Permalänk

bamse graffe :P

http://www.blocket.se/vi/10634008.htm?ca=21_s

rätt stort graffe för att vara en tidigversion av dvi ..
finns det någon som sitter på mer specs?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

wildcat korten har alltid vart stora vad jag vet. oftast dubbla GPU:er och mycketm inne och fet minnesbanbred. Men dom görs inge lägre vitt jag vet å dyra som satan.

Det där har nog säkert suttit i en alpha, sun eller annan dyr maskin. jag har en nästan lika dan festesskena bak som det krotet på grafikkortet som satt i min digital alpha maskin.
Kortet ser ut å ha stöd för både halv och fullägds PCI. Hade nog fugnerat satans nice i min Alpha maskin då den har 2st fullägds tänkta för just sådana kort

Här är mitt kort. Är nån hybrid mellan en 2D och en 3D GPU typ.
Kortet nederst på bild.
http://1701-enterprise.no-ip.org/patrik/alpha/alpha_raid5_1.j...

Permalänk
Medlem

det gamla kortet kan ha följande spec
http://reviews.cnet.com/3Dlabs_Wildcat_II_5110_graphics_adapt...

jag har också ett liknande från Intergraph
(från en gammal DIGITAL PWS med dual pentium pro 200mhz och 512Mb ram)

en bild (notera dubbla PCI)

fästet i bakänden är till för att stödja kortet i den änden för det blir väldigt vingligt om man bara monterar dem i en eller två kortplatser och det fästs med en skruv eller 2

spec
RealiZm 1.3, 16MB, Dual Full length PCI video card
DB-15 Out, DB-15 In
(bestyckas med SDRAM minnen för texturminne)

Supports 4:3 aspect ratio upto: 1280x1024 resolution at 32Bit True Color
Supports 16:9 (Wide Screen) aspect ratio upto: 1520x856 resolution at 32Bit True Color

640x480 1280x800
800x600 1280x960
856x480 1280x1024
1024x768 1360x766
1152x864 1440x900
1280x720 1520x856
(32bit)

kul kort som jag kört i flera år...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Kort till Macar back in the good old days... 1990

Är skapad för en enda upplösning. 1152x870. Har 3st dacar, en för vardera färg(RGB), körs i 90-99MHz. Rejält med minne, 8MB tror jag. Detta är alltså från 1990. Ett kort som kostade runt 100.000kr. Skapad för en viss typ utav skärm för ungefär samma pris och ska sitta i en Quadra 950. En maskin för runt 70.000kr.

Fick inte igång det när jag testade senast, hade bara drivare för Mac OS 7.1 men hade inget Mac OS äldre än 7.6 liggandes.

Permalänk

luskade reda på några till
vad jag har hört så är dessa gjorda för rent caddande och kostade ca 120K stycket

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

-=FULLMOON=-

det nedre kortet är samma som jag har - Intergraph

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ohh, jag som har en fin Intergraph-burk liggandes

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
http://pici.se/pictures/38DeUv.jpg

luskade reda på några till
vad jag har hört så är dessa gjorda för rent caddande och kostade ca 120K stycket

Det nedersta är smam som ajg har liggandes. 120K nya? när vart det? Min burk som mitt satt i var byggd vecka 1 år 1999.
Ganska värdelösa kort i dagslget även för enkel 2D grafikk då det i princip är hopplöst å få tag i drivisar annat än te digital ture64 unix å så vad jag vet.

Det har ju en gpu för textläge å så och en för mer avancerad 2D/3D men utna vettiga drivers så luskör dne på cirius logich chipet med typ 512K ram.

Permalänk
Medlem

pa1983

mitt satt i en digital PWS 200 (dual pentium pro 200 MHZ)

körde mycket NT4 och sedan även W2k på den med goda resultat - men det beror på att jag har drivarna liggandes till bägge OS

vill du ha dem så kan du skicka ett PM eller skriva i tråden

Visa signatur

Permalänk

ååh fan! dethär viste inte jag!

Min polare har en burk med massor av feta stora graffekort, 4 stycken sånadär ungefär sitter i den, jag ska kollaupp vad dom heter.

