sväng ut idag och plåtade en massa bilder. Lägger upp några.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fr0hike
Riktigt snyggt. Vad har du för kamera?

Har lånat min fars Nikon D50. Är knappast någon proffsfotograf, men jag tycker att det blir ganska så bra bilder med den.

Permalänk
Medlem

Vad härligt med en ny tråd! Känns fräscht på något sätt.

Har pekat om www.fototråden.se på denna tråden för er som använder den genvägen.

Citat:

Urpsrungligen inskrivet av flashen
http://nordfoto.se/dump/5D.jpg

Hur har du råd? Vad går 5d'n på i Tyska webbshoppar?

Citat:

http://ohnline.net/foto/fo-pano3.jpg

Väldigt lyckat panorama över vackra malmö, keep 'em comming

Visa signatur

iMac 27" Quad + Canon 20D + EF 17-35/2.8L (säljes) + Konica TC + 28mm/1.8 + Leica M8 KÖPES

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radaradam Den frågan ställer jag mig själv just nu också. Några begagnade 1D MarkII syns inte till i dagens läge, och jag har även läst ett flertal artiklar/forumtrådar om att MarkII N skall ha mindre kraftigt filter framför sensorn som i sin tur möjliggör högre skärpa än MarkII.

Proffshuset tilltalar mig mycket, även autofokusen är något som lockar. 8,5b/s är ju aldrig onödigt att ha tillgång till, men det jag fotar som möjligen skulle kunna kräva det är konserter och dylikt. Fullformat lockar i sin tur för 5D.

Hmm asså 1D har väll 1.3x samt 8mp och mindre sensor än 5D, klart den är väderskyddad och har snabbare sekvenser men jag tycker den är mer inriktad på "sport fotografi".

De som överväger för 5D för mig är fullsensor, 12.8mp.

Var är Boo i denna disskusionen?!

valley: Jag jobbar och bor hemma :/ för tillfället

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
[B]Hmm asså 1D har väll 1.3x samt 8mp och mindre sensor än 5D, klart den är väderskyddad och har snabbare sekvenser men jag tycker den är mer inriktad på "sportfotografi".

De som överväger för 5D för mig är fullsensor, 12.8mp.[B]

1.3x crop är ju en klar förbättring från 350D åtminstone
Ang. vädertätning, så är det väldigt skönt att ha, att slippa krångla med paraflax när man ska fota i regn, är (borde vara) rätt skönt...

Men det är klart, 5D har ju fullformat och är nyare, vilket gör att den har ett längre liv kvar, från Canons håll sett...

Jag tycker att det är märkligt att 5D inte är vädertätad. Det är ju trots allt en proffskamera...

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem

EOS-1D Mark II N är inget jag hade köpt för gatufotografi. Den är stor, högljödd och drar till sig mycket uppmärksamhet.

5D utan batterigrepp och 35/2 är ett bra val. Litet och smidigt. Folk tror att man är en vanlig fåne med en 350D och kitglugg och bryr sig inte mer sen.

I kontrast till när jag klampade ner till Kungsträdgården med 1D och 300/2.8L IS och fotograferade vinterfåglarna när dom matades. Då fick jag en 2 meters folktom radie runt mig att röra mig på. Det var lite lustigt.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Citat:

Blir väll att dra iväg en order i vickkan... xD

omfg ny sida \o/ flashen strikes again

http://nordfoto.se/dump/5D.jpg

Lyckost

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
I kontrast till när jag klampade ner till Kungsträdgården med 1D och 300/2.8L IS och fotograferade vinterfåglarna när dom matades. Då fick jag en 2 meters folktom radie runt mig att röra mig på. Det var lite lustigt.

ja jävlar hittade en bild och kameran ser fan skitstor ut!
Stor bild så jag länkar: http://ak-47.smugmug.com/photos/53975706-O-1.jpg

Edit2: Hon kanske inte håller i en 1D.. jag sökte på 1D och då kom den fram men under bilden står det att kameran som TOG bilden av henne var en "Canon (Canon Eos-1d Mark Ii) " så jag antar att fotografen har en 1D men att hon har något annat..eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

...Folk tror att man är en vanlig fåne med en 350D och kitglugg och bryr sig inte mer sen...

