Permalänk
Medlem

PDF i Word 2007

Jag har Word 2007 och har hämtat hem tillägget från Microsofts hemsida som tillåter en att spara dokumentet som PDF. Problemet är att bilderna i dokumentet blir skitdåliga. De komprimeras och blir väldigt pixelerade, och resultatet är verkligen helt oanvändbart både att se på skärmen och att skriva ut.

När jag konverterar väljer jag "Standard (publicera online och skriv ut)", men i övrigt har jag inte gjort några inställningar. Kan man ändra kvaliten någonstans? Har tryckt på Alternativ men där tycks inte finnas något användbart heller. Bilderna i dokumentet är högupplösta (600 dpi) och går alldeles utmärkt att skriva ut direkt från Word, men det hela ska publiceras som PDF-dokument och eventuellt skrivas ut. Texten ser okej ut.

/Andreas

Permalänk
Medlem

Nja det är just det som man inte kan.. Adobe hotade att stämma MS om de gav med en PDFskrivare tillsammans med nya Office så MS gjorde en kompromiss som gör att man kan då ladda ner extratillägget som du har.
En annan begränsning de var tvungna att göra var att ta bort vissa funktioner.. vilket denna fråga kan hamna under.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Så det finns alltså ingen möjlighet att med MS tillägg få bra resultat om dokumentet innehåller bilder?

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid köpa acrobat, eller skaffa det på annat sätt...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

http://foxit.com deras läsare e wonderful :p. .dock vet ja inte om du kan skapa pdf filer med den hehe

Permalänk
Medlem

Kör PDFcreator istället, är gratis och fungerar mycket bra - http://www.pdfforge.org/products/pdfcreator

Permalänk
Avstängd

Varför använda PDF när man kan använda WORD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Varför använda PDF när man kan använda WORD

Den viktigaste punkten enligt mig är Säkerställer att alla ser dokumentet på samma sätt, men läs mer:
http://www.mmpro.fi/index.php?section=42

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

det beror ju på vilken pdf läsare man har hur dom tolkar fokumenten, en äldre tolkar ju inte dom nya funktionerna.

Permalänk

Visst finns det olikheter där med men inte lika stora som inom wordformatet, har man hårdare krav på att det ska se lika ut samma överallt kan man exempelvis bocka för "PDF/A" i pdf programmet. Finns att läsa om PDF/A här: http://www.ra.se/ra/pdf/2006/informationsblad-pdf-a.pdf

Till trådskaparen kör PDFcreator som Psylocke sa.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

PDF drar ju mycke mera systemkraft, skoldatorerna laggar nästan ihop av större pdf filer.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

PDF drar ju mycke mera systemkraft, skoldatorerna laggar nästan ihop av större pdf filer.

Det är Adobe Acrobat's fel. Inte PDF formatet.

Alla har inte Office-paktetet då det kostar ett par tusenlappar. Har du tänkt på det?

Permalänk
Medlem

Jag har inte laddat hem tillägget för word men kan ändå "skriva ut" filen som PDF. Fungerar hur bra som helst.

Då har jag visserligen acrobat professional också.

Permalänk
Avstängd

PDF lär ju inte vara så mycke billigare

Permalänk
Citat:

PDF lär ju inte vara så mycke billigare

det finns gratis och fria program både för att skapa och läsa PDF-filer. i många os finns funktionerna dessutom med som standard.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Avstängd

Varför gnäller inte Adobe på dom då, dom ska alltid hacka på ms

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför gnäller inte Adobe på dom då, dom ska alltid hacka på ms

du tror det inte är lite skillnad i genomslagskraft. unknown ab säljer 40 licenser i halvåret eller om MS slänger med det i en av deras största mjukvaror !?!?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ande
Så det finns alltså ingen möjlighet att med MS tillägg få bra resultat om dokumentet innehåller bilder?

Innan du PDF:ar dokumentet så tar du ju (givetvis) och komprimerar bilderna i Word... markera en bild och kolla på format-fliken så hittar du ett enkelt verktyg för detta.

