Comhem 24/8mbit - uppströms hastighet

Permalänk
Medlem

Comhem 24/8mbit - uppströms hastighet

jag har precis skaffat Comhem 24/8mbit. Hastigheten nerströms är det inga problem med, tankar i 22mbit utan problem.

Men uppströms känns det lite värre. Som bäst har jag fått ca 550Kb/sek när jag tankar till _en_enda_ server (har testat med flera olika). Men om jag tankar till flera samtidigt så når jag 800-900Kb/sek som total hastighet. Samtidigt rapporterar TPTest5 att min hastighet uppströms ligger på ca 7mbit.

Någon annan här som har samma problem? eller om någon vet vad det beror på?

Visa signatur

| iMac Retina 27" | 24gb | 256gb SSD |

Permalänk
Medlem

yup jag har samma porblem...fast jag har 8/8

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem

Sluta klaga, ni har åtiminstone högre upload än 1mbit!

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att latensen till servern spelar in. Pinga servern du "bara" får 550kb/s till, är det mer än... säg 20-30 ms så kan det vara det som påverkar. Då kan du köra TCP optimizer (sök på detta). Pinga även TP-testservern du får bra hastighet mot och se om latensen (ping) skiljer mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donfalcon
Jag skulle tro att latensen till servern spelar in. Pinga servern du "bara" får 550kb/s till, är det mer än... säg 20-30 ms så kan det vara det som påverkar. Då kan du köra TCP optimizer (sök på detta). Pinga även TP-testservern du får bra hastighet mot och se om latensen (ping) skiljer mycket.

Ok, ska ta och kolla in detta lite. har funderat lite om det skulle hjälpa med att justera window sizes, osv. (är inte helt insatt i ämnet). Dock så ska Windows Vista med dess uppdaterade tcp/ip stack sköta mycket av detta själv ...

Visa signatur

| iMac Retina 27" | 24gb | 256gb SSD |

Permalänk
Medlem

Samma här

Skönt att höra att de är fler med samma problem. Ringde kundtjänst idag och påpekade detta, men som vanligt låg ju felet på min utrustning trots att jag testat med 3 olika datorer, kopplat förbi router. Laptopen har jag dessutom regelbundet på fiberkoppling (100/10) där jag aldrig upplevt dessa problem. Ner är absolut inga problem, nästan 3 mb/s, men upp har jag aldrig varit över 400/session. Skickar jag flera så kan jag väl närma mig 800. Nån som har en aning varför det är så? Jag vill ju inte alltid skicka mer än en sak.

Sen en annan sak, när jag kör genom routern så blir uploaden kass, men inte download, vad kan det bero på? Tptest så genom routern endast 4mbit upload mot annars 7.7. Låste jag wan-porten på 100mbit så närmar jag mig 7mbit upload, men fortfarande inte lika snabbt som direkt till modemet. Download är som tidigare nämnt identiskt. Routern är en Dlink-4300 (Troughput 80mbit) som jag haft på BBB 100/10 utan problem.
Är det några optimeringar som behövs göra, har kört Tcpoptimizer och testat lite olika inställningarna, men det hjälper inte.

/Christian Holmberg