Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
jepp. det var så jag menade :)......Lite OT men ja tycker att dom ska införa läran om hårdvaran i datorerna. i skolan ist för ha det tråkiga power point osv läran:P

läsa om hårdvara är väll ganska "oviktigt" till skillnad mot tex att kunna använda windows och kunna skriva i word... (hör ju till almänbildningen lika mycket som sophantering, syftar på naturkunskapen). "hårdvarakurserna" kommer ju om man vill läsa dom (jag läser teknik och där har vi på datainriktningen lite grundläggande om hårdvaran... dock anser jag att det är lite väl basic...

sedan måste jag ju hålla med om att jag inte fattar hur vissa har råd... jag har serriösa problem att kunna leva på mitt ynka studiebidrag inte blir det allt för mycket över till datorn

Permalänk
Medlem

Överklockning är ganska ointressant ur tävlingssynpunkt eftersom det är den som har mest pengar som vinner. En okunnig skulle kunna läsa om överklockning i en vecka och sedan kunna slå världsrekord. Om en 12åring skulle slå världsrekord skulle jag inte höja på ögonbrynen.

Permalänk

håller helt med Happen, bra skrivet

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk

Jag är 16 år nu och har väl överklockat sen jag köpte min första dator för 4 - 5 år sedan då man fortfarande hade veckopeng så då var överklockning rätt najs.
Hur fan kan ni 13 - 15 åringar ha råd med såna datorer som det står om i era signs

Permalänk

antigen så "Har" dem de datorerna eller så är det rikemansbarn (lols)

men sonic, du undrar hur dessa 13åringar kan ha sina datorer när du själv skrivet att du är 16år och började klocka för 4-5år edan, det var alltså när du var säg 12år, och du skriver at du då hade veckopeng så då var klockning rätt najs. säger du inte lite emot dig själv i det läget?'

Den som spar, han har

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte_Lind
antigen så "Har" dem de datorerna eller så är det rikemansbarn (lols)

men sonic, du undrar hur dessa 13åringar kan ha sina datorer när du själv skrivet att du är 16år och började klocka för 4-5år edan, det var alltså när du var säg 12år, och du skriver at du då hade veckopeng så då var klockning rätt najs. säger du inte lite emot dig själv i det läget?'

Den som spar, han har

Han menar u på att klockning va rätt gött eftersom han inte kunde ha nån jättebra dator då han bara hade veckopeng:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

mm, men i alla fall så säger han ju då emot sig, eftersom det är ju just vad de här ungarna har gjoprt, de har ju klockat.
eller så är det alternative 2 som jag skrev, att de är rikemansbarn som får en väldigt hög "veckopeng"

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk

10 år när jag började överklocka mitt ATI 9250Pci kort men de va för 4år sen.

tänk vilka minnen^^

Permalänk
Medlem

EricRIDDLE har du klockat ditt moderkort till 3 Ghz? som det står i din sign?

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

jag menade mera sparade i ca ett år för att ha råd med en celeron 2,4 / 2,2 inbyggt graffe 256mb ram 20gb hårddisk vilket inte var så bra men gick ju att klocka celeron-prollen till 3,1

Permalänk
Avstängd

Har aldrig fått hålla på med datorer rent praktiskt.
Och jag fyller 16 i år.

Visa signatur

jag är en gräg

Permalänk
Medlem

första gången jag klockad evar faktiskt tidigare idag där jag hittade en bygel på min gamla detor... är 16

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk

Jag är 16 år idag, 17 om 10 månader ^^. Jag har hållit på med datorer så länge jag kan minnas

Kommer ihåg våran första familje dator med windows 95. Satt som fast klistrad framför dxball Men klockning har jag aldrig hållt på med nåvidare. Köpt mig en ny Opteron som jag ska pröva på lite

Sen hade farsan också en bärbar compaq med 90Mhz intel processor Det var grejjer!

Permalänk
Vila i frid

Är 15 och har hållt på med clockning sen jag var 12-13.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Överklockning är ganska ointressant ur tävlingssynpunkt eftersom det är den som har mest pengar som vinner. En okunnig skulle kunna läsa om överklockning i en vecka och sedan kunna slå världsrekord. Om en 12åring skulle slå världsrekord skulle jag inte höja på ögonbrynen.

det märks på dig att inte du vet hur man överklockar.
du kanske har missat nordichardwares smpc också förmodligen där vinnarens rigg i procentuell överklockningen inte kostade mycket alls.

tar vi 3dmark som exempel så krävs det mer än att bara höja frekvensrna också.

läser man på om överklockning förstår man att det inte "bara" är att klocka utan man måste va bra på det.

