Olja + Kylagg + Heatpipes = Ultimat kylning?

Permalänk
Medlem

Hydralolja är inte ett dugg tjock. Den är rinnig som bara den! Var försiktig med lack och sådant bara, eftersom den förstör en hel del.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZoWio
Destilerat vatten leder inte elektricitet.

Vattnets autoprotolys:

H20 + H20 <-> H30+ + OH-

Visst är det en oerhört liten del joner i jämvikten, men de finns och de leder ström. Så destilerat eller inte, eftersom vattnet reagerar med "sig själv" kommer det att leda ström om en mycket lite.

Gör du det inte bara extra svårt om du ska ha datorn nedsänkt i olja och grejer? Du kommer behöva cirkulera oljan också så den inte bara ligger still och värms. Det känns som ett slutet system skulle vara mycket effektivare. Väntar med spänning på hur det skall gå iaf.

Lycka till!

Ps. ni får överleva utan de söta nedsänkta 2orna i formeln.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZoWio
Destilerat vatten leder inte elektricitet.

du menar avjoniserat. dock så börjar vattnet leda efter ett tag då de kommer joner i vattnet

Permalänk

suck. MUPP! Dålig ide. helt meningslöst och dessutom oefektivt. om det vore en bra ide så skulle nog proffesorerna som sitter och designar kylning kommit på det. Aja

Det finns ju några grundregler. tex att man inte kan kyla nått kallare än luftens tempratur om man inte använder köldmedie eller nåt annat som separerar kylan och värmen. dock kommer detta i ett slutet utrymme höjja medeltempen i rummet och försämra verkningsgraden. eller att man måste ha god cirkulation för att få bort värmen vilket man aldrig får i ett bad efter som värmen leder vidare och höjer medeltempraturen. det bästa då är att ha ett så stort kar som möjligt som tar lång tid att få upp medeltempraturen i samt har en stor yta så avkylningen blir snabbare. det är därför man uppfan radiatorer. sen att man har ett gott flöde förbi objektet men att man har rätt motstånd med så att kylan från vätskan hinner gå in i materian som ligger anläggd mot processorn.

Sammanfattning. Bästa är om du har ett herrejösses-batteri i rummet med vatten eller olja (som det inte fins någon direkt fördel med på så små system) så kommer du strax över rumstempen på prollen.

Visa signatur

Denver HIFI-systems for the pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herr_Toalett
suck. MUPP! Dålig ide. helt meningslöst och dessutom oefektivt. om det vore en bra ide så skulle nog proffesorerna som sitter och designar kylning kommit på det. Aja

Det finns ju några grundregler. tex att man inte kan kyla nått kallare än luftens tempratur om man inte använder köldmedie eller nåt annat som separerar kylan och värmen. dock kommer detta i ett slutet utrymme höjja medeltempen i rummet och försämra verkningsgraden. eller att man måste ha god cirkulation för att få bort värmen vilket man aldrig får i ett bad efter som värmen leder vidare och höjer medeltempraturen. det bästa då är att ha ett så stort kar som möjligt som tar lång tid att få upp medeltempraturen i samt har en stor yta så avkylningen blir snabbare. det är därför man uppfan radiatorer. sen att man har ett gott flöde förbi objektet men att man har rätt motstånd med så att kylan från vätskan hinner gå in i materian som ligger anläggd mot processorn.

Sammanfattning. Bästa är om du har ett herrejösses-batteri i rummet med vatten eller olja (som det inte fins någon direkt fördel med på så små system) så kommer du strax över rumstempen på prollen.

Oj, förstod inte riktigt om du var emot eller för min ide, men aa, lät negativt:P

Iaf, klart jag INTE bara ska ha olja där so mden e, de fattar ju ja fan med vänstra rövhalvan, nej, ja har tänkt trycka ner ett aggregat från en kyl eller frys:) Åå kondens å skit behlöver ja inte oroa mig över eftersom de inte ska finnas nån luft i rummet där oljan ska vara:)

i övrigt så har jag vart å köpt 2liter hydralolja, räcker inte till hela moderkortet, men tänkte trycka ner en hårddisk å testa fall den kyls något, dock kommer den inte göra de, har inget som kyler, funderar på att beställa en peltier eller något, för att kyla oljan, Iaf, meningen va ja skulle kyla mobot, men ja testar disken först, onödigt köpa massa stuff åså funkar de inte:)

Återkommer..

