Behöver hjälp - åtstörning och övervikt och sömnproblem!

Permalänk

Behöver hjälp - åtstörning och övervikt och sömnproblem!

Senaste tiden har jag varit väldigt dålig mentalt. Fått massa mediciner men det fixar ju inte allt.

Jag har fått ätstörningar: Äter massa godis och annat onyttigt vilken tid som helst. Äter även mat sent på nätterna.

Jag har fått sömnproblem: Låter jag bli sömnpillrena en natt så är jag vaken till ca 4.00 som minst och vissa dagar somnar jag inte alls. Medicinen vill jag låta bli då den är narkotikaklassad och har kraftiga biverkningar.

Jag har nu gått upp ca 10kg skulle jag tro. Ser inte alls bra ut. Mest pga ovanstående.

Jag försöker träna men inte kan en depprimerad individ orka med sånt.

Jag besöker psykiatriker och psykologer och får behandling men det går väldigt långsamt.

Jag undrar ifall ni har några tips på hur jag kan gå ner i vikt hälsosamt? =/

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Vad mår du dåligt av egentligen? Finns det någon konkret anledning? Har något hemskt inträffat nyligen? Det måste väl finnas en anledning till att du känner som du gör?

Edit: Kanske inte var det som var meningen men tråden, men det verkar ju som du behöver hjälp med mer än bantning. Men men, har inga direkt tips förutom att du får försöka så gott det går att stanna borta från godis, och ta en promenad varje dag.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk

Naturdiet, löpning varje dag och lite styrka. Can't fail.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem

Försök att hitta någon du trivs med som du kan träna med. Det är mycket mycket enklare att träna flera än att träna själv. Då kan man sporra varandra eller bara prata under tiden.

Träning är bra både för kroppen och det får en att tänka på annat.

Visa signatur

---

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alving
Vad mår du dåligt av egentligen? Finns det någon konkret anledning? Har något hemskt inträffat nyligen? Det måste väl finnas en anledning till att du känner som du gör?

Kan inte direkt prata om det, mår mer dåligt bara jag tänker på det.

Och jo, det kanske skulle bli lättare att ha en vän. Vet nu inte ifall du syftade på flickvän eller bara vän, men jag var en gång väldigt nära en tjej och det gick bra, men jag mådde dåligare just då och det kunde jag inte direkt berätta vilket ledde till dåliga bortförklaringar till varför jag inte kan hitta på nått med henne. Samtidigt, så idiotiskt gjort, så blev jag väldigt nära vän med en annan tjej i skolan vilket hon den andra såg, och självklart så blev det slut. Jag hatade mig inte mindre för det ju. Nu försöker jag glömma den första och den andra märkte jag inte var min typ.

Endast en vän däremot är också problematiskt. Jag kan inte gå på gym pga min ålder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Behöver hjälp - åtstörning och övervikt och sömnproblem!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Senaste tiden har jag varit väldigt dålig mentalt. Fått massa mediciner men det fixar ju inte allt.

Jag har fått ätstörningar: Äter massa godis och annat onyttigt vilken tid som helst. Äter även mat sent på nätterna.

Jag har fått sömnproblem: Låter jag bli sömnpillrena en natt så är jag vaken till ca 4.00 som minst och vissa dagar somnar jag inte alls. Medicinen vill jag låta bli då den är narkotikaklassad och har kraftiga biverkningar.

Jag har nu gått upp ca 10kg skulle jag tro. Ser inte alls bra ut. Mest pga ovanstående.

Jag försöker träna men inte kan en depprimerad individ orka med sånt.

Jag besöker psykiatriker och psykologer och får behandling men det går väldigt långsamt.

Jag undrar ifall ni har några tips på hur jag kan gå ner i vikt hälsosamt? =/

Jag har en del personliga erfarenheter liknande dina angående depression.

