Permalänk
Medlem

Kontakten som sitter på bandkabeln är för liten (för tätt mellan hålen) men man skulle kunna klippa bort den och försöka få dit någon annan kontakt som passar men det är ju lite jobb med detta, dels hitta kontakt som passar och sedan få ihop den med bandkabeln. Lättast vore ju att byta mot en som passar direkt om det vore möjligt. Lite snålt att inte skicka med parallellportsbracket i revision 2 av moderkortet när man tagit bort parallellporten från baksidan.

Jag har fått ett annat problem nu när jag installerat WindowsXP och det är att det finns ett frågetecken i enhetshanteraren på High definition audio device trots att jag installerat drivrutinerna. Ljudet funkar och jag har redan en Realtek high definition audio device i enhetshanteraren samt två stycken microsoft UAC audio eller vad det nu heter i systemenheter.

Nu har jag i och för sig också satt i ett nytt ASUS HD3450 grafikkort och jag funderar på om det kanske kan finnas någon ljudenhet i grafikkortet för att skicka ljud via HDMI, men i så fall borde den väl tagits hand om med Catalyst 8.2?

Jag ska nog ändå installera om WindowsXP eftersom windows kom på enhetsbeteckningen H på grund av att jag hade kopplat in en minneskortsläsare på en USB-port före installationen så att C blev upptaget. Ska ta bort den och installera om så att XP hamnar på C istället men då vill jag få det rätt med drivrutinerna. Tilläggas kan att jag endast installerat nedladdade drivrutiner och inget från medföljande skivor.

Såg något om att en engelsk version av den där microsoft ljuddrivaren var inbakad i gigabytes ljuddrivrutin och så fanns internationell version som separat nedladdning. Jag gjorde som så att jag körde den svenska versionen ur den internationella drivrutinen först och sedan realteks drivrutins installationsprogram sedan och då kanske det blev dubbelt? Ska nog försöka med att packa upp realtekrutinen och ersätta engelska med svenska versionen i drivrutinsfilerna innan jag installerar något, kan det funka?

EDIT: Det var grafikkortet som hade inbyggt ljud, så med hjälp av medföljande skiva fick jag in in till HD audio enhet från ATI...

Permalänk
Medlem
Citat:

Frågan är vad du körde för spänningar dock, eftersom du inte skriver det?

Jag fick låna ett asus p5b av polaren för att jag skicka mitt ds4 på RMA och p5b't gjorde exakt likadant.. Jag hade kört orthos ett tag sen stängt och sov, sen så vakna jag upp av att jag hörde att datorn hängde sig och starta om osv. nordbryggan hade på något konstigt vis blivit bränd, trots att jag körde orginalspänning på samtliga saker, bara ökat FSB'n till CPU till 333. Så nu sitter man med datorn i sign hehe.. oldschool.

Får du några pip från moderkortet? Om du nu kopplat in en speaker.

Nästan original spänningar, +0.5 på NB och 1.36 på cpu'n. Har inte testat koppla in speakern, får testa det och återkomma.

Visa signatur

Asus P5E | Q6600 (G0) (1.288v) @ 3.42ghz |2GB 6400 DDR2 | Asus 4870 800/1080 | Corsair 450W | http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=815791

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Har två st frågor:

1. Läste någonstans att moderkortet hade något som hette DTS Interactive och att man med denna funktion kunde få ut 5.1 i spel, stämmer detta och hur går man tillväga? Trodde enda sättet var att köra flera analoga kablar..
Kör Koaxial kabel till förstärkare..

2. Jag köpte precis 3 st Noctua 80 mm fläktar och tror det var 3-Pin och kopplade dessa till 1st 4-pin (SYS_FAN2) och 2 st 3-Pin (SYS_FAN1 och PWR_FAN). Den som sitter i 4-pin roterar med ca 1200 rpm (utan att jag ställt in något, lyckas inte reglera i SpeedFan), dem andra 2 snurrar med ca 1700-1950 rpm (dessa vill jag sänka), hur många Fan mates måste jag köpa, klarar jag att reglera båda dessa med en Fan-mate?

Vore tacksam för lite utförlig hjälp!

Tack på förhand!

Visa signatur

• Samsung 65F8005 • LG OLED55B6V • Onkyo TX-NR616 • Canton Movie CD 151 • Asus RT-N66U • Samsung Galaxy Tab S • Samsung Galaxy S6 • Samsung Galaxy S7 •

Permalänk
Medlem

Jag undra en sa sitter hemma och tänkte uppdatera bios men hur gör man i programet det är ju inte självklart precis..??

