Permalänk

Hdmi

HDMI, hur är kvalitetsskillnaden jämfört med s-video när man kör på TV:n.

Permalänk
Medlem

Ja ungefär som natt och dag typ

Permalänk
Medlem

S-video är det sämsta man kan köra mellan dator och tv.
Rangordningen enlig följande (bästa först och förutsatt att man har en tv med hdmi in):
1: Hdmi 2: DVI 3: VGA 4: s-video /s-vhs.

Permalänk

hdmi och dvi är la lika bra i bild kvalite?

skillnaden med hdmi och dvi är la bara ljudet?

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
hdmi och dvi är la lika bra i bild kvalite?

skillnaden med hdmi och dvi är la bara ljudet?

Ja, det är samma bildkvalité. Det är för att man kan köra ljud och bild i samma som den hamnar en placering över DVI på listan!

Permalänk

bra då är jag med..

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Inaktiv

Samt betydligt mer praktiskt kabel imo

Permalänk

hdmi

tänker på dell 1520 som inte har hdmi...är det mycket värt med hdmi...lurar isf på att köpa en HP istället som har hdmi!

Permalänk
Medlem

Det är klart att det är mycket praktiskt med HDMI om man har hd-ready tv så klart.
För övrigt så har ju Dell 1520 inte ens DVI-ut så...riktigt pissigt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anzy
Det är klart att det är mycket praktiskt med HDMI om man har hd-ready tv så klart.
För övrigt så har ju Dell 1520 inte ens DVI-ut så...riktigt pissigt!

Ja det är lite synd, hur pass mkt blir skillnaden på en 22" TFT med VGA gentemot DVI?

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk

så dell 1520 har alltså inte hdmi eller dvi...det är ju synd att det ska sabba den annars fina specen... eller vad tycker ni? (kör ju film en hel del mot TV:n)

Permalänk
Medlem

men Dell 1520 har VGA! skillanden mellan VGA och HDMI/DVI är minimal om ens märkbar!

Nackdelen med 1520 är att den inte har SPDIF, men de e ju en annan femma!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lederhaiff Klüff
men Dell 1520 har VGA! skillanden mellan VGA och HDMI/DVI är minimal om ens märkbar!

Nackdelen med 1520 är att den inte har SPDIF, men de e ju en annan femma!

haha minimal skillnad mellan vga och hdmi/dvi ??
du har la inte äns testat hdmi/dvi om du påstår den dumma kommentaren..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nog tror jag den är märkbar, men hur pass mkt?

Visa signatur

MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk

mycket bättre skärpa, starkare färger osv.. är la kanske bättre 40 - 50% än vga!

Visa signatur

Permalänk

hdmi

ok, så åsikterna verkar vara splittade... hur stor nackdel tycker ni att det är med dell, som inte har hdmi/dvi på sin 1520!?

Permalänk
Medlem

Re: hdmi

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasolsson
ok, så åsikterna verkar vara splittade... hur stor nackdel tycker ni att det är med dell, som inte har hdmi/dvi på sin 1520!?

Iom, att jag tänker skaffa en TFT, som ansluts via DVI, eller ansluts dom med HDMI oxå? Så är det tyvärr ganska vädligt tråkigt.. synd på en annars väldigt fin modell.. frågan är ju hur mkt och hur ofta man ska kolla på TVn genom bärbara, annars kanske man har en stationär (vilket inte jag har), som kanske har HDMI eller DVI.

Visa signatur

Permalänk

sen ska man ju ha filmerna i bra kvalitet med, för att det skall "löna" sig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GarmFighter
sen ska man ju ha filmerna i bra kvalitet med, för att det skall "löna" sig?

Jo de klart, men det känns inte heller så kul att koppla VGA till en 22" TFT

Visa signatur

Permalänk

Vi snackar om dvi-d alltså? Eller dvi-a, dvi-i?
(vet skillnaden men vill gärna hänga med i snacket.)

På min bärbara har jag dvi-d, vga-out, s-video och tv-out, men jag har bara en 28" crt tv hemma.
Ska köra på vga alltså?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
Vi snackar om dvi-d alltså? Eller dvi-a, dvi-i?
(vet skillnaden men vill gärna hänga med i snacket.)

På min bärbara har jag dvi-d, vga-out, s-video och tv-out, men jag har bara en 28" crt tv hemma.
Ska köra på vga alltså?

No idea, trodde det bara fanns en DVI, vad är det för skillnad mellan -d,-a,-a då?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
No idea, trodde det bara fanns en DVI, vad är det för skillnad mellan -d,-a,-a då?

Olika och olika, detta gäller;
* DVI-D (digital only)
* DVI-A (analog only)
* DVI-I (digital & analog)

Det jag undrade var alltså om jag kan köra med min bärbara som har dvi-d? (förutsatt att jag har en typ lcd tv eller liknande antar jag. Crt klarar väl bara vga och s-video?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
Olika och olika, detta gäller;
* DVI-D (digital only)
* DVI-A (analog only)
* DVI-I (digital & analog)

Det jag undrade var alltså om jag kan köra med min bärbara som har dvi-d? (förutsatt att jag har en typ lcd tv eller liknande antar jag. Crt klarar väl bara vga och s-video?)