Det kanske är lite jobbigt att ha gått up 10 kg i vikt, men det verkar inte vara grundproblemet. Klarar du resten kommer du garanterat i sinom tid kunna banta tillbaka till din gamla vikt igen.
Försök att inte stressa över det i onödan.

Angående att inte träna så kan jag bara varna dig för att låta bli allt sånt och allt annat bara för att du känner dig så nere och orklös.
Det hela blir en ond cirkel. Desto mindre aktiv du är med träning och liknande desto mindre producerar din hjärna av ämnet serotonin.
Låga halter av detta ämne är just en starkt bidragande orsak till depression. Desto lägre desto värre.
Alltså kommer mindre träning och aktivitet att förvärra din depression.

Det kanske känns fördjävligt att ens orka gå upp ur sängen, men det är faktiskt värt att tvinga sig (mot ens egen vilja) för att kunna bryta den onda spiralen.

Dessutom kan dåliga matvanor också i hög grad förvärra depressionen.
Kroppen behöver en varierad proteinrik kost för att kunna producera serotonin och andra ämnen som motverkar depression.

Om du inte redan får det, så bör du verkligen överväga att prova sk lyckopiller, eller höja dosen. De höjer på kontgjord väg serotoninhalten i hjärnan och kan bryta depressionen så att du kan komma på fötter igen.
De är mycket effektiva och inte på något sätt beroendeframkallande.

Du måste nog med lite viljestyrka försöka bryta dina dåliga vanor även om det är jobbigt och allt för tillfället känns meningslöst.

Angående tjejer så var det också en orsak för mig att känna mig deprimerad när jag var yngre. Allt jag försökte gick åt helvete och jag såg hur alla andra fixade allt så lätt.
Själv trodde jag vid 18 års ålder att jag snart skulle bli för gammal för sådant och ensam kvar..
I efterhand undrar jag vad jag egentligen stressade över.
Det kommer hur många tillfällen som helst för att träffa nya tjejer under många år därefter och egentligen under hela livet.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Leta på en tjej som tycker om att träna

Permalänk
Medlem

Måste fråga, har du ett jobb eller går i skolan? För att bara sitta hemma och gå på soss och inte gör nått brukar ge sånt. Man måste ha nått som drar en helt enkelt.

Permalänk
Inaktiv

Försök förbättra varje dag lite grann, börja med att försöka disciplinera dig till att bara äta godis kanske varannan dag(om du nu äter varje). Till slut kommer du förhoppningsvis må bra av det och känna att det stärker dig. Då börjar du äta än mindre godis. har gjort så själv senaste tiden pga svällande buk. Nu dricker jag i stort sett inte läsk alls och käkar sällan något snask. Men börja med små förändringar, en sak i taget och ta åt dig äran för dina små bedrifter för de är ju nog så viktiga!

Kyl ner en bringare vatten med en bunke is så ska du få se hur gott det är! Är galen i vatten nu, finns inget godare. Mycket finare än läsk!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
...

Jag tar redan maximalt tillåtna dosen av anti-depressiva medel. Inte nog med det tar jag även anti-psykotiskt medicin, men då endast för att behandla depressionen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Måste fråga, har du ett jobb eller går i skolan? För att bara sitta hemma och gå på soss och inte gör nått brukar ge sånt. Man måste ha nått som drar en helt enkelt.

Jag går i skolan. Ska börja i 8:an. Jag tillbringar mest tid isolerat i mitt rum framför datorn. Enda gångerna jag går ut är väl läkarbesök och kanske träffar jag min enda vän och drar till ett internetcafe.
Men mest framför datorn då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
Leta på en tjej som tycker om att träna

Jag är inte sådär expert på tjejer och sånt, vet alltså inte hur man påbörjar ett vänskap med en tjej. Och jaja, skratta på ni nu bara...