Värsta kult grejjen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
pa1983

körde mycket NT4 och sedan även W2k på den med goda resultat - men det beror på att jag har drivarna liggandes till bägge OS

Ne jag kör min som raid5 server nu och jag har ersat mitt med ett Matrox G450 kort.
Men tack ändå.

tar ändå för stor plats för att jag ska kunna ha det i därför jag bytte ut det. Passar bara i 64bit fullägdsplatserna i min alpha annars får det inte plats å stöd där bak och jag har okuperat dom med 2st PCI-X kort nu.

Permalänk
Citat:

pa1983

jag kan gärna ta emot kortet om de skulle vara så

skulle lätt bygga ihop en burk med het gammal hårdvara

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

jag kan gärna ta emot kortet om de skulle vara så

skulle lätt bygga ihop en burk med het gammal hårdvara

HAHA - jag menade drivrutinerna - inte graffakortet

så tokigt det kan bli...

de coolaste graffakorten jag har sitter trots allt här:

i mina SGI 320 http://undcon.com/sgi/
man tilldelar grafikminne från internminnet och jag har fn 512Mb för OS och 512 till grafiken

Visa signatur

Permalänk
Citat:

så tokigt det kan bli...

http://undcon.com/sgi/pics/tn_img_6757.jpg

man tilldelar grafikminne från internminnet och jag har fn 512Mb för OS och 512 till grafiken

förstod det nästan när man väl lusläser det
dock var hittar ni all sådan här skön hårdvara?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

förstod det nästan när man väl lusläser det
dock var hittar ni all sådan här skön hårdvara?

får kolla privatanonser på deverse aktionsidor och sånt. Några kilalr i göteborg hade köpt upp ett 60 tal alpha maskiner så ajg köpte en plus extra disk å mer minne av dom. Går osm filserver numera.

Lite bilder på min alpha maskin.

Burken är upphotad från orginal 256Mb ram till 768mb och kör en form av dualchanel fast med PC100 ECC/REG sedan är den upphotad med ett matrox G450 grafikkort. Vad jag läst så såldes alpha maskineran även med matrox kort dock något äldre modeler men en sån här maskin ska inte ha nåt PCI nvidia eller ATI kort då det är alldeles för Mö buget PC över det
Sedna är den upphotad med Gbit PCI-X kort och PCI-X sata2 kort med NCQ/TCQ och hotplug stöd. Den har inte nån PCI-X klassad buss men fysiskt så had en fullgäds PCI platser (2st) och dom är 64bit som PCI-X dock går dom i 33Mhz. PCI-X börjar på 66Mhz vitt jag vet men PCI-X är lika mö PCI buss som i en vanlig PC: En vanlig PC kör igäntligen bara en bantad PCI buss på 32bit som är halvlägds å nerklockad för det är billigare å enklare att konstruera.

Sedan kör den 3st 320Gb sata diskar i en hot-swap bay och sata krotet klarar hot-swap i linux så det går fint å rycka dom under drift.

Systemdisk är också uppgraderad från orginal 4Gb 7200rpm SCSi till 73Gb 10000rpm scsi främst för lägre ljudnivå men också för att diskar slits med åldern så var dags å pansionera dom andra som hade 8 år på nacken.

processorn är en digital alpha EV56 med 16kb L1 cache, 96Kb L2 cahce och externt 4mb L3 ache och dne går på 500mhz och klarar 4 instrucktioner pär klockykel (IPC på 4) maximalt. Saknar dokc out of order execution, och dom två FPU enheterna är inte lika dana utan dom kompleterar varan och klarar inte alla typer av beräknigar var men i hop kan dom göra allt så bra optimerad kod så kan dom arbeta med det dom är bäst på sanbbt. Superpi gör den sanbbare än en Duron 800mzh eller Pentium 3 1000mhz under linux eller annat unix system.
å det med lite drygt 9 miljoner transistorer. Slukar ungifär en 54W som en äldre P4 willjamet och har en HIS med 2st bultar pålödda som hela kylaren är bulltad i med två muttrar. Så inga satans klips här inte En 80mm fläkt kylare processorn genom att dra luft från fronten å blåsa över flänsen. Döfrö sysn inte kylaren eller processorn lägst uppe i fronten bara duckten.

Permalänk
Citat:

så tokigt det kan bli...

http://undcon.com/sgi/pics/tn_img_6757.jpg

Läste på din sida att du letade efter två matchade P3 1GHz med 100MHz FSB, finns de verkligen med 100MHz FSB? Hade för mig att de snabbare P3:orna enbart såldes med 133MHz, men kan ha fel.