PDF:en blir ungefär lika stor som DOCX-filen som är <insert insane amount> gånger mindre än binärformatet .DOC när bilder är inkluderade.

/G

//edit - detta är faktiskt den största anledningen till att jag trycker igenom att vi ska köra office 2007 på jobbet. Vi sparar helt sjukt med plats och det är så enkelt för användare att börja köra med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurk
Innan du PDF:ar dokumentet så tar du ju (givetvis) och komprimerar bilderna i Word... markera en bild och kolla på format-fliken så hittar du ett enkelt verktyg för detta.

PDF:en blir ungefär lika stor som DOCX-filen som är <insert insane amount> gånger mindre än binärformatet .DOC när bilder är inkluderade.

/G

Grejen är inte att filen blir för stor utan att bilderna komprimeras så hårt vid konverteringen att de blir korniga. Jag provade att använda komprimeringsverktyget i Word men det försämrade också bilden avsevärt. Då jag gör postrar som ska tryckas i stora format måste bilderna hålla samma kvalitet som originalbilden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Grejen är inte att filen blir för stor utan att bilderna komprimeras så hårt vid konverteringen att de blir korniga. Jag provade att använda komprimeringsverktyget i Word men det försämrade också bilden avsevärt. Då jag gör postrar som ska tryckas i stora format måste bilderna hålla samma kvalitet som originalbilden.

Jag ber om ursäkt för att jag inte läste tillräckligt noggrant... men nej, rent tekniskt så har du ett bekymmer att få PDF-dokument med en ickeförstörande komprimering ifrån Word. Rent spontant anser jag att för att garantera att du får ett godkänt utseende på postrarna att du helt sonika skippar komprimering, mest baserat på det än att word/annat program/tillägg inte klarar av detta. Alltså att resultatets kvalitet övervägs av filstorlekar.

/G

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag ber om ursäkt för att jag inte läste tillräckligt noggrant... men nej, rent tekniskt så har du ett bekymmer att få PDF-dokument med en ickeförstörande komprimering ifrån Word. Rent spontant anser jag att för att garantera att du får ett godkänt utseende på postrarna att du helt sonika skippar komprimering, mest baserat på det än att word/annat program/tillägg inte klarar av detta. Alltså att resultatets kvalitet övervägs av filstorlekar.

/G

Så du menar att inte ens med adobes originalprodukt kan jag göra en konvertering utan att bildernas kvalitet försämras? Tryckeriet vill nämligen ha materialet som PDF

Permalänk

Adobe Acrobat bör klara att få in bilderna utan någon vidare kvalitetsförslut tycker jag.

Du har inte provat att installera något konverteringsprogram som installerar sig som en skrivare? Borde finnas rätt många såna på nätet tycker jag.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Adobe Acrobat bör klara att få in bilderna utan någon vidare kvalitetsförslut tycker jag.

Du har inte provat att installera något konverteringsprogram som installerar sig som en skrivare? Borde finnas rätt många såna på nätet tycker jag.

Nej jag har inte gjort det men det fanns ju ett par tips i de tidigare posterna. Får ta och titta på dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Så du menar att inte ens med adobes originalprodukt kan jag göra en konvertering utan att bildernas kvalitet försämras? Tryckeriet vill nämligen ha materialet som PDF

Jag backar på den där... jag kollade nu och såg att Acrobaten klarar LZW (Lempel-Ziv-Welch) komprimering för TIFF.
Det är visst optional för tiff men vafasen, för dig blir det tokbra.

/G

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag backar på den där... jag kollade nu och såg att Acrobaten klarar LZW (Lempel-Ziv-Welch) komprimering för TIFF.
Det är visst optional för tiff men vafasen, för dig blir det tokbra.

/G

Jag tror det också, MS konverterare sabbade TIFF-bilder men jag tror att adobes produkt ska fixa det. Tack ska ni ha för hjälpen!