Edit: Glömde tacka för alla svar ni skrivit så snabbt!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Försök få någon psykiatriker att skriva ut SSRI-medel (typ flouxetin), använd de sömnmedel du har fått utskrivet.
Jag antar att det är någon bensodiazepin, de har inte alls allvarliga biverkningar (utöver att det finns en viss risk för beroende). Om du inte är säker på att du upplever några biverkningar så ska du självklart fortsätta att ta dem, sömn är viktigt. (och känner du av dem så ska du prata med läkaren som skrev ut dem och se om de inte kan skriva ut några som du inte upplever biverkningar på)
Att det är narkotikaklassat är inget du ska stirra dig blind på, det förändrar inte medicinen.

Är du inte nöjd med den hjälp du får så tycker jag att du ska byta, eller prata ut om de bekymmer du har med den hjälp du får.

Angående kosten så tror jag inte att jag behöver skriva så utförligt, då jag inte tror att du har "energi" nog att äta en allt för invecklad kost.
Börja dock att kolla upp både energivärdet och kolhydratsinnehållet i alla de produkter du stoppar i dig.
Akta dig för produkter med högt energiinnehåll, är det dessutom nästan bara i kolhydrater som energin finns så ska du akta dig för dem ännu mer.
Jag vill att du ska associera ätande av sådanna produkter med misslyckande, kanske inte ångestladdat, men du ska ändå vara medveten om att du sätter käppar i hjulet för din färd mot den smalare och snyggare dig varje gång du stoppar något sådant i munnen.

Var inte rädd för att vara hungrig heller, hunger är bra för kroppen.
Klarar du av att hålla dig ända tills middagen utan att äta något alls så vore det fullständigt suveränt, men jag förstår om du inte har motivation till det.

Du får gärna skicka ett PM om du vill tala ut.

Permalänk

Tack så mycket!

Jag började med den kända Prozac, sedan Fluoxetin, sedan Paroxetin och nu Sertralin. Maximala dosen som tidagare nämnt.

Och andledningen att jag inte vill ta sömnpillret är att jag blir agressiv och våldsam av den. Känns inte så bra. Men jag ska sänka dosen på ena medicinen och börja med sömnpillret igen. Min psykiatriker tror det kan vara de som krockar och ger dess biverkning.

Tycker det är enormt snällt av er att svara och hjälpa mig. Kan inte beskriva hur glad jag blir.

Då kanske jag inte heller ska börja med intensiv träning. Kan väl börja med att äta ordenligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

intensiv träning behövs nog inte, men de flesta psykologer etc brukar rekommendera att man åtminstone rör på sig, eller hur jag nu ska säga.
ta en promenix varje morgon eller kväll på 45min. funkar även å jogga lite lätt om du känner för det.

ang. ätandet. se till att inte ha så mycket "skräpmat" hemma. å försök att sätta upp några tider, att här i mellan får jag äta vad jag vill, men sen är det stopp.
att man äter på nätterna kan ibland leda till att man får svårt å sova etc.

så jag tror att du fixar det med lite "rörelse" å bra ordning på ätandet.

Visa signatur

// Claw

Permalänk

vad är det du käkar? o grunden för det?

har käkat antidepp till o från i över 3.½ år nu. går lika mycket upp som ner känns det.

har väldigt svårt och ta kontakt med folk, göra mig förstådd på ett korrektsätt, har ät o sömnsvårigheter. sitter oftast uppe tills någon i hemmet går o jobbar, jag bara mer eller mindre sitter o "glor" sover väl kanske 2-3 timmar varje dygn ibland en heldag.

du ska inte hänga läpp för att du inte har rl kompisar eller tjejer. om jag har rätt så har jag ett likadyrstert år framför mig som jag haft alla mina andra år. sitter alltid själv osv.. jag har slutat att bry mig, gillar faktist mer att sitta själv och göra saker på mittvis.