Hur som helst har jag två matchade P3 1GHz liggandes på en hylla oanvända, dock är det 133MHz FSB på dem.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Läste på din sida att du letade efter två matchade P3 1GHz med 100MHz FSB, finns de verkligen med 100MHz FSB? Hade för mig att de snabbare P3:orna enbart såldes med 133MHz, men kan ha fel.

Hur som helst har jag två matchade P3 1GHz liggandes på en hylla oanvända, dock är det 133MHz FSB på dem.

De med 100MHZ FSB är sällsynta och kostar ofta skjortan på Ebay

tyvärr så måste det vara 100MHZ då de gamla SGI:erna inte klarar 133

ett alternativ är at köra med SLOTKET adapters också...

mitt nyaste förvärv står i källaren och väntar på ett par delar
(blir kanske upphottad också)

(Octane2)

jag kan troligen få ett par Octane till (den första gröna modellen)

EDIT

hittade en gammmal auktion på ebay med Intergraph-kortet ovan - det gick för 49.95 dollar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kan inte använda slot 1 adapter eventuelt 2st moddade för ualatin och köra tualatin celeron eller pentium 3 processorer? Många gammla intel BX moderkort med 100Mhz fsb som var aavseda för endast pentium 2 klarade av celeron tualatin fast dm identifierades softast som pentium 2 på 1Ghz eller vad man nu har för model.

Celeron tualatin ligger på 100Mhz fsb. har en 1.2Ghz själv.

Permalänk
Medlem

japp - tror 1.2 är det snabbaste att köra - men vad jag sett på nätet är det endast med en processor

jag har inte sett någon köra med 2 Slotket adapters och 2 socket 370 processorer,,, kan vara värt ett försök om jag hittar 2 likadana adapters ? behövs det tro? för jag har en gammal sort liggandes...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

japp - tror 1.2 är det snabbaste att köra - men vad jag sett på nätet är det endast med en processor

jag har inte sett någon köra med 2 Slotket adapters och 2 socket 370 processorer,,, kan vara värt ett försök om jag hittar 2 likadana adapters ? behövs det tro? för jag har en gammal sort liggandes...

Lika behöver dom nog inte vara så länge dom uppfyller kraven. matar processorerna med samma spänning etc och båa klarar tualatins annars fins det howtos för hur man konverterar dom. Minvar konverterad (såg ut som satan lödningarna) men fjorde i årdning den igen för å köa en P3 866mhz i den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad e det för modell på dom slot1 ? har en dual P3 450mhz som rullar.. vore ju fett om man kunna slänga i 2st 1 ghz istället=)

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-birds
Vad e det för modell på dom slot1 ? har en dual P3 450mhz som rullar.. vore ju fett om man kunna slänga i 2st 1 ghz istället=)

Nope, det är FCPGA. Men det finns ju adaptrar så du sätter FCPGA-processorn på och sedan trycker du ner den i sloten. Vet dock inte hur bra de fungerar däremot, hur det blir med busshastigheter osv.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Nope, det är FCPGA. Men det finns ju adaptrar så du sätter FCPGA-processorn på och sedan trycker du ner den i sloten. Vet dock inte hur bra de fungerar däremot, hur det blir med busshastigheter osv.

ok det va synd har alldrig testat det jag heller så jag har ingen koll på hur det funkar.

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk

vill ha faktorn är ju genom taket. tänk att kunna sätta i mer minne i ett graffe när man vill. synd att ´dom inte gör så längre.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk

Jag har haft ett moderkort med Intel Chipset 440BX och slot1 http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_... i den hade jag en P2 450 men jag lyckades senare fåtag på en 370GU Tualatin CPU upgrade adaptor och en Intel Celron Tulatin s370 FCPGA 1,3Ghz/133FSB. efter det Var min dator aldrig mer sig lik, för den gick som en j**la ultimat gaming maskin, MAN KUNDE SPELA WOW PÅ DEN!! och ganska tunga spel, typ GTA3, GTA VC och sist men inte minst HL2!!! (på sämsta grafigen).