Jag vill bara göra er uppmärksamma på hur elegant han får in förolämpningen mot er med 350D kit. Snyggt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elaajten.
Lyckost

ja jävlar hittade en bild och kameran ser fan skitstor ut!
Stor bild så jag länkar: http://ak-47.smugmug.com/photos/53975706-O-1.jpg

Edit2: Hon kanske inte håller i en 1D.. jag sökte på 1D och då kom den fram men under bilden står det att kameran som TOG bilden av henne var en "Canon (Canon Eos-1d Mark Ii) " så jag antar att fotografen har en 1D men att hon har något annat..eller?

Gissar på en 20D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SteFFoo
Gissar på en 20D

Det är en 20D, sökte på prod.nr:et. Dra åt skogen vad stor den var, hade ju nästan bestämt mig för en sån.

EDIT: Hittade en klockren guide som gav mig väldig insikt, det är en artikel som jämför 20D, 30D, 5D och D200, den riktar sig alltså till det lite högre segmentet, om man får kalla det så.

EDIT2: Missade länken.
http://photo.net/equipment/canon/20D_vs_30D_vs_5D_vs_D200.htm...

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

Det är inte en 1D iaf, eftersom 1D alltid har "fast" batterigrepp.
Den kameran saknar det!

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Musikälskare
Citat:

EOS-1D Mark II N är inget jag hade köpt för gatufotografi. Den är stor, högljödd och drar till sig mycket uppmärksamhet.

5D utan batterigrepp och 35/2 är ett bra val. Litet och smidigt. Folk tror att man är en vanlig fåne med en 350D och kitglugg och bryr sig inte mer sen.

De ju lite den kännslan man vill ha

Nej men 5D med Batterigrepp får de bli minnsan

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elaajten.
så jag antar att fotografen har en 1D men att hon har något annat..eller?

Hon har nog antagligen en 10D/20D med en 24-70/2.8L eller 28-70/2.8L.

Citat:

Jag vill bara göra er uppmärksamma på hur elegant han får in förolämpningen mot er med 350D kit. Snyggt!

Haha. Nån som fattade piken.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Citat:

Haha. Nån som fattade piken.

...och jag som bara drömmer om att skaffa en 350D... :/

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

waaayy! Idag åkte julpyntet fram

Brus 2.3...

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
3dkatten.se

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
...och jag som bara drömmer om att skaffa en 350D... :/

Dude!

Man måste börja nån stanns

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem
Citat:

Dude!

Man måste börja nån stanns

350D är ju trots allt en instegsmodell

Visa signatur

3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Hon har nog antagligen en 10D/20D med en 24-70/2.8L eller 28-70/2.8L....

Varför lyssnar ingen på lilla mig, det är en 20D? =(

Några taskiga bilder, två i softbox och en otrevlig blomma, med störande blixt.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radaradam
[...]

You got mail (egentligen "You got pm", men det låter inte lika fint).

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dInmIn
350D är ju trots allt en instegsmodell

Yep, vore ju skumt om alla som börjat med foto köper en 5D direkt

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem
Citat:

Tror mest det var objektivet som gav dig uppmärksamheten faktiskt.

Jag har en kompis som har en 1Ds Mark II och när jag jämför den med min nyinköpta 5D med batterigrepp så tycker jag inte det skiljer mycket mellan dem storleksmässigt eller viktmässigt. Batterigreppet på 5D sitter som om det vore en del av kameran och om man kallar 5D plastig vet jag inte vad man har för referenser. Det är som att hålla i en solid metallklump, otrolig kvalitetskänsla. Ingen större skillnad mot 1Ds Mark II.

Sen har ju den kameran andra fördelar men i dagsläget kan ju inte se hur någon kan motivera det mycket högre priset för det extra man får. Min kompis säger själv att han skulle valt en 5D om den funnits när han köpte sin 1Ds Mark II.

1D Mark II N är ju en annan historia dock, men det handlar ju om vad man fotar också.

EDIT: Fliker in en bild jag tog på en kollega på kontoret igår. Rätt ur kameran, ingen USM pålagd Ef 50 1.4 @ 2.0

Visa signatur

5D MkII