blir ofta arg även fast medecinen ska trubba av sånt så händer det att man blir aarg. eller får ryck som de flesta kallar det

sen att du kanske äter mycket en dag o lite en ann a är väl en ska du ska försöka jämna ut, käkar själv aldeless för lite mat. en 7åring äter nog lika mycket mat eller till och med mer mat än vad jag gör under en dag, dock så går jag inte ner eller upp i vikt utan stannar där jag är.

sen att det tär på ens psycke är något som är det jobbigaste,
jag tycker inte att något annat är jobbigt.
sen att man saknar kompisar eller någon tjej är ju något man skiter i och lever endast fördagen.

vet att jag svamlar nu men iaf

du är inte ensam iaf

edit:
hjärntvättare kan man gott vara utan... ser häldre att man tar tag i problemet sjäöljv eller något förändrare ens liv, lottvint, flickvän eller något.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Att du skulle ner till gymmmet och ligga och trycka under en stång ser jag ingen idé med, i och med att när man känner sig nere så kommer inte träningen ge något, du kommer inte hitta motivationen du behöver till att lyfta de där sisat gångerna(Detta kommer du själv uppfatta i hjärnan) vilket i sin tur bidrar till att du känner tränandet meningslöst och du ställer dig frågan, vad tusan gör jag här?

(Nu var det kanske inte muskler du var ute efter, utan istället ville du gå ner i vikt)

Isf tycker jag du ska börja med att gå en runda, inte springa eller jogga utan bara ut och gå. Se dig omkring, se vad andra människor hittar på, behöver inte gå fram och prata med dom utan nöjd dig med att beskåda på avstånd och skaffa dig en egen uppfattning vad dom tycks göra. (Sysselsätt dig och hjärnan med något och se hur andras vardagar kan se ut)

Försök dessutom hitta något att göra på din fritid när du kommer hem från skolan. Kanske svårt att hitta ett deltidsjobb i den åldern men hör med mor och far om inte dom kan hitta på något. Jobb vore utmärkt då du kommer in i en rutin som leder till dagarna går snabbare och du känner att du presterar något, att det finns någon mening med det du gör.
Och det där med godiset, börja käka knäckebröd med fibrer, låter inte gott, är ingen vidare i början(tycker många) men du accepterar smaken efter ett tag och det är inget du kommer bli tjock utav.

Lite flummigt blev det allt men hoppas det ger något, sitter själv på ett ferie-arbete och fördriver timmar =).

Lycka till

Visa signatur

Vi välkomnar vår senaste medlem, FiskeKrok.

Permalänk
Medlem

Vad är det här med alla dessa piller?

Du mår skit helt enkelt. Gör det inte större än vad det är, det blir bara svårare för dig. Be din mor och far att aldrig mer köpa godis och chips i hemmet. Be om stöd. Är du inte nöjd med hjälpen du får; säg ifrån.

Gör ditt bästa att verkligen börja träna. När du har tränat ett effektivt pass kommer du vara trött och hungrig. Du kommer äta bra med mat och sen sova en god natts sömn, det garanterar jag. Hela det här ".. jag orkar inte, det är för svårt" attityden får du lägga ner. Det kommer vara svårt att hitta motivationen, speciellt när du redan är nere, men håll ut!

Börja IDAG! De flesta träningsställen erjuder gratis träning första gången. Packa ihop din väska och dra! Fråga din kompis att hänga med. Säg "Jag behöver din hjälp, kan du vara snäll och hänga med mig träna. Det hade betytt väldigt mycket för mig."

Be dina föräldrar peppa dig! Du behöver inte börja med nåt intensivt pass heller, bara nån halvtimme på cykel hade gjort underverk. Man måste börja nånstans.

Börja laga mat? Kolla upp några recept på nätet och prova, med din mor eller far, att tilllaga de. Något som låter gott liksom. Kanske det här;

Carbonara
http://www.tasteline.com/default.ns?strItemID=showRecipe&lngR...

Du börjar lätt, men elegant. Sen vem vet? Du kanske har hittat nån ny hobby och intresse. Du kanske blir en gourmetkock? Tjejerna diggar verkligen killar som kan laga mat.