Visa signatur

Windows Mobile 5, 200MHz, 64MB Ram

Permalänk

nej det kommer inte bli nån effektivitet efter som du inte har nån cirkulation i oljan. oljan är dessutom trögflytande så den cirkulerar mycket sämmre än vatten. du måste altså ha all olja i cirkulation med hjälp av pumpar.

Nästa sak är det med kylagg från kyl. Du vet att du måste bli av med värmen någonstans och dessutom finns det ju ingen anledning att ha kylen i olja. ställ ner effekten på den till rumstempratur så slipper du kondens. Du får bara kondens på ytan som är kallast i rummet eftersom vattnet binder sig mot den ytan.

Visa signatur

Denver HIFI-systems for the pro

Permalänk

Fan va kul det blev helt plötsligt... Här kommer man med fina roliga ider, åå ni slår tillbaka allt i ansikten.. ungefär som att en liten unge skulle säga Mamma, mamma ja ser jultomten.

å mamman ba: HAHAH aa trodde du va, de e pappa som klätt ut sig, åå de e inte alls nåra tomtenissar som gjort dina leksaker, dom köpte vi på Toys r us,
Renarna? Kolla i kylen där har du renkött, de e de närmaste ren du kommer.

Liksom wiie.

Visa signatur

Windows Mobile 5, 200MHz, 64MB Ram

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrdanjel88
Fan va kul det blev helt plötsligt... Här kommer man med fina roliga ider, åå ni slår tillbaka allt i ansikten.. ungefär som att en liten unge skulle säga Mamma, mamma ja ser jultomten.

å mamman ba: HAHAH aa trodde du va, de e pappa som klätt ut sig, åå de e inte alls nåra tomtenissar som gjort dina leksaker, dom köpte vi på Toys r us,
Renarna? Kolla i kylen där har du renkött, de e de närmaste ren du kommer.

Liksom wiie.

Kanske för att man hört dessa idér för många gånger sry grabben

Permalänk

ska bli skoj och se hur det funkar hade nog inte gått på det själv men.. kör hårt

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrdanjel88
heatpipes som går från botten till toppen:)

Okej, jag trodde du skulle ha CPU "uppe" och kylning "nere"

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Okej, jag trodde du skulle ha CPU "uppe" och kylning "nere"

Nej jag "tänkte" placera "allt" i en "karusell" så snurrar "det" både "upp" och "ner"

Visa signatur

Windows Mobile 5, 200MHz, 64MB Ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrdanjel88
Nej jag "tänkte" placera "allt" i en "karusell" så snurrar "det" både "upp" och "ner"

Och du gnäller på dom svaren du får här?

Med den attityden blir du ju inte tagen seriöst för 2 öre. Kom ihåg att DU startade en tråd här för att DU ville ha förslag på "alternativa kylningar".

Sen kan du ju inte håna dom som inte förstår.

F.ö. så var Herr_toalett's inlägg varken bu eller bä till din idé, det var bara lite allmän fakta om kylning.

Visa signatur

GA-Z170X-G7 | i7-6700K | HyperX Predator 32GB | G1 Gaming 980 Ti
512GB 950 PRO | 2x850 EVO 500GB | 2x2TB HDD
CM Storm Scout II | Corsair AX860i | 3x Eizo Forris 24" | Logitech G19s

Permalänk
Medlem

Jag ville se mrdanjel88 sätta igång med ritningar / bygget etc. Ni som klagar, vänta och håll ögonen på tråden istället. Jag vill se honom lyckas eller misslyckas, jag vill däremot inte läsa en tråd om någon som ger upp, sånt ser man för mycket utav. Uppenbarligen har han redan snickrat ihop ett chassi inte ser tokigt ut.

Bättre att försöka och misslyckas än att inte försöka, vill man inte mecka med saker kan man lika gärna köpa en konsoll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrdanjel88
Oj, förstod inte riktigt om du var emot eller för min ide, men aa, lät negativt:P

Iaf, klart jag INTE bara ska ha olja där so mden e, de fattar ju ja fan med vänstra rövhalvan, nej, ja har tänkt trycka ner ett aggregat från en kyl eller frys:) Åå kondens å skit behlöver ja inte oroa mig över eftersom de inte ska finnas nån luft i rummet där oljan ska vara:)

i övrigt så har jag vart å köpt 2liter hydralolja, räcker inte till hela moderkortet, men tänkte trycka ner en hårddisk å testa fall den kyls något, dock kommer den inte göra de, har inget som kyler, funderar på att beställa en peltier eller något, för att kyla oljan, Iaf, meningen va ja skulle kyla mobot, men ja testar disken först, onödigt köpa massa stuff åså funkar de inte:)

Återkommer..