En adapter och en Celron Tulatin skulle göra susen i varenda Slot1 moderkort! Stabilt som satan ska ni veta, men ochså varmt som satan så man får setill att kyla prollen, kondensatorer och andra komponenter runtomkring ganska ordentligt.

Det Är förbaskat enkelt att klockaupp den i sisådär 2,8Ghz tror jag, jag klockade upp min i 1,8Ghz (vågade inte mer) utan ett minsta stabilitetsbroblem och minnerna gick som alldrig förr! (utan några moddar på moderkortet) men det blev förbaskat varmt ska ni veta, jag mätte tempraturen upp till 68c engång

Den snabbaste Celron Tulatin som finns är på 1,4Ghz/133Mhz om man vill ha en med 100Mhz FSB så finns den snabbaste på 1,3GHz.

Här kan du köpa en adapter och kanske en Intel Celron Tulatin!: http://www.upgradeware.com/english/product/370gu/370gu.htm

Här kan du köpa Intel Celron Tulatin 1,2Ghz/100MhzFSb: http://www.dataparadiset.com/default.asp?pid=41076
Dom har även endel andra äldre processorer såsom AMD-k6, Intel Pentium 2/3.

Ialafall, engån när jag meckat lite med fläktarna så glömde jag att koppla in dom så hela skiten gick åt helvete. Här kan ni läsa min "krönika" om det: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Jag saknar verkligen prylarna, allting gick pajj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Jag har haft ett moderkort med Intel Chipset 440BX och slot1 http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_... i den hade jag en P2 450 men jag lyckades senare fåtag på en 370GU Tualatin CPU upgrade adaptor och en Intel Celron Tulatin s370 FCPGA 1,3Ghz/133FSB. efter det Var min dator aldrig mer sig lik, för den gick som en j**la ultimat gaming maskin, MAN KUNDE SPELA WOW PÅ DEN!! och ganska tunga spel, typ GTA3, GTA VC och sist men inte minst HL2!!! (på sämsta grafigen).

En adapter och en Celron Tulatin skulle göra susen i varenda Slot1 moderkort! Stabilt som satan ska ni veta, men ochså varmt som satan så man får setill att kyla prollen, kondensatorer och andra komponenter runtomkring ganska ordentligt.

Det Är förbaskat enkelt att klockaupp den i sisådär 2,8Ghz tror jag, jag klockade upp min i 1,8Ghz (vågade inte mer) utan ett minsta stabilitetsbroblem och minnerna gick som alldrig förr! (utan några moddar på moderkortet) men det blev förbaskat varmt ska ni veta, jag mätte tempraturen upp till 68c engång

Den snabbaste Celron Tulatin som finns är på 1,4Ghz/133Mhz om man vill ha en med 100Mhz FSB så finns den snabbaste på 1,3GHz.

Här kan du köpa en adapter och kanske en Intel Celron Tulatin!: http://www.upgradeware.com/english/product/370gu/370gu.htm

Här kan du köpa Intel Celron Tulatin 1,2Ghz/100MhzFSb: http://www.dataparadiset.com/default.asp?pid=41076
Dom har även endel andra äldre processorer såsom AMD-k6, Intel Pentium 2/3.

Ialafall, engån när jag meckat lite med fläktarna så glömde jag att koppla in dom så hela skiten gick åt helvete. Här kan ni läsa min "krönika" om det: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Jag saknar verkligen prylarna, allting gick pajj

Celeron tualatin klockar inte mycket över 1.6Ghz prime95 stabilt i 24h. Vet av egen erfarenhet. Går enkelt att höja spännigen genom att sluta samma vissa pinnar på socklen. Körde typ 1.65V och prime 95 stabil var den i 1.4Ghz. 1.42Ghz eller mer så gick det inte. Dom har 100Mhz fsb och körde moderkrot som klarar 133Mhz och PC133 så var knapapst problemet.

1.6Ghz går med myclet Vcore men där är gränsen ungifär. 1.5Ghz är det högsta släppta vad ajg vet å det var pentium 3 tualatin.

Varma vet jagi nte om dom blir. min kör jag i socket 370 moderkort designat för ualatin och den dra r ca 20W och överklockad lite mer så köart men körde med en sketen 60x60x40mm alu kylare ohc delta 60 på 5V. Deltan var det ända jaag hittade i 60mm väg å den kylaren hemma men för å labba lite så låter den itn e mö på 5V.