Ingen har det enkelt. Man måste bara sluta tycka synd om sig själv och ta tag i grejer. Det är skitviktigt att det är DU som får saker att hända. Jag lovar, att om du drar och tränar idag, en timme, så kommer du kunna lägga dig med gott samvete om att "Ok, jag började idag" liksom. "NU börjar saker hända, och varför? För att JAG valde det". Och bara det kommer få dig må bättre med dig själv.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Jag kan väl bara instämma i det mesta de andra här säger.

Det är viktigt att röra på sig för sitt eget välmåendes skull, så av den anledningen bör du nog så smått tvinga dig iväg lite.
Dock så får inte heller det gå till överdrift. Träna inte i något syfta att försöka få en massa muskler och se snygg ut för att impa på andra, utan just för din egen skull.

Att sitta instängd i sitt datorrum för länge kan få vem som helst att må illa för övrigt. Jag känner själv hur jag blir deppig och retlig om jag suttit alltför många timmar framför datorn i ett instängt rum med dålig luft.

Ok, det är bra att du får medicin, men det låter som att du kanske fått lite väl många och starka grejer som skapat bieffekter.
Gäller det depressionssymptom så var det väldigt populärt förr att skriva ut vissa beroendeframkallande typer av preparat som också skapade många andra bieffekter. Nu har börjar de flesta gå över till sk SSRI preparat som
Haricots nämner (som fontex = prozac).
Jag tryckte i mig mer än dubbel maximal dos under ett par år, vilket iallafall märkbart påverkade min sinnesstämmning till att kunna bryta depressionen.
Medicinen hjälper också tydligt mot sk social fobi som jag led av då (att vara rädd för att ta kontakt och umgås med andra).

Citat Silverwulf : "Jag är inte sådär expert på tjejer och sånt, vet alltså inte hur man påbörjar ett vänskap med en tjej. Och jaja, skratta på ni nu bara..."

Där kan jag verkligen garantera att du inte är ensam om problemet.
Ytterst få killar är några experter på detta. Många tycker tom att det allför pinsamt att ens säga "hej" eller kanske ens titta åt en tjej de gillar.

Att föra ett samtal som får tjejen intresserad kan vara en hel vetenskap..
En del har det kanske naturligt, men de flesta får anstränga sig rätt mycket och det kräver träning och erfarenhet.
Det viktigaste här är att försöka våga försöka. Det kommer att gå åt skogen ibland, det får man räkna med. Det viktiga är att försöka att inte ta det personligt och ge upp helt efter några misslyckanden (lättare sagt än gjort dock).

Det har tom skrivits en hel massa böcker i ämnet. Det hade det aldrig gjorts om det inte funnits något behov. Låna gärna några sådana och läs lite om du känner för (En lättsam nyutkommen bok i ämnet som jag tittade i för ett tag sedan är "Singelhandboken tjejtjusare". Den är lättläst med väldigt bra konkreta råd och tips.).
Dock kanske det inte är en bra ide att försöka ragga på tjejer just när man känner för deppig. Sådant syns och många kommer då att nobba dig av just denna anledning.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk

Har ju igentligen en motionscykel hemma, i mitt rum faktiskt. Köpte den för nån månad sen i syfte med att cykla ca 15-20min varje dag. Visst de första dagarna gick det, men efter några veckor slutade jag och började bara cykla när jag smått kunde motivera mig själv. Nu har jag inte cyklat på ett bra tag men jag ska försöka skaffa lite träningsmusik till MP3-spelarn och börja cykla. Men vem vet hur länge detta funkar.

