Ska bygga ny speldator, behöver era åsikter...

Permalänk
Medlem

Ska bygga ny speldator, behöver era åsikter...

Hej,

Jag ska bygga ihop en ny dator och vill gärna höra era åsikter då ni säkert har mycket mer erfarenhet än mig! Vad jag siktar på är en relativ snabb speldator som det kan byggas vidare på lite längra fram, kanske mer minne eller köra 2 grafikkort i SLI, osv.

Här är vad jag har valt ut än så länge:

CPU:
1. Intel Core 2 Duo E6300
2. Intel Core 2 Duo E6600

Moderkort:
1. Asus Commando
2. Asus P5N32-E SLI

Minnen:
1. Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x1GB

Grafikkort:
1. Palit GeForce 8800GTX Dual-DVI 768MB

Chassi:
1. Antec P180B (Svart)

Nätagg:
1. Corsair CMPSU-620HXEU 620W
2. Cooltek CT600BHE12CF 600W

Monitor:
1. Samsung Syncmaster 226BW
2. Asus MW221U

Kylare:
1. Sunbeam Tuniq Tower 120
2. Thermalright Ultra-120
3. Scythe Infinity

Hårddisk:
1. Western Digital Raptor 74GB x 2 (Raid 0)

Jag skulle gärna vilja ha era åsikter om alla delar, men de delar som jag är lite osäkra på är moderkortet och grafikkortet. Angående grafikkortet, jag jämförde de olika 8800GTS OC-modellerna och de verkar vara trimmade från 500 MHz till 550-580MHz, därför tyckte jag Inno3D's 570 MHz var mest prisvärt.

Edit: Glömde nämna att jag kommer att överklocka. Så behöver nog en bra CPU fläkt också.

Edit2: Uppdaterade listan, från 8800GTS till GTX och bytte moderkort från PLUS till vanlig.

Edit3: Uppdaterade listan med två kylare.

Edit4: Efter lite undersökning verkar Sunbeam Tuniq Tower 120 vara den lite bättre fläkten.

Edit5: Funderar på att köra RAID 0, 2 x Raptor diskar.

Permalänk
Medlem

hej! enligt mina åsikter tycker jag att du valt helt rätt grejor. (Det finns bättre) men detta är verkligen bra.. Eftersom processorn på kan utnyttjas på fulll effect och du kommer märka klara skillnader. DVs med dina ramminnen på 800mhz och grafikkortet kommer du kunna köra på många spel med resolution 1280*1024 då processor oxo sätter igågn att arbeta tillsammans med de två komponenterna. Mycket bra utval av moderkort efersom nforce 680 har fått bra betyg samt chipset 975x.. Mycket bra. En fråga bara , kommer du använda 3e pci-e platsen:P....

Permalänk
Medlem

En bra CPU fläkt; Thermalright ultra 120/ extreme: http://www.anandtech.com/casecooling/showdoc.aspx?i=2943

Om du ska klocka kan du kanske lika gärna ta en lite billigare processor och köpa bättre minnen?

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk
Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Re: Ska bygga ny speldator, behöver era åsikter...

men du sparar en hel del på att inte köpa det där moderkortet.
Utan
p5b(ej sli) som ligger runt 1300kr och Core2 duo som man får tag på för runt 1600kr
den prollen klockar och får bättre eller lika resultat klockad än 6600 om du läser sweclockers test

sli är ju väldigt overkill om du tänkt köpa ett graffa till fram över. men visst har man fet plånbok:) å givetvis ger de ju trevlig fps i höga skärmupplösningar. men de förutsätter ju för det mästa att man också som du valt att man kör med en crt skärm som mig SONY Multiscan20se(fick den för 100 kr på kretslopsvärkstan kommer från komun kontoret:P.
kommer nog alldrig köpa platskärm. skulle vara för att det tar mindre plats men unck med pixel fördröjningar mellan ljust och svart.
där talar vi inte 4ms utan 1 cekund men de tlar gärna inte försäljare och platskärms tillvärkare om.

Själv har jag saker jag ska hämta på posten på tisdag
asus p5b
core2duo 6300 asus ati1950 pro256megabyte och ett ddr2 512 minne till att börja med. Fick det för 5500kr på www.alina.se dem har butik i enköping uppsala
och 3-4 städer till se på deras hemsida dem ligger välldigt bra i priserna . ok vissa sker dyrare än andra men så e de ju på price runner. helt otroligt hur priserna skiftar. men de beror ju på när dem själva köpt in grejjorna

Jag ska bygga ihop en ny dator och vill gärna höra era åsikter då ni säkert har mycket mer erfarenhet än mig! Vad jag siktar på är en relativ snabb speldator som det kan byggas vidare på lite längra fram, kanske mer minne eller köra 2 grafikkort i SLI, osv.

