Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

ATi radeon 2900 pro

Annonserat! HIS är de första som släppt info:

http://www.hisdigital.com/html/product_sp.php?id=341

EDIT - mer info http://www.tcmagazine.com/comments.php?shownews=16065
(150w... kan det vara sant???)

Från fudzilla:

http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...
http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

215 till 280 euros... shit pommes frites: kan inte vänta det här är givet köp. Tänker klocka den också om mitt nätagg orkar!

EDIT- 280 euro for 1gb versionen! 215 euro är Sapphires 512mb version

Uppdatering, inte direkt relaterat men ändå relaterat:

rv670 kommer skickas redan nu i Oktober till alla tillverkare. Med andra ord så kommer för för första gången på länge ATi att hålla på tidsplanen och det kommer komma 2950 pro och XT kort antagligen i slutet på November/ början på December.

Kan man hålla ut så rekommenderar jag att man gör det. 65/55 nm och 800+ standardklock är inget att leka med.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

Kortet har ju samma spec som XT förutom klcoken och ser likadant ut, samma kylare och allt. Fan va ruttet för dem som köpt ett XT kort för dyrare peng.

Permalänk
Medlem

Fan va gott för oss som inte köpt XT

Sorry

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

fast det kommer inte vara mycket kallare då det har 80nm. sen får man lägga till att denna inte kommer ha hl2 black/orange box med också.
misstänker att r600 inte sålde så bra och att ati således vill göra sej av med sina chip.

Permalänk
Medlem

Ser fint ut. Låt oss hoppas att man lätt kommer kunna klocka de kärnorna som används på PRO kortet, till närheten av XT.. samma sak med minnena.
När kan man förvänta sig dessa i en butik i sverige? Någon gissning? Skulle kunna tänka mig ett sådant kort faktiskt.

Permalänk
Inaktiv

eller man kunde kanske köpa detta kort och köra crossfire! för 2k kr så är ju detta ett kap.

Permalänk
Medlem

Nuukeer: självklart men kylaren är bra nog att ta ner GPU-tempen. Problemet är luften som kommer ut men mitt rum är ändå lite kallt
Personligen bryr jag mig inte om Valve boxen eller bundles. Vill jag ha ett spel så köper jag det. Jag vill ha så bra hårdvara som möjligt till billigaste priset som möjligt.

EDIT - ja med tanke på att r600's galna bandbredd hjälper det i crossfire så kommer det att prestera galet bra till ett galet bra pris. Kanske du kan klocka också?

Apan: rykten säger mitten av Oktober.
Självklart hoppas jag nu om en vecka eller två då fudzilla säger att Sapphire och Gecube redan listat sina produkter ute i Europa.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

jag kan stänga av elementen i mitt rum jag också. fast jag ska nog satsa på r680 istället som har PCIe 2.0, för 1.1 kan vara en flaskhals.

Permalänk

Ska bli intressant att se pris/prestanda på detta kort. Även längden och energiförbrukning.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunemannen
Ska bli intressant att se pris/prestanda på detta kort. Även längden och energiförbrukning.

samma kort som hd2900xt men pyttelite nedklockat...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Ser fint ut. Låt oss hoppas att man lätt kommer kunna klocka de kärnorna som används på PRO kortet, till närheten av XT.. samma sak med minnena.
När kan man förvänta sig dessa i en butik i sverige? Någon gissning? Skulle kunna tänka mig ett sådant kort faktiskt.

Skulle också tänka mig ett sånt då jag håller på ett nytt enkelt datorbygge och ett sånt kort skulle passa bra. Återstår bara att se lite benchmarks och tester och priset var ju inte så tokigt heller 249$ blir ca 1660 kronor och förhoppningsvis så håller det sig mellan 8800GTS 640 och 8800GTS 320 och så hoppas jag att det inte har lika kass prestanda som 2900XT när men sätter på AA och AF.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk

I princip en 2900XT förutom nerklockad.

Om den presterar bättre och är billigare än 8800GTS 320mb så kan den vara intressan för mig. Och jag kan bortse från att kortet är en värmegenerator med ett taskigt AA prestanda och med halvbuggiga drivers.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Det är samma kort, självklart kommer det ha kass AA.

Grabbarna på daamit säger att det är smartare att ha shader-baserat AA för det är det framtida spelbehöver. Men just nu låter den idén som en ursäkt från deras sida.

AF förstår jag inte vad du menar: r600 har inga problem med AF såvitt jag vet: bara AA.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
EDIT - mer info http://www.tcmagazine.com/comments.php?shownews=16065
(150w... kan det vara sant???)

Med ATi kan allt vara sant.

Det kortet skulle i så fall ha en peak på 10w mindre än ett 8800GTX. HD2900XT har en peak om 215w vilket är högre iofs.

Kan vara intressant kort men då får det högst kosta 2200 kr vid lansering enligt mig.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
Skulle också tänka mig ett sånt då jag håller på ett nytt enkelt datorbygge och ett sånt kort skulle passa bra. Återstår bara att se lite benchmarks och tester och priset var ju inte så tokigt heller 249$ blir ca 1660 kronor och förhoppningsvis så håller det sig mellan 8800GTS 640 och 8800GTS 320 och så hoppas jag att det inte har lika kass prestanda som 2900XT när men sätter på AA och AF.

samma kort, men pyttelite nedklockat...