Jag kan inte gå ut. Lider av social fobi, eller rättare sagt så blir jag förbannad på folk bara sådär, irriterar mig på det de gör, lever, etc.. Detta ska ju medicinen hjälpa men lyckas inte helt enkelt.
Nästan som en gammal gubbe.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Har ju igentligen en motionscykel hemma, i mitt rum faktiskt. Köpte den för nån månad sen i syfte med att cykla ca 15-20min varje dag. Visst de första dagarna gick det, men efter några veckor slutade jag och började bara cykla när jag smått kunde motivera mig själv. Nu har jag inte cyklat på ett bra tag men jag ska försöka skaffa lite träningsmusik till MP3-spelarn och börja cykla. Men vem vet hur länge detta funkar.

Tips: Titta på en bra film/tv-serie medan du cyklar. Iaf jag tänker inte lika mycket på när det är jobbigt om jag samtidigt är koncentrerad på något annat.

Typ fixa bra tv-serier och varje gång du tittar på dom cyklar du samtidigt. Ett avsnitt per motionspass.

Visa signatur

---

Permalänk

Bra ide! Ett avsnitt av Simpsons är ju ca 30min, vilket är perfekt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

bara kämpa. mår du dåligt tror jag inte att skaffa en tjej bör vara din prioritet, en god vän är aldrig fel dock!
jag gillar att ta skogspromenader det är...rogivande på något sätt, gå ut och stosa runt lite så kanske du känner att du gillar att gå runt på platser. sen kan det vara mysigt att gå runt på kvällen när man kan se månen och stjärnor och planeter.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

du kanske ska sluta käka piller i en månad?
du kanske har ett sug efter de men du jkan ju faktist må bättre av det hela.

annars ta tig för dig själv bara och gör saker i din egentakt.
träffa inte folk med avsikt utan det känns bättre om foklk träffar dig.

känns lite mer som att folk bryr sig än om man tingar de att bry sig. men iaf
ta det bara lungt och ta små steg hela tiden.
även att du kanske saknar kompisar, tjejer eller något annat, så skit i att. det kommer när det kommer och ju senare det kommer desto längre brukar nöjet vara

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
du kanske ska sluta käka piller i en månad?
du kanske har ett sug efter de men du jkan ju faktist må bättre av det hela.

Ger du samma tips till cancerpatienter som får cellgiftsbehandling?
Vad är det med folk?
Psykiatrin finns till för att den hjälper människor, låt läkare (psykiatriker) avgöra hur de ska bota en patient.
Rådfråga läkaren om det kanske inte vore bäst att ta ett avbrott för att man känner av biverkningar är en sak, men att göra det för att vardagsmänniskans "sunda förnuft" säger att piller är dåliga är direkt idioti.

Hjärnan har ingen fluffig superkraft som läker sig själv bara för att vi vill det, det är ett organ som alla andra och bör medicineras om det har något problem.

Nu kanske jag övertolkat vad du menade, men jag blir så förbannat less på "hippies" som förstör folks liv genom att slänga ut skit om mediciner som faktiskt fungerar.
Om du inte är en av dem behöver du inte ta åt dig.

Det kanske riktar sig mer till Cloudstone än till dig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Vad är det här med alla dessa piller?

Det är med dem som alla andra piller, de hjälper människor.
Läkemedelsföretag tar fram läkemedel som visar en positiv effekt på olika symptom och läkare skriver ut dessa till patienter som uppvisar dessa symptom för att HJÄLPA MÄNNISKOR.

Gah, varför är det just psykiatrin som ska bli attackerad av folks "sunda förnuft"?
Varför kan ni inte bestämma er för att ni kan bättre än läkare i andra områden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
...

Hjärnans tankekraft är otroligt mycket starkare än vad vi tror, vi kan göra det mesta via tankar.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XarpH
Hjärnans tankekraft är otroligt mycket starkare än vad vi tror, vi kan göra det mesta via tankar.

Vi kan dra samman muskler... och så kan vi... dra samman muskler. Inte nog med det, vi kan dra samman muskler.

Vad är det för nonsens du tror att vi kan styra med tanken nu då?