Hårddisken komer gå sönder och inte generera nån värme alls.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Hårddisken komer gå sönder och inte generera nån värme alls.

HM, ja e inte säker på de, lr ahr du själv testat, så fall säger jag injte emot:P Men eftersom en hårddisk är lufttät så borde den ocskkå vara vätsketät, mot min olja:) iaf, kan ta en gammal 1GB disk hemma å testa, blir nog itne så lessen om ja pajjar den:)

Visa signatur

Windows Mobile 5, 200MHz, 64MB Ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrdanjel88
HM, ja e inte säker på de, lr ahr du själv testat, så fall säger jag injte emot:P Men eftersom en hårddisk är lufttät så borde den ocskkå vara vätsketät, mot min olja:) iaf, kan ta en gammal 1GB disk hemma å testa, blir nog itne så lessen om ja pajjar den:)

Dom är inte lufttäta, de brukar ha ett litet hål med filter innanför som gör att luften kan flytta sig för att tryckutjämna.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Dom är inte lufttäta, de brukar ha ett litet hål med filter innanför som gör att luften kan flytta sig för att tryckutjämna.

Exakt så de kan ställa till lite problem. dock så kan man nog täppa igen hålet. fast kanske inte fungerar. Men nu vill ja då se ett försök iaf

Permalänk
Avstängd

vad för kylaggregat ska du kyla oljan med? det kommer ju inte direkt bli en så kall lösning heller tror jag inte.

fast kan inte oljan börja brinna också?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
vad för kylaggregat ska du kyla oljan med? det kommer ju inte direkt bli en så kall lösning heller tror jag inte.

fast kan inte oljan börja brinna också?

Aaa de e något som oroar mig mest, om olja skulle få för sig att brinna:P De räcker la att någon av komponenterna kortsluter sig så de kommer en gnista såå är de rätt kört va:P? Usch, hemska tankar

Visa signatur

Windows Mobile 5, 200MHz, 64MB Ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrdanjel88
Aaa de e något som oroar mig mest, om olja skulle få för sig att brinna:P De räcker la att någon av komponenterna kortsluter sig så de kommer en gnista såå är de rätt kört va:P? Usch, hemska tankar

Njaaa, så lättantändlig är inte vanliga oljor i alla fall.. vet inte riktigt med den oljan du ska använda.. men testa lite själv hur lättantändligt det är.. Och det behövs ju syre för att nått ska brinna med

Visa signatur

|| E6600 @ 3.2GHz [Stockkylare] Asus P5B Deluxe Powercolor X1950XT OCZ 6400 2048Mb ATI Edition Zalman ZM600-HP Samsung SP 250GB Samsung DVD-Brännare S-ATA Coolermaster Mystique 631 ||

Permalänk
Medlem

Är lite osäker på det där med att "oljan blir varm å ligger kvar runt de varma delarna" varför skulle det bli så och vem säger att man inte ska ha något flöde? Värmen från en komponent kommer juh sprida sig bättre i olja än i tex luft. Därför man använde just olja som ett kylmedie.

Om man köper sig 100% passiva "luft"-delar, tätar de som behöver tätas och sen sänker dem i olja med en vanlig akvariepump så borde juh det kyla mycket bättre än ett passivt "luft"-system? Det svåra ligger väll i att få ett något hyfsat flöde runt de delar som behöver det men det handlar juh mest om placering av och pumpens flödeskapacitet?

Om han dessutom tar något sorts passande kylsystem från någon frys eller liknande och sänker ner den "kalla sidan" i badet och den "varma" luftkyls precis vanligt så fungerar väll det lika bra som när en fläkt pumpar in svalare luft i en dator?

Och att låta heatpipsen kylas av oljekaret och sedan kyla ner de delar som inte går att olja kyla är juh helt genialt! Då överför han juh värmen från de delarna till oljan.

Aja, med nogrannt planerande och utförande så lär det funger sketansbra!

Det man behöver tänka på är väll i stort sett:

1. Val av olja. (och mängd)
2. Tätning av delar.
3. Flöde av olja.
4. Kylning av olja.

Vattenkylning / Vappo = Extrem punktkylning.
Olja i ett kar = Bra overallkylning.