Tacksam för svar !

Visa signatur

Intel Core 2 Quad 2.8 GHz• 6144 Mb Ram •2x 8800 GT 512(NYA)•OS HD 60GB SSD•1TB HD •Gigabyte GA-P35-DS4• Windows 7 64-bitars •Iphone 4 16GB• Desert CombatBattle Field 1942

Permalänk
Medlem

Det bästa är att lägga det nya bios på en floppy och uppdatera genom BIOS menyerna tycker jag. Tanka hem BIOS kopiera det till en floppy. Tryck DEL under uppstart och sedan följ instruktionerna längst ner på sidan.
Hör av dig om det strular.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sagat
Nästan original spänningar, +0.5 på NB och 1.36 på cpu'n. Har inte testat koppla in speakern, får testa det och återkomma.

+0.5 på NB? Du måste mena +0.05? För +0.375 är väl högsta?

Ja återkom med beepkoder

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benji_9
Tjenare!

Har två st frågor:

1. Läste någonstans att moderkortet hade något som hette DTS Interactive och att man med denna funktion kunde få ut 5.1 i spel, stämmer detta och hur går man tillväga? Trodde enda sättet var att köra flera analoga kablar..
Kör Koaxial kabel till förstärkare..

2. Jag köpte precis 3 st Noctua 80 mm fläktar och tror det var 3-Pin och kopplade dessa till 1st 4-pin (SYS_FAN2) och 2 st 3-Pin (SYS_FAN1 och PWR_FAN). Den som sitter i 4-pin roterar med ca 1200 rpm (utan att jag ställt in något, lyckas inte reglera i SpeedFan), dem andra 2 snurrar med ca 1700-1950 rpm (dessa vill jag sänka), hur många Fan mates måste jag köpa, klarar jag att reglera båda dessa med en Fan-mate?

Vore tacksam för lite utförlig hjälp!

Tack på förhand!

1. är väl bara att ställa in i spelet att man vill använda 5.1 ljud!? Det har iaf jag gjort? Inga konstigheter där inte.. Jag kör med vanliga 3st 3.5mm plugg in i ljudkortet. Eftersom jag inte har analogt.
Att man ska behöva köra flera digitala kablar vore konstigt tycker jag, de är väl ett val för analogt för att man bland annat ska slippa ha massa kablar och för att få bättre ljud? Dvs en bättre kompromiss mot "gamla hederliga" 3.5mm pluggarna

2. varför du inte kan reglera den i 4pins är för att det krävs just en 4pinskontakt för att få det att funka i 4pinsuttaget. Dock borde du kunna göra så att du går in i BIOS under pc health eller vad det heter där man kollar temps och volt. Längst ner ställer du om till enabled och voltage eller auto. Så går dom i lägsta hastighet tills mer kylning behövs och dom ökar utefter temperaturen, på så vis får du alltid en tyst dator när du surfar och att den kyler bra när du spelar eller gör något tungt.Det är ju bara prova dom olika alternetiven i bios och se vilket som passar dig bäst.

Ett tips är att prova samtliga saker innan du frågar, för att se hur det funkar först:) Datorn bits inte! hehe

leinad76: om man läser readme eller på gigabytes hemsida om bios-flashning för moderkortet så borde det vara väldigt självklart om hur man skall gå tillväga

EDIT: analoga = digitala

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

e inte det minsta rädd för att testa men jag har gjort det och behöver lite svar på mina aningar osv..

Kan jag styra chassifläktarna om jag kopplar till molex? (orkar inte testa detta utan vill veta innan jag öppnar allt igen o startar)

angående ljudet så tror jag inte du har rätt...

Visa signatur

• Samsung 65F8005 • LG OLED55B6V • Onkyo TX-NR616 • Canton Movie CD 151 • Asus RT-N66U • Samsung Galaxy Tab S • Samsung Galaxy S6 • Samsung Galaxy S7 •

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benji_9
e inte det minsta rädd för att testa men jag har gjort det och behöver lite svar på mina aningar osv..

Kan jag styra chassifläktarna om jag kopplar till molex? (orkar inte testa detta utan vill veta innan jag öppnar allt igen o startar)

angående ljudet så tror jag inte du har rätt...