Låter tevksamt, har du inte s-vhs utgång på datorn? Crt klarar väl bara analoga signaler.. och Y Pb Pr, Y Cb Cr eller YUV är alla beteckningar på analog komponentingångar på TVn liksväl som RGB. Bara för att du har en LCD så klarar den digitala signaler då? Jag borde inte ens säga nått för jag är inte säker..

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Låter tevksamt, har du inte s-vhs utgång på datorn? Crt klarar väl bara analoga signaler.. och Y Pb Pr, Y Cb Cr eller YUV är alla beteckningar på analog komponentingångar på TVn liksväl som RGB. Bara för att du har en LCD så klarar den digitala signaler då? Jag borde inte ens säga nått för jag är inte säker..

s-vhs och s-video är väl samma sak? Googla och kolla på bilder.
Ja, en lcd eller plasma, det är väl ingen som inte har en digital ingång?
Samma här, jag borde inte svammla

Permalänk
Medlem
Citat:

ehh..., det där var ju bara löjligt sagt!

beror helt å hållet på displayen, men med riktiga grejer och en skärm som korrekt kan hantera VGA så är det ingen skillnad.

Har testat på Samsung M86 40" och det är absolut INGEN skillnad på färger och skärpa osv, mellan DVI->HDMI och VGA.

Själv kör jag HDMI->HDMI mellan min bärbara och projjen, men det är ENBART av praktiska skäl!

Permalänk
Medlem
Citat:

ehh..., det där var ju bara löjligt sagt!

beror helt å hållet på displayen, men med riktiga grejer och en skärm som korrekt kan hantera VGA så är det ingen skillnad.

Har testat på Samsung M86 40" och det är absolut INGEN skillnad på färger och skärpa osv, mellan DVI->HDMI och VGA.

Själv kör jag HDMI->HDMI mellan min bärbara och projjen, men det är ENBART av praktiska skäl!

Då har du nog världens sämsta källa för den digitala signalen.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Då har du nog världens sämsta källa för den digitala signalen.

vadå dålig källa?

grafikkortet använder jag ju såklart!

Testa så får du se, å fall inte för propagandan att HDMI ska vara så mycket bättre för att det är digitalt.

Permalänk
Medlem
Citat:

vadå dålig källa?

grafikkortet använder jag ju såklart!

Testa så får du se, å fall inte för propagandan att HDMI ska vara så mycket bättre för att det är digitalt.

Då jag jobbar i datorbutik samt testat med flera källor/skärmar kan jag säga att min egna erfarenhet är helt annorlunda. Ser direkt skillnad ifall vi i butiken har en skärm kopplat till en analog källa eller en digital.

Sen är ju HDMI sjukt bra eftersom du får ljud genom samma kabel då med.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

så nu till mitt dilemma... Vilken skulle ni föredragit av nedanstående? Jag tycker HDMI är viktigt, men inte om det går ut allför mkt över den övriga prestandan (skärm/processor/grafik). Dellen är ju enligt min uppfattning ngt vassare i övrigt. Kanske ska säga att jag kommer köra mest film/surf men också CAD och ev spel. Båda ligger på ca 11.000:-

HP med hdmi ut
http://www.siba.se/index.aspx?Identifier=SE95993

Vs dell 1520 med denna spec:
Komponenter
PROCESSOR Intel® Core™ 2 Duo T7100-processor (1,8 GHz, 800 MHz, 2 MB L2-cache) redigera
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska redigera
VAL AV FÄRG Jet Black med matt finish och kamera med 2 megapixlar redigera
LCD-SKÄRM 15,4-tums widescreen WXGA+ (1 440x900) TFT-skärm med TrueLife™ redigera
MINNE 2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024] redigera
HÅRDDISK 120 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk redigera
GRAFIKKORT nVidia® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB DDR2 dedikerat grafikminne redigera
OPTISK(A) ENHET(ER) Fast intern 8X DVD+/-RW-enhet med programvara redigera
PRIMÄRT BATTERI Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar) redigera
Tillbehör
BÄRVÄSKOR Ingen bärväska redigera
BLUETOOTH Dell™ Wireless 355 Bluetooth 2.0-modul (upp till 3 Mbit/s) med bättre datahastighet redigera
TRÅDLÖS ANSLUTNING Intel® Pro Wireless 3945 802.11a/b/g-minikort - Europa redigera
MICROSOFT-PROGRAMVARA Microsoft® Works 8.5 - svenska

Permalänk
Medlem

Satsa på HP.n, den har vassare processor
Om spel är viktigt dellen, men det beror också på vilka spel du ska köra.
Jag ligger nästan i den situationen.
Att inte HP kan få in vettiga grafikkort i deras datorer.