Om det är placebo du tänker på så finns det flera fullständigt rimliga och troliga förklaringar som inte utgår från nonsens såsom "tankens kraft".

Permalänk
Citat:

bla bla

jag ska inte vara elak men jag vet vad jag pratar om då jag själv käkar en hel del saker, bland annat anit depp. har gjort det i 3.5 år till och från och det svänger både hit och dit säger jag bara.

sen är det fel att tolka 2 sjukdommar på ett sådant här sätt. den ena är livshotande den andra inte.

är som att sitta hemma på en stol o akta sig för att få en meteorit i skallen än att bli överkörd på stan av en bil.
Det är abra svammel man kan inte säga att något är rätt eller fel men det är inget bra tillväga gång sätt iaf.
sen snacka med folk som tror vad de vet vad de snackar om är nog det jobbigaste som finns. nu syftar jag inte på forum osv utan på psykiatrikarin och psykologer de bara sitter där och vrider till det. alldrig mer att jag går till några sånna mer. 1.5 års av ständiga besök är inte bra. tar hand om det bättre själv isf.

sen att medeciner hjälper det gör de väl men de kan ochså vara skadliga för en .

hur man änm vrider på det så ser man en annan väg och alla ser det på olika sätt.

Haricots: jag tror föregående talare syftade mer på att om man bara vill så kan man. har man satt upp ett mål att klara det så göra många det.
det finns måna och åter många som blivit (hittar inte rätt ord) "förlamade" i olika olyckor osv men många har kommit tilllbaka för att de har satt upp små mål och bara man tänker på det och gör små framsteg så är det faktist lättare då man ser resultat än att bara trampa i kölvatten.

sen har jag för mig att om man bara tänker reidgt mycket att bli startk osv så kan man öka och förbättre sig själv med 50% muskler.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd
Citat:

jag ska inte vara elak men jag vet vad jag pratar om då jag själv käkar en hel del saker, bland annat anit depp. har gjort det i 3.5 år till och från och det svänger både hit och dit säger jag bara.

sen är det fel att tolka 2 sjukdommar på ett sådant här sätt. den ena är livshotande den andra inte.

är som att sitta hemma på en stol o akta sig för att få en meteorit i skallen än att bli överkörd på stan av en bil.
Det är abra svammel man kan inte säga att något är rätt eller fel men det är inget bra tillväga gång sätt iaf.
sen snacka med folk som tror vad de vet vad de snackar om är nog det jobbigaste som finns. nu syftar jag inte på forum osv utan på psykiatrikarin och psykologer de bara sitter där och vrider till det. alldrig mer att jag går till några sånna mer. 1.5 års av ständiga besök är inte bra. tar hand om det bättre själv isf.

sen att medeciner hjälper det gör de väl men de kan ochså vara skadliga för en .

hur man änm vrider på det så ser man en annan väg och alla ser det på olika sätt.

Och på vilket sett skulle du bli auktoritet för att du själv behandlas?
Läkarna är auktoriteten, inte patienterna.
Förövrigt så har även jag erfarenhet av psykiatrin, men jag låtsas inte att jag blir auktoritet för det. Jag erkänner gärna att läkarna har auktoritet och att jag inte är läkare.

Skulle en allternativ metod av behandling visa sig vara mer värdefull än den nuvarande linjen så skulle det visa sig av läkare som forskar, inte enskillda patienter som tror sig veta bättre än människor som studerat ämnet i flera fall en bra bit över 10 år.

Permalänk
Citat:

Och på vilket sett skulle du bli auktoritet för att du själv behandlas?
Läkarna är auktoriteten, inte patienterna.
Förövrigt så har även jag erfarenhet av psykiatrin, men jag låtsas inte att jag blir auktoritet för det. Jag erkänner gärna att läkarna har auktoritet och att jag inte är läkare.