Ta inte illa vid dig för att jag uppmanar någon att våga prova lite mer utförligt

Nej, det kan du inte göra. Säger väl sig självt, molexkontakterna är ju konstantström från nätagget hehe
Hur som helst, om du skall styra 2 fläktar så får du använda dig av 2 fanmates om du inte ska använda moderkortets inbyggda fläktkontroll. Dock får du stänga av fläktkontrollsfunktionen för samtliga fläktar på moderkortet om du ska använda fanmates mot moderkortet.

Ang ljudet så vet jag inte vilket du syftar på av det jag skrev. Om det är om digitala så kanske du missade mitt frågetecken i slutet på meningen.

När det gäller 3.5mm pluggar för 5.1ljud så funkar det för spel som stödjer det. För mig iaf, skulle tycka det är konstigt om det bara funkar med 5.1ljud för mig i spel och ingen annan med detta mb.

Tror dock jag missuppfattade frågan ang 5.1ljud övht. Så ignorera mitt svar. Får ursäkta.

oj, råkade skriva analoga när det skulle stå digitala. hjärnsläpp.

Visa signatur

Permalänk

DTS Interactive är en funktion som i realtid gör om 5.1-ljud från t.ex. spel till en DTS-signal som då kan skickas via digitala ljudutgången (Toslink/Coax) till en surroundförstärkare. Fördelen är att man slipper dra en massa analoga kablar mellan dator och förstärkare samt att ljudet skickas digitalt hela vägen, vilket är mindre känsligt för störningar. Sen om ljudet blir bättre eller sämre är en annan fråga

Permalänk
Medlem

hehe, oke, tack för svaret då, båda två!

Men läser nämligen att ska kunna reglera varvtalet med någon adapter som följer med till mina Noctua 80mm, och läste även en review på dem på nätet men förstod inte va dem menade... för det står ju i specen att dem ska klara 3 lägen, och att dem kablar som ska användas följer med: Noctua NF-R8 80mm, kanske jag missförstått..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
+0.5 på NB? Du måste mena +0.05? För +0.375 är väl högsta?

Ja återkom med beepkoder

Jag menade +0.05 ja. Beep koden är bara ett beep, halvlångt cirka 1 sekund. Sen blir det tyst. Datorn autorebootar och beepet upprepas.

Btw, var det samma fel på båda dina moderkort, eller är det något annat (cpu'n) ?

Visa signatur

Asus P5E | Q6600 (G0) (1.288v) @ 3.42ghz |2GB 6400 DDR2 | Asus 4870 800/1080 | Corsair 450W | http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=815791

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Tyvärr passade inte den interna moderkortskontakten med denna parallellports-bracket så nu vet jag inte var jag ska få tag på någon som passar. Ingen som vet var man kan köpa Gigabytes tillbehör till detta moderkort?

http://www.litec-computer.de/PC-Komponenten/Mainboards/Zubeho... men totalpriset med frakt verkar bli dyrt 28,40€ (18,40€ i frakt) Men jag är usel på tyska, dom har kanske nått billigare fraktsätt med?

Permalänk
Medlem

Jag har hittat en kontakt i elektroniklabbet på jobbet som jag kanske kan pilla ihop med flatkabeln till parallellporten. Jag tror den ska passa i moderkortet. Så det ska nog lösa sig på något vis.

Permalänk
Medlem

Är det kanske någon som vet storlek/benämning så skulle man kunna köpa kabel + 2x kontakt hos elfa. flatkabel har de då, både 25 och 26 ledare. Men vad heter kontakterna?

Kan det vara dessa Art.nr?
43-657-63
55-660-62
pluss en intern kontakt som jag inte kan gissa nått på...

Edit: Eller ronnylov vad tror du om kabeln i det här paketet?

gäller bara att hitta den billigare än hos elfa...

Permalänk
Medlem

Finns det någon ljudutjämnings effekt i drivrutinerna till ds4an? för att det sänks för mig i dunka låtar

Visa signatur

Antec P182 • Gigabyte P35-DS4 rev 2.0 F11 • Q6600 @ 2400Mhz • XFX 8800GT 512MB • 4GB Corsair XMS2 @ 800Mhz • 19" WS LG L194WT • Corsair Powersupply 620W

Permalänk
Medlem

Svaret på min fråga finns säkert redan i denna tråd, men den är ju så stanas lång så frågar istället

funkar de att köra 4gb Crucia BallistiX PC8500, alltså 4*1gb i ds4an ?