Permalänk
Medlem

Detta kan nog vara ett alternativ när det är dags för en uppgradering av nuvarande, hade varit kul att se lite benchmarks i Crysis på vad HD2900-korten klarar av i dessa spel, självklart då både i original och i klockat utförande, strömkonsumtionen är dock fortfarande en akilleshäl, går i planer på ett starkare och stabilare agg, något att rekommendera? Systemet syns i sign. Har även lite tankar kring Crossfire men är det någon i idé med två såpass starka kort med 16x-4x förhållande, verkar ju bli ganska mycket outnyttjad kraft där.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

Bara det blir lite kallare än xt kortet å förhoppningsvis presterar lite bättre ( hinner la släppas minst två nya drivisar innan det släpps ) så kommer jag lätt köpa 2 för att köra i CF. Värme är inga problem, svinkallt i rummet nu på vintern ändå.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FullOner
Detta kan nog vara ett alternativ när det är dags för en uppgradering av nuvarande, hade varit kul att se lite benchmarks i Crysis på vad HD2900-korten klarar av i dessa spel, självklart då både i original och i klockat utförande, strömkonsumtionen är dock fortfarande en akilleshäl, går i planer på ett starkare och stabilare agg, något att rekommendera? Systemet syns i sign. Har även lite tankar kring Crossfire men är det någon i idé med två såpass starka kort med 16x-4x förhållande, verkar ju bli ganska mycket outnyttjad kraft där.

Demo släpps den 25 nu denna månaden från Crytek, så då vår vi reda på.

Angående nätagg så kan jag rekommendera:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337163

Du behöver ett kraftigt nätagg, framförallt för två ATi kort från 2900 serien. Ett kort har en peak om 215w även om det oftast kommer upp kring 160-180w under belastning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Bara det blir lite kallare än xt kortet å förhoppningsvis presterar lite bättre ( hinner la släppas minst två nya drivisar innan det släpps ) så kommer jag lätt köpa 2 för att köra i CF. Värme är inga problem, svinkallt i rummet nu på vintern ändå.

Bättre kommer det förmodligen inte prestera då det och XT är identiska fast nertrimmad GPU. Men att den drar mindre ström och är svalare är helt rätt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunemannen
http://www.overclockers.co.uk/showproduct.php?prodid=GX-160-S...
http://www.overclockers.co.uk/showproduct.php?prodid=GX-159-S...

De har ETA 30/9
2,273 SEK för 512MB
2,821 SEK för 1024MB

Om det blir 2273kr för 512MB versionen så SKA jag köpa det kortet. Fyller dessutom år denna månad (exakt en vecka kvar) så man får ju pengar

Får hoppas på att mitt nätagg räcker bara. Vet att det var en som körde ett 2900XT på ett sämre nätagg än mig här på SweC så mitt nätagg borde räcka till ett PRO iallafall.

EDIT: fixade äckliga typos...

Permalänk
Medlem

Om mina dumma excel beräkningar är något att gå på så klarar folk som mig med 450w och 30a på 12v utan problem att klocka till 700mhz på gpu:n.

Tagan 480w? Du bör klara XT hastigheter (alltså 740-750 mhz)

Som det är nu så har hypen lagt sig för mig. Bra kort till ett väldigt bra pris. Men jag kräver ännu mer vid uppdateringar. Jag väntar tills rv670 kommer ut, även om jag kanske inte köper ett sånt så lär 2900pro samt 8800gts gå ner i pris lite tills dess.

Men men... jag kan få mig en knäpp och beställa ett snart för ingen bra anledning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Bättre kommer det förmodligen inte prestera då det och XT är identiska fast nertrimmad GPU. Men att den drar mindre ström och är svalare är helt rätt.

Men va det inte så att pro skulle ha högre shade clock eller mer av dem? hmm... Hade för mig det va något sådant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Men va det inte så att pro skulle ha högre shade clock eller mer av dem? hmm... Hade för mig det va något sådant.

Ehm... nej. ATi kort har ingen separat "shader clock" som nVidia har på sina kort utan gpu hastigheten gäller för alla komponenter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uhm ja må vara dum, men varför skulle det va svalare och dra mindre ström? Är inte XT:t också i 80nm?

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Uhm ja må vara dum, men varför skulle det va svalare och dra mindre ström? Är inte XT:t också i 80nm?

Den lägre klocken bidrar ju til latt den drar lite mindre ström vilket leder till mindre värme.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran

God morgon.
Hur uppnår man hastigheter? Man höjer klocken på processorn. Vad händer när man höjer klocken: mer elektricitet behövs. Vad händer med mer elektricitet, mer värme utvecklas.
Samma sak baklänges: långsammare -> mindre el behövs -> mindre värmeutveckling då svagare el går igenom kretsen.

Precis som vanliga bensin-motorer: stå på gasen så används mer bränsle vilket resulterar i mer kraft och värme. (för att göra en dålig liknelse)

Visa signatur

Permalänk

Fast och andra sidan, om HD2900XT har en peak om 215w och PRO om 150w så är det väldigt mycket watt per Mhz.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
Förklaring

Jotack, men jag förutsatte att vi pratade om ungefär samma frekvenser när folk börja prata om att klocka korten etc

Citat:

Fast och andra sidan, om HD2900XT har en peak om 215w och PRO om 150w så är det väldigt mycket watt per Mhz.

Ja, det är det jag tycker också, är verkligen den relativt låga ökningen i klockfrekvens (knappt 20%) jämförbar med en över 40% ökning i effekt?

Aja, för mig blir det ändå tämligen ointressant då minst XT prestanda känns som ett måste om man skall ha chans med nya spel i lite högre upplösningar.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Citat:

Men är 150W verkligen peakvärdet? Det är inte medelvärdet?

Permalänk
Medlem

Ja att det skulle skilja 65watt utan att de gjort något mer låter ju bara löjligt. Antligen måste de ju ha sänkt clocken en massa. Eller gjort något med efektiviteten.