Permalänk
Medlem

Nja ska bli kul att läsa om det funkar och hoppas att det inte börjar brinna för vad säger ni till försäkringsbolaget då?

Permalänk

Heheh.. min mamma lät mig inte bygga detta prjekt hemma, just med tanke på försäkringsbolagen:P

Visa signatur

Windows Mobile 5, 200MHz, 64MB Ram

Permalänk
Medlem

Om delarna är nedsänkta i olja kommer oljan inte att börja brinna förens hela mängden är vid antändningstemp vilket inte kommer hända om du inte har väldigt lite olja och MYCKET värme.
Så att det ska börja brinna är mycket osannolikt.

Sen är problemet med kompressorn att den antagligen inte kan hantera den mängd värme som en dator avger, dessutom är frysars kompressorer av en typ som måste vila med vissa intervaller eller så går den sönder vilket inte är så bra som datorkylning.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Vaför inte matolja? Vi har ju redan sett att det funkar: http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1104341

Visa signatur

• XP2100+@11x200|H2O|Abit NF7-S 1.2 • 3500+|MSI K8N Neo4|Gainward 7600GT|Antec P160
• Acer Aspire 5024WLMi
• Opteron165@260x9|MSI K8N Neo2 Pl|X1950Pro
Cancer, nej tack!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Om delarna är nedsänkta i olja kommer oljan inte att börja brinna förens hela mängden är vid antändningstemp vilket inte kommer hända om du inte har väldigt lite olja och MYCKET värme.
Så att det ska börja brinna är mycket osannolikt.

Sen är problemet med kompressorn att den antagligen inte kan hantera den mängd värme som en dator avger, dessutom är frysars kompressorer av en typ som måste vila med vissa intervaller eller så går den sönder vilket inte är så bra som datorkylning.

Ja vet att den måste vila, just därför har jag olja, eftersom olja tar lång tid att värma, eller? Läste det nånstans:) Såå medan den vilar har dator god tid på att värma olja till kritisk nivå. Åså ska de finnas heatpipes med som kyls av fläktar, tystgående fläktar.

Visa signatur

Windows Mobile 5, 200MHz, 64MB Ram

Permalänk
Medlem

Kan du lägga upp ritningen på bygget? Hängde inte riktigt med på hur du ska få värmen från en dränkt snurrande dator till kompressorkyld olja som datorn ligger i via heatpipes. Vilka datorkomponenter ska du använda (kyla)? Hur kom du fram till att hydrauloljans frätande egenskaper kan försummas? Gör en bygglogg så vi kan följa hur det går och visa gärna hur du räknat på effektflödet från komponenterna till luften som kyler kompressorn.

Visa signatur

• XP2100+@11x200|H2O|Abit NF7-S 1.2 • 3500+|MSI K8N Neo4|Gainward 7600GT|Antec P160
• Acer Aspire 5024WLMi
• Opteron165@260x9|MSI K8N Neo2 Pl|X1950Pro
Cancer, nej tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Durandal
Kan du lägga upp ritningen på bygget? Hängde inte riktigt med på hur du ska få värmen från en dränkt snurrande dator till kompressorkyld olja som datorn ligger i via heatpipes. Vilka datorkomponenter ska du använda (kyla)? Hur kom du fram till att hydrauloljans frätande egenskaper kan försummas? Gör en bygglogg så vi kan följa hur det går och visa gärna hur du räknat på effektflödet från komponenterna till luften som kyler kompressorn.

Hydralolja är inte frätande.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Hydralolja är inte frätande.

Och de är också inte direkt hälsosamt för människor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Hydralolja är inte frätande.

Då var ju det problemet ur världen. Har inte koll på de olika oljorna och enligt tidigare tråd så fanns risk för att kretskort erhåller frätskador i olja. Är det risk för att det finns olika oljor varav någon hydraulolja faktiskt är skadligt för kretskort? Förstår också att det inte är frågan om rena syror för då skulle ju alla hydraulkomponenter ha väldigt kort livslängd.

Visa signatur

• XP2100+@11x200|H2O|Abit NF7-S 1.2 • 3500+|MSI K8N Neo4|Gainward 7600GT|Antec P160
• Acer Aspire 5024WLMi
• Opteron165@260x9|MSI K8N Neo2 Pl|X1950Pro
Cancer, nej tack!