Datorbutiken.com vill ha DINA synpunkter. Hjälp oss bli ditt förstahandsval!

Permalänk

När får man bonuspoängen?
Har beställt en dator med montering (som tar en jäkla tid att montera tydligen) jag har betalat med kort men inga bonuspoäng...

Permalänk
Medlem

jo en sak till varför i helvete tar dom betalt innan man har fått grejerna?

Visa signatur

Thx yorgo för minnena :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vihan
jo en sak till varför i helvete tar dom betalt innan man har fått grejerna?

För att de kan få ränta :), skämt åsido. Men jag tror att pengarna dras för att de ska försäkra sig om att du har pengar innan de skickar varan. Se det som när du handlar begagnat över blocket/swec/tradera etc, säljaren vill ju ha pengarna först innan han skickar varan.

Vad tycker du att de annars borde gjort? skicka dina datordelar för 10 000kr sedan dra pengarna efterhand?. Vad händer ifall du inte har täckning på ditt konto? ja då har du fått datordelarna skickade till dig och du inte kan betala.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Att de kollar om pengarna finns på kontot vid beställning och innan man skickar det sen när man har sänt det så dras pengarna. Då är det mycket smidigt om någon vill göra en avbeställning. Men visst där är lite ränta på det

Visa signatur

Thx yorgo för minnena :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vihan
jo en sak till varför i helvete tar dom betalt innan man har fått grejerna?

De kan inte reservera pengar längre än 5-6 dagar
och innan dess hinner de inte flytta fram leveransdatum
flera veckor.

Däför bättre dra direkt och låna pengarna några veckor så de
kan handla in några varor.

Permalänk
Medlem

Hej, finns det någon här som vet om man kan välja att få sin dator ihopmonterad om man beställer från datorbutikens hemsida?

Permalänk

Ser verkligen inte någon anledning att beställa ifrån db när både komplett, Dustinhome och inet alla levererar snabbare och har högre servicegrad vid evt. fel.

Permalänk

Jag tycker att det är synd att det tar en sådan enorm tid för att göra enkla saker. Jag retunerade mitt moderkort efter att ha snackat med supporten, det var solkart trasigt. Det följde med bra beskrivning på felet och hur jag felsökt (inte för att det gjorde skillnad, kortet var stendött). Det tog mer än en vecka tills jag kunde se på eran hemsida att ni fått mitt paket, sedan tog det "tio arbetsdagar" tills någon kollade på det och sedan skickade efter ett nytt moderkort. Nu sex dagar efter att det nya moderkortet var beställt av er har det fortfarande inte kommit fram till er, står att det ska komma in 21a. Så om jag har tur och kortet kommer fram till er i dag och ni mot förmodan skickar det i dag eller i mon kommer det fortfarande ta kanske fyra dagar för mig att få det.

Att det tar tid att felsöka och sköta det är lugnt eftersom jag faktiskt fick ett xfx 780i för ett xfx 680i. Men den långa väntan varor är inte vettig. Finns det någon anledning för mig att köpa av er när andra företag kan leverera saker på en femtedel av tiden?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Man blir lite bitter när man hela tiden får ett mail med framskjutet leveransdatum när man beställde en skärm som skulle finnas.

Beställde även dator den 31e augusti och eftersom de bara var 7-14 dagars monteringstid när alla delar var inne så hoppades jag att man kunde få datorn innan man flyttar för att börja plugga. (goare med mindre felsökning med montering av Db) Men ringde för ett par dagar sen o då sa killen på kundservice att det skulle dröja. Hade ju varit trevligt om man kunde få lite mer preciserade tidsuppgifter då jag flyttar 30mil.

Hade aldrig handlat dator på nätet förut och trodde Db.com var en riktigt kvalitetsbutik, lite tråkigt att detta inte verkar vara fallet. Får hoppas de får någon ordning på saker och ting.

Ett förslag är att så länge skulle de ju kunna låta personalen jobba övertid för att kunna ge kundservice och hålla monteringstider!!!

Lite surt när kompisen beställer nästintill samma komponenter och får de efter ett par dagar på komplett.

Edit: Btw Db-mannen, har du någon möjlighet att ta reda på en mer exakt tid för när en montering kan tänkas vara klar? Inte på dagen men lite mer specifierat än "Den dröjer"?

Permalänk
Inaktiv

Tror det kommer vara så här ett tag tills dom fått ordning på allt, eftersom dom ska lägga ut logistik på annat företag och så.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Captain87

Beställde även dator den 31e augusti och eftersom de bara var 7-14 dagars monteringstid när alla delar var inne så hoppades jag att man kunde få datorn innan man flyttar för att börja plugga. (goare med mindre felsökning med montering av Db) Men ringde för ett par dagar sen o då sa killen på kundservice att det skulle dröja. Hade ju varit trevligt om man kunde få lite mer preciserade tidsuppgifter då jag flyttar 30mil.