Här är vad jag har valt ut än så länge:

- CPU: Intel Core 2 Duo E6600 2,4GHz Box
- Moderkort: Asus P5N32-E SLI Plus
- Minnen: Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x1GB
- Grafikkort: Inno3D GeForce 8800GTS Overclock Dual-DVI 320MB (OC till 570 MHz)
- Chassi: Antec P180B (Svart)
- Nätagg: Cooltek CT600BHE12CF 600W
- Monitor: Samsung Syncmaster 226BW
- Hårddisk: Western Digital Raptor 74GB

Jag skulle gärna vilja ha era åsikter om alla delar, men de delar som jag är lite osäkra på är moderkortet och grafikkortet. Angående grafikkortet, jag jämförde de olika 8800GTS OC-modellerna och de verkar vara trimmade från 500 MHz till 550-580MHz, därför tyckte jag Inno3D's 570 MHz var mest prisvärt.

Edit: Glömde nämna att jag kommer att överklocka. Så behöver nog en bra CPU fläkt också. [/B][/QUOTE]

Visa signatur

64 X2 7750be @ 3.61ghz 6gig ddr2/kingston DDR2 800mhz
asus radeon eah 4850 512Mram
Asus m3n-h/hdmi socket a kylare på nordbryggan

Permalänk

rekomendera att du köper Asus P5N32-E SLI inte Asus P5N32-E SLI Plus
den jag säger har nForce-680i den du ska köpa har bara Nforce 590i

har jag inte rätt att det kanske är bättre att köpa lite nyare nForce-680i

eller vad tycker ni andra??

kanske har fel vad är det för skilnad mellan
Asus P5N32-E SLI Plus och Asus P5N32-E SLI???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av supergamer
rekomendera att du köper Asus P5N32-E SLI inte Asus P5N32-E SLI Plus
den jag säger har nForce-680i den du ska köpa har bara Nforce 590i

har jag inte rätt att det kanske är bättre att köpa lite nyare nForce-680i

eller vad tycker ni andra??

kanske har fel vad är det för skilnad mellan
Asus P5N32-E SLI Plus och Asus P5N32-E SLI???

Har för mig att det inte är så stor skillnad som man tror, kommer inte ihåg vart jag läste det dock, tyvärr.

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk
Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rolfart
hej! enligt mina åsikter tycker jag att du valt helt rätt grejor. (Det finns bättre) men detta är verkligen bra.. Eftersom processorn på kan utnyttjas på fulll effect och du kommer märka klara skillnader. DVs med dina ramminnen på 800mhz och grafikkortet kommer du kunna köra på många spel med resolution 1280*1024 då processor oxo sätter igågn att arbeta tillsammans med de två komponenterna. Mycket bra utval av moderkort efersom nforce 680 har fått bra betyg samt chipset 975x.. Mycket bra. En fråga bara , kommer du använda 3e pci-e platsen:P....

Det blir ju en 22" WS skärm så jag kommer att vilja köra 1680x1050.

Hehe, tror inte jag kommer att använda den i dagsläget iaf Man vet aldrig vad som händer om någon månad.

Permalänk
Medlem

precis som jag tänkte då:p hahahah! vad ska man använda den sista till, framtiden kanske bjuder den pci-e platsen ngt gott

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MDA
En bra CPU fläkt; Thermalright ultra 120/ extreme: http://www.anandtech.com/casecooling/showdoc.aspx?i=2943

Om du ska klocka kan du kanske lika gärna ta en lite billigare processor och köpa bättre minnen?

Den var fin! Var hittar man den då och vad kostar den? Kunde inte hitta den på prisjakt.nu.

Jag trodde de minnena var riktigt bra, vad föreslår du?

Permalänk
Medlem

Minnerna är suveräna! jag ger dem + betyg för deras sammarbete. jag fixade detta moderkort via GNT via företag så jag fick ut den billigare. Dock är du vanlig privat kosument och priset överstiger 1600 kr för kortet.

MVH.

P.s vilket syfte har du när det gäller köpandet? SPEL? program?

Permalänk
Medlem

tjompa37

Hmm, ja kanske får bli en billigare CPU som man trimmar upp ist. Vilken föreslår ni, E6300 eller?

supergamer

Enligt Asus sida har Plus versionen nForce 650 och vanliga nForce 680. Skumt att Plus versionen har äldre/sämre chipset!?

rolfart

Jag jobbar som webbmaster/webbdesigner så det blir väl lite photoshop men som jag skrev inledningsvis ska detta bli en speldator. Just nu spelar jag mest WoW, men testar gärna lite annat nyare spel också.

Permalänk
Medlem

Då föreslår jag snabba minnen som tidigare nämnt och en klockvänlig processor. Vid en billig utväg skulle jag utan tvekan välja e6300 då den visat fin fina prestationer som fått amd att tappa hakan. Men om det är vid spelsyfte är grafikkortet nr 1 . därefter Ram. Processorerna märker man skillnad inom programvaror, dock inga stora i spel, eftersom det finns vissa spel som inte vill köra dual core.

så grafikkortet är viktigast för ditt syfte
Ram 2a

Kom gärna med mer funderingar

MVH

Permalänk
Medlem

Ja, det blir nog en 8800GTX och Corsair minnena jag nämnde tidigare om ingen har bättre förslag som inte kostar för mycket. Det som oroar mig då är isf om inte E6300 blir flaskhals för 8800 GTX, dock är den ganska billig så man kan alltid uppgradera om någon månad när DX10 speler börja se dagens ljus.