Permalänk

Fortfarande ointressant dock , klocka gör man för att få mer prestanda that´s it.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk

men om man kollar på innehavarna av världsrekorden i de olika 3dMark:en så är det ju inte billiga delar de leker med.

Nu håller ju vissa på med 8800GTX och en QX6700
Här pratar vi då grafikkort för över 6000kr och processor för 8750kr
sen ska du ha minnen för 2-3000kr, mobo för 3000kr, kör du med vappochil så är det ju runt 5-6000kr, sen vill du kanska ha 2st, en till GFX och en till CPU. Detta än nu ca 31 000kr.

En student har ju knappast råd med det, och en liten 12åring (oftast i allafall, självklart finns det ju undantag) har inte heller råd med denna utrusstning.

sen så JA du måste kunna klocka, och inte bara kunna klocka, du ksa kunna extremklocka dina delar. det tar tid att lära sig! men att lära sig, det kan de lesta om man bara vill, att hosta upp 30 000kr kan inte alla!

jag har läst ganska så mycket om smpc (har funderingar på att ställa upp där möjligen) där har de flera tävlingar, en där det gäller att ha så höra poäng i 3D Mark och så ska du vara en bra klockare och ha dyra delar (alternativt om du är en mycket duktig klockare så finns det möjlighet till sponsring av delar)
och så har de sin tävling där det gäller att klocka så hört procentuellt. senste vinnaren klockade väl en Pentum II:a (eller en celeron kommer inte riktigt ihåg i skrivandets stund) en sådan är inge dyr, det enda som kostar lite är väl kylningem men det behövs oftast ingen superkylning på dessa delar då de inte blir alt för varma.

sådär, nu har jag fått skriva lite och få ur mig det ur kroppen, då ska jag återgå till min film som det är 1 timme och 45 minuter kvar på (kan inte sova så :/ )

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte_Lind

sen så JA du måste kunna klocka, och inte bara kunna klocka, du ksa kunna extremklocka dina delar. det tar tid att lära sig! men att lära sig, det kan de lesta om man bara vill, att hosta upp 30 000kr kan inte alla!

är man student kan man förmodligen inte hosta upp 30k,men då får man gå i skolan tills man får ett jobb.
jobbar man och verkligen går in för att bencha så räcker pengarna ihop.

och sen att dom flästa kan lära sig vet jag inte hur bra det stämmer men i så fall borde väl dom flästa kunna skaffa sig ett jobb o tjäna egna pengar också?
--------------
kanske lite dålig skrivet men jag r lite trött nu =/
overklockning behöve inte heller va dyrt utan det är också kul o klcka om man får ett bra resultat

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
är man student kan man förmodligen inte hosta upp 30k,men då får man gå i skolan tills man får ett jobb.
jobbar man och verkligen går in för att bencha så räcker pengarna ihop.

och sen att dom flästa kan lära sig vet jag inte hur bra det stämmer men i så fall borde väl dom flästa kunna skaffa sig ett jobb o tjäna egna pengar också?

gabriel, gabriel, gabriel. du missar ju hela poängen, det handlade ju om att han itne skulle bry sig utifall en 12åring slogvärldsrekort då det går att lära sig klocka (vilket börjar bli mer och mer populärt, inte bara för att få bättre prestanda uten även för att det är kul.
men för en 12åring så går det hon inte riktigt att hosta upp 30 000kr.

även sen när du har ett jobb så är ju 30 000kr myckey pengar, visst får man ju prioritera vad man anser viktigt i livet, ska man ut med vännerna på krogen eller ska man köpa delar till sin dator?

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

Jag skulle bli mycket förvånad om en tolvåring klarade av att voltmodda ett grafikkort (som är så pass nytt att det inte finns några guider) samt hantera flytande kväve. Benching på toppnivå handlar inte bara om vem som har värst dator. Många har de värsta komponenterna som går att få tag i men saknar kunskaper för att slå världsrekord. Klart att eliten har system för många tiotusentals kronor. Precis som med alla hobbys och sporter så kostar det att ligga på topp!

