Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peak0001
Får jag hijacka tråden lite och vända på frågan? Har nu köpt min dator och valde 4GB för att jag tror att det var relativt prisvärt just nu. Tyvärr 4 1gb-stickor vilket gör det svårt att gå upp till 8GB, men det ligger inte i pipen just nu

När jag nu ska skaffa mig ett Vista, ska jag satsa på 64bit eller 32bit? Man vill ju inte sitta med svarte petter... Kan inte förstå att MS inte kan sälja ETT Vista med valbarhet i vilken version (32/64) man ska installera om man nu ska lägga så mycket pengar på ett operativ.

Jag är väldigt sugen på 64bits, då det ändå måste gå åt det hållet, väl? Ska jag köra på det???

Köper du retailversionen så får du både 32/64 bits har jag för mig. Men om du ska köpa en OEMversion så skulle jag satsa på 64-bitaren. Kör det nu och skulle inte byta det för allt smör i småland:) Enda nackdelen är att varken rivatuner eller ATI-tools funkar men det kan man leva med.

Visa signatur

Desktop - AMD Ryzen 5 7600X | Asrock B650 PG Lightning | 32 GB Corsair DDR5 6000MHz | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - HP Dragonfly Gen. 3 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zpiritual
Köper du retailversionen så får du både 32/64 bits har jag för mig. Men om du ska köpa en OEMversion så skulle jag satsa på 64-bitaren. Kör det nu och skulle inte byta det för allt smör i småland:) Enda nackdelen är att varken rivatuner eller ATI-tools funkar men det kan man leva med.

Sorry, här bashade man M$ helt i onödan. Det verkar som att om man köper Ultimate, så får man båda skivorna med från start. (läste bla på följande länk: http://www.winsupersite.com/showcase/winvista_ff_x64.asp)

Det blir nog till att satsa på 64-bitaren, och backa ut om jag upplever att det inte funkar!

Såg på RivaTuner-hemsidan att det finns ett visst stöd för Vista. Är det bara 64-bitaren som det vägrar? Är det för att 64-bits drivarna från nVidia är annorlunda eller har det med operativet att göra?

Visa signatur

Cooler Master MasterBox NR200P | Asus ROG Strix Z490-I Gaming | Intel Core i7 10700K | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 32GB | Samsung 970 EVO Plus Series 1TB | Be Quiet! Pure Rock 2 Black | Corsair SF750 Platinum | LG UltraGear 34GN850 | Windows 10 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Kör med Vista 32bit och har uppgraderat från 2gb till 3gb ram.
Tycker vista flyter på betydligt bättre, dock har jag inte märkt någon skillnad hittills i spel då det alltid flytit på bra..

Hehe, bra OS som kräver mer av datorn än spelen

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peak0001
Sorry, här bashade man M$ helt i onödan. Det verkar som att om man köper Ultimate, så får man båda skivorna med från start. (läste bla på följande länk: http://www.winsupersite.com/showcase/winvista_ff_x64.asp)

Det blir nog till att satsa på 64-bitaren, och backa ut om jag upplever att det inte funkar!

Såg på RivaTuner-hemsidan att det finns ett visst stöd för Vista. Är det bara 64-bitaren som det vägrar? Är det för att 64-bits drivarna från nVidia är annorlunda eller har det med operativet att göra?

Ok. Tycker absolut att du ska välja att köra 64-bits versionen. Kört den ett tag nu och den har inte hängt sig utan att man själv är orsaken (överklockning).

Angående rivatuner så är anledningen till att det inte funkar att utvecklarna inte bemödat sig att få sina drivrutiner "digitalt signerade". Det är bara 64bitaren som kräver det så om det är viktigt så kör 32bit.

EDIT*:Han inte läsa igenom det förut så det är lite rörigt. Orkar inte nu heller *GÄSP*... Imorgin kanske

Visa signatur

Desktop - AMD Ryzen 5 7600X | Asrock B650 PG Lightning | 32 GB Corsair DDR5 6000MHz | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - HP Dragonfly Gen. 3 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core