Antec Performance P18x P19x-tråden

Permalänk
Medlem
Citat:

Sputte, 24pins är vanligast nuförtiden, men 20pinnars förekommer ännu såvitt jag vet. Många moderkort med 24pinnars funkar dock även med ett 20pins agg.
Vill du veta vad du har nu borde du kunna räkna antalet ledare i 20/24pins kontakten, eller leta upp moderkortsmanualen, eller kanske rota fram specen på nätagget nånstans.

Jo, jag kikade på moderkortet, och mitt har 20 pins, och 4 pins.
Så, om jag vill förlänga dessa, då behöver jag alltså sådana här?

http://www.dustinhome.se/pd_5010072095.aspx?

http://www.dustinhome.se/pd_5010049478.aspx?

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Leffemannen, det där är en gammal och rätt kompakt konstruktion med moderna mått mätt, och ryms enkelt i en P180! Den är rätt långt från effektiv vid det här laget och är inte direkt den tystaste heller - du borde kunna hitta en bättre kylare för det priset (eller lägga på några kronor) om du ids.

Ja jo, att den är gammal och lite bullrig. Men jag äger den ju redan och vill inte lägga ut några mer pengar på en ny, därför jag undrade. Är inte så att jag hade tänkt köpa en ny sån där CPU-kylare. Men tack för svaret.

Permalänk
Medlem

Jepp Sputte, ser rätt ut!
20 pins förlängaren var 15 cm, vilket jag hoppas och tror räcker till dina 30 cm du redan har.

4pins förlängaren verkar inte stå några mått på? Den lär ju räcka om du drar framför moderkortet, men risken finns att det blir tajt att dra snyggt bakom moderkortet iallafall om förlängaren är för kort...

...

Leffemannen, lägga en tusenlapp för en låda utan nätagg är OK, men lägga pengar på tystare och effektivare kylning går bort? (speciellt då ju fläktar har en tendens att slitas och därmed låta mer och bli mindre effektiva - eller helt gå sönder - med tiden)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jepp Sputte, ser rätt ut!
20 pins förlängaren var 15 cm, vilket jag hoppas och tror räcker till dina 30 cm du redan har.

4pins förlängaren verkar inte stå några mått på? Den lär ju räcka om du drar framför moderkortet, men risken finns att det blir tajt att dra snyggt bakom moderkortet iallafall om förlängaren är för kort...

Jo, 45CM borde ju funka, eftersom jag inte bryr mig så mycket om kabeldragningen, utan nöjer mig med att sladdarna når fram i huvud taget. Eftersom jag tänkt att köpa ny dator senare, men köpa chassiet i förväg så.

På 4pinnaren står det i "rubriken"
"KABEL FÖRLÄNGNING 4-PIN ATX12V(P4) HA-HO 30CM"
Alltså 30CM, och 60CM ska räcka fint, eftersom jag inte tänkt dra några kablar bakom moderkortet, bara om de räcker. Men det får man se sen när man har skaffat chassiet.

Men tack för hjälpen! Var lite fundersam om jag valt rätt kablar, men bra att du också håller med mig <;

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -

Permalänk
Medlem

Ja titta, det missade jag i rubriken!
60 cm räcker lätt att dra snyggt bakom! Bara inte själva kontakten är för stor för att rymmas mellan moderkortsplåten och dörren, så är det lugnt

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Leffemannen, lägga en tusenlapp för en låda utan nätagg är OK, men lägga pengar på tystare och effektivare kylning går bort? (speciellt då ju fläktar har en tendens att slitas och därmed låta mer och bli mindre effektiva - eller helt gå sönder - med tiden) [/B]

Konstigt resonemang du har där. Varför inte köpa nytt moderkort, processor, minne, hårddisk också på en gång när jag ändå köper en låda för en tusenlapp? Jag lär nog byta kylare när jag byter moderkort ska du se.

Permalänk
Medlem

Är det inte typiskt...precis när man bestämt sig och ska beställa så höjer dustin priset på nästan 150 spänn på chassiet, samtidigt som det tar slut i lager...Yay.

Någon som har koll på prisändringar, är prishöjningen bara tillfällig, eller ändras de sällan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leffemannen
Konstigt resonemang du har där. Varför inte köpa nytt moderkort, processor, minne, hårddisk också på en gång när jag ändå köper en låda för en tusenlapp? Jag lär nog byta kylare när jag byter moderkort ska du se.