Skulle en allternativ metod av behandling visa sig vara mer värdefull än den nuvarande linjen så skulle det visa sig av läkare som forskar, inte enskillda patienter som tror sig veta bättre än människor som studerat ämnet i flera fall en bra bit över 10 år.

jag säger inte att det finns bättre sätt (iaf inte i dagsläget), men man ska väl gå ifrån individen och inte från massan? för om en banahdling funkar bättre på en person så är det väl inte sagt att det gör det på alla häller?

för isf kan alla käka p-piller och man blir alldrig sjuk eller något.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd
Citat:

jag säger inte att det finns bättre sätt (iaf inte i dagsläget), men man ska väl gå ifrån individen och inte från massan? för om en banahdling funkar bättre på en person så är det väl inte sagt att det gör det på alla häller?

för isf kan alla käka p-piller och man blir alldrig sjuk eller något.

Vad får dig att tro att läkare arbetar så?

Visar statistiken att en viss medicin har väldigt individuell verkan så kommer de att testa olika, och uppvisar patienter allvarliga biverkningar så byter de självklart om det finns allternativ.

På vilket sett tror du att du är bättre på att bedömma just Silverwulfs behandling än de "generaliserande läkarna"?
Vad ger dig förmågan av att genom ett foruminlägg kunna se skilladen på Silverwulf i jämförelse med "massan" så att du kunnat se en lämplig behandlingsmetod av honom som läkarna missat?

Det är läkare som upptäcker att alla inte tål P-piller, och vilka som ligger i riskgruppen för att inte tåla. Inte enskillda patienter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Psykiatrin finns till för att den hjälper människor, låt läkare (psykiatriker) avgöra hur de ska bota en patient.
Rådfråga läkaren om det kanske inte vore bäst att ta ett avbrott för att man känner av biverkningar är en sak, men att göra det för att vardagsmänniskans "sunda förnuft" säger att piller är dåliga är direkt idioti.

Hjärnan har ingen fluffig superkraft som läker sig själv bara för att vi vill det, det är ett organ som alla andra och bör medicineras om det har något problem.

Nu kanske jag övertolkat vad du menade, men jag blir så förbannat less på "hippies" som förstör folks liv genom att slänga ut skit om mediciner som faktiskt fungerar.
Om du inte är en av dem behöver du inte ta åt dig.

Det kanske riktar sig mer till Cloudstone än till dig.

Det är med dem som alla andra piller, de hjälper människor.
Läkemedelsföretag tar fram läkemedel som visar en positiv effekt på olika symptom och läkare skriver ut dessa till patienter som uppvisar dessa symptom för att HJÄLPA MÄNNISKOR.

Gah, varför är det just psykiatrin som ska bli attackerad av folks "sunda förnuft"?
Varför kan ni inte bestämma er för att ni kan bättre än läkare i andra områden?

Ja, självklart är det upp till psykiatern att hjälpa honom, men skapar han en tråd om det på sweclockers och frågar efter råd så är det just det han får. Det är upp till han om han lyssnar eller inte.

Piller hjälper, visst gör de. Men ibland känns det som det är enklare för psykiatern att skriva ut recept än att kanske rekommendera patienten för terapi.

Det är onekligen tufft att växa upp i dagens samhälle. Det ställs enorma krav och det är jobbigt, både som kille och tjej. Därför tycker jag att terapi vore ett mera effektivt sätt att lösa problemen för att det är något som man har kvar hos sig länge. Finns folk som varit fast i träsket i många år.

Men som sagt, det är inte upp till mig, det är upp till psykiatrikern. Hoppas bara de vet vafan de sysslar med. Har själv en tjejkompis som snackat med psykatriker om sina problem, hon lider av svår depression. Men gång på gång har hon sagt att psykiatrikern inte lyssnar. Han fattar helt enkelt inte hennes problem, så han bara skriver ut piller. Problemet är att hon varit deprimerad i 2 år nu. Och hon har bytt psykiater, flera gånger, men de har alla varit likadana.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |