Fototråd - Vintern 2006/2007

Permalänk
Musikälskare

Så de e där ni sitter och "haxxar"

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen

o

Näe, de leker ju med kameror... seru väll.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Musikälskare

Haha

Ja jag säger då det, Ameri-katter...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem

Blev sådär:

Permalänk
Medlem
Citat:

Hehe, den killen är faktiskt inte programmerare utan support-kille till våra slutanvändare.

Kan ta lite fler bilder nån gång. Men vi ska byta kontor snart så jag väntar till dess!

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExE
Blev sådär:
http://ohnline.net/foto/fo-kol01.jpg

Vid första anblick såg det ut som nån kissade

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Citat:

Yep, vore ju skumt om alla som börjat med foto köper en 5D direkt

Som studerande så ser jag nog 350D som mer än en instegsmodell. Kommer inte har råd med en dyrare kamera på rätt många år. Om jag inte har väldigt tur och får ett vettigt arbete utan krav på högskoleutbildning...

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Som studerande så ser jag nog 350D som mer än en instegsmodell. Kommer inte har råd med en dyrare kamera på rätt många år. Om jag inte har väldigt tur och får ett vettigt arbete utan krav på högskoleutbildning...

Sant, jag jobbat före mina studier, tycker de var ett smartare val

Man är bara ung en gång och tycker denna tiden är perfekt att tjäna lite pengar och göra vad man vill

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
Jag har en kompis som har en 1Ds Mark II...

Jag jämförde min inkörda 1D Mark II N med en sprillans ny 5D. Det kanske inte var riktigt rättvist. Och om jag hade använt en 5D för gatufoto så hade jag lämnat batterigreppet hemma för att dra åt mig mindre uppmärksamhet. 1D Mark II har en väldigt gäll spegelsmäll som drar till sig uppmärksamhet (som visserligen går att dämpa med en Personal Function, men jag irriterar mig lite på den av någon anledning). Dessutom så presterar 5D lägre brus i dåligt ljus.

Bäst funkar det med en rangefinder om man ska fota på gatan.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Citat:

Sant, jag jobbat före mina studier, tycker de var ett smartare val

Man är bara ung en gång och tycker denna tiden är perfekt att tjäna lite pengar och göra vad man vill

Det bygger ju som sagt på att man får ett vettigt jobb. Städare är inte mitt drömjobb direkt. Det är ju klart smartare rent ekonomiskt att utbilda sig först och jobba sen än tvärtom. Så det är inte så värt att ta ett skitjobb för att skjuta upp det hela.

Visa signatur

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Det bygger ju som sagt på att man får ett vettigt jobb. Städare är inte mitt drömjobb direkt. Det är ju klart smartare rent ekonomiskt att utbilda sig först och jobba sen än tvärtom. Så det är inte så värt att ta ett skitjobb för att skjuta upp det hela.

Hmm håller inte alls med där faktiskt

Man ska inte se ner på sådana jobb, bra som fan att ta i lite å komma ut på arbetsmarknaden... Plugga kan man göra i 100 år men att få livserfarenhet är mycket svårare

Nej men man måste plugga också, jag ska

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem

Såg en tapper själ idag, meckade med något vid tunnelbygget, i vattnet!

Fast han fick leka med en jättestor vattenpistol så...

Permalänk
Citat:

Hmm håller inte alls med där faktiskt

Man ska inte se ner på sådana jobb, bra som fan att ta i lite å komma ut på arbetsmarknaden... Plugga kan man göra i 100 år men att få livserfarenhet är mycket svårare

Jag blir för lätt uttråkad för att kunna stå ut med ett yrke som städning, jag skulle spendera mesta tiden på att försöka komma på sätt att slippa göra jobbet genom tekniska lösningar. Livserfarenheten får jag hellre med 25kkr i månaden än med 13kkr...

Jag skulle helst slippa plugga iofs, men i dagens samhälle så är det ett krav för alla yrken som är det minsta intressanta i princip.

Visa signatur

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Jag blir för lätt uttråkad för att kunna stå ut med ett yrke som städning, jag skulle spendera mesta tiden på att försöka komma på sätt att slippa göra jobbet genom tekniska lösningar. Livserfarenheten får jag hellre med 25kkr i månaden än med 13kkr...

Jag skulle helst slippa plugga iofs, men i dagens samhälle så är det ett krav för alla yrken som är det minsta intressanta i princip.

Tur man är annurlunda iaf

Köper hellre en bra kamera nu samt TV etc, å lever skönt än på en studentinkomst

Man kan lätt skjuta studierna 1-2 år för att jobba utan att man blir jätte hindrad, de är min plan hehe

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem

Nån som kan se var jag stog när jag tog den här bilden?