Finns ju förstås en miljon olika variabler att ta hänsyn till vid komponentköp, så visst det är lätt för mig att generalisera.

... men om man nu lägger en tusenlapp på låda utan agg så känns det ju som man gör det i nån slags ganska seriös ambition att få en tyst välkyld burk? Är det inte då rätt rimligt i sammanhanget att lägga 3-400 på en ny kylfläns? Men visst, är det en templösning under tiden du väntar in nya komponenter så förstår jag det

...

Sputte, efterföljaren P183 är ju så sakteliga på gång, så det kanske är så att P182 nu håller på att fasas ut och är svår att få tag på?
http://www.silentpcreview.com/article840-page2.html

Fram till nu har ju P180/182 legat relativt stabilt i pris, med några försiktiga sänkningar till och från, såvitt jag sett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Sputte, efterföljaren P183 är ju så sakteliga på gång, så det kanske är så att P182 nu håller på att fasas ut och är svår att få tag på?
http://www.silentpcreview.com/article840-page2.html

Fram till nu har ju P180/182 legat relativt stabilt i pris, med några försiktiga sänkningar till och från, såvitt jag sett.

Aha, där ser man. När tror du denna kommer ut i svenska butiker?

Angående P182, så är det nog bara att den är slut på lager hos Dustin, då det stod "på lager om 1-2 dagar".

Men är det värt att vänta på P183 tror du? Med tanke på att det inte var så stor skillnad på 180 och 182an menar jag...

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sputte
Aha, där ser man. När tror du denna kommer ut i svenska butiker?

Angående P182, så är det nog bara att den är slut på lager hos Dustin, då det stod "på lager om 1-2 dagar".

Men är det värt att vänta på P183 tror du? Med tanke på att det inte var så stor skillnad på 180 och 182an menar jag...

Ingen har hört något om P183 sedan Computex, så den är nog inte nära i alla fall. Men visst vore det kul om det här är ett tecken på att den är på gång, även om jag inte tror det. Du kan läsa lite i länken om vad man tror kommer att vara skillnaden P182->P183. Om HD-temps i nedre kammaren är viktiga för dig så kan det vara idé att vänta t.ex.

Permalänk

Läste lite om P183:an.

Upplever ni som äger ett P182 de problem som beskrivs, att det blir dålig lufttillförsel pga. för små öppningar i fronten?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krukväxt
Läste lite om P183:an.

Upplever ni som äger ett P182 de problem som beskrivs, att det blir dålig lufttillförsel pga. för små öppningar i fronten?

Nix, men en del av de som har stora krav på låg ljudnivå har gjort en modd som finns dokumenterad i den här tråden för att öka luftflödet och därmed minska ljudnivån. Luftflödet räcker till allt du kan tänka dig, men fläktarna kan få jobba hyfsat hårt om det behövs massor med kylning, och det kan få uppljudnivån lite grann.

Permalänk

Vet du på rak arm vilken sida/-or den moden ligger på, eller ska jag ge mig igenom och leta?

Permalänk
Medlem

SPCR post här med beskrivning:
http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?p=374290#3...

Resten av den tråden är intressant oxå:
http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=44067
Enklaste lösningen är att helt enkelt plocka bort frontluckorna..
Plus att man kan klippa bort grillgallret för ännu öppnare flöde.

...

Fronten är restriktiv på P180, och jag misstänker att pga detta så sker i praktiken det mesta av grafikkortskylningen via insug bakifrån genom pci-platserna...

Att göra något åt det är vettigt IMO, men däremot tycker jag de misslyckats rätt bra med utseendet på P183... Ser alldeles för öppet och naket ut när man ser plåten igenom sådär, och jag gillar inte de diagonala "plaststrecken".

Visa signatur

Permalänk
Citat:

[...]Att göra något åt det är vettigt IMO, men däremot tycker jag de misslyckats rätt bra med utseendet på P183... Ser alldeles för öppet och naket ut när man ser plåten igenom sådär, och jag gillar inte de diagonala "plaststrecken".

De diagonala plaststrecken ser dessutom väldigt restriktiva ut faktiskt. De ser ju ut att täcka halva ytan! Skall bli intressant att se om det möjligtvis är så att varje plaststreck består av en tunn vinklad plastbit - i så fall kan det bli bra. Och visst är den fulare...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
De diagonala plaststrecken ser dessutom väldigt restriktiva ut faktiskt. De ser ju ut att täcka halva ytan! Skall bli intressant att se om det möjligtvis är så att varje plaststreck består av en tunn vinklad plastbit - i så fall kan det bli bra. Och visst är den fulare...

Nja, det nya ser IMO ut att vara mindre än halva ytan, och de är trots allt bra mycket mindre restriktiva än P180:ns galler... (som lär vara täckta till typ två tredjedelar)
Men vackert är det inte.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Nja, det nya ser IMO ut att vara mindre än halva ytan, och de är trots allt bra mycket mindre restriktiva än P180:ns galler... (som lär vara täckta till typ två tredjedelar)[...]

P180:ns galler är ju vinklat så i själva verket är "luftflödesytan" ganska stor. Men visst kunde den vara större, och visst blir det turbulens.

Permalänk
Medlem

Då var ett P182 beställt då, hoppas man kan förlita sig på misco.se
Bra pris var det dock

Visa signatur

Permalänk

Nu har jag mätt strömkablarna på mitt tagan 480W.
Både den 24V-kabeln och 12V-kabeln är 50 cm.

Så här ser layouten på moderkortet ut. Det är ett Abit AN8 32X

BILD:
http://www.cdrinfo.com/Sections/Articles/Sources/ABIT_AN8_32X...

Kommer kablarna att räcka tro? För montering i P182?

Permalänk
Medlem

Har fått lite ideer om att spreja insidan svart på mitt P182 och undrar vad för slags färg som skulle kunna funka? Är det bara att kila till Biltema och köpa ett par burkar, vet inte hur bra de är riktigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
P180:ns galler är ju vinklat så i själva verket är "luftflödesytan" ganska stor. Men visst kunde den vara större, och visst blir det turbulens.

Nja, Vinkeln spelar mindre roll, när själva "botten" är så smal som den är...
Lite mörk bild, men den visar hur restriktiv den faktiskt är på baksidan:
http://www.3doracle.com/build/doors1.jpg

Det syns ganska tydligt att hålen inte kan vara mycket mer än en tredjedel av totala ytan... Sen spelar det mindre roll hur vinkeln ser ut på gallret "framför".

Jag har gjort hobbyknivsmodden, men för mig var skillnaden i temps knappt märkbar (som sagt sannolikt beroende på att den suger in en hel del luft bak, plus att jag har en tom Kama bay ifram som även hjälper till möjligheterna att få in luft i fronten)

...

Leffemannen , du har en olyckligt placerad 4pins plats. Jag tror inte att 50cm räcker för att dra P4 kabeln på baksidan av moderkortet!
Drar du på framsidan tvärs över det mesta lär det inte vara några problem!
20/24 pins är inga problem iallafall.

...

Swor , det där känns som en mer allmän "icke-P180-specifik" fråga, som säkerts har svarats på nånstans i detta forum, eller i moddforumet... Den här tråden börjar bli fullpackad nog som den är

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Leffemannen , du har en olyckligt placerad 4pins plats. Jag tror inte att 50cm räcker för att dra P4 kabeln på baksidan av moderkortet!
Drar du på framsidan tvärs över det mesta lär det inte vara några problem!
20/24 pins är inga problem iallafall. [/B]

Va trist! Men den är inte nog så störande att behöva dra den på framsidan av lådan heller kanske.

Permalänk

Vilket är lättast att bygga i, Antec 900 eller Antec P182 ?

Visa signatur

Deus Vult

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag har lite problem med mitt P182 och moderkort.

Ljuduttagen på framsidan av chassit skulle jag jättegärna vilja använda till mitt headset.. dock så når inte "ljudkabeln" från uttagen till mitt ljudkort då mitt asus P5E levereras med ett "separat" ljudkort eller vad man ska säga... hur ska man kunna lösa det? :S

Finns det någon adapter eller nåt? (Tvivlar jag på. )

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk

Så har nu beställt ett P182 från inet, ska bli nice att få i alla nya saker.

Visa signatur

Deus Vult

Permalänk
Medlem

Har nu köpt en P182 och byggde ihop den i förrgår. Efter lite pill och svordomar (vände bland annat fästena för CD/DVD:n fel ) är det klart!

Men! Någon som har fenomenet med blåsljud(bra ord?)? Ungefär som när det är riktigt blåsigt ute och ett fönster läcker luft. Upptäckte det sent igår och har inte "forskat" runt själv men någon kanske känner igen det.

- Corsair 520W
- Tre Noctua NF-P12 120mm (en i fronten, en där bak och en i toppen). Lär nog ta bort toppen och byta ut orginalet som är kvar med den och flytta in fläkten som sitter i fronten och fästa på övre HD-hållare. Vill få en tystare låda..
- Orginalfläkt i nedre delen.

Förresten, vilken fläkt föredrar ni. Noctua NF-P12 120mm eller S12 120?
Någon markant skillnad?

Permalänk
Medlem

Testa stänga av fläkten i taket, vissa fläktar låter knasigt om dom är monterade så.
Om inte det löser saken, så är det bara att testa vidare...
Har du bara en hårddisk (eller 2st svala) så behöver du nog inte fläkten i den nedre kammaren.

Personligen tycker jag Noctua har för stor prisskillnad jämfört med "prestandaskillnad" (jämfört med t.ex. en nexus eller annan billigare fläkt)

Permalänk

Tjo!

Jag funderar på att skaffa ett P182 chassi, farsan köpte det för några dagar sen, men var såklart jag som fick pilla ihop allting. Tyckte att det var underbart att arbeta med, jämfört med den burken jag har själv (spexad med plexiglas, neonskit osv)..

Så nu är frågan, jag kan hålla med om att även fast den är tyst så är det ett "susande" ljud, som verkar bero på originalfläktarna. Då kommer frågan, om man köper chassit, hur stor blir det ljudmässigt om man byter originalfläktarna mot noctua 120 mm fläktar? Är den väldigt märkbar, eller är det knappt någon skillnad alls? Datorn står på dygnet runt, men står i ett annat rum än jag sover, så om det bara är liten skillnad är det inte värt alla extra pengar.

Sen är nästa fråga, pga att mitt förra chassi var för trångt för en större fläkt än 90 mm, så funderar jag med chassiköpet på en 120mm fläkt till Intel 775, till en Q6600. Någon som kan ge förslag på en sådan, så jag inte är helt vilsen om jag bestämmer mig för att köpa chassit.

Sen sista frågan, har inte sett den innan i alla fall, jag är en liten amatör, och vi fick problem vid montering av 5.25 enheterna, någon vänlig själ som hade kunnat ta en bild på sin dvd-enhet hur clip-fästena ska sitta, så att jag vet. Provade båda hållen, men fick inte in skiten helt ändå, sticker ut ca 2-3 cm, men det kanske det ska göra?

Tacksam för alla svar som kan ges!

/WhatIsThis

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Testa stänga av fläkten i taket, vissa fläktar låter knasigt om dom är monterade så.
Om inte det löser saken, så är det bara att testa vidare...
Har du bara en hårddisk (eller 2st svala) så behöver du nog inte fläkten i den nedre kammaren.

Personligen tycker jag Noctua har för stor prisskillnad jämfört med "prestandaskillnad" (jämfört med t.ex. en nexus eller annan billigare fläkt)

Tog bort takfläkten, satte den i nedre kammaren. Flyttade in frontfläkten. Inget blåsljud än så länge.

WhatIsThis

Citat:

Sen sista frågan, har inte sett den innan i alla fall, jag är en liten amatör, och vi fick problem vid montering av 5.25 enheterna, någon vänlig själ som hade kunnat ta en bild på sin dvd-enhet hur clip-fästena ska sitta, så att jag vet. Provade båda hållen, men fick inte in skiten helt ändå, sticker ut ca 2-3 cm, men det kanske det ska göra?

På denna sida finns en bra bild.
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=638&page=5
Satte själv clipsen åt fel håll och höll på att bli vansinnig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhatIsThis
hur stor blir det ljudmässigt om man byter originalfläktarna mot noctua 120 mm fläktar? Är den väldigt märkbar, eller är det knappt någon skillnad alls?

Detta är ju ganska individuellt, hur man definierar tyst.
Men jag anser att det nästan är ett krav att byta ut Tricool-fläktarna

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhatIsThis

Tacksam för alla svar som kan ges!

/WhatIsThis

Det finns ju flera hål på skenorna också...
5.25"-enheterna ska inte sticka ut