Permalänk
Medlem

Har du kollat på EVGA 680i-moderkortet?
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=327567

Nätagg skulle jag nog rekommendera Corsair HX620W.

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Tack, båda har hamnat i min lista, ska se vad jag kan få för priser.

Angående kylare, vad tycker ni om Scythe Infinity och Thermalright Ultra-120? Vet någon om båda får plats i lådan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prez
Tack, båda har hamnat i min lista, ska se vad jag kan få för priser.

Angående kylare, vad tycker ni om Scythe Infinity och Thermalright Ultra-120? Vet någon om båda får plats i lådan?

Har själv som du kanske ser ett p180 med en infinity, min temp sticker inte över 35 i idle.

Dock tror jag Ultran är snäppet vassare.

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk
Medlem

Så mycket vassare är den inte (en halv grad med ADDA-fläkt). Dessutom är Scythe Inifinitys fläkt riktigt bra och tyst, så man behöver inte kosta på en extra fläkt till den.

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=591&page=10

/xJom

Edit: Sunbeam Tuniq Tower 120 är dock snäppet vassare än Scythe Infinity vid riktigt höga överklockningar. Infinityn kan kräva en extra fläkt då.
http://www.anandtech.com/casecooling/showdoc.aspx?i=2937&p=5

Visa signatur

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Tack, har läst lite om det nu, Tuniq Tower verkar vara lite bättre. Plus att man får en liten ratt (fläkt kontroller) man kan trycka in där bak på datorn och styra fläkten med

Se bild här

Vad tycker ni om moderkortet? Om man jämför Asus P5N32-E SLI mot EVGA nForce 680i SLI ?

.

Permalänk
Medlem

Här hittade jag en gedigen jämförelse mellan de två (och även P5B-E PLUS, som är en favorit utan SLI).
http://www.computerbase.de/artikel/hardware/mainboards/2007/t...

Dom är bra på lite olika saker verkar det som. Dock så har jag sett bättre överklockningsresultat med EVGA-mobot än det som redovisas i den där artikeln.

Asus har ju dessutom nu fått till ett riktigt bra BIOS till P5N32-E SLI, men jag har inte luskat ut än om den stöder QX6700 fullt ut. Någon annan som vet?

/xJom

EDIT: Skillnaderna som finns är ju inte direkt enorma, förutom värmen på chipsetet hos EVGA, som gör mig lite, lite oroad förståss...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack, har läst lite om det nu, Tuniq Tower verkar vara lite bättre. Plus att man får en liten ratt (fläkt kontroller) man kan trycka in där bak på datorn och styra fläkten med

Se bild här

Vad tycker ni om moderkortet? Om man jämför Asus P5N32-E SLI mot EVGA nForce 680i SLI ?

.

Vad jag har läst är Thermalrights faktiskt liiite bättre, och är inte alls lika stor så..jag själv hade tagit ultran utan tvekan.

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk
Medlem

Ok, vi pratar tiondelsgrader här, men mer intressant är att det faktiskt finns en förbättrad variant av TR Ultra-120, som heter TR Ultra-120 PLUS, som är bättre, och klarar av ännu högre överklockar.

Eller vad sägs om en "dubbelmacka"?

http://www.thermalright.com/a_page/main_product_ifx14.htm

/xJom

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör nog med Tuniq Tower 120 ändå, man får fläkt och fläktkontroller med på köpet så slipper man fixa allt separat, och om den inte är bäst så är den bland de allra bästa iaf.

Har uppdaterat min lista lite...

PS. Hur är RAID funktionen i de nämnda moderkorten? Funderar på att köra 2 raptor diskar som RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jodå, dom stöder RAID 0/RAID 1/RAID 0+1/RAID 5.

Det blir en väldans fart med två Raptor i RAID 0.
http://www.hardwarezone.com/articles/view.php?id=690&cid=10&p...

/xJom

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men är det bra raid kontroller i de? kan man jämföra de med att man köper separat RAID kontrollerkort?

Permalänk
Medlem

Då undrar jag varför du ska köra 2 raptors i raid0 när 2st 250gb helt vanliga diskar går ungefär lika fort?

Fördelen med raptor är ju dess låga söktid, som du tyvärr förlorar med raid0..

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MDA
Då undrar jag varför du ska köra 2 raptors i raid0 när 2st 250gb helt vanliga diskar går ungefär lika fort?

Fördelen med raptor är ju dess låga söktid, som du tyvärr förlorar med raid0..

Jo, för att jag har redan en raptor idag, tänkte komplettera med en till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, för att jag har redan en raptor idag, tänkte komplettera med en till.

Så du bryr dig inte om access tiderna, som är fördelen med raptorn?

Massa OT nu..:)

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011