Ett förslag är att så länge skulle de ju kunna låta personalen jobba övertid för att kunna ge kundservice och hålla monteringstider!!!

Lite surt när kompisen beställer nästintill samma komponenter och får de efter ett par dagar på komplett.

Edit: Btw Db-mannen, har du någon möjlighet att ta reda på en mer exakt tid för när en montering kan tänkas vara klar? Inte på dagen men lite mer specifierat än "Den dröjer"?

Hehe, jag sitter i exakt samma sits, beställde dator å montering 30 juli, 8 augusti var delarna i lager 7-14 dagars leveranstid var det först, sedan ändrade de till 15-25 dagar, ringde för nån dag sedan å då sa kundservice att det tar ca 10 dagar så jag vet inte vad jag ska tro, skulle tro att jag får den tidigast om en vecka, lite surt när studierna börjar på måndag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Tror det kommer vara så här ett tag tills dom fått ordning på allt, eftersom dom ska lägga ut logistik på annat företag och så.

Ja de har nog rätt svettigt nu och det är förståligt att det blir en förtroendekris mellan säljare och oss konsumenter när kommunikationen inte fungerar. Hoppas de klarar pågående omläggning för jag tycker det har fungerat bra tidigare. Jag har "mailbombat" dem ikväll med diverse frågor och de har svarat på samtliga mail. Förra veckan var det tvärtyst i flera dagar..

Permalänk

Precis. Förhoppningsvis bättrar de sig snabbt.

Det bästa är ju om de kan så att säga "jobba" sig ur den här krisen. Hade jag suttit i företagsledningen och sätt hur fler o fler skriver "Handlar inte mer på DB" på ett forum där en stor skara trogna kunder finns. Ännu fler som bara läser här ibland så skulle jag bli orolig.

Bara att säga till alla medarbetare att nu kör vi övertid och jobb på helger i en månad så vi börjar komma på rätt köl.

Permalänk

Mike Spike - När ordern levererats och betalningen redovisats, vanligtvis senast inom en vecka efter du mottagit varorna.

Vihan - Som flera svarat har detta med reservationen av pengar att göra, i kombination med att vår webshop till skillnad från många andra (alla?) medger att du ändrar på öppna ordrar fram tills leverans. En reservation gäller vanligtvis en vecka. Har du beställt en vara som inte finns hemma hinner reservationen släppa innan vi kan leverera, vilket slutar med att vi inte kan skicka ordern då vi inte kan ta betalt. Moment 22. Jag nämnde också möjligheten att ändra på öppna ordrar.. Vår shop räknar automatiskt ut hur mycket kunden skall betala och har betalt vid komplettering av öppna ordrar, vilket ställt krav på att betalning verkligen skett.

AskR - Sätter du samman din dator i någon av våra konfiguratorer under "Bygg din egen Dator" så kan du där välja "Montering".

Evil_AnAnAs - Vi fungerar inte optimalt avseende logistiken idag, men vi är nära målet i att lägga över logistiken på extern partner och då skall leveranssäkerheten öka väsentligt.

Captain87 - Utan ett ordernummer kan jag inte ge detaljerade uppgifter om en monteringsorder, eller annan order heller för den delen. Jag ser dock inte mycket mer än du gör själv om du loggar in. Vi har ca 60-70 maskiner i kö för montering i dagsläget där alla komponenter finns hemma. En montör bygger ca 3-4 maskiner om dagen och vi har 2 montörer på plats. Detta ger tyvärr viss leveranstid.

Loxus - Lita på att det jobbas hårt på att få fart på detta..

peson40 - Bra, vi har förstärkt rejält på kundtjänst och besvarar återigen mail snabbt. Telefonköerna är dock fortsatt långa vilket vi räknar med kommer att lösa sig först när den externa logistiken rullar och går.

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Loxus - Lita på att det jobbas hårt på att få fart på detta..

Hehe, det tvivlar jag inte på

Permalänk
Medlem

3-4 maskiner om dagen för 1 montör var inte mycket att hurru över, senaste datorn jag byggde för nån vecka sen tog 30min utan att jag stressa gärnet. sen lägger man in windowsskivan och låter den tugga medans man bygger ihop nästa.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
3-4 maskiner om dagen för 1 montör var inte mycket att hurru över, senaste datorn jag byggde för nån vecka sen tog 30min utan att jag stressa gärnet. sen lägger man in windowsskivan och låter den tugga medans man bygger ihop nästa.

LOL, men sure. Monterar själv datorer i mitt yrke. Hällde du grejerna i datalådan och stängde locket eller? Jag tor vi ska skilja på seriöst monterade datorer och hobbymeck.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peson40
LOL, men sure. Monterar själv datorer i mitt yrke. Hällde du grejerna i datalådan och stängde locket eller? Jag tor vi ska skilja på seriöst monterade datorer och hobbymeck.