Sen en bild som en del här säkerligen känner igen

Tyvärr lite rörelseoskärpa men det är inte så lätt när bussen kränger till ;).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc

http://img74.imageshack.us/img74/4149/bild116hl2.jpg

Jag gissar... Bakom kameran

Visa signatur

Nikon D70s | 18-70/3.5-4.5G | 70-300/4-5.6G
Stolt medlem i filmteamet Kickass
www.kickassproduktioner.se|http://www.barbapappa.net/billman/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExE
Såg en tapper själ idag, meckade med något vid tunnelbygget, i vattnet!
http://ohnline.net/foto/fo-ff111.jpg

Fast han fick leka med en jättestor vattenpistol så...
http://ohnline.net/foto/fo-ff112.jpg

Haha, gillar dina humoristiska inlägg! Gillar den första bilden, man ser hur kallt det är i vattnet på hur röd/blå han är i ansiktet

Visa signatur

iMac 27" Quad + Canon 20D + EF 17-35/2.8L (säljes) + Konica TC + 28mm/1.8 + Leica M8 KÖPES

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av valley
Haha, gillar dina humoristiska inlägg! Gillar den första bilden, man ser hur kallt det är i vattnet på hur röd/blå han är i ansiktet

He, kul att höra.

Först fattade jag inte att där var någon. När jag tog den andra bilden (som egentligen är tagen först) trodde jag att byggarbetaren stod och undrade vad som var fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Billman
Jag gissar... Bakom kameran

Inte riktigt rätt utan i en hiss! Men bra förslag annars :D.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jobba ett tag med ett "skitjobb" innan man börjar plugga på högskolan tror jag är en utmärkt idé. Såg många under min tid på universitetet som inte riktigt var "mogna" att börja plugga direkt. Det är definitivt en god idé att jobba, ut o resa eller göra lumpen eller liknande.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem
Citat:

Låter nästan som att du förväntar dig 25k i månadslön efter dina studier.:) Vet man precis vad man vill göra då är de klart man kan hoppa på studier, men vet man inte riktigt är de bättre att vänta. (tror jag)

Jag gör precis som Flashen och softar ett år eller 2, knegar och får erfarenhet. Jag har lagt sten nu i ett halvår och tjänat fina pengar, men jag trivdes verkligen inte med själva jobbet. Å andra sidan lärde jag mig mycket praktiskt. och jag kommer nog fortsätta med det nästa säsong också.
Och jag hade råd att köpa en hel del coola prylar, såsom projektor, kamera och ny dator.

Jag är mäktigt intresserad av en 5D också. Men jag känner att det nog får vänta ett tag. Jag är antagligen så sugen på det eftersom att jag inte i alla lägen är nöjd med min 350D. Men den är en klockren instegskamera!

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem

Jag tycker att ni ska köpa varsin begagnad 20D och lägga allt krut på optik och resor istället. Det blir bättre bilder på så vis.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

Passar på att slänga in en bild i nya tråden. Har lite mer men har inte haft tid att fixa alla RAWs, gjorde en snabbfix på tåget till jobbet (stör mig lite på trädet till höger dock):

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon_m
Låter nästan som att du förväntar dig 25k i månadslön efter dina studier.:) Vet man precis vad man vill göra då är de klart man kan hoppa på studier, men vet man inte riktigt är de bättre att vänta. (tror jag)

Jag gör precis som Flashen och softar ett år eller 2, knegar och får erfarenhet. Jag har lagt sten nu i ett halvår och tjänat fina pengar, men jag trivdes verkligen inte med själva jobbet. Å andra sidan lärde jag mig mycket praktiskt. och jag kommer nog fortsätta med det nästa säsong också.
Och jag hade råd att köpa en hel del coola prylar, såsom projektor, kamera och ny dator.

Jag är mäktigt intresserad av en 5D också. Men jag känner att det nog får vänta ett tag. Jag är antagligen så sugen på det eftersom att jag inte i alla lägen är nöjd med min 350D. Men den är en klockren instegskamera!

Kan säga så här att en jag känner pluggade ungefär 5-6 år till maskin-ingenjör men hamnade ändå på samma "skitjobb" som mig där jag jobbade 1 år... Vad jag vet är han kvar

Plugga är inte alltid guld och gröna skogar...

Fick reda på att en jag känner hoppat av juristlinjen efter 1 år på den, 1 år bortkastad tid?

Ja jag bara spekulerar här men, plugga det man verkligen vill eller när man är redo, det är inviduellt så jag försöker inte dömma någon.

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk

Det började gå lite väl offtopic. Men då det var en intressant diskussion tycker jag den är värd att fortsätta i en ny tråd: Plugga eller jobba efter gymnasiet?

Visa signatur

Permalänk

Har hittat den här kameran
CANON EOS-1Ds begagnad för ca 6000:-

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc

http://img74.imageshack.us/img74/4149/bild116hl2.jpg

Sen en bild som en del här säkerligen känner igen

http://img414.imageshack.us/img414/373/bild122001qq2.jpg

Tyvärr lite rörelseoskärpa men det är inte så lätt när bussen kränger till ;).

Ska man känna igen bussen också? B10MA med säfflekaross borde det vara

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oskarthekungen
Har hittat den här kameran
CANON EOS-1Ds begagnad för ca 6000:-

Om den där kameran är i brukligt skick så är det garanterat något väldigt lurt med det. Den bör kosta runt 20 000kr i dagens läge, har inte sett den under 18 000kr. Tror inte på alternativet att säljaren inte vet vad han säljer, den som köper en kamera för 60 000kr bör veta vad han sysslar med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Ska man känna igen bussen också? B10MA med säfflekaross borde det vara

Sorry en MAN är det.

Permalänk
Korsordsguru

En bild på garaget en stund efter solnedgång.

Och en sista höstbild.

Visa signatur