Maximalt antal poäng i 3Dmark06 är dock inte den enda grenen man kan tävla i. Ta fram det där gamla gf4 mx440 som skräpar i garderoben, voltmodda det, sänk ned radiatorn i en hink med is + salt och sikta på världsrekord med mx440 istället!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mx
Maximalt antal poäng i 3Dmark06 är dock inte den enda grenen man kan tävla i. Ta fram det där gamla gf4 mx440 som skräpar i garderoben, voltmodda det, sänk ned radiatorn i en hink med is + salt och sikta på världsrekord med mx440 istället!

nu när du ändå tar up det om WR i specifika delar, är det någon som ve hur man kan kolla upp i någon lista vad WR:et ligger på på tex. ATi RADEON 9250 AGP? Skulle vara kul att kuna få tar på en sån lista och se om det finns något kul att sattsa på, som flytande kväve på det nyligen namnda kortet eller liknande bara för kul

nej nu ska jag sova, återkommer lite senare i dag, efter min lilla "natt"sömn

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
jepp. det var så jag menade :)......Lite OT men ja tycker att dom ska införa läran om hårdvaran i datorerna. i skolan ist för ha det tråkiga power point osv läran:P

Ehm, okej? Det fick iaf jag läsa när jag gick ettan på gymnsiet? (Vilket borde ha varit runt 2003)

Jag gick natur men även sammarna läste det. Datorkunskap A, 50 p. Ingick även Word, Powerpoint och Excel.

F.ö. är jag 19 nu. Har insett att överklockning inte tillför något i mitt liv. Sysslade med det för 1-2 år sedan men ägnar tiden åt annat nu. När man började med datorer är ju rätt oväsentligt eftersom de flesta här verkar ha börjat när de var små. Själv började jag när far min fick hem sin första laptop som kan ha varit en 486 eller så, med Windows 3.11 och paint

Byggde min första helt egna dator med en 3500+ vid 2004. Nu agerar dock min före detta överklockningsdator med en X2 4200+ och 2 GB överklockningsminne server.

Jag har övergått till laptop som är icke-överklockningsbar. Spelar inte ens spel längre.

Nej, datorer är kul men den tid det tar att stabilitetstesta orkar jag inte med. Kör Folding@Home på alla datorer istället

Ligger 9/484 i Swec för närvarande på 88625.

Mitt inlägg får väl avslutas med lite propaganda:

Bidra med CPU-kraft till något bra, hjälp mänskligheten!
Folding@Home, http://folding.stanford.edu/

PS.

För er som inte förstår hur "kidsens" ekonomi går ihop. Ni vet att alla betalar inte för sina grejer helt själva? Ville bara ge den upplysningen. Det FINNS faktiskt föräldrar som betalar för sina barns datorer. Tro det eller ej. Sen lägger jag inte in någon värdering om det är bra eller inte, men det är högst troligt att det är så "kidsen" (för att citera er) har råd med 8800GTS (eller vad det nu heter) och C2D. Andra jobbar, så är det bara.

DS.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Avstängd

Bortskämda snorungar.

Visa signatur

jag är en gräg

Permalänk
Avstängd

Min första överklocks dator är den i sign. Jag är 15 och hade inte råd med allt på en o samma gång. Började med grafikkortet, senare nätagget och sist mobo/cpu/minnen.
Nu är moderkortet sönder

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Ähh fan va unga alla ska va då, jag är 25 och min första burk jag lekte med var en 8088:a på 4.77mhz - där fanns ingen klockningspotential på den inte :P, som jag senare körde min första BBS på och rita ascii bilder. Detta va långt innan 3D och internet killar och tjejer

Jag är iaf inte oskuld liten fjortis men hade varit roligare om pappa va rik

Bara nu när jag byggde en ny burk med C2D tekniken jag har blivit lite nördig igen.

*knäcker en öl*

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
bara att FTW i MC sammanhang (Hells angels och grabbarna) betyder Fuck The World.

Välkänd i discovery channels djurprogram, Four Ton Whale

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem

Jag läser ett IT program, vad det nu heter.
Har haft:
Datasystem1 & håller nu på med 2
Inlärning och uppstart av datasystem - nu
operativsystem - skall ha
windows hantering - har haft.
+ marknadsförings skit osv. och powerpoint..

Obs bor i Finland- så här heter yrket Datanom Jag är 16 fyller 17 om 4 månader.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Jag klockade redan i morsans mage, däför jag kom ut snabbare än er i "bänktestet"

^^

Visa signatur
Permalänk

Jag heter Sonic (Real name) och är 15år, ska gå Natur sen hade jag tänkt.

Jag byggde min första dator när jag var 8, har benchat sedan jag var 11 och överklockat sedan jag var 14. Dock mycket tweaking därimellan.

Jag skulle inte ha något emot att få snacka med överklockare/benchare/datorbyggare i min ålder på MSN.

Sonic_Lundgren@hotmail.com så ses vi där!

/Sonic

Permalänk

Sonic: okej? emm alltså det här är ett forum, just här diskuteras kylning och överklockning. detta är alltså inte någon kontakt annons sajt som du verkar tro attt det är.

sorry men kunde inte hålla mig
men liksom du skrev 7 rader och 2st var OnT så det är typ 28%
och alltså 72% som var helt off.

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G