Hoppas du är ironisk eller så är du en av medarbetarna på DB... att montera, cpu,moderkort,minnen hårddisk cdrom tar inte långtid.. det som tar tid är själv windows installationen.

Varför ska det ta sån tid menar du? varför göra saker svårare än vad det är.

Nu vet jag ju inte hur och vad DB gör de kanske utför andra tester som vi inte gör hemma.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Hoppas du är ironisk eller så är du en av medarbetarna på DB... att montera, cpu,moderkort,minnen hårddisk cdrom tar inte långtid.. det som tar tid är själv windows installationen.

Varför ska det ta sån tid menar du? varför göra saker svårare än vad det är.

Nu vet jag ju inte hur och vad DB gör de kanske utför andra tester som vi inte gör hemma.

Sedan vill folk ibland även ha ljudkort, nätdet, fläktar osv.
I många chassin ligger fläktar och annat installationsmaterial löst som också skall monteras. Sedan görs det ofta hårdvarutest med ett testkort som kollar av hårdvaran innan installationen av windows påbörjas.
Visst kan man nog bygga ihop en dator på 30 minuter, men då är det inga avancerade grejor man bygger. Är man seriös så stressar man aldrig när man bygger en dator, det brukar straffa sig förr eller senare.
Kvalitet före kvantitet.

Visa signatur

Varför heter det felsäkert läge ? Det borde heta Säkert fel Läge......

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NetNut
Sedan vill folk ibland även ha ljudkort, nätdet, fläktar osv.
I många chassin ligger fläktar och annat installationsmaterial löst som också skall monteras. Sedan görs det ofta hårdvarutest med ett testkort som kollar av hårdvaran innan installationen av windows påbörjas.
Visst kan man nog bygga ihop en dator på 30 minuter, men då är det inga avancerade grejor man bygger. Är man seriös så stressar man aldrig när man bygger en dator, det brukar straffa sig förr eller senare.
Kvalitet före kvantitet.

Vad är det som är avancerat med en dator?

Detta är vad jag byggt ihop somsagt en helt vanlig spel/arbetsdator, vilket jag förmodar folk beställer via DB.

Antec Sonata chassi med nätagg
Dvd brännare
Gigabyte P35 Moderkort
Corsair 2GB 6400
core2 duo 8400+kylare
ATI 4850
Seagate 250gb
Asus 22"

Självlart tar det lite mer tid om man ska testa varenda grej och ev någon som väljer Sli/crossfire, flera hårddiskar.. Sen kan det oftast uppstå problem men att en viss konfig inte vill lira ihop eller så.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Vad är det som är avancerat med en dator?

Detta är vad jag byggt ihop somsagt en helt vanlig spel/arbetsdator, vilket jag förmodar folk beställer via DB.

Antec Sonata chassi med nätagg
Dvd brännare
Gigabyte P35 Moderkort
Corsair 2GB 6400
core2 duo 8400+kylare
ATI 4850
Seagate 250gb
Asus 22"

Självlart tar det lite mer tid om man ska testa varenda grej och ev någon som väljer Sli/crossfire, flera hårddiskar.. Sen kan det oftast uppstå problem men att en viss konfig inte vill lira ihop eller så.

Där lågnivåformatterade du hårddisken (slog huvudet på spiken)!
"Sen kan det oftast uppstå problem med att en viss config inte vill lira ihop eller så" - händer troligtvis dem varje dag då många utnyttjar byggfunktionen just för att få en fungerande dator och slippa själva experimentera.

Sedan slipper du ju springa på ett stort lager och hämta grejorna eller vänta på att de skall plockas ihop av lagerpersonal innan du kan sätta ihop dem - för att inte snacka om alla förpackningar som skall öppnas och slängas - det blir ju lite kartonger och frigolit och minimala plastpåsar osv.
Om du räknar byggandet ifrån att du har prylarna förpackade när du börjar så tar det garanterat längre tid än 30 minuter..... Har man ingen sax tillgänglig tar det ju en hel j-vla kvart att bocka upp en kantsvetsad plastförpackning som dessutom under tiden ger dig en 5-6 fina små skärsår - skarvarna är vassare än ett rakblad

Visa signatur

Varför heter det felsäkert läge ? Det borde heta Säkert fel Läge......

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NetNut
Där lågnivåformatterade du hårddisken (slog huvudet på spiken)!

??, varför lågnivåformatera en ny disk? nödvändigt?

[QUOTE]
"Sen kan det oftast uppstå problem med att en viss config inte vill lira ihop eller så" - händer troligtvis dem varje dag då många utnyttjar byggfunktionen just för att få en fungerande dator och slippa själva experimentera.