Permalänk
Medlem

Fungera lär det göra, däremot har en del folk haft problem att köra alla fyra minnena i 1066MHz.

Ingenting som spelar så stor roll imho, har man en hyfsad processor är det inte så vanligt att man behöver köra över 500MHz fsb i 1:1 och skillnaden att köra minnena i ex. DDR956 som jag gör just nu(då är ena paret skräpminnen) eller DDR1066 lär inte vara märkbar. Med multipel 9 räcker DDR956 till för 4.3GHz, vilket inte bör göra speciellt många missbelåtna.

Vill man klocka ännu högre kan man ju alltid ta ut två av minnena, då bör man kunna klocka uppåt fsb 600 mao DDR1200. Med multipel 9 räcker det till för 5.4GHz, vilket i dagsläget är totalt overkill, men har man en lägre multipel kan det komma till användning.

Sen finns ju scenariot att man kör lägre klockat och har multipel på minnenna, ex. 9x444 = 3996MHz på cpun och minnena i 2.4x444 = DDR1066, det är i det scenariot som vissa haft problem med 4 minnen. Det spekuleras i att det skulle vara bättre med 2x2GB PC8500 i ett sånt läge, men jag har inte sett några hållbara bevis på att det skulle vara så.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

squonk: jag har inte ens sett skymten av PC2-8500 2GB stickor, så det förstår jag att du inte sett!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick BSOD "machine_check_exception" nyss. Någon som fått detta förut?

Kör mina 1066 minnen nerskruvade till 860. FSB 430 -> 3440 på ett 2*2,66.
Memtest är ok.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av midju
Fick BSOD "machine_check_exception" nyss. Någon som fått detta förut?

Kör mina 1066 minnen nerskruvade till 860. FSB 430 -> 3440 på ett 2*2,66.
Memtest är ok.

För låg vcore ? Är ju antagligen din klockning som skapar "problemet"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänkte byta till ett sånt här moderkort. Kommer det bli några problem att köra med 8GB ram på det här tro?

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan tweaka fram bättre ljudkvalité på något sätt? Verkar vara skitkretsar på detta moderkortet för det är sämre ljud än i både mitt Audigy2 och inbygda på mitt förra DFI (amd) moderkort.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KaLnAk
Tänkte byta till ett sånt här moderkort. Kommer det bli några problem att köra med 8GB ram på det här tro?

Nej det ska det inte vara. Jag kör iaf med 8 GiB.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Nej det ska det inte vara. Jag kör iaf med 8 GiB.

Vad kör du för minnen då?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KaLnAk
Vad kör du för minnen då?

2x2 GiB corsair xms2 och 2x2 GiB ocz gold.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Hej

Ursäkta om denna fråga har kommit upp tidigare i tråden men undrar om gigabyte p35 ds4:an stödjer crossfireX, har tänkt isf köpa 2 st radeon hd3870x2

tack på förhand:)

Visa signatur

CHASSI: Cooler Master Centurion 5 PROCESSOR: Intel Q6600 2.4ghz@3.4ghz MOBO: Gigabyte P35 DS4 GRAFIKKORT: PNY 8800 GTX @ 628/984 Ram: 3 gb 800 mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kallezoom
Hej

Ursäkta om denna fråga har kommit upp tidigare i tråden men undrar om gigabyte p35 ds4:an stödjer crossfireX, har tänkt isf köpa 2 st radeon hd3870x2

tack på förhand:)

Japp den stödjer Crossfire.

Permalänk

okej tack:)

Visa signatur

CHASSI: Cooler Master Centurion 5 PROCESSOR: Intel Q6600 2.4ghz@3.4ghz MOBO: Gigabyte P35 DS4 GRAFIKKORT: PNY 8800 GTX @ 628/984 Ram: 3 gb 800 mhz

Permalänk

Tjena har precis skaffat mig en DS4 och har E2160 @ 3,2 Ghz men undrar vart och hur man kan se tempen på moderkortet eller NB?

Vill veta hur varmt det blir där, hur mycket är normalt/max man borde ha?

Visa signatur

Intel E2160 @ 3,2 Ghz, Gigabyte P35 Ds4, 2x2GB OCZ PC6400, Sparkle 8800GT 512MB, Samsung 500GB, Dell 2007WFP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Japp den stödjer Crossfire.

Crossfire och CrossfireX är inte riktigt samma sak.

Detta kort stödjer Inte crossfireX.

Visa signatur