Höger vs Vänster hjärnhalva

Permalänk
Medlem

Höger vs Vänster hjärnhalva

En kompis skickade denna till mig: http://www.news.com.au/perthnow/story/0,21598,22492511-500537...

Åt vilket håll snurrar tjejen, medurs eller moturs? Enligt den beskrivande texten så innebär medurs att man har en dominant höger hjärnhalva och moturs innebär vänsterdominant.

Den byter håll för mig ibland, men kan inte säga vad jag gör för att den skall göra det. Det sker inte med jämna intervall.

Är det sant som de påstår i texten, att man med tanken kan uppleva rotation åt båda hållen. Om inte, hur har de då skapat illusionen?

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »

Permalänk
Medlem

jag får medurs, vänsterhänt, men om jag tänker att den skall snurra åt andra hållet så ser jag den göra det efter ett tag.
men först så nurrade den medurs.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Den roterade medurs för mig tills jag efter nån minut upptäckte att skuggan roterar moturs.

EDIT: Nehepp, nu blev det medurs igen.

EDIT 2: Hmm det blir olika för mig beroende på var i rotationen hon befinner mig när jag börjar titta, men om jag tittar på skuggan så börjar hon alltid rotera moturs.

EDIT 3: Nu kan jag få henne att byta riktning när jag vill. Det gäller bara att fokusera på rätt delar av animationen.

Permalänk
Medlem

haha, jäklans du har rätt, du får nästan sätta spoiler varning på det där
hum elelr så är det en illusion, känns som skuggan svänger rätt åt andra hålelt oxå...

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk

Ptja, den snurrade moturs, sedan laddades sidan färdigt, och så snurrade den medurs, sedan laddades det om igen och den snurrade moturs(!).

Den snurrar olika beroende på vart på bilden man kikar.
Spanar man in skuggan så snurrar den mouturs.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Jag ser endast en medurs-rotation. Lyckas inte hur mycket jag än försöker

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Jag ser åt båda hållen, den snurrar dock åt höger som standard för mig.

Permalänk

först så snurrade den moturs och sen helt bytade den helt plötsligt håll. Nu bytar den håll helt random känns det som.

EDIT: Är det bara jag som kan få foten hon står på att snurra åt motsatt håll som kroppen?

Visa signatur

<Macbook Pro 15":: 2.0Ghz :: 1.5gig ram>

Permalänk
Medlem

hmm skumt kollade först hon svänge ---->

tabbade tillbaka till sweclockers osen tillbaka till henne <----

Fejk?

såg clockwise först alltså

Edit tabbade tillbaka ser clockwise

HMMMMMM....

tror fejk spara gif bilderna ta sen till photoshop ena som är <--- o andra som e --->

har inte tid att kolla

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Jag ser åt båda hållen, den snurrar dock åt höger som standard för mig.

Samma här. Och som tidigare nämt så kan den ändra håll beroende på hur man tittat. Om jag tittar bort och sen tillbaka kan den byta håll, börjar jag kolla på skuggan så går den oftast vänster. Sen tillbaka till höger osv osv... Konstigt

Permalänk
Medlem

Höger.. lyckas inte se nåt annat.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Började med att snurra moturs, sen höll jag på med lite andra fönster, och så snurrade den medurs.. och sen efter lite fönsterbyten moturs.. osv.. Får den aldrig att byta riktigt när jag bara stirrar på den.

Permalänk
Medlem

haha! nu lyckades jag.
kisade hårt när bilden kom upp och öppnade sedan ögonen.
då snurrade hon moturs.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Minns inte vad jag såg första gången jag kollade, men jag kan med tanken få henne att byta håll. Behöver inte kisa eller kolla bort.

EDIT: Rolig bild förresten.

Permalänk
Medlem

för mig byter hon håll beroende på om jag tittar bort och rör på vänster eller höger hand ett tag och sedan tittar igen.

Permalänk
Medlem

Först snurrade hon motsols för mig, men sedan började jag kolla på benen när dom korsade varandra och då kunde jag få henne att byta håll när jag ville.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fischier
Först snurrade hon motsols för mig, men sedan började jag kolla på benen när dom korsade varandra och då kunde jag få henne att byta håll när jag ville.

Samma här, fast för mig ser det ut som hon bara snurrar 90° (sett när benet pekar mot mig), sen byter håll och snurrar 180°, sen 180° åt andra hållet osv... Har fastnat i det läget för mig.

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk

Urr, jag röstar för att hon byter ben.

Edit: Ah. Svart magi.

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.

Permalänk
Medlem

Lyckades få den att snurra moturs genom att titta på skuggan. Annars var det medurs.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

eeek.. fan den där var skrämmande till en början började medurs, men sen var det ju bara att kolla lite åt sidan varje gång man ville att hon skulle byta håll.

Permalänk
Medlem

haha, ni är lurade allihopa, flesta iaf.

tips: notera vilket ben hon balanserar på beroende på åt vilket håll hon snurrar.

edit: sry, va lite trött om man ska skylla på nått, klart man kan få henne att byta håll närsomhellst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wirre5
haha, ni är lurade allihopa, flesta iaf.

tips: notera vilket ben hon balanserar på beroende på åt vilket håll hon snurrar.

Klart att det ser ut som att hon balanserar på olika ben beroende på åt vilket håll man föreställer sig henne.
Hon snurrade motsols första gången iallfall.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

WOAH, hon bytte håll mitt i, det var rätt skrämmande faktiskt
Första gången jag såg den var det uteslutande moturs, sen när jag uppdaterade sidan kunde jag enbart se medurs.. Sen när jag tittade en stund och fokuserade på olika områden så bytte hon helt plötsligt håll..

Permalänk
Inaktiv

Medurs snurrar tjejen för mig.

Permalänk
Medlem

Jag har suttit här i säkert en hel jävla kvart, och det är prompt omöjligt att se något annat än att hon snurrar medurs...! Jag är personligen övertygad om att det är en animation som snurrar medurs, punkt slut. Kolla på hennes utsträckta arm.

Permalänk
Medlem

Okey, detta var skrämmande! Först snurrade den medsols. Kunde inte få den att snurra motsols hur jag än gjorde, förrens jag fokuserade på ett o samma ställe (rumpan) och tänkte att den skulle snurra motsols. Då kunde jag inte få henne att snurra medsols, förrens jag gjorde samma sak.

Riktigt nice, men ändå riktigt skrämmande

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Cool grej. Tog ett tag innan man fattade vad det var frågan om.
Snurrade motsols först, sedan medsols. Kan nu få henne att byta håll när jag vill genom att blunda/blinka precis när foten på golvet pekar så långt åt höger eller vänster som möjligt. Knepigt i vilket fall.

Permalänk
Medlem

Fick den inte att ändra håll alls, var medurs hela tiden och efter 20 minuter så ger jag upp.

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Musikälskare

Wow dude...

Lyckades

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Finns ju flera exempel på saker som snurrar som blir illusioner utav.

För fanns reklamsnurror, med text på som snurrade i vinden, dessa kommer jag ihåg att de såg ut att snurra åt bägge håll.
Även bilar som rullar kan ge upplevelsen av att däcken snurrar åt fel håll.
Dock i fallet med den här bilden får jag inte synen av att den snurrar något annat än medurs.