Permalänk

dags för ny dator

då min nuvarande dator har börjat krångla en jäkla massa nu, så tycker jag det är dags att uppdatera mig helt enkelt. vad det rör sig om för pris är nånstans runt 5-6000 riksdaler.
jag behöver egentligen bara en ny dator, och en mus. allt annat har jag, även om jag egentligen skulle behöva införskaffa nya högtalare, men det kan bli i ett senare skede.

jag har tittat runt lite på olika sidor där man själv kan sätta ihop paket och så, men eftersom jag är så totalt bortblåst vad gäller sånt här så känner jag mig bara frustrerad. vore istället jätteschyst om nån kunde hjälpa mig att sätta ihop en hyfsat bra dator för den prisgruppen jag sagt.

vad jag har som jag kan ta ifrån denna datorn är en hdd på 320gb (ide (?) tyvärr), och ramminne på 1024mb. så ramminnet behöver inte vara på mer än 1024 från början, men mer är väl aldrig fel om man kan komma inom prisramen fortfarande.

min nuvarande dator är iallafall:

intel p4 2.8ghz
geforce 6600gt 128mb
2x256mb (vet ej märke)
1x1024mb (vet ej märke)
120gb hdd
320gb hdd

vad jag vill att den nya datorn ska kunna göra är väl egentligen samma som denna, fast förhoppningsvis lite bättre. jag spelar lite granna, surfar och tittar på olika filmer/serier.

vad jag har kollat på är olika byggen som dom har på t.ex komplett. där finns juh ett paket för 5400kr, som ser ganska bra ut faktiskt. ska man kanske satsa på ett sånt annars? eller kanske bygga ihop nåt bättre och betala några hundringar mer?

sen måste jag avsluta med en fråga. angående dualcore och såna, hur funkar det egentligen? är en dc på 2ghz likvärdig med en vanlig på 4ghz? eller det är inte så enkelt att räkna ut?

otroligt tacksam för all hjälp jag kan få

Visa signatur

När skolan gick krigsmarschen så jucka han mot alla träd.