Sedan slipper du ju springa på ett stort lager och hämta grejorna eller vänta på att de skall plockas ihop av lagerpersonal innan du kan sätta ihop dem - för att inte snacka om alla förpackningar som skall öppnas och slängas - det blir ju lite kartonger och frigolit och minimala plastpåsar osv.
Om du räknar byggandet ifrån att du har prylarna förpackade när du börjar så tar det garanterat längre tid än 30 minuter..... Har man ingen sax tillgänglig tar det ju en hel j-vla kvart att bocka upp en kantsvetsad plastförpackning som dessutom under tiden ger dig en 5-6 fina små skärsår - skarvarna är vassare än ett rakblad

[/QUOTE]

Dom är ju trots allt "Professionella" håller man på att bygga datorer dag in dag ut så tror jag fan att de har alla saker de behöver inklusive esd handskar(så de inte skär sig) och sax :P.

Och varför ska de vänta på att saker ska plockas ihop? om de har redan 60-70 datorer som ska byggas ihop så ska hela ledet flyta på.. när montören är klar med en dator så ska nästa finnas på plats med arbetsorder vad som ska göras.

Kantsvetsad förpackning måste vara något speciellt... "vanliga" datordelar har knappt sånna, varken moderkort, cpu, chassi, grafikkort, hdd, minnen, dvd, skärm.

Men men bara acceptera att de arbetar så "fort" nog om Oft

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Självklart finns det ingen som sitter och monterar en dator
var 30:e minut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Självklart finns det ingen som sitter och monterar en dator
var 30:e minut.

Nej naturligtvis inte.
Jag har hunnit bygga många datorer sen Pentium I var den senaste teknologin, men aldrig på en halvtimme. Det tar timmar av försiktighet och dubbelkollande så allt blir rätt.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

"Meeen! Varför är den här kön jag står i på Ica så lång? Jag ska ju bara köpa den här burken kattmat, det är väl inte så avancerat.. Att köpa en burk kattmat ska inte ta mer än 10 sekunder, kanske 25 om jag betalar med kort. Nu har jag väntat i över 5 minuter, vad sysslar de med egentligen?!"

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
??, varför lågnivåformatera en ny disk? nödvändigt?

Haha

Permalänk
Medlem

RoleX: Ja det var lite ironi i posten. Inget illa menat. Visst kan du få ihop en dator hemma på den tiden du skriver men det som jag ville få fram, och som det har skrivits ovan, så tar det längre tid när man har kunder som skall ha utrustningen.

Och nej, jag jobbar inte på DB, men jag tror att även de vill att grejerna skall fungera innan leverans.

Edit: Sorry om det blev lite offtopic i tråden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CLn
"Meeen! Varför är den här kön jag står i på Ica så lång? Jag ska ju bara köpa den här burken kattmat, det är väl inte så avancerat.. Att köpa en burk kattmat ska inte ta mer än 10 sekunder, kanske 25 om jag betalar med kort. Nu har jag väntat i över 5 minuter, vad sysslar de med egentligen?!"

Illa jämförelse, snarare är det så att kassörskan tar emot 3-4 personer sedan när det är din tur ber hon dig att återkomma imorgon eftersom nu har kassörskan gjort sitt :).

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Jag avbokade hela min beställning på datorbutiken efter att en vara "tog" slut, detta var efter att jag fått en orderbekräftelse. Jag orkade liksom inte hålla på att lägga ner energi på att leta efter en annan likvärdig vara som dessutom var så extra billig. Jag trodde ju att beställningen var klar och satt nu och vänta.
Till råga på allt så var jag tvungen att själv upptäcka detta under min beställningsinformation, dom kunde ju skicka ett mail eller dylikt så man får informationen så fort som möjligt.

Dessutom tycker jag att varorna i utförsäljningen har blivit rena skämtet eftersom vissa varor har varit återkommande och vid olika tillfällen varit mer än dubbelt så dyra än vid andra tillfällen. Gammal teknik ska väl ändå reas ut.

Permalänk
Medlem

Roooogntuuudjuuuu!

Nu blir man RIKTIGT förbannad!

Fick ett nytt fint mail ifrån DB - Meddelande om ändrat leveransdatum - Så nu är min order försenad ytterliggare en vecka, det är nu TREDJE gången som en order med TVÅ artiklar blivit framflyttad.
Skärmen som är boven i dramat är nu "bekräftad, tidigast 2008-09-01"
Och det absurda är att samma skärm har statusen "I lager, 1-3 Dagars leveranstid" sedan i måndags! Vad f-n håller ni på med ?
Ringer man så får man svävande besked ena gången och andra gången så skall skärmen säkert vara hemma tills på fredag.... Om man nu har tid att sitta i kö i 30-40 minuter.

Skärpning Datorbutiken!!!

Visa signatur

Varför heter det felsäkert läge ? Det borde heta